ארקין נטע

חושבים מחוץ לקופסה?
רואים את מערכת החינוך מזווית אחרת?
בעלי תחושת שליחות ומחויבות לחברה הישראלית?
החוג לחינוך בלתי פורמלי במכללה להכשרת מורים ע"ש דוד ילין הוא המקום עבורכם. כאן תוכשרו לנהל פרויקטים חינוכיים בקהילה, ליזום תכניות חדשניות ולהוביל את החברה האזרחית בישראל בשדה החינוך החברתי בקהילה.
אנו מזמינים אתכם ללמוד כיצד להפוך למובילים חינוכיים בעל ראייה הומניסטית-ערכית, תודעה חברתית ביקורתית ותחושת אוטונומיה ושליחות בעבודה, כאנשי ונשות חינוך הפועלים מתוך תחושת מחויבות אישית וחברתית.
שנים רבות של חינוך והדרכת מורים באים לידי ביטוי בכלים ובידע הרב המאפשרים לנו להעניק לכם את כל הדרוש לניהול מערכות חינוך בלתי פורמליות. אצלנו תעמיקו את הידע אודות מאפייני גיל ההתבגרות ותרבות הנעורים, תקבלו מיומנויות וכלים ליצירת שיח משותף ואיכותי עם בני נוער, וכן כלים מקצועיים להבנת נוער במצבי סיכון ולהתערבות חינוכית–טיפולית בניהול פרויקטים חינוכיים-חברתיים בקהילה.
מה תמצאו אצלנו?
תכנית הלימודים בחוג משלבת את ההכשרה בחינוך הבלתי פורמלי עם החינוך הפורמלי. התוכנית מיועדת לסטודנטים הלומדים במסלול העל-יסודי ולאקדמאים המעוניינים לעשות הסבה לעבודה בתחום החינוך הבלתי פורמלי.
הלימודים בחוג מתקיימים במסלול העל-יסודי במסגרת דו-חוגית והם בהיקף של 26 ש"ש.
התכנית מאפשרת לסטודנטים בחירה באחת משתי התמחויות:
הלימודים בקידום נוער מתמקדים בתחום הטיפול בבני נוער במצבי מצוקה וסיכון. ההכשרה נועדה להקנות לסטודנטים ידע אקדמי רחב ורגישות לצרכים של בני נוער במצבי מצוקה וסיכון. כמו כן, ההכשרה מעניקה לסטודנטים מיומנויות וכלים מקצועיים להתערבות חינוכית -טיפולית.
בוגרי ההתמחות משתלבים כעובדים חינוכיים-טיפוליים בכפרי הנוער, בפנימיות, ביחידות לקידום נוער, ובמגוון המסגרות לטיפול בנוער במצוקה הקיימות בקהילה.
תכנית הלימודים מציעה מגוון רחב של קורסי לימוד.
להלן פירוט לגבי חלק מהנושאים הנלמדים בקורסי החובה: מבוא לחינוך בלתי פורמלי, פסיכולוגיה של גיל ההתבגרות, תרבות הנעורים, מבוא לעבודה חינוכית –טיפולית, התנהגות קבוצתית, התמודדות עם בעיות התנהגות בעבודה החינוכית, תיאוריה ופרקטיקה בעבודה חינוכית – טיפולית עם נוער במצבי סיכון, התערבות חינוכית מניעתית, התמודדות חינוכית עם אלימות וסטייה בקרב בני נוער, זהות מקצועית של עובד קידום נוער.
במסגרת קורסי הבחירה מוצעים הקורסים הבאים: החינוך במסגרות חוץ – ביתיות, התמודדות עם מצבי לחץ וחירום במערכות החינוך, המגזר השלישי, ישראליות – יהדות, דתיות –חילוניות במדינת ישראל, עבריינות נוער, סמים והתמכרויות בקרב בני נוער.
הלימודים בחוג מורכבים מ:
להלן הפירוט על פי שנים:
שנה א'
מבוא לחינוך בלתי פורמאלי | 2 ש"ש |
פסיכולוגיה של גיל ההתבגרות | 1 ש"ש |
מבוא לגישה קהילתית | 1 ש"ש |
מבוא לעבודה חינוכית- טיפולית | 1 ש"ש |
הקבוצה, התנהגות קולקטיבית ותהליכים קבוצתיים | 1 ש"ש |
סדנא מלווה התנסות מעשית שנה א' | 1 ש"ש |
שנה ב'
תרבות נעורים | 1 ש"ש |
ישראל – תמונת מצב חברתית וכלכלית והשתקפותה בחינוך | 1 ש"ש |
פדגוגיה ביקורתית | 1 ש"ש |
שנה ג'
הערכת תכניות בחינוך הבלתי פורמאלי בגישה איכותנית | 1 ש"ש |
ניהול פרויקטים ויזמות חברתית בקהילה | 1 ש"ש |
שנה ד'
סמינריון - סוגיות נבחרות בחינוך בלתי פורמאלי | 2 ש"ש |
קורסי בחירה המשותפים לשתי ההתמחויות
במהלך השנים א- ד' על הסטודנט לבחור בחמישה קורסי בחירה. ביניהם:
החברה הערבית בישראל-תמונת מצב* | 1 ש"ש |
המגזר השלישי* | 1 ש"ש |
ישראליות – יהדות, דתיות –חילוניות במדינת ישראל | 1 ש"ש |
אידיאולוגיות מודרניות והשלכותיהן החינוכיות* | 1 ש"ש |
החינוך במסגרות חוץ – ביתיות | 1 ש"ש |
עבודה עם הורים במסגרות חינוכיות | 1 ש"ש |
התמודדות עם מצבי לחץ וחירום במערכות החינוך* | 1 ש"ש |
עבריינות נוער* | 1 ש"ש |
סמים והתמכרויות | 1 ש"ש |
קורסי חובה בהתמחות בחינוך חברתי-קהילתי
קורסי החובה בהתמחות ילמדו החל משנה ב' באופן הבא:
שנה ב'
קהילה וקהילתיות | 1 ש"ש |
מיומנויות בעבודה קבוצתית | 1 ש"ש |
בית הספר הקהילה והממסד | 1 ש"ש |
סדנה מלווה התנסות מעשית בחינוך חברתי –קהילתי שנה ב' | 1 ש"ש |
שנה ג'
מנהיגות נוער- מתיאוריה למעשה | 1 ש"ש |
זהות מקצועית של עובד חינוך חברתי-קהילתי | 1 ש"ש |
סדנה מלווה התנסות מעשית בחינוך חברתי –קהילתי | 1 ש"ש |
שנה ד'
חינוך ערכי מוסרי | 1 ש"ש |
קורסי החובה בהתמחות בקידום נוער
קורסי החובה בהתמחות ילמדו החל משנה ב' ללימודים באופן הבא:
שנה ב'
התמודדות עם בעיות התנהגות בעבודה החינוכית | 2 ש"ש |
תיאוריה ופרקטיקה בעבודה חינוכית-טיפולית עם נוער במצבי סיכון | 1 ש"ש |
סדנה מלווה התנסות מעשית בקידום נוער שנה ב' | 1 ש"ש |
שנה ג'
התמודדות פסיכו - חינוכית עם אלימות וסטייה בקרב בני נוער | 1 ש"ש |
זהות מקצועית של עובד קידום נוער | 1 ש"ש |
ליקויי למידה – עבודה חינוכית עם בני נוער בסיכון | 1 ש"ש |
סדנה מלווה התנסות מעשית בקידום נוער שנה ג'–2 | 1 ש"ש |
שנה ד'
התערבות חינוכית מניעתית | 1 ש"ש |
דרמה תרפיסטית. נטע מנחה לתעסוקה ארצית באגף לקידום נוער, ועוסקת בהבניית מודלים לתעסוקה ביחידות לקידום נוער ובפיתוח תוכניות הכנה לעולם העבודה לנוער בסיכון. נטע חוקרת בעבודת הדוקטורט חוקרת את הקשר בין מסוגלות עצמית לשאיפות תעסוקתיות של נוער מנותק.
נטע פעילה כמתנדבת וכמנחה בעמותת ׳נשים לגופן׳ המקדמת בריאות, גוף ומיניות של נשים ונערות.
כמו כן, היא מתנדבת בוועדת הנוער של היישוב כרמי יוסף. בחוג לחינוך בלתי פורמאלי נטע מנחה דידקטית של הסטודנטים המתמחים בקידום נוער בהכשרה המעשית.
ירון גירש הוא סוציולוג העוסק בחקר החינוך ובעולמם הערכי של בני נוער.
בעל תואר דוקטור מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית.
עבודת הדוקטורט שלו עוסקת בתפיסות הגבורה בקרב בני נוער בישראל. משמש כחבר סגל במכון מנדל למנהיגות בתכנית למובילי החינוך הבלתי פורמלי בישראל.
מנהלת בשיתוף התכנית לתואר שני M.A.A.T - התכנית לטיפול באמצעות תנועה ומחול
תרפיסטית בתנועה ומדריכה, בעלת תואר דוקטור מבית הספר לטיפול באמצעות אמנויות באוניברסיטה חיפה. השלימה שנתיים של לימודי בתר-דוקטורט בבתי-הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל-אביב ובאוניברסיטת מדינת ג'ורג'יה; וכן את קורס הדגל של אוניברסיטת סטנפורד בנושא חמלה (Applied Compassion Training). בנוסף, רות הינה מרצה מן החוץ באוניברסיטה העברית ויועצת בנושאים של טראומטיזציה משנית וחמלה במרכז לטראומה וילדים באוניברסיטת קנטקי (Center on Trauma & Children). תחומי המחקר העיקריים שלה הם: טראומה, טראומטיזציה משנית וחמלה. רות מרצה במכללת דוד-ילין בקורסים בנושא: טראומה והחלמה, מצבי סיכון ומצוקה בקרב ילדים ובני-נוער, תנועה אותנטית, ועוד.
בעל תואר דוקטור לפילוסופיה פוליטית מאוניברסיטת תל אביב. יפתח מתמקד במחקריו בנושא ה"קהילה", מתוך נקודת מבט סוציאליסטית. גולדמן מחפש דרכים להחיות את הסוציאליזם ואת הקהילתיות בחברת זמננו. גולדמן הוא מחברם של הספרים "הסוציאליזם בין פוליטיקה לאוטופיה" ו"רוסו: הקידמה כמלכודת". יפתח מתגורר בקיבוץ העירוני "תמוז" בבית שמש. הוא נשוי ואב לשלושה. ליפתח אתר אינטרנט ובו מאמרים ורשימות בנושא הפילוסופיה של הקהילה ובעניינים אקטואליים.
הדס גרונר עוסקת בהערכת אפקטיביות של תכניות חינוכיות ופרוייקטים חברתיים. חברת רשות המחקר וממונה על תחום ההערכה במכללה. בעלת תואר דוקטור מאוניברסיטת בר-אילן, המחלקה לחינוך בלתי פורמאלי. עבודת הדוקטורט שלה עוסקת בבניית כלי הערכה המבוסס על ממדי הקוד הבלתי פורמאלי ומדידת עוצמתם במסגרות בלתי פורמאליות שונות. תחומי המחקר שלה: חינוך בלתי פורמאלי; הערכה בחינוך.
בעלת תואר דוקטור בחינוך מאוניברסיטת בר אילן. תחומי מחקריה הם: דחייה חברתית, התפתחותן של עמדות כלפי קבוצות חוץ בחברה, סטריאוטיפים ודעות קדומות, יחסי יהודים וערבים בישראל וזכויות אדם.
מרכזת היחידה להתמחות בהוראה ומ"מ מרכזת יחידת "נטעים"
עוסקת בהכשרת מורים במכללת דוד ילין כבר כמעט שלושה עשורים. בעברה מורה של ילדים צעירים. במהלך השנים גם לוותה מורים במסגרות חינוכיות שונות. מרצה ומדריכה בתחומים הקושרים בין החשיבה אודות החינוך למעשה החינוכי. מתמחה בשלב הכניסה להוראה, מנחה סדנאות התמחות (סטאז') של מורים בשנת עבודתם הראשונה, ומאז שנה"ל תשע"ח רכזת יחידת ההתמחות במכללה, במסגרתה אחראית על כל סדנאות הסטאז'.
ראש התכנית לתואר שני במידענות- ספרנות במערכות החינוך
יו"ר המועצה האקדמית
פרופ' דורון נידרלנד מכהן כיושב ראש המועצה האקדמית במכללה האקדמית לחינוך על שם דוד ילין, ירושלים וכיהן כראש החוג להיסטוריה ומחשבת ישראל בשנים 2001-2011.
תחומי מחקר והוראה שלו הם היסטוריה כללית ויהודית של מרכז אירופה במאות יט-כ, ניתוח ביקורתי של ספרי לימוד בהיסטוריה ותולדות החינוך בישראל בדגש על תולדות הכשרת מורים.
עבודת הדוקטורט יצאה לאור כספר בהוצאת מאגנס:" יהודי גרמניה- מהגרים או פליטים? עיון בדפוסי ההגירה בין שתי מלחמות העולם".
פרופ' דורון נידרלנד היה שותף לכתיבה ולעריכה של שמונה ספרי לימוד בהיסטוריה לחטיבה העליונה.
אבשלום הוא עובד סוציאלי – קליני, בעל תואר מ.א. מהאוניברסיטה העברית.
אבשלום הוא מומחה לטפול בבעיות התנהגות של ילדים ומתבגרים, טיפול זוגי ומשפחתי.
הוא ניהל בעבר הוסטל לנערות במצוקה.
אבשלום מרצה במכללה בתחום - תיאוריה ופרקטיקה בעבודה עם ילדים ונוער בסיכון. כמו כן, הוא מדריך בג'וינט באשלים צוותים בבתי ספר בכל הקשור להתמודדות עם ילדים בסיכון.
ד"ר דפנה שרב היא מרצה ומדריכה פדגוגית במסלול לחינוך היסודי, מרצה בחוג לחינוך בלתי פורמלי ומנחת סדנאות סטאז'.
ד"ר בייעוץ חינוכי, עבדה שנים רבות כיועצת חינוכית בבתי ספר יסודיים ובחט"ע, הדריכה צוותי ניהול ומחנכים בתחום אקלים חינוכי מיטבי, ריכזה צוותים רב-מקצועיים, ועסקה בפיתוח והנחיה של תוכניות מניעה והתערבות. בעלת ניסיון רב בהנחיית צוותים חינוכיים, הנחיית הורים, והדרכה חינוכית-טיפולית של קבוצות ילדים ונוער בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי.
מחקריה עוסקים בפניה לעזרה של מתבגרים ובעיצוב סמכות בקרב מחנכים.
בין הקורסים הנלמדים: עבודה חינוכית עם הורים, סוגיות בהכלה ושילוב, מיומנויות בעבודה קבוצתית.
פסיכולוג קליני, בעל תואר דוקטור בפסיכולוגיה מאוניברסיטת בר אילן. עבודת הדוקטורט שלו עסקה בהיבטים הפסיכולוגיים של מתנדבים לשנת שירות. נמרוד הנחה בעבר קומונות, וכיום הוא מעניק ייעוץ לתנועות נוער בנושא ליווי קומונות בשנת שירות. במסגרת החוג נמרוד מרכז את תחום ההכשרה המעשית, מדריך פדגוגי, ומרצה בקורסים שונים.
ראש התכנית חינוך מבוגרים במסלול היסודי (א'-ו')
בעל תואר דוקטור בקרימינולוגיה מהאוניברסיטה העברית. מנהל מעון לנערים "בית קמפר" המיועד לבני נוער פוסט אשפוזיים מכל הארץ, במסגרת המעון עוסקים בהחזרתם לקהילה של בני נוער לאחר אשפוז פסיכיאטרי, או כחלופה לאשפוז כזה. ברוך מלווה ומדריך צוותים בכירים במסגרות טיפוליות ופוסט אשפוזיות נוספות וכן משמש כיועץ לפרויקט העוסק בערכים בספורט. ברוך מרצה במספר תחומים במכללה, בעיקר בכל הקשור לגיל ההתבגרות, עבריינות נוער ומסגרות חוץ ביתיות וכן קורסים שונים בשיטות מחקר כמותיות וסטטיסטיקה. עבודת הדוקטורט של ברוך עסקה באלימות קהל במגרשי כדורסל. בעבר הרצה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית כ 20 שנה בקורסים העוסקים בסטטיסטיקה ובאלימות בספורט.
ברוך נשוי לטלי ואב לאיתי, גל וליהיא.
עוסקת בתחומים רבים הקשורים לבני אדם, ובכללם ייעוץ, אימון וחינוך, הנובעים מהאמונה שכולנו יכולים להשתנות, לגדול ולאהוב.
יועצת ארגונית המתמחה בפיתוח צוותים, ייעוץ וטיפוח מנהלים, הכנה לכניסה לעבודה ועוד.
מנחת קבוצות מנוסה במגוון נושאים וביניהם: נוער, הורים, נשים, אנשי חינוך, צוותי עבודה, קבוצות תמיכה.
בעלת קליניקה פרטית לאימון אישי, זוגי, הורי ומקצועי, בגישה ייחודית המשלבת פסיכולוגיה ואימון.
מנחה ומנהלת שותפה של מערך המנחות - פיתוח הדרכה, הכשרה וסופרוויז'ן, בעמותת ׳נשים לגופן׳ המקדמת בריאות, גוף ומיניות של נשים ונערות.
בעלת Ph.D ב - Coaching Psychology פסיכולוגיה אימונית, מאוניברסיטת מידלסקס בלונדון.
ווביט וורקו מנגסטו בעלת תואר דוקטור מבית הספר לחינוך באוניברסיטת העברית. עבודת הדוקטורט שלה עוסקת בקשר שבין זהות אתנית ואפליה נתפסת לבין נשירה ממערכת החינוך והתנהגויות של סיכון בקרב מתבגרים יוצאי אתיופיה הנמצאים במעבר בין תרבותי. לווביט תואר שני במנהל חינוכי .
ווביט מפקחת על נוער בסיכון ונוער מנותק במשרד החינוך באגף שחר, ומתנדבת בעמותת עולים ביחד. בחוג לחינוך בלתי פורמאלי ווביט מנחה דידקטית לסטודנטים בהתמחות קידום נוער.
מנהלת בשיתוף - התכנית לתואר שני M.A.A.T - התכנית לטיפול באמצעות ביבליותרפיה
מדריכה בכירה במרכז התרפיות
מרצה לספרות וביבליותרפיסטית. מתמחה בקשר בין פסיכולוגיה, מגדר וספרות, ובשפת הטראומה הנפשית.
מלמדת בחוג לספרות, בחוג להשכלת מבוגרים ובמסלול העל-יסודי, וכן בתוכנית ההכשרה לתואר שני בביבליותרפיה.
מאמינה במילה הכתובה וביכולתה להוות מיכל נפשי עבור האדם, ב"אחדים שאוהבים שירה" (שימבורסקה), ובגילוי המשותף עימם של הקסם הסמוי בין השורות.
לסטודנטים הלומדים בחוג לחינוך בלתי פורמלי, ישנה אפשרות לקבלת מענק מותנה ומלגת מפעל הפיס במסגרת המערך המסייע של משרד החינוך, בהתאם להתוויה הבאה:
למידע נוסף אודות המערך המסייע של משרד החינוך לחצו כאן
בכל שאלה/בעיה יש לפנות לרכזת המלגות, אונית נאור במייל onitnaor@dyellin.ac.il או בטלפון : 02-6558108.
החוג לחינוך בלתי פורמלי - חינוך חברתי-קהילתי
הלימודים מתמקדים בחינוך הערכי- חברתי כפי שהוא מתקיים בבית הספר ובקהילה. ההכשרה נועדה להקנות לסטודנטים מיומנויות וכלים מקצועיים לניהול פרויקטים ותוכניות חינוכיות – חברתיות בבית הספר ובקהילה.
בוגרי ההתמחות משתלבים בעשייה חינוכית-חברתית במרכזים הקהילתיים, בתנועות הנוער ובעמותות, ובמחלקות הנוער והתרבות ברשויות המקומיות.
תוכנית הלימודים מציעה מגוון רחב של קורסים בלימודי החובה והבחירה.
להלן פירוט לגבי חלק מהנושאים הנלמדים בקורסי החובה: מבוא לחינוך בלתי פורמלי, פסיכולוגיה של גיל ההתבגרות, תרבות הנעורים, מבוא לגישה קהילתית, מבוא לעבודה חינוכית –טיפולית, פדגוגיה ביקורתית, ישראל – תמונת מצב חברתית וקהילתית, התנהגות קבוצתית ותהליכים קבוצתיים, קהילה וקהילתיות, חינוך ערכי מוסרי , מנהיגות נוער, ניהול פרויקטים ויזמות חברתית בקהילה, מיומנויות בעבודה קבוצתית.
במסגרת קורסי הבחירה מוצעים הקורסים הבאים: החינוך במסגרות חוץ – ביתיות, התמודדות עם מצבי לחץ וחירום במערכות החינוך, המגזר השלישי, ישראליות – יהדות, דתיות –חילוניות במדינת ישראל, החברה הערבית בישראל, עבריינות נוער, סמים והתמכרויות בקרב בני נוער.