הינך נמצא כאן

באנר ולדורף

חינוך יסודי בגישת ולדורף

לרישום וקבלת סטודנטים: 
חייגו 3043* dy100@dyellin.ac.il
דלת פתוחה: 
בימים שלישי ורביעי בתאום מראש

אודות המסלול

"חינוך חווייתי הופך למידה מנותקת לחוויית חיים. לומדים בו על העולם, מתוך העולם. לומדים לראות, לשמוע, לגעת, לטעות לחוות רגש ולחוות דעה" (טליה שניידר)

חינוך ולדורף (חינוך אנתרופוסופי), מציע במאה השנים האחרונות (מאז הווסדו ב- 1919) גישה חינוכית אשר שמה את הילד וצרכיו במרכזה, ומבקשת לפתח בו את הסקרנות, תשוקה ואהבת הלימוד באמצעות חינוך המשלב אומנות, יצירה, ניסוי, חוויה ומעורבות.

המבקשים לעסוק בחינוך יוכלו לפגוש גישה יצירתית ושלמה לחינוך. ההכשרה מתבססת על קידום ההתפתחות האישית של כל סטודנטית וסטודנט בהעמקה פילוסופית ורוחנית. זאת תוך פיתוח כלים להתבוננות מודעת ומועילה על התפתחותם של ילדים בגילאים שונים.

תמר רייכר מספרת על הלימודים במסלול ולדורף

חלק חשוב בהכשרה עוסק בפעילות אומנותית בתחומים מגוונים: ציור ורישום, מוזיקה ושירה, דרמה ודיבור, אוריתמיה (אומנות תנועה אנתרופוסופית) ופיסול ועיצוב בעץ ובחמר. כמו כן שמה ההכשרה דגש על התנסות מעשית ועבודה בבתי ספר ולדורף במהלך שנות ההכשרה.

בישראל פועלים כיום 27 בתי ספר (מתוכם 6 בתי ספר תיכון) ומאות גנים הפועלים על פי שיטת חינוך זו. בשנת 2017 זכה חינוך ולדורף בהכרה של משרד החינוך כזרם ממלכתי - ייחודי, מוכר ורשמי. הכרה זו הביאה לתנופה נוספת במספר בתי ספר ולדורף וכן גדל והולך מספר בתי הספר המבקשים לפעול בהשראת ולדורף.

מסלול ההכשרה בגישת ולדורף פועל למעלה מ- 20 שנה במכללה האקדמית על שם דוד ילין ומציע מסע ייחודי אל תוך עולם החינוך האנתרופוסופי. מסע המיועד גם למבקשים לעסוק ולהעמיק בחינוך ולדורף וגם לאנשים המבקשים להביא מרוחה של הגישה אל תוך מערכת החינוך המקובלת - סטודנטים המתחילים את דרכם בעולם החינוך וכן אקדמאים המבקשים לעשות הסבה מקצועית ולעבור לעולם החינוך.

הסטודנט עידן עטיה מספר על מסלול ולדורף

המכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף

החל משנת 2016 פועל המסלול תחת "המכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף".

מטרת המכון לשמש מרכז ארצי להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.

פעילות המכון

פעילות המכון כוללת מספר נושאים:

  • מסלולי הכשרת עובדי הוראה לבתי ספר יסודיים בגישת ולדורף ובכלל זה-
    - תכנית הכשרת עובדי הוראה לבתי ספר יסודיים (בגישת ולדורף). מסלול ייחודי המשלב תואר בחינוך, תעודת הוראה ותעודת "ולדורף עולמי".
    - מרכז מוביל להשלמת תעודת הוראה והסבת אקדמאים בגישת ולדורף.
    - מרכז להשלמת תואר ותעודות למורים וגננות העובדים בפועל במוסדות חינוך בגישת ולדורף
  • פיתוח מרכז מחקר בנושאים של חינוך ולדורף וקידום הכשרה בתארים מקדמים (תואר שני ודוקטורט).
  • שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמאיים מקבילים בחו"ל (כדוגמת אוניברסיטת אלאנוס בגרמניה).
  • הפעלת מרכז השתלמויות ארצי המתמקד בגישת ולדורף.

המכון ופעילות מסלול ההכשרה מנוהלים על צוות המונה 6 חברים מבין צוות מורי המסלול ורכזת המסלול.

תכניות מיוחדות

במסגרת פעילות המכון, מוצעות בנוסף לתכניות ההכשרה והסבת אקדמאים תכניות יעודיות לאנשי חינוך העובדים במסגרות חינוכיות בגישת ולדורף, בוגרי סמינרי ולדורף אבל חסרי תעודת הוראה ו/או תואר וחינוך הנדרשים היום על ידי משרד החינוך.

מהו חינוך ולדורף

חנוך לנער על פי דרכו (משלי כ"ב 6)

חינוך ולדורף הוא דרך חינוכית שמקורה בתפיסת העולם האנתרופוסופית אותה ייסד רודולף שטיינר בתחילת המאה ה-20 באירופה. שטיינר עסק במגוון תחומים וביניהם הקמת בית ספר ניסיוני לילדי פועלי בית החורשת לסיגריות "ולדורף – אסטוריה" בעיר שטוטגרט בגרמניה, זאת לבקשת בעל המפעל. בית הספר הוקם ב- 1919 מיד לאחר תום מלחמת העולם הראשונה. (מכאן גם השם חינוך ולדורף).

בבסיס חינוך ולדורף ניצבת הפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר, שנולדה אומנם מתוך השקפת העולם האנתרופוסופית אולם דומה בעיקריה לתורתם של הפסיכולוגים ההתפתחותיים הגדולים של המאה שעברה: פיז'ה, אריקסון, פרויד וקוהלברג.

גישות אלו רואות את התפתחות הילד כסדרה של שלבים התפתחותיים עוקבים, שכל שלב נבנה על ומתוך השלב הקודם ומהווה המשכו הטבעי. הדגש אינו על מהירות או הישגיות, אלא על ביסוס השלב ההתפתחותי בו נמצא הילד, פיתוח כישוריו ויכולותיו העכשוויות ובנייה איטית ויסודית שלהם.

למערכת חינוך זו מרכיבים שונים האורגים בתוכם את התפיסה החינוכית. לכל מרכיב חלק בבניית התהליך בו הילד והילדה צומחים. מתודות ההוראה, האווירה החינוכית, תכניות הלימוד, דרכי הערכה, הקשר בין מורים לילדים ואפילו צורת המבנה, צבעיו ועיצוב הרהיטים מכוונים לכך.

השאלות שמחנכי ולדורף שואלים את עצמם אינן: "מה עלינו לעשות על מנת להכין את הילד לזמן עתידי כלשהו?" או "אילו כישורים ותכונות יש להקנות לו על מנת שישתלב בחיים לאחר בית הספר?" אלא פשוט: "כיצד לפתח את כישוריו, את יכולותיו ואת פנימיותו בצורה הטובה וההרמונית ביותר."

המרכיבים השונים של מערכת החינוך מכוונים לתת תשובה לשלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים. מכאן שחינוך ולדורף אינו מקשה אחת, רעיון אחד שמיושם בכל שנות הגן ובית הספר, אלא תהליך דינאמי, משתנה, שעובר מטמורפוזה בהתאם לגילאי הילדים. כוחות ואיכויות מסוימים שמאפיינים גיל כלשהו יכולים לעבור במהלכן של שנות הילדות שינוי, ואז להפוך לכוחות ואיכויות שונים לגמרי.

מאוד בקיצור ניתן לתאר את השלבים ההתפתחותיים עליהם שמים דגש בחינוך ולדורף בצורה הבאה: 

בשנות החיים הראשונות (גיל הגן) מתמקדים בעיקר בתנועה, חוויות חושים עזות, משחק חופשי ומלא דמיון וכל מה שקשור לחיקוי עולם המבוגרים בפעילות ומשחק. גן ילדים ברוח חינוך ולדורף מהווה מקום של עשייה, של עבודה ושל התרחשות מלאת יוזמה, דמיון וחיים.

בבית הספר היסודי דגש מיוחד מושם על תהליכים אמנותיים. הילדים נכנסים בשעות בית הספר לעולם מלא יצירה אמנותית במישורים מגוונים: שירה ומוזיקה, דקלום ודרמה, ציור ורישום, תנועה, פיסול ועיצוב ועוד. האמנות אינה באה בנוסף לתהליכי הלימוד אלא היא הכלי המרכזי דרכו מלמדים כל נושא ונושא.

בשנים של גיל ההתבגרות מרחיבים את כל מה שנעשה עד כה לשלושה כיוונים עיקריים. הראשון הוא לימוד עיוני מעמיק, שמבוסס בעיקר על האקטיביות של התלמידים עצמם. בין היתר מדובר על עבודות חקר, פרויקטים במישורים שונים, עבודות קבוצתיות ולימוד אינטגרטיבי שמשלב תחומי ידע שונים. השני הוא התנסות משמעותית במישורים אומנותיים רבים. והשלישי מתמקד במעורבות חברתית בקהילה המקומית והארצית.

 לקריאה נוספת היכנסו לאתר ולדורף ישראל

תוצרי סיום קורס מלאכות - גמדים

מהי אנתרופוסופיה

הבסיס הרוחני של חינוך ולדורף הוא האנתרופוסופיה, מדע הרוח מיסודו של רודולף שטיינר. האנתרופוסופיה קוראת תגר על המושג של גבולות הידיעה, היא איננה מקבלת את ההנחה שידע חייב להישען על ההתנסות החושית ופותחת פתח לאפשרות שגם התנסות על חושית יכולה להוות מקור לידע.

לזמן בו אנו חיים מאפיינים משלו. הרציונליזם המצומצם שאיתו נפתחה המאה ה-20 איננו מספק יותר, ובחיפוש אחר משמעות יוצרים בני אדם צעירים קשר לתורות רוחניות מסוגים שונים. בחיפוש זה יש לאנתרופוסופיה מקום ייחודי: משימתה היא להביא ביחד את שאיפת העומק של המזרח עם פירות היצירה האינדיבידואלית של המערב ולאפשר מסלול של יצירה רוחנית מודרנית, נגיש לכל אדם.

כדי להבדיל בין ידיעה לבין השערות בעלמא, דורשת האנתרופוסופיה פיתוח נמרץ של החשיבה. החדירה למישורים העמוקים יותר של הקיום איננה יכולה להסתפק בחשיבה שכלתנית אלא עליה לשאוף לקשר חדש בין חשיבה ורגש. הרגש עושה את דרכו לאובייקטיביות והחשיבה הופכת חמה וקונקרטית יותר. בדרך הארוכה של חינוך חיי הרגש החשיבה והרצון מתאפשרת התמרתן ליכולות של ראיה תמונתית, השראה ואינטואיציה. בתהליך זה יש מקום מרכזי להתנסות האמנותית המהווה מסלול התחנכות אישי.

לקריאה נוספת:

אתר אתרופוסופיה בישראל

אתר מגזין אדם עולם

תוצרי סיום קורס מלאכות - ערכת תפירה

מבנה ותכנית הלימודים

תכנית הלימודים במסלול ההכשרה בגישת ולדורף מעניקה לבוגריה תואר ראשון בחינוך, תעודת הוראה לבית הספר היסודי (בגישת ולדורף) ותעודת הסמכה בין לאומית (התקפה לכל בי"ס ולדורף באשר הוא, בארץ ובעולם) להוראה בבית ספר ולדורף.
*תעודת ההוראה תקפה לכל בית ספר יסודי.

מטרתה של תכנית ההכשרה במסלול חינוך יסודי בגישת ולדורף, הינה לתת בידי הסטודנטים את מיטב הכלים שייסעו להם במסע ההכשרה האישי לקראת עבודה כאנשי חינוך, במסגרות חינוך ולדורף כמו גם במסגרת חינוך אחרות שאינן בהכרח קשורות לחינוך ולדורף.
במסגרת הלימודים נחשפים הסטודנטים לתפיסה האנתרופוסופית בכלל ולגישת חינוך ולדורף בפרט, היוצרת תהליכי התפתחות הן ברמה האישית והן ברמה הקבוצתית.

שעורי החינוך, פילוסופיה והאומנויות השונות, נלמדים כולם בכיתת אם, הלומדת יחד במשך יום וחצי בשבוע במשך 4 שנים. מבנה ארגוני זה תומך ברצון ליצר קהילה בקרב הסטודנטים והמורים במסלול, בדומה לנעשה בבתי ספר ולדורף. בנוסף לתכנית הלימודים מתקיימים לאורך השנה אירועים שונים ביוזמת צוות המורים וביוזמת הסטודנטים הפתוחים לסטודנטים המעוניינים בכך. למשל – סוף שבוע (ריטריט) להעמקה ולימוד משותף באחד מתחומי האנתרופוסופיה.

כמו כן, כוללת תכנית הלימודים קורסים במבנה של ימים מרוכזים, מחוץ לכתליי המכללה, סיורים ביוזמות שונות הקשורות בחינוך ולדורף ואנתרופוסופיה ועוד.

משך התכנית: 4 שנים.
המסיימים 80% מחובותיהם לתואר ותעודה (בתום השנה השלישית) יכולים להשתלב כעובדי הוראה בבתי ספר במסגרת שנת סטאז'.


תכנית הלימודים מורכבת מ:

  • חטיבות לימודים הכוללות שעורי חינוך, פילוסופיה ואומנות והתנסות מעשית* – כולם בגישת ולדורף
  • התמחות דיסציפלינרית בתחום דעת לבחירת הסטודנט/ית בהיקף של 26 ש"ש**
  • לימודי יסוד בהיקף של 9- 11 ש"ש

*אימוני ההוראה במסגרת התכנית נעשים בבתי ספר ולדורף. (סטודנטים המעוניינים להתנסות בגן יכולים לשלב התנסות, במהלך מספר חודשים, בגן ולדורף).
סטודנטים המתמחים במדעים, מתמטיקה ואנגלית נדרשים לעשות בנוסף לאימוני ההוראה בבתי ספר ולדורף, אימוני הוראה גם בבתי ספר שאינם ולדורף, בהתאם לדרישות ראש החוג.
** חטיבות הלימוד (התמחות דיסציפלינרית) המוצעות לסטודנטים במסלול זה הינם על פי ההיצע המוצע במכללה: מדעים, מתמטיקה, לשון, ספרות, מקרא, היסטוריה, אנגלית ועוד. בשל ריבוי שעורי האומנות במסגרת התכנית, אין באפשרות הלומדים במסלול זה לבחור באומנות כחטיבת התמחות דיסציפלינרית.
לבעלי תואר: מציעה התכנית מסלול מקוצר של שנתיים במסגרת הסבת אקדמאים, בסיומם זכאים המסיימים לקבל תעודת הוראה לבית ספר יסודי (בגישת ולדורף)

עלות התכנית:

  • שכר הלימוד לתכנית הינו בהתאם לדרישות המכללה ולסכומים המתפרסמים בכל שנה אקדמאית על ידי המל"ג. עלות תכנית מלאה 400% שכ"ל.
  • עבור קורסים נוספים הדרושים להשלמת השעות לתעודת הסמכה בין לאומית להוראה בבית ספר ולדורף, נגבה מידי שנה תשלום שנתי בסך 2500 ₪ לשנה.

תנאי קבלה:
בנוסף לתנאי הקבלה הנדרשים על ידי המכללה מוזמנים המתעניינים בלימודים במסלול לראיון קבלה. לקראת הראיון מתבקשים המועמדים למלא שאלון קצר אותו יש להביא לראיון.

רכיבי הלימודים

היקף שעות

הכשרה להוראה

לימודי הכשרה עיונית + אימוני הוראה (בגישת ולדורף)

30 ש"ש

התמחות דיציפלינארית

(חוג)

26 ש"ש

2 חטיבות

חטיבת אומנות כמעצבת את התפתחות האדם (ולדורף)
חטיבת לימודי חינוך ברוח ולדורף

15 ש"ש כל אחת

לימודי יסוד והעשרה

9-11 ש"ש

קורסים לתעודת ולדורף עולמי

לימודי המשך

22 ש"ש

הסבת אקדמאים לתעודת הוראה בגישת ולדורף

חינוך ולדורף, מציע במאה השנים האחרונות (מאז הווסדו ב- 1919) גישה חינוכית אחרת אשר שמה את הילד וצרכיו במרכזו ומבקשת לפתח בו את הסקרנות, תשוקה ואהבת הלימוד באמצעות חינוך המשלב אומנות, ניסוי, חוויה ומעורבות.

המבקשים לעשות הסבה מקצועית ולעסוק בחינוך יוכלו לפגוש גישה יצירתית לחינוך המשלבת תהליך של התפתחות אישית, העמקה פילוסופית וכלים להוראה בגישה אחרת בה ממשיכים להתחנך דורות רבים של ילדים.

בישראל פועלים כיום 27 בתי ספר (מתוכם 6 בתי ספר תיכון) ומאות גנים הפועלים על פי שיטת חינוך זו. בנוסף גדל והולך מספר בתי הספר המבקשים לפעול בהשראת ולדורף.

מסלול ההכשרה בגישת ולדורף פועל למעלה מ- 20 שנה במכללה האקדמית על שם דוד ילין ומציע מסע ייחודי אל תוך עולם החינוך המיועד גם למבקשים לעסוק ולהעמיק בחינוך ולדורף וגם לאנשים המבקשים להביא מרוחה של הגישה אל תוך מערכת החינוך המקובלת.

לבעלי תואר מציע המסלול תכנית בהיקף של שנתיים, בסיומם המסיימים לקבל תעודת הוראה לבית ספר יסודי (בגישת ולדורף).

תכנית הלימודים מורכבת מ:

  • חטיבות לימודים הכוללות שעורי חינוך, פילוסופיה ואומנות והתנסות מעשית* – כולם בגישת ולדורף
  • התמחות דיסציפלינרית בתחום דעת לבחירת הסטודנט/ית בהיקף של 26 שעות**
  • לימודי יסוד
  • הכרה בלימודים קודמים – תעשה באופן אישי לכל סטודנט/ית בהתאם לתחום לימודיו, על ידי רכזת המסלול וראש החוג הרלוונטי.
  • עם סיום הלימודים זכאים הבוגרים לתעודת הוראה לבית ספר יסודי בגישת ולדורף וברשותם מחצית מהחובות לתעודת הסמכה בינלאומית בחינוך ולדורף.

*אימוני ההוראה במסגרת התכנית נעשים בבתי ספר ולדורף. (סטודנטים המעוניינים להתנסות בגן יכולים לשלב התנסות, במהלך מספר חודשים, בגן ולדורף).
סטודנטים המתמחים במדעים, מתמטיקה ואנגלית נדרשים לעשות בנוסף לאימוני ההוראה בבתי ספר ולדורף, אימוני הוראה גם בבתי ספר שאינם ולדורף, בהתאם לדרישות ראש החוג.
** חטיבות הלימוד (התמחות דיסציפלינרית) המוצעות לסטודנטים במסלול זה הינם על פי ההיצע המוצע במכללה: מדעים, מתמטיקה, לשון, ספרות, מקרא, היסטוריה, אנגלית ועוד. בשל ריבוי שעורי האומנות במסגרת התכנית, אין באפשרות הלומדים במסלול זה לבחור באומנות כחטיבת התמחות דיסציפלינרית.


בכל הנוגע ללימודי החינוך, פילוסופיה, אומנות וההכשרה המעשית לומדים הסטודנטים בתכנית ההסבה יחד עם הסטודנטים הלומדים במסלול הסדיר. לימודים אלה נעשים בכיתת אם במשך יום וחצי בשבוע. לאחר שנתיים מוזמנים בוגרי התכנית להמשיך את לימודי הולדורף למשך שנתיים נוספות, יחד עם כיתת האם, עד להשלמת החובות ל"תעודת ולדורף עולמי" מלאה.

עלות התכנית:

  • שכר הלימוד לתכנית הסבת אקדמאים הינו בהתאם לדרישות המכללה ולסכומים המתפרסמים בכל שנה אקדמאית על ידי המל"ג. עלות תכנית ההסבה 200% שכ"ל.
  • עבור קורסים נוספים הדרושים להשלמת השעות לתעודת הסמכה בין לאומית להוראה בבית ספר ולדורף, נגבה מידי שנה תשלום שנתי בסך 2500 ₪ לשנה.
  • המבקשים להשלים ל"תעודת ולדורף עולמי" (תעודת בוגר סמינר ולדורף המוכרת בכל מוסדות החינוך של ולדורף בארץ ובעולם), יכולים להמשיך בלימודי ולדורף בהיקף של יום וחצי בשבוע למשך שנתיים נוספות בעלות של 2500 ₪ לשנה.

תנאי קבלה:
בנוסף לתנאי הקבלה הנדרשים על ידי המכללה מוזמנים המתעניינים בלימודים במסלול לראיון קבלה. לקראת הראיון מתבקשים המועמדים למלא שאלון קצר אותו יש להביא לראיון.

רכיבי הלימודים

היקף שעות

הכשרה להוראה

לימודי הכשרה עיונית + אימוני הוראה (בגישת ולדורף)

28 ש"ש

התמחות דיציפלינארית

(חוג)

26 ש"ש

2 חטיבות

חטיבת אומנות כמעצבת את התפתחות האדם (ולדורף)
חטיבת לימודי חינוך ברוח ולדורף

7-8 ש"ש לכל אחת

לימודי יסוד והעשרה

9-11 ש"ש

קורסים לתעודת ולדורף עולמי

לימודי המשך

7-8 ש"ש

תנאי קבלה לתואר ראשון .B.Ed

1. תעודת בגרות (מקור או זהה למקור)
  • או בעלי זכאות לתעודת בגרות
  • או בוגרי מכינה קדם-אקדמית מוכרת
  • או בוגרי מכינה ייעודית המאושרת על ידי האגודה לקידום החינוך - במכללה קיימת גם מכינה ייעודית  (ציון ממוצע של המכינה ייחשב כציון ממוצע משוקלל)
  • או תעודת בגרות מחו"ל – עולים חדשים ללא בגרות ישראלית חייבים במבחן יע"ל. כמו כן עליהם
  • להיבחן בתנ"ך, בספרות, בהיסטוריה ובלשון. מועמדים אלה יתקבלו על סמך ציון מבחן פסיכומטרי ומבחן יע"ל.
  • או מועמדים אשר חסרים ציון במקצוע בגרות אחד (ובלבד שאינו בלשון עברית או בלשון ערבית) בתנאי שהם חיילים משוחררים או מי ששירת/ה שירות לאומי וטרם חלפו שלוש שנים מתום השירות. על המועמד לעמוד בשאר תנאי הקבלה. כמו כן עליו להשלים את הבחינה ולקבל ציון במשך שנת הלימודים הראשונה.
  • או מועמדים בני 30 ומעלה ללא תעודת בגרות, בתנאי שיעמדו בתכנית העצמה, ויעברו בחינה פסיכומטרית בציון 540 ומעלה.

2. פטור מחובת מבחן פסיכומטרי לבעלי תעודת בגרות איכותית

ניתן להתקבל ללימודים על סמך ציוני הבגרות ללא מבחן פסיכומטרי, בכפוף לתנאים הבאים: להתמחויות ההומניות: 4-5 יח"ל אנגלית, 5 יח"ל במקצוע מוגבר. להתמחויות במתמטיקה ומדעי הטבע: 4-5 יח"ל אנגלית, 4-5 יח"ל מתמטיקה, 5 יח"ל מקצוע מדעי מוגבר.

למסלולים בגננות ובחינוך יסודי (ללא שילוב התמחות בחינוך מיוחד).

הפטור ניתן למועמדים הנרשמים למסלולים אלה בעלי ממוצע בגרות משוקלל של 92 ומעלה. 

עבור כל שאר מסלולי הלימוד לתואר ראשון במכללה, הפטור ניתן למועמדים בעלי ממוצע בגרות משוקלל של 95 ומעלה.

מועמדים שהתקבלו ללימודים על סמך ציוני הבגרות בלבד חייבים במבחן אמי"ר לפני תחילת שנת הלימודים.

למתמחים במתמטיקה לעל יסודי – 5 יחידות מתמטיקה בציון 70 לפחות.

למתמחים באנגלית לעל יסודי – 5 יחידות באנגלית בציון 70 לפחות וציון 100 לפחות ברכיב האנגלית במבחן הפסיכומטרי או ציון 200 לפחות במבחן אמי"ר.

למתמחים בחוג לערבית במסלולים יסודי ועל-יסודי – ציון 80 לפחות בבגרות בערבית 4 יח"ל.

מועמדים בעלי 4 יחידות לימוד (אנגלית או מתמטיקה) המעוניינים להתמחות במתמטיקה או באנגלית במסלול העל-יסודי מוזמנים להשתתף במכינה פנימית המתגברת ל – 5 יחידות לימוד ומאפשרת לימודים בהתמחויות אלה.

מועמדים למסלולים אלה בעלי בגרות ישראלית מהמגזר הערבי שבחרו ללמוד במסלול בשפה העברית יחויבו בנוסף בבחינת ידע בעברית (יע"ל) בציון 120 לפחות.

3. אישור על ציון בבחינה הפסיכומטרית (מקור או זהה למקור)

 

מידע מורחב על הבחינה הפסיכומטרית

על המועמדים שאינם עומדים בתנאי הקבלה כפי שפורטו בסעיפים 1 ו -2, לעבור בחינה פסיכומטרית. על ציון הפסיכומטרי להיות 500 לפחות (ציון משולב 540 לפחות).

4. ציון משולב – לבעלי תעודת בגרות ומבחן פסיכומטרי 

מועמדים יתקבלו על-פי ציון משולב של 540 לפחות בסולם הציונים הפסיכומטרי של ממוצע ציוני תעודת הבגרות (88 לפחות) וציון פסיכומטרי (500 לפחות).

5. מצוינים להוראה - לתכנית המצוינים יתקבלו מועמדים בעלי ציון משולב 650 וכן תתאפשר קבלת מועמדים המוכיחים הצטיינות ערכית חברתית בציון משולב 630 ומעלה.

בעלי ציון משולב 615 – 649 חייבים לעבור את מבחני מסיל"ה (מערכת מיון שבוחנת התאמה למקצוע הוראה) בציון 7 ומעלה. 

התוכנית מתקיימת בכל המסלולים פרט להתמחויות: אומנויות ותקשורת.

6. סל חיזוקים (ראה מקצועות מועדפים בהלוואה מותנית של משרד החינוך ) - מסלולים: חינוך יסודי ועל-יסודי. להתמחויות מדעי הטבע, מתמטיקה ואנגלית יתקבלו מועמדים על-פי ציון משולב של 585 לפחות ויהיו חייבים במבחן הפסיכומטרי.

7. גיל - יתקבלו מועמדים שמלאו להם 18 שנה (אם קיבלו פטור מצה"ל). תינתן עדיפות ליוצאי צבא שירות לאומי או אזרחי.

8. ועדת קבלה - כל מועמד חייב לעבור ועדת קבלה וריאיון אישי. 

מידע מורחב על ועדת הקבלה

מועמדים בעלי נתוני קבלה נמוכים מהנדרש יוכלו להתקבל לאחר שעברו ועדת קבלה ויידונו בוועדת חריגים אשר תבדוק את קבלתם ללימודים בהתאם לשיקולי המכללה. בכל שנה המכללה מקבלת עד 10% מהמועמדים שאינם עומדים בתנאי הקבלה, בכפוף להחלטת המועצה האקדמית במכללה.

מועמדים ללימודים בעלי ציון משולב 525 - 539 יתקבלו ללימודים אם ישיגו ציון 5.5 לפחות במבחן מסיל"ה  (מערכת מיון שבוחנת התאמה למקצוע הוראה).

הערות לתנאי הקבלה:

1. פטור באנגלית - אנגלית למטרות אקדמיות

א. אחד מתנאי הקבלה למכללה הוא ציון באנגלית בבחינה הפסיכומטרית או ציון במבחן אמי"ר. לקשר למידע על המבחן הפסיכומטרי

ב. מועמד ללימודים עם ציון של פחות מ-85 בחלק האנגלית של המבחן הפסיכומטרי (185 במבחן אמי"ר) יוכל להתקבל ללימודים ובלבד שיגיע לרמת ידע בסיסית באנגלית עד סוף שנה א', אחרת לא יורשה לעבור לשנה ב'.

ג. כל סטודנט חייב בלימודי אנגלית למטרות אקדמיות עד הגעתו לרמת פטור. הסיווג לרמות יעשה על-פי ציון האנגלית בבחינה הפסיכומטרית או הציון במבחן אמי"ר.

ד. מטרת הקורס "אנגלית למטרות אקדמיות" היא להקנות לסטודנט כלים שיאפשרו לו להתמודד עם מטלות אקדמיות בשפה האנגלית.

ה. על הסטודנט להגיע לרמת ידע בסיסית באנגלית (סיום בהצלחה של קורס טרום בסיסי) עד סוף שנה א', אחרת לא יורשה לעבור לשנה ב'.

ו. כל סטודנט חייב להגיע לרמת פטור באנגלית עד סוף שנה ג'.

ז. ציון של 134 ומעלה בפסיכומטרי/אמיר"ם או 234 ומעלה במבחן אמי''ר מקנה פטור מלימודי אנגלית.

החלוקה לרמות לימוד אנגלית למטרות אקדמיות תהא על פי המפורט להלן:

ציון הפסיכומטרי/אמיר ציון אמי"ר רמת אנגלית  ש"ש (קורס שנתי) תשלום
120-133 220-233 מתקדמים ב' 2 ש"ש כלול בשכר הלימוד לתואר
100-119 200-219 מתקדמים א' 4 ש"ס       כלול בשכר הלימוד לתואר
85-99 185-199 בסיסי 6 ש"ס תשלום נוסף עבור השעות
70-84 170-184 טרום בסיסי ב' 6 ש"ס תשלום נוסף עבור השעות
60-69 160-169 טרום בסיסי א' 4 ש"ש תשלום נוסף עבור השעות

מעבר למידע המלא בדף לימודי יסוד באנגלית

2. סיווג בלשון עברית

כל הסטודנטים במסלולי ההכשרה להוראה חייבים בלימודי יסוד בשפת ההוראה. סיווג הלומדים לרמות לימוד בלשון נעשה על-פי:

  • לנבחנים במבחן הפסיכומטרי – על-פי הציונים של הרכיב הלשוני במבחן הפסיכומטרי, שיתקבלו באמצעות המרכז הארצי לבחינות.
  • למתקבלים שלא על פי מבחן הפסיכומטרי – מועמדים שיתקבלו ללימודים על סמך ציוני הבגרות בלבד: על-פי הציון בלשון ובהבעה בתעודת הבגרות שיציגו המתקבלים.
  • מועמדים בעלי בגרות ישראלית מהמגזר הערבי שבחרו ללמוד במסלול בשפה העברית יחויבו גם  בבחינת ידע בעברית (יע"ל). לקשר לפסיכומטרי.

הערה: תשלום עבור לימודי לשון עברית עד היקף של 4 ש"ש כלול בשכר הלימוד לתואר. כל שעת לימוד נוספת עד לרמת פטור תחויב בתשלום לכל שעת לימוד שנתית. עלות ש"ש מתפרסמת בתקנון שכר לימוד לקראת תחילת שנת הלימודים.

החלוקה לרמות לימוד בלשון עברית/ערבית תהא על פי המפורט להלן:

רמת                     לימוד מספר               ש"ש  ציון ברכיב המילולי בבחינה הפסיכומטרית בעברית ציון ברכיב המילולי בבחינה הפסיכומטרית בערבית הציון בלשון במבחן הבגרות בעברית הציון בלשון במבחן הבגרות בערבית
א' 6 90   82 70-75  80
ב' 4 91-120 83-103 76-92 81-104
ג'  121 104+  93  105 

 

3. ידע בשפה הערבית 

מועמדים למסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית נדרשים נוסף לתנאי הקבלה, להשיג ציון 80 לפחות בשפה הערבית בתעודת הבגרות (3 יח"ל לפחות), או ציון 70 לפחות בהיקף של 4 יחידות לימוד בשפה הערבית.

4. מבחן ידע בשפה הערבית 

כל המועמדים למסלול חינוך מיוחד בחברה הערבית (סטודנטים סדירים והסבת אקדמאים להוראה) מחויבים במבחן כניסה בשפה הערבית. מועמדים שלא יעברו את הבחינה יחויבו במכינת קיץ לפני תחילת הלימודים. המבחן אחיד לכל המכללות, תוכן הבחינה: הבנת הנקרא 30%, ידע לשוני 40%, הבעה בכתב 30%. ציון המעבר במבחן הינו 75.

מידע אודות עלות המבחן ומועדיו יפורסם באתר האינטרנט של המכללה ובמזכירות המסלול.

5. סטודנטים במסלול לחינוך מיוחד ולגיל הרך בחברה הערבית 

נוסף על תנאי הקבלה למכללה, יחויבו בשליטה בעברית ברמה א'-ב'.

  • מבחן רמה בעברית יתקיים במהלך הקיץ. סטודנטים שאינם שולטים בעברית ברמה א-ב יצטרכו ללמוד בקיץ באופן פרטי כדי לעמוד בהצלחה במבחן שיתקיים באחד באוקטובר (רמה ב).
  • הסטודנטים יוכלו ללמוד באולפנים השונים בעיר או בקורס ללימודי העשרה בעברית הפועל במכללה במסגרת המרכז ללימודי תעודה והשתלמויות.
  • בחינת הכניסה הפסיכומטרית, ידע בעברית- מבחן יע"ל ומבחן אמי"ר.

סטודנטים ובוגרים משתפים

המסלול פתח לי את הראש להסתכלות חדשה על החיים, על אנשים, על חינוך, על הורות.. מעניין מאוד. בשבילי האנתרופוסופיה הפכה לדרך חיים, ואני שמחה שנחשפתי אליה.

המסלול פתח לי את הראש להסתכלות חדשה על החיים, על אנשים, על חינוך, על הורות.. מעניין מאוד. בשבילי האנתרופוסופיה הפכה לדרך חיים, ואני שמחה שנחשפתי אליה.

אלו לימודים שאינם כמו המסגרת האקדמית הרגילה, קבוצות קטנות ואינטימיות, עבודה פנימית ורוחנית.

אלו לימודים שאינם כמו המסגרת האקדמית הרגילה, קבוצות קטנות ואינטימיות, עבודה פנימית ורוחנית.

אלו לימודים אקדמאיים לכל דבר פשוט הרבה יותר חוויתיים, מעניינים והם לא רק "לימודי חינוך" אלא לימודים לחיים.

אלו לימודים אקדמאיים לכל דבר פשוט הרבה יותר חוויתיים, מעניינים והם לא רק "לימודי חינוך" אלא לימודים לחיים.

הלימודים במסלול תורמים לי, ומפתחים אותי בהמון תחומים שונים. אני חושבת שדבר שיאפשר לי להתקדם ולהצליח לא משנה איזה תחום אבחר לעסוק בו, גם במידה וזה לא יהיה בחינוך.

הלימודים במסלול תורמים לי, ומפתחים אותי בהמון תחומים שונים. אני חושבת שדבר שיאפשר לי להתקדם ולהצליח לא משנה איזה תחום אבחר לעסוק בו, גם במידה וזה לא יהיה בחינוך.

מלבד הלימודים האקדמיים הרגילים במכללה, זוכים למפגש אחר ומרתק עם עולם האנתרופוסופיה ולמורים שהם אנשים מעניינים וטובים, שעוסקים בחינוך גם מעבר למכללה. המסלול והתוכן שבו מאפשרים חקר ובדיקה של איכויות אחרות בי, של אורח החיים שלי.

מלבד הלימודים האקדמיים הרגילים במכללה, זוכים למפגש אחר ומרתק עם עולם האנתרופוסופיה ולמורים שהם אנשים מעניינים וטובים, שעוסקים בחינוך גם מעבר למכללה. המסלול והתוכן שבו מאפשרים חקר ובדיקה של איכויות אחרות בי, של אורח החיים שלי.

אני מאמינה שכל אחד יכול לפרוח במסלול הזה. המסלול בסופו של דבר משלב תעודת הוראה, תעודת ולדורף וגם תואר. כך שהוא משתלם מאוד ופותח לך כמה דלתות להחליט היכן תרצה להשתקע בסופו של דבר.

אני מאמינה שכל אחד יכול לפרוח במסלול הזה. המסלול בסופו של דבר משלב תעודת הוראה, תעודת ולדורף וגם תואר. כך שהוא משתלם מאוד ופותח לך כמה דלתות להחליט היכן תרצה להשתקע בסופו של דבר.

לדעתי המסלול והלימודים מאפשרים ירידה לפרטים ותשומת לב בנושאים שבשום מקום אחר שלומדים בו הוראה לא מקבלים, חוץ מהמון העשרה אישית והתפתחות, וראייה כוללת שתהליך אישי הוא הכרחי אצל כל מחנך. יחס אישי וליווי למי שמבקש את זה.

לדעתי המסלול והלימודים מאפשרים ירידה לפרטים ותשומת לב בנושאים שבשום מקום אחר שלומדים בו הוראה לא מקבלים, חוץ מהמון העשרה אישית והתפתחות, וראייה כוללת שתהליך אישי הוא הכרחי אצל כל מחנך. יחס אישי וליווי למי שמבקש את זה.

צוות המורים

צוות המורים במסלול כולל אנשי חינוך ותיקים, ממייסדי חינוך ולדורף בישראל, תרפיסטים, אמנים, יועצים ביוגרפיים - כולם פעילים בתחומי עיסוקם וחלקם עדין מורים פעילים בבתי ספר ולדורף.

  • דר' גלעד גולדשמידט – ממייסדי חינוך ולדרוף בישראל. היה המחנך הראשון של בית ספר ולדורף הרדוף, בית ספר ולדורף הראשון בישראל. מאז מוביל גלעד את חינוך ולדורף בישראל, ומשמש כיו"ר הפורום הארצי לחינוך ולדורף. במקביל, כתב גלעד את הספרים "עולמה של הילדות" ו"אני מביט אל העולם", החוקר את השתלבות בוגרי חינוך ולדורף בישראל. חבר בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.
  • אריה בן דוד – ממייסדי מסלול ולדורף במכללת דוד ילין. אמן יוצר, מורה, יזם ואיש רוח, פעיל חברתי וכלכלי. בין יוזמותיו הכלכליות חברתיות: התנועה לשינוי מוניטרי, קבוצת תמורות ומיזם הכוורת. חבר בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.

  • אייל בלוך – מחנך ויזם חברתי. בעברו גנן ומחנך כיתה בבית הספר "אדם" בירושלים., מייסד שותף של המכון לחינוך לקיימות במכללה ע"ש דוד ילין ילין. זוכה פרס רקאנטי ליזמות בחינוך (2005). ממייסדי תכנית "Allinpeace" - מיזם חינוכי לילדי בית ספר יסודיים מאזורי סכסוך שנבחר על ידי האו"ם כאחת מתוכניות החינוך לשלום הטובות בעולם. עובד בין השאר בפיתוח מודלים חברתיים-כלכליים . חבר בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.
  • אורי צדוק – מורה ומחנך ותיק בבית הספר "שקד" בקריית טבעון חבר בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף. מרכז את תחום ההשתלמויות במכון.
  • אקסל אוולד - אמן העובד בתחומים רבים, ביניהם פיסול סביבתי וחברתי, עיצוב סביבתי, פיסול, רישום, עיצוב תפאורה ותאורה. מאז 1996 לימד בשנת המבוא לאנתרופוסופיה ובסמינר לחינוך בהרדוף. הקים את המרכז ״דרך האמנות״ בהרדוף, יזם פרויקטים חברתיים בארץ ובחו״ל. מייעץ לגופים ציבוריים בתחום העיצוב הסביבתי ומעביר סדנאות לימודי הטבע בגישה חווייתית. אקסל עומד לסיים את לימודיו לתואר שלישי בפיסול חברתי באוניברסיטת ברוקס באוקספורד, אנגליה.

צור קשר - יעוץ והרשמה

צור קשר עם יועץ

לגבי תואר ראשון חינוך יסודי - ולדורף 

היחידה לייעוץ ורישום

 שעות הקבלה: ימים א'-ה'

13:00-09:00

*3043

harshama@dyellin.ac.il