רפ רונית

"יודע אני בתי שאיני מנחיל לך עושר ונכסים, אבל אני מלמדך לקרות בספרים, בזמן שעולמו של אדם חשוך בעדו קורא בספר ורואה עולם אחר" (עגנון, סיפור פשוט)
החוג לספרות ולספרות ילדים מציע מגוון רחב של קורסים בספרות עברית, ספרות עולמית, ספרות ילדים וסדנאות כתיבה. כמו כן, נלמדים קורסים העוסקים בהוראת מקצוע הספרות. אלו ניתנים במקביל להכשרה ולהתנסות מעשית בבית הספר היסודי והעל־יסודי.
הקורסים בחוג לספרות הם הזמנה להיכרות עם תחומים משיקים כמו פסיכולוגיה, פילוסופיה, היסטוריה, אמנות ומוזיקה. הקריאה והלמידה של טקסט ספרותי מכשירים את הסטודנטים והסטודנטיות להוראת הספרות להיות מורות ומחנכים משכילים ורחבי אופקים, בעלי יכולות רגשיות ואינטלקטואליות, שידע ספרותי, תרבותי, ישראלי ואוניברסאלי יהיו חלק מעולמם ומערכיהם.
לימודי התמחות בספרות מתאימים לאוהבי ספרות – אם את או אתה מכירים בכוחן של מילים, נהנים לצלול לעומקם של סיפורים ומעוניינים להיפגש עם דמויות ספרותיות שהן כמראה לנפש שלנו – מקומכם איתנו! הלימודים מתאימים לכל מי שרוצים גם להתנסות בכתיבה ולספר את סיפוריהם האישיים, ולאלו שמעוניינים ומעוניינות לשתף באהבת-הספר שלהם, להעשיר את הדור הבא באוצר ספרותי אמיתי. מקומכם בחוג לספרות ילדים במכללה להוראה ע"ש דוד ילין!
שנה א – קורסי מבוא בשירה, סיפורת, דרמה, מיומנויות כתיבה ועוד. בקורסים יילמדו יצירות המדגימות אמצעי הבעה ספרותיים, בין אם יצירות למבוגרים ובין אם יצירות המיועדות לילדים. יצירות מקור ויצירות עולם קלאסיות מתורגמות.
שנים ב', ג' שנים ב' ו-ג' הן שנים של העמקה ולימוד סוגות שונות, העמקה ביוצרים ספציפיים, בתמות מגוונות כמשפחה, זהות, מגדר וכדומה, וקורסים המשלבים ספרות עם תחומי ידע כמו אמנות, מקרא, פסיכולוגיה ועוד. כמו כן הסטודנטים יתנסו בחקר אישי באמצעות קורס סמינריון. הלימודים משלבים קורסים שמתקיימים במכללה עם קורסים מקוונים שנלמדים בבית. במשך שנה ב' יילמדו קורסים העוסקים בהוראת מקצוע הספרות – אלו מלווים את ההתנסות המעשית בהוראה בבתי הספר.
מטרתו של כתב-העת לעדכן את קוראיו בנעשה בשדה ספרות הילדים, לשמש כלי עזר חינוכי, לעודד קריאה ולהפיץ את הספר הטוב בקרב ילדים, באמצעות קהילת המבוגרים המתווכים בין הילד והספר – ספרנים, חוקרים, מחנכים ויוצרים.
כתב העת רואה אור בחסות "קרן הספריות לילדי ישראל" והמכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין.
מרצה בחוג לאמנויות (בקורסים בפיסול קרמי) ובחוג לספרות. חוקרת ביטויים מילוליים של יצירות אמנות פלסטית ביצירות ספרות. בספריהם של הסופרים: יהושע קנז, יואל הופמן ויובל שמעוני.
מאמינה שהספרות היא חלק ממרקם החיים – מדברת עלינו, מופנית אלינו ומאפשרת לנו להתבונן בחיינו ולהבין אותם לעומק ובאור חדש.
סיפרה:
גבולות, הוצאת עם עובד,2016
מרצה וחוקרת ספרות בראיה בינתחומית ומדריכה פדגוגית במסלול היסודי.
תחומי התמחות :הוראת הספרות, SEL, הדרכה פדגוגית של סטודנטים בבתי ספר מסוגים שונים.
תחומי הוראה: דידקטיקה, הוראת מקצוע הספרות, היצירה העגנונית, הוראה השואה וספרות ילדים.
מאמינה בהוראה דיאלוגית, עידוד חשיבה יצירתית, סקרנות אינטלקטואלית ושימוש בטכנולוגית המידע ושיתופיות.
מרצה לספרות ומנחה סדנאות לכתיבה יוצרת. מתמחה בשירה עברית חדשה.
מאמינה בכוחן של מילים לחשוף את ה"שירה" שבעולם, את ה"שירה" שבתוכנו.
מרצה בחוג לספרות וספרות ילדים, ומדריכה פדגוגית במסלול העל-יסודי. חוקרת בתחום הדרמה הישראלית.
"הספרות מאפשרת להכיר את ה"אני" ולהיפתח אל האחר".
ספרהּ: מראות נשברות: ייצוג הישראליות ועיצובה במחזותיהם של יהושע סובול והלל מיטלפונקט. (מכון מופ"ת 2012)
מרצה וחוקרת ספרות, בדגש על בין-תחומיות. מתמחה בספרות השוואתית: ספרות נשים עברית ואמריקאית, ספרות אירופאית בין מלחמות עולם, שירה מודרנית וספרות ילדים.
מלמדת בחוג לספרות וספרות ילדים ובמסלול מלמ"מ.
אני מאמינה בהוראת ספרות ככלי להבנת המציאות ולבחינת נבכי נפש האדם. אני מאמינה בהוראה ובלימוד כדרך חיים, בעידוד חשיבה ביקורתית ויצירתית ובשיח המשמעותי והפתוח בין מרצה לסטודנט בקורסים פרונטאליים ומקוונים.
מרצה וחוקרת ספרות וספרות יידיש. מתמחה בספרות מדרש, ספרות עממית וספרות יידיש עתיקה.
מלמדת בחוג לספרות וספרות ילדים, מדריכה פדגוגית במסלול העל יסודי ומאמנת הוראה.
מאמינה בעידוד בטחונו העצמי של הסטודנט, בפיתוח יכולותיו האינטלקטואליות, בעבודה עצמית בקורסים מקוונים ולא מקוונים כאחד ובהפיכתו/הפיכתנו לאנשים טובים יותר, אמפתיים יותר, הרואים זה את זה.
ספרהּ:
כובש הלבבות – ספר לב טוב לר' יצחק בן אליקום מפוזנא, פראג ש"פ (1620) – ספר מוסר מרכזי ביידיש (הקבה"מ 2013)
מנהלת בשיתוף - התכנית לתואר שני M.A.A.T - התכנית לטיפול באמצעות ביבליותרפיה
מדריכה בכירה במרכז התרפיות
מרצה לספרות וביבליותרפיסטית. מתמחה בקשר בין פסיכולוגיה, מגדר וספרות, ובשפת הטראומה הנפשית.
מלמדת בחוג לספרות, בחוג להשכלת מבוגרים ובמסלול העל-יסודי, וכן בתוכנית ההכשרה לתואר שני בביבליותרפיה.
מאמינה במילה הכתובה וביכולתה להוות מיכל נפשי עבור האדם, ב"אחדים שאוהבים שירה" (שימבורסקה), ובגילוי המשותף עימם של הקסם הסמוי בין השורות.
פרס אביחי ברגסון ז"ל, לזכרו של רס"ל אביחי ברגסון שנפל במלחמת יום הכיפורים, מוענק מדי שנה על ידי החוג לספרות לעבודה מצטיינת בתחום ספרות הילדים
זוכי וזוכות פרס אביחי
תשפ"ג 2022
אפרת קרמר, על עבודתה בנושא: "ההבדלים בין ייצוגי בנות ובנים בספרים לגיל הרך בשנים 1970-2021".
אביטל אגמון, על עבודתה בנושא: "קידום תזונה בריאה בספרות ילדים ישראלית עכשווית: על מלפפון, עגבנייה, דימוי גוף ומה שביניהם".
תשפ"ב 2021
הודיה אסייג, על עבודתה בנושא: "ייצוג ועיצוב דימוי הגוף ומודל הרזון בספרי ילדים משנות ה-80 ועד ימינו".
גליה אביטבול, על עבודתה בנושא: "ייצוג ועיצוב נושא המלחמה בשירי הילדים של תרצה אתר".
יהל קפולניק, על עבודתה בנושא: "ביטויים של תפיסות מגדריות בספרות ילדים עכשווית".
אופיר יוסף, על עבודתה בנושא: "מהדרה להכלה: ייצוג ילדים עם הפרעות קשב וריכוז".
תש"ף 2019
מאיה בן אשר, על עבודתה בנושא: "ספרות לילדים ולנוער ככלי חינוכי: היבטים אידאולוגיים, פסיכולוגיים וחינוכיים בסדרת ספרי הארי פוטר".
תשע"ט 2018
יובל ארז, על עבודתה בנושא: "הכול נשאר במשפחה: ייצוג ועיצוב יחסים בין-דוריים ביצירות לילדים ולמבוגרים מאת מאיר שלו".
גל רחמין, על עבודתה בנושא: ייצוג ועיצוב דמות האם ביצירותיהן של נורית זרחי ולאה גולדברג לילדים ולמבוגרים".
שחר אופיר, על עבודתו בנושא: "שיערות רגליים וזקני ילדות, המסר הכפול לילד ולמבוגר ביצירות פנטזיה של טולקין ופראצ'ט".
פוואז מסארי, על עבודתו בנושא: "הקשר הבין תרבותי והרב דורי ביצירות של נעמי שיהאב נאי".
תשע"ח 2017
ליאת מן, על עבודתה בנושא: "'במקום שציפינו להיות לבדנו נהיה עם העולם כולו', התפתחות הגיבור במרחב פנטסטי דרך עיצוב תמות הבדידות והחברות".
תשע"ז 2016
טל פלג, על עבודתה בנושא: לחבר שני הפכים: השוואה בין הרומנים לגיל נעורים: "שרוטה" של תמר ורטה-זהבי, ו"סמיר ויונתן על כוכב מאדים" של דניאלה כרמי.
הדר חביב, על עבודתה בנושא: ייצוגי הגוף ה"אחר" בספרות הילדים העברית.
תשע"ו 2015
אודליה קנדלר, על עבודתה בנושא: ייצוג הירח בשירת לאה גולדברג לילדים ולמבוגרים
רוני אדרי, על עבודתה בנושא: ייצוגי אובדן ושכול בספרות הילדים ביצירות נבחרות מאת מרים ילן שטקליס ונורית זרחי.
אור עוזרי, על עבודתה בנושא: תמורות לשוניות המשתקפות בתרגומי הדיאלוגים של 'האקלברי פין' והשפעתן על הדמויות.
תשע"ה 2014
זוהרה פוגל, על עבודתה בנושא: האיורים בשיריה של המשוררת מרים ילן שטקליס.
רחל בראון-שגב, על עבודתה בנושא: ערכים בספרות עברית עכשווית בדגש על ערך "שמירה על הסביבה".
בני בר יהודה, על עבודתו בנושא: אמצעים ספרותיים ומגמות בספרות שואה לילדים.
תשע"ד 2013
נורית קאופמן, על עבודתה בנושא: ייצוג ועיצוב הווית ה'שונה' בחברה, בספר "ניסים ונפלאות" ללאה גולדברג ובחמישה משיריה.
לירז מאירי, על עבודתה בנושא: עיצוב דמות האישה במעשייה העממית בהשוואה לספרות הילדים המודרנית.
שרון זוסמן, על עבודתה בנושא: עיצוב דמות הנערה בספרות נוער עכשווית – משמרת הטיות סטריאוטיפיות כבעבר או מערערת עליהן?
תשע"ג 2012
סיוון לוי, על עבודתה בנושא: קריאה אינטרטקסטואלית בטרילוגיית סיפורי "כספיון" מאת פאול קור.
עידית סוארי, על עבודתה בנושא: היבטים חינוכיים ברומן "נשים קטנות" מאת לואיזה מי אלקוט.
תשע"ב 2011
יונת קפלן, על עבודתה בנושא: ספרות ילדים בחינוך האנתרופוסופי ביחס לספרות ילדים: עיון בשתי אגדות מאת האחים גרים – 'גברת הולה' ו'כדור הבדולח'.
תשע"א 2010
איריס מזרחי, על עבודתה: הספרות ככלי להעברת מסר חינוכי "כבוד הדדי וחברות".
רונלי אברינה –סיסו, על עבודתה בנושא: היבטים ביוגרפיים ביצירותיה של נורית זרחי.
תש"ע 2009
מיכל שאו, על עבודתה בנושא: שניים שהם אחד: ניתוח הסיפור "מאויב לאוהב" כתהליך אינדיבידואציה.
עידית מזרחי, על עבודתה בנושא: מפגש ילדים ובני נוער פליטי השואה עם חברי הקיבוצים.
תשס"ט 2008
מור גרדשטיין, על עבודתה בנושא: ערכים בחברה הישראלית המשתקפים בשירי הפסטיבלים בשנות ה – 70 ובשירי הפסטיגלים בשנות ה – 2000.
תשס"ז 2007
אורלי אקלר, על עבודתה בנושא: עידון וניטרול האימה כמתודה בספרות ילדים בנושא השואה. עיון ב'רוץ ילד רוץ' וב'אי הציפורים' לאורי אורלב.
תיקון ליל שבועות
החוג למקרא מארח את החוג לספרות
ספר הספרים והספרות העברית החדשה
לקראת חג שבועות ולכבוד חג מתן תורתנו נקיים לימוד חגיגי משותף
יום רביעי, 24 במאי, ד' סיוון תשפ"ג
16:30 טרקלין המכללה
בתוכנית:
16:30 התכנסות
דברי ברכה, ד"ר עדי מרילי וד"ר רונית רפ
דברי סיכום ופרידה, אילה פז
17:00 מעגלי שיח בהובלת סטודנטיות מהחג לספרות והחוג למקרא
17:30 ארוחת ערב
18:00 תאטרון פלייבק באר שבע - חוויות מהוראת הטקסטים בבית הספר
פלייבק הוא תאטרון אימפרוביזציה המציג סיפורים ורגעים מהחיים שעולים מתוך הקהל במהלך המופע ברגישות ובהומור.
* וגם מזכה בנקודות צבירה! *
חברות מקרא בעבור הקורס "מקרא ועולמו", חברות ספרות בעבור הקורס "הספרות ואני"
השתתפות בלימוד מזכה בנקודת צבירה אחת (מתוך 9 נקודות).
הובלת מעגל שיח מזכה בשתי נקודות צבירה (מתוך 9 נקודות).
ואין תורה בלי קמח (ושאר תופנים:)
כמיטב המסורת של החוג למקרא, לצד ענייני הרוח נפתח גם שולחן חגיגי!
נא לרשום בקובץ המשותף מה אתן מביאות
קיום הערב מתאפשר בזכותן הנדיבה של פרויקט 929
לפרטים נוספים -
עדי מרילי adi.marili@gmail.com
רונית רפ ronitrapp@dyellin.ac.il
"חדר משלנו"
שבוע סדנאות כתיבה יוצרת של החוג לספרות וספרות ילדים תשפ"ג.
יום א' 12.3.2022
יום ד' 15.3.2022
אדם צובר זיכרונות": סדנה לכתיבת שירה
יום ראשון 12.3.2022 בשעה 12:15 בזום (קישור ישלח לנירשמים.ות).
הסדנה תעסוק בכתיבת שירה מתוך חומרי זיכרון אישיים: מהילדות, הנעורים, ומההווה. נראה כיצד אירועים ומקומות מן העבר הרחוק והקרוב יכולים לשמש כיסוד לכתיבה. כמו כן, נכיר שירים מאת יהודה עמיחי ונקבל מהם השראה ורשות.
בהנחיית ליאור שטרנברג: משורר, מתרגם ומורה ותיק לספרות בתיכון שליד האוניברסיטה, ובשנים האחרונות גם ב"בית הספר לאומניות המילה" בירושלים. בעל ניסיון רב בהנחיית סדנאות כתיבה לצעירים ומבוגרים כאחד.
סדנת ספוקן וורד (שירה מדוברת)
יום רביעי 15.3.2022 בשעה:12:15 בספריית המכללה
בסדנה חד-פעמית נכיר את הספוקן וורד - אמנות השירה המדוברת שלוקחת את כל הטוב מעולמות התיאטרון, הראפ והשירה ומטיחה בקול את האמת על חיינו. בסדנה נצפה בקטעי השראה, נכתוב ונופיע בסדנה פותחת לבבות!
בהנחיית עמית צפריר: יוצרת, יזמת, מנחת סדנאות ו"סטוריטלר". בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול ולימודי תיאטרון באוניברסיטת תל אביב. ייצגה את ישראל באליפות הפואטרי סלאם העולמית בפריז בשנת 2018, לאחר שזכתה באליפות הישראלית.
יש להירשם לסדנאות!
ההשתתפות באחת הסדנאות היא חובה ותתוגמל בנקודת זכות.