רפ רונית

"יודע אני בתי שאיני מנחיל לך עושר ונכסים, אבל אני מלמדך לקרות בספרים, בזמן שעולמו של אדם חשוך בעדו קורא בספר ורואה עולם אחר" (עגנון, סיפור פשוט)
מטרת הלימודים בחוג היא להקנות לסטודנטים הבנה של התכנים, הצורות, האידיאות והערכים שביצירות הספרותיות, על מנת לכוונם כאנשים בעלי יכולות רגשיות ואינטלקטואליות, המסוגלים לממש באופן עצמאי קריאה פרשנית מנומקת, וכדי לעצב דמות של מורה-מחנך משכיל ורחב אופקים, שידע ספרותי ותרבותי הוא חלק מעולמו ומערכיו.
אם את או אתה מכירים בכוחן של מילים, נהנים לצלול לעומקם של סיפורים ומעוניינים להעשיר את הדור הבא באוצר ספרותי אמיתי, מקומכם איתנו, בחוג לספרות ילדים במכללה להוראה ע"ש דוד ילין.
החוג מתאפיין במחויבותו הכפולה לשני סוגי הטקסטים – לילדים ולמבוגרים – ובשל כך יש לו ערך מוסף למי שמתעתדים ללמד ולחנך ילדים ובני נוער. בחירת היצירות ודרכי ההוראה מותאמות לצורכיהם של הסטודנטים – פרחי ההוראה, מורי המחר.
השילוב שיוצר החוג, בין הספרות העברית והספרות הכללית, בונה אישיות עשירה, המרגישה שייכות למורשת התרבותית-הישראלית, כאזרחים החיים במדינת ישראל ולתרבות ההומניסטית הכללית, כבני אדם "אזרחי העולם".
החוג שם לו למטרה את כל המתחייב מהקניית תחום הדעת:
הבוחרים להתמחות בלימודי ספרות בחוג ראשי, ילמדו במהלך ארבע שנות לימודיהם לתואר ראשון, 26 שעות שנתיות.
המתמחים יסיימו בשנה א' את קורסי היסוד: מיומנויות כתיבה אקדמית ומתודיקה של הוראת הספרות, וישתדלו להשלים קורסי יסוד נוספים: יסודות הסיפורת, יסודות השירה: מה זה שיר?, לקרוא שיר לקרוא סיפור: יסודות בספרות ילדים ונוער.
שיעורי חובה (10 ש"ש):
מיומנויות כתיבה אקדמית (חובה לתלמידי שנה א') | 1 ש"ש |
יסודות השירה: מה זה שיר? | 1 ש"ש |
יסודות הסיפורת | 1 ש"ש |
לקרוא שיר, לקרוא סיפור: יסודות בספרות ילדים ונוער | 1 ש"ש |
דרמה* | 1 ש"ש |
סמינריון (כולל כתיבת עבודה סמינריונית בשנה ג' או ד') | 2 ש"ש |
ספרות עממית | 1 ש"ש |
קלאסיקה בספרות | 1 ש"ש |
מתודיקה של הוראת הספרות לשנה א' (למעט ולדורף) | 1 ש"ש |
דרמה: הסטודנטים חייבים בקורס בדרמה, אחד מתוך שני הקורסים המוצעים "מי אנחנו: זהות וחברה בדרמה הישראלית" או "נשים בדרמה המודרנית".
שיעורי בחירה (16 ש"ש)
יחודיותו של החוג בהיצע שעורי הבחירה המשתנים ומתגוונים מדי שנה.
המתמחים בספרות יבחרו לפי נטיותיהם ובאישור יועצי החוג, מתוך רשימת הקורסים המוצעים בחוג, בתוכם קורסים העוסקים בספרות ישראלית וכללית, קורסים העוסקים בספרות ילדים ונוער, וקורסים משולבים (ספרות למבוגרים ולילדים).
הבוחרים בחטיבה בלימודי ספרות, ילמדו במהלך ארבע שנות לימודיהם לתואר ראשון 15 שעות שנתיות.
שיעורי חובה | 5 ש"ש |
מיומנויות כתיבה אקדמית - חובה לתלמידי שנה א' | 1 ש"ש |
יסודות הסיפורת | 1 ש"ש |
יסודות השירה: מה זה שיר? | 1 ש"ש |
לקרוא שיר, לקרוא סיפור: יסודות בספרות ילדים ונוער | 1 ש"ש |
קורס נוסף מתחום ספרות ילדים ונוער או קורס משולב (ילדים ומבוגרים) | 1 ש"ש |
שיעורי בחירה (10ש"ש)
יחודיותו של החוג בהיצע שעורי הבחירה המשתנים ומתגוונים מדי שנה.
המתמחים בספרות יבחרו לפי נטיותיהם ובאישור יועצי החוג, מתוך רשימת הקורסים המוצעים בחוג, בתוכם קורסים העוסקים בספרות ישראלית וכללית, קורסים העוסקים בספרות ילדים ונוער, וקורסים משולבים (ספרות למבוגרים ולילדים).
המתמחים יסיימו בשנה א' את קורס החובה מיומנויות כתיבה אקדמית לשנה א', וישתדלו להשלים קורסי חובה נוספים.
מטרתו של כתב-העת לעדכן את קוראיו בנעשה בשדה ספרות הילדים, לשמש כלי עזר חינוכי, לעודד קריאה ולהפיץ את הספר הטוב בקרב ילדים, באמצעות קהילת המבוגרים המתווכים בין הילד והספר – ספרנים, חוקרים, מחנכים ויוצרים.
כתב העת רואה אור בחסות "קרן הספריות לילדי ישראל" והמכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין.
מרצה בחוג לספרות וספרות ילדים, ומדריכה פדגוגית במסלול העל-יסודי. חוקרת בתחום הדרמה הישראלית.
"הספרות מאפשרת להכיר את ה"אני" ולהיפתח אל האחר".
ספרהּ: מראות נשברות: ייצוג הישראליות ועיצובה במחזותיהם של יהושע סובול והלל מיטלפונקט. (מכון מופ"ת 2012)
מרצה וחוקרת ספרות בראיה בינתחומית ומדריכה פדגוגית במסלול היסודי.
תחומי התמחות :הוראת הספרות, SEL, הדרכה פדגוגית של סטודנטים בבתי ספר מסוגים שונים.
תחומי הוראה: דידקטיקה, הוראת מקצוע הספרות, היצירה העגנונית, הוראה השואה וספרות ילדים.
מאמינה בהוראה דיאלוגית, עידוד חשיבה יצירתית, סקרנות אינטלקטואלית ושימוש בטכנולוגית המידע ושיתופיות.
מורה לספרות עברית וכללית, משוררת ומסאית, זמרת קלאסית בעברה.
רואה חשיבות ועונג בהעמדת היצירה הספרותית כבבואה רבת פנים ל"עצמי" של כל אחד מאיתנו.
ספריה:
שירה בחושך המיטיב (הקבה"מ 1999) (זכה בפרס משרד החינוך לספר ביכורים)
אל תצביע עלי (הליקון 2003)
הירוק בדרכו אל הירוק (כרמל 2007)
לקיר אחד קראתי בית (כבר; כרמל 2007)
ליטורגיה (ריתמוס; הקבה"מ 2010)
אמות כנולדת (עיתון 77' 2013)
מסות הכול מלא אלים (רסלינג 2013)
קיבלה את פרס אקו"ם על כתב יד בעילום שם ע"ש נתן יונתן, על סיפרה "ערוגות האינסוף" העומד לצאת לאור בהקבה"מ בשנת 2016.
מרצה לספרות ומנחה סדנאות לכתיבה יוצרת. מתמחה בשירה עברית חדשה.
מאמינה בכוחן של מילים לחשוף את ה"שירה" שבעולם, את ה"שירה" שבתוכנו.
מרצה וחוקרת ספרות, בדגש על בין-תחומיות. מתמחה בספרות השוואתית: ספרות נשים עברית ואמריקאית, ספרות אירופאית בין מלחמות עולם, שירה מודרנית וספרות ילדים.
מלמדת בחוג לספרות וספרות ילדים ובמסלול מלמ"מ.
אני מאמינה בהוראת ספרות ככלי להבנת המציאות ולבחינת נבכי נפש האדם. אני מאמינה בהוראה ובלימוד כדרך חיים, בעידוד חשיבה ביקורתית ויצירתית ובשיח המשמעותי והפתוח בין מרצה לסטודנט בקורסים פרונטאליים ומקוונים.
מרצה וחוקרת ספרות וספרות יידיש. מתמחה בספרות מדרש, ספרות עממית וספרות יידיש עתיקה.
מלמדת בחוג לספרות וספרות ילדים, מדריכה פדגוגית במסלול העל יסודי ומאמנת הוראה.
מאמינה בעידוד בטחונו העצמי של הסטודנט, בפיתוח יכולותיו האינטלקטואליות, בעבודה עצמית בקורסים מקוונים ולא מקוונים כאחד ובהפיכתו/הפיכתנו לאנשים טובים יותר, אמפתיים יותר, הרואים זה את זה.
ספרהּ:
כובש הלבבות – ספר לב טוב לר' יצחק בן אליקום מפוזנא, פראג ש"פ (1620) – ספר מוסר מרכזי ביידיש (הקבה"מ 2013)
מרצה בחוג לאמנויות (בקורסים בפיסול קרמי) ובחוג לספרות. חוקרת ביטויים מילוליים של יצירות אמנות פלסטית ביצירות ספרות. בספריהם של הסופרים: יהושע קנז, יואל הופמן ויובל שמעוני.
מאמינה שהספרות היא חלק ממרקם החיים – מדברת עלינו, מופנית אלינו ומאפשרת לנו להתבונן בחיינו ולהבין אותם לעומק ובאור חדש.
סיפרה:
גבולות, הוצאת עם עובד,2016
מרצה לספרות וביבליותרפיסטית. מתמחה בקשר בין פסיכולוגיה, מגדר וספרות, ובשפת הטראומה הנפשית.
מלמדת בחוג לספרות, בחוג להשכלת מבוגרים ובמסלול העל-יסודי, וכן בתוכנית ההכשרה לתואר שני בביבליותרפיה.
מאמינה במילה הכתובה וביכולתה להוות מיכל נפשי עבור האדם, ב"אחדים שאוהבים שירה" (שימבורסקה), ובגילוי המשותף עימם של הקסם הסמוי בין השורות.
פרס אביחי ברגסון ז"ל, לזכרו של רס"ל אביחי ברגסון שנפל במלחמת יום הכיפורים, מוענק מדי שנה על ידי החוג לספרות לעבודה מצטיינת בתחום ספרות הילדים
זוכי וזוכות פרס אביחי
תשפ"ב 2021
הודיה אסייג, על עבודתה בנושא: "ייצוג ועיצוב דימוי הגוף ומודל הרזון בספרי ילדים משנות ה-80 ועד ימינו".
גליה אביטבול, על עבודתה בנושא: "ייצוג ועיצוב נושא המלחמה בשירי הילדים של תרצה אתר".
יהל קפולניק, על עבודתה בנושא: "ביטויים של תפיסות מגדריות בספרות ילדים עכשווית".
אופיר יוסף, על עבודתה בנושא: "מהדרה להכלה: ייצוג ילדים עם הפרעות קשב וריכוז".
תש"ף 2019
מאיה בן אשר, על עבודתה בנושא: "ספרות לילדים ולנוער ככלי חינוכי: היבטים אידאולוגיים, פסיכולוגיים וחינוכיים בסדרת ספרי הארי פוטר".
תשע"ט 2018
יובל ארז, על עבודתה בנושא: "הכול נשאר במשפחה: ייצוג ועיצוב יחסים בין-דוריים ביצירות לילדים ולמבוגרים מאת מאיר שלו".
גל רחמין, על עבודתה בנושא: ייצוג ועיצוב דמות האם ביצירותיהן של נורית זרחי ולאה גולדברג לילדים ולמבוגרים".
שחר אופיר, על עבודתו בנושא: "שיערות רגליים וזקני ילדות, המסר הכפול לילד ולמבוגר ביצירות פנטזיה של טולקין ופראצ'ט".
פוואז מסארי, על עבודתו בנושא: "הקשר הבין תרבותי והרב דורי ביצירות של נעמי שיהאב נאי".
תשע"ח 2017
ליאת מן, על עבודתה בנושא: "'במקום שציפינו להיות לבדנו נהיה עם העולם כולו', התפתחות הגיבור במרחב פנטסטי דרך עיצוב תמות הבדידות והחברות".
תשע"ז 2016
טל פלג, על עבודתה בנושא: לחבר שני הפכים: השוואה בין הרומנים לגיל נעורים: "שרוטה" של תמר ורטה-זהבי, ו"סמיר ויונתן על כוכב מאדים" של דניאלה כרמי.
הדר חביב, על עבודתה בנושא: ייצוגי הגוף ה"אחר" בספרות הילדים העברית.
תשע"ו 2015
אודליה קנדלר, על עבודתה בנושא: ייצוג הירח בשירת לאה גולדברג לילדים ולמבוגרים
רוני אדרי, על עבודתה בנושא: ייצוגי אובדן ושכול בספרות הילדים ביצירות נבחרות מאת מרים ילן שטקליס ונורית זרחי.
אור עוזרי, על עבודתה בנושא: תמורות לשוניות המשתקפות בתרגומי הדיאלוגים של 'האקלברי פין' והשפעתן על הדמויות.
תשע"ה 2014
זוהרה פוגל, על עבודתה בנושא: האיורים בשיריה של המשוררת מרים ילן שטקליס.
רחל בראון-שגב, על עבודתה בנושא: ערכים בספרות עברית עכשווית בדגש על ערך "שמירה על הסביבה".
בני בר יהודה, על עבודתו בנושא: אמצעים ספרותיים ומגמות בספרות שואה לילדים.
תשע"ד 2013
נורית קאופמן, על עבודתה בנושא: ייצוג ועיצוב הווית ה'שונה' בחברה, בספר "ניסים ונפלאות" ללאה גולדברג ובחמישה משיריה.
לירז מאירי, על עבודתה בנושא: עיצוב דמות האישה במעשייה העממית בהשוואה לספרות הילדים המודרנית.
שרון זוסמן, על עבודתה בנושא: עיצוב דמות הנערה בספרות נוער עכשווית – משמרת הטיות סטריאוטיפיות כבעבר או מערערת עליהן?
תשע"ג 2012
סיוון לוי, על עבודתה בנושא: קריאה אינטרטקסטואלית בטרילוגיית סיפורי "כספיון" מאת פאול קור.
עידית סוארי, על עבודתה בנושא: היבטים חינוכיים ברומן "נשים קטנות" מאת לואיזה מי אלקוט.
תשע"ב 2011
יונת קפלן, על עבודתה בנושא: ספרות ילדים בחינוך האנתרופוסופי ביחס לספרות ילדים: עיון בשתי אגדות מאת האחים גרים – 'גברת הולה' ו'כדור הבדולח'.
תשע"א 2010
איריס מזרחי, על עבודתה: הספרות ככלי להעברת מסר חינוכי "כבוד הדדי וחברות".
רונלי אברינה –סיסו, על עבודתה בנושא: היבטים ביוגרפיים ביצירותיה של נורית זרחי.
תש"ע 2009
מיכל שאו, על עבודתה בנושא: שניים שהם אחד: ניתוח הסיפור "מאויב לאוהב" כתהליך אינדיבידואציה.
עידית מזרחי, על עבודתה בנושא: מפגש ילדים ובני נוער פליטי השואה עם חברי הקיבוצים.
תשס"ט 2008
מור גרדשטיין, על עבודתה בנושא: ערכים בחברה הישראלית המשתקפים בשירי הפסטיבלים בשנות ה – 70 ובשירי הפסטיגלים בשנות ה – 2000.
תשס"ז 2007
אורלי אקלר, על עבודתה בנושא: עידון וניטרול האימה כמתודה בספרות ילדים בנושא השואה. עיון ב'רוץ ילד רוץ' וב'אי הציפורים' לאורי אורלב.