הינך נמצא כאן

החוג לספרות וספרות ילדים

הנהלת החוג

לרישום וקבלת סטודנטים: 
חייגו 3043* dy100@dyellin.ac.il

אודות החוג

"יודע אני בתי שאיני מנחיל לך עושר ונכסים, אבל אני מלמדך לקרות בספרים, בזמן שעולמו של אדם חשוך בעדו קורא בספר ורואה עולם אחר" (עגנון, סיפור פשוט)

מטרת הלימודים בחוג היא להקנות לסטודנטים הבנה של התכנים, הצורות, האידיאות והערכים שביצירות הספרותיות, על מנת לכוונם כאנשים בעלי יכולות רגשיות ואינטלקטואליות, המסוגלים לממש באופן עצמאי קריאה פרשנית מנומקת, וכדי לעצב דמות של מורה-מחנך משכיל ורחב אופקים, שידע ספרותי ותרבותי הוא חלק מעולמו ומערכיו.

אם את או אתה מכירים בכוחם של מילים, נהנים לצלול לעומקם של סיפורים ומעוניינים להעשיר את הדור הבא באוצר ספרותי אמיתי, מקומכם איתנו, בחוג לספרות וספרות ילדים במכללה להוראה ע"ש דוד ילין.

החוג מתאפיין במחויבותו הכפולה לשני סוגי הטקסטים – לילדים ולמבוגרים – ובשל כך יש לו ערך מוסף למי שמתעתדים ללמד ולחנך ילדים ובני נוער. בחירת היצירות ודרכי ההוראה מותאמות לצורכיהם של הסטודנטים – פרחי ההוראה, מורי המחר.

השילוב שיוצר החוג, בין הספרות העברית והספרות הכללית, בונה אישיות עשירה, המרגישה שייכות למורשת התרבותית-הישראלית, כאזרחים החיים במדינת ישראל ולתרבות ההומניסטית הכללית, כבני אדם "אזרחי העולם".

החוג שם לו למטרה את כל המתחייב מהקניית תחום הדעת:

  • להביא את לומדיו לידי היכרות רחבה של הספרות העברית והכללית.
  • לראות את המרחב הספרותי מתוך הבנת ההקשרים התרבותיים היסטוריים.
  • להכיר את הפואטיקה של הספרות, על מערכת המונחים התיאורטיים והכלים שבאים עימם, ולבססם אצל הסטודנט בשימוש וביישום מושכל.

סגל המרצים

  • ד"ר שרית איזיקיאל
  • גב' נעמה בר איתן סדובסקי
  • גב' צביה ליטבסקי
  • ד"ר נורית נתנאל
  • ד"ר סמדר פלק-פרץ
  • ד"ר נגה רובין
  • גב' רונית רפ
  • גב' בלה שגיא

ד"ר נורית נתנאל - ראש החוג

מרצה בחוג לספרות וספרות ילדים, ומדריכה פדגוגית במסלול העל-יסודי. חוקרת בתחום הדרמה הישראלית.

"הספרות מאפשרת להכיר את ה"אני" ולהיפתח אל האחר".

ממגוון הקורסים של המרצה:

  • אבות ובנים בסיפורת
  • הורים אז הורים עכשיו
  • מחזותיו של חנוך לוין
  • מוטיב השיבה בדרמה
  • מתודיקה של הוראת הספרות
  • משפחות במשבר: ספרות ילדים ונוער
  • מוטיב השיבה בסיפורת

ספרהּ:

מראות נשברות: ייצוג הישראליות ועיצובה במחזותיהם של יהושע סובול והלל מיטלפונקט. (מכון מופ"ת 2012)

ד"ר שרית איזיקיאל

sarite@dyellin.ac.il

מרצה וחוקרת ספרות בראיה בינתחומית. מתמחה בכתבי עגנון.

מלמדת בחוג לספרות וספרות ילדים, במסלול המלמ"מ ומדריכה פדגוגית במסלול היסודי.

מאמינה בהוראה דיאלוגית, עידוד חשיבה יצירתית, סקרנות אינטלקטואלית ושימוש בטכנולוגית המידע ושיתופיות.

ממגוון הקורסים של המרצה:

  • יסודות הסיפורת
  • סיפורת לפעוטות – למלמ"מ (מקוון)
  • גלגולי אגדה – למלמ"מ (מקוון)

גב' נעמה בר-איתן סדובסקי

nama12@dyellin.ac.il

מרצה לספרות ומנחה סדנאות לכתיבה יוצרת. מתמחה בשירה עברית חדשה.

מאמינה בכוחן של מילים לחשוף את ה"שירה" שבעולם, את ה"שירה" שבתוכנו.

ממגוון הקורסים של המרצה:

  • הים בשירה ובסיפורת
  • לנסוע אל תוך העצמיות: סדנה לכתיבה יצירתית
  • המשוררות באות: שירת נשים מרחל עד יונה וולך

גב' צביה ליטבסקי

tsvial@dyellin.ac.il

מורה לספרות עברית וכללית, משוררת ומסאית, זמרת קלאסית בעברה.

רואה חשיבות ועונג בהעמדת היצירה הספרותית כבבואה רבת פנים ל"עצמי" של כל אחד מאיתנו.

היקף הלימודים - התמחות בהיקף 26 ש"ש

הבוחרים להתמחות בלימודי ספרות וספרות ילדים ונוער בחוג ראשי, ילמדו במהלך ארבע שנות לימודיהם לתואר ראשון, 26 שעות שנתיות.

המתמחים יסיימו בשנה א' את קורסי היסוד: מיומנויות כתיבה אקדמית ומתודיקה של הוראת הספרות, וישתדלו להשלים קורסי יסוד נוספים: יסודות הסיפורת, יסודות השירה: מה זה שיר?, לקרוא שיר לקרוא סיפור: יסודות בספרות ילדים ונוער.

שיעורי חובה (10 ש"ש):

מיומנויות כתיבה אקדמית (חובה לתלמידי שנה א') 1 ש"ש
יסודות השירה: מה זה שיר? 1 ש"ש
יסודות הסיפורת 1 ש"ש
לקרוא שיר, לקרוא סיפור: יסודות בספרות ילדים ונוער 1 ש"ש
דרמה* 1 ש"ש
סמינריון (כולל כתיבת עבודה סמינריונית בשנה ג' או ד') 2 ש"ש
ספרות עממית 1 ש"ש
קלאסיקה בספרות 1 ש"ש
מתודיקה של הוראת הספרות לשנה א' (למעט ולדורף) 1 ש"ש

 דרמה: הסטודנטים חייבים בקורס בדרמה, אחד מתוך שני הקורסים המוצעים "מי אנחנו: זהות וחברה בדרמה הישראלית" או "נשים בדרמה המודרנית".

שיעורי בחירה (16 ש"ש)

יחודיותו של החוג בהיצע שעורי הבחירה המשתנים ומתגוונים מדי שנה.

המתמחים בספרות ובספרות ילדים ונוער יבחרו לפי נטיותיהם ובאישור יועצי החוג, מתוך רשימת הקורסים המוצעים בחוג, בתוכם קורסים העוסקים בספרות ישראלית וכללית, קורסים העוסקים בספרות ילדים ונוער, וקורסים משולבים (ספרות למבוגרים ולילדים).

  • תלמידי החוג להיסטוריה ולמחשבת ישראל , הבוחרים בתכנית "תרבות ישראל", ילמדו את הקורסים המוצעים בתכנית החוג לספרות.
  • תלמידי מסלול ולדורף אינם חייבים בקורס "מתודיקה של הוראת הספרות", לכן ילמדו 9 שיעורי חובה ו 17 שיעורי בחירה.

היקף הלימודים - חטיבה

הבוחרים בחטיבה בלימודי ספרות וספרות ילדים ונוער, ילמדו במהלך ארבע שנות לימודיהם לתואר ראשון 15 שעות שנתיות.

שיעורי חובה 5 ש"ש
מיומנויות כתיבה אקדמית - חובה לתלמידי שנה א' 1 ש"ש
יסודות הסיפורת 1 ש"ש
יסודות השירה: מה זה שיר? 1 ש"ש
לקרוא שיר, לקרוא סיפור: יסודות בספרות ילדים ונוער 1 ש"ש
קורס נוסף מתחום ספרות ילדים ונוער או קורס משולב (ילדים ומבוגרים) 1 ש"ש

שיעורי בחירה (10ש"ש)

יחודיותו של החוג בהיצע שעורי הבחירה המשתנים ומתגוונים מדי שנה.

המתמחים בספרות ובספרות ילדים ונוער יבחרו לפי נטיותיהם ובאישור יועצי החוג, מתוך רשימת הקורסים המוצעים בחוג, בתוכם קורסים העוסקים בספרות ישראלית וכללית, קורסים העוסקים בספרות ילדים ונוער, וקורסים משולבים (ספרות למבוגרים ולילדים).

המתמחים יסיימו בשנה א' את קורס החובה מיומנויות כתיבה אקדמית לשנה א', וישתדלו להשלים קורסי חובה נוספים. 

  • ‏תלמידי החוג לגיל הרך ילמדו את הקורסים המוצעים בתכנית החוג לספרות.
  • תלמידי המלמ"מ יילמדו בחוג לספרות בקורסים ייחודיים למסלולם וקורסים נוספים מקורסי הבחירה של החוג.

פרס אביחי ברגסון לעבודה מצטיינת

פרס אביחי ברגסון ז"ל, לזכרו של רס"ל אביחי ברגסון שנפל במלחמת יום הכיפורים, מוענק מדי שנה על ידי החוג לספרות וספרות ילדים לעבודה מצטיינת בתחום ספרות הילדים

רס"ל אביחי ברגסון ז"ל

זוכות פרס אביחי

תשע"ז 2016

טל פלג, על עבודתה בנושא: לחבר שני הפכים: השוואה בין הרומנים לגיל נעורים: "שרוטה" של תמר ורטה-זהבי, ו"סמיר ויונתן על כוכב מאדים" של דניאלה כרמי.

הדר חביב, על עבודתה בנושא: ייצוגי הגוף ה"אחר" בספרות הילדים העברית.

תשע"ו 2015

אודליה קנדלר, על עבודתה בנושא: ייצוג הירח בשירת לאה גולדברג לילדים ולמבוגרים

רוני אדרי, על עבודתה בנושא: ייצוגי אובדן ושכול בספרות הילדים ביצירות נבחרות מאת מרים ילן שטקליס ונורית זרחי.

אור עוזרי, על עבודתה בנושא: תמורות לשוניות המשתקפות בתרגומי הדיאלוגים של 'האקלברי פין' והשפעתן על הדמויות.

תשע"ה 2014

זוהרה פוגל, על עבודתה בנושא: האיורים בשיריה של המשוררת מרים ילן שטקליס.

רחל בראון-שגב, על עבודתה בנושא: ערכים בספרות עברית עכשווית בדגש על ערך "שמירה על הסביבה".

בני בר יהודה, על עבודתו בנושא: אמצעים ספרותיים ומגמות בספרות שואה לילדים.

תשע"ד 2013

נורית קאופמן, על עבודתה בנושא: ייצוג ועיצוב הווית ה'שונה' בחברה, בספר "ניסים ונפלאות" ללאה גולדברג ובחמישה משיריה.

לירז מאירי, על עבודתה בנושא: עיצוב דמות האישה במעשייה העממית בהשוואה לספרות הילדים המודרנית.

שרון זוסמן, על עבודתה בנושא: עיצוב דמות הנערה בספרות נוער עכשווית – משמרת הטיות סטריאוטיפיות כבעבר או מערערת עליהן?

תשע"ג 2012

סיוון לוי, על עבודתה בנושא: קריאה אינטרטקסטואלית בטרילוגיית סיפורי "כספיון" מאת פאול קור.

עידית סוארי, על עבודתה בנושא: היבטים חינוכיים ברומן "נשים קטנות" מאת לואיזה מי אלקוט.

תשע"ב 2011

יונת קפלן, על עבודתה בנושא: ספרות ילדים בחינוך האנתרופוסופי ביחס לספרות ילדים: עיון בשתי אגדות מאת האחים גרים – 'גברת הולה' ו'כדור הבדולח'.

תשע"א 2010

איריס מזרחי, על עבודתה: הספרות ככלי להעברת מסר חינוכי "כבוד הדדי וחברות".

רונלי אברינה –סיסו, על עבודתה בנושא: היבטים ביוגרפיים ביצירותיה של נורית זרחי.

תש"ע 2009

מיכל שאו, על עבודתה בנושא: שניים שהם אחד: ניתוח הסיפור "מאויב לאוהב" כתהליך אינדיבידואציה.

עידית מזרחי, על עבודתה בנושא: מפגש ילדים ובני נוער פליטי השואה עם חברי הקיבוצים.

תשס"ט 2008

מור גרדשטיין, על עבודתה בנושא: ערכים בחברה הישראלית המשתקפים בשירי הפסטיבלים בשנות ה – 70 ובשירי הפסטיגלים בשנות ה – 2000.

תשס"ז 2007

אורלי אקלר, על עבודתה בנושא: עידון וניטרול האימה כמתודה בספרות ילדים בנושא השואה. עיון ב'רוץ ילד רוץ' וב'אי הציפורים' לאורי אורלב.