בן דרור שמשון
ראש התכנית המואצת "חמשנתי"
ראש תכנית רום - מצוינים לחינוך
ראש התכנית המואצת "חמשנתי"
ראש תכנית רום - מצוינים לחינוך
נלסון מנדלה
תוכנית המצויינים הולכת ומשנה את פניה והחל משנת הלימודים תשפ"ו היא תתמקד בגידול ופיתוח מנהיגי חינוך אשר יטביעו את חותמם במערכת החינוך ויקדמוה.
חולמים להנהיג ולהוביל שינוי במערכת החינוך?
תוכנית רום - הכשרה וכניסה להוראה של סטודנטים מצטיינים, בעלי ממוצע בגרות גבוה, שיוכשרו להנהיג ולהוביל שינוי במערכת החינוך.
תוכנית רום מאופיינת בגישה חדשנית להכשרת מורים, מתוך תפיסה שהיא מהווה חלוץ פדגוגי המוביל את שדה החינוך.
מטרת התוכנית היא לפתח את הסטודנטים לאנשי חינוך מובילים, בעלי חזון, מחויבות, מיומנויות והשפעה, תוך ראייה מערכתית וביקורתית.
מבנה התוכנית כולל שלושה רכיבים מרכזיים:
כל אלה משולבים בתוך תכנון לימודים תלת-שנתי מובנה, הנשען על ראייה הוליסטית ומתפתחת של זהות מקצועית.
נוסף לכך, משולבת בתוכנית התנסות ייחודית הכוללת פיתוח מיזמים, מעורבות חברתית, מנטורינג ופעילויות חוץ-אקדמיות, אשר מחברות את הלמידה העיונית למציאות החינוכית בישראל.
נושאי המנהיגות יהיו שזורים בתוכנית הן באופן מדורג לאורך השנים והן באופן רוחבי לכלל השנתונים יחד.
שנה א – 'מנהיגות אישית' – ברור מקום המנהיגות ע"י פיתוח מודעות עצמית, חוזקות וחולשות, מטרות אישיות.
שנה ב – 'מנהיגות בקבוצה' – וזאת בעזרת דינמיקה קבוצתית, פיתוח תקשורת בין-אישית, כלים לפתרון קונפליקטים ומתודות לבניית קבוצות.
שנה ג - 'מנהיגות חינוכית' - תפקיד המורה כמנהיג, מנהיגות כיתתית, מנהיגות בית ספרית, מנהיגות מערכתית ותהליכי שינוי בחינוך.
לכלל השנתונים 'מנהיגות בעולם משתנה' – אתגרים עכשוויים בחינוך, מנהיגות עתידית וזאת לצד חדשנות בחינוך.
בוגרי התכנית מוכרים ומוערכים במערכת החינוך ויוצרים שינוי
תכנית לימודים ייחודית לפיתוח וביטוי של מצוינות רב מימדית בסטנדרטים גבוהים
השתייכות לתוכנית יוקרתית ולרשת בוגרים
הכשרה לתחומי המנהיגות והיזמות כולל פיתוח מיזם אישי
מסגרות למידה ייחודיות ברמה ארצית וברמה מכללתית עם מנטורינג וליווי
דרכי הוראה חדשניות, בחירה בסמינרים ארציים, קורס בינלאומי ומשלחת לחו"ל
אפשרות להמשך לתואר שני החל מסוף שנה ג' (2 תארים ב4- שנים)
תנאי קבלה
ממוצע בגרות 102 ומעלה
תהליך המיון
שלב א' - מטלת אתגר חינוכי
שלב ב' – ראיון אישי
שלב ג - מבחן מסיל"ה
תוכנית הלימודים הייחודית תהיה בהיקף של 22 ש"ש במהלך כל התואר.
תחום |
שעות |
הערות |
דגמים חדשניים של לימודי חינוך |
12 ש"ש |
בשנים א'-ג', קורסי חובה ובחירה |
התנסות ייחודית |
4 ש"ש |
בשנים ב'-ג' |
קורס ליבה ארצי לשנה א' |
1 ש"ש |
קורס חדש ובפורמט ייחודי |
שיתופי פעולה |
2 ש"ש |
בשנים ב' וג' במסגרת בין מכללתית |
פעילות מעורבות חברתית |
3 ש"ש |
מערבות חברתית כנגד מלגה |
השתתפות בכנס ארצי אחד מידי שנה.
תנאי מעבר משנה לשנה: ממוצע ציוני שנה א' וב' גבוה מ-90.
קורסי חובה: למעבר למידע מפורט אודות קורסי החובה בשנה"ל תשפ"ה לפי שנה, לחצו כאן
קורסי בחירה:
ראש התכנית המואצת "חמשנתי"
ראש תכנית רום - מצוינים לחינוך
חלק מהותי מהתוכנית הינו פורום המפגש השבועי של תלמידי שלושת השנתונים. זמן רום משותף עם רכז התוכנית. במפגשים הללו נעסוק במנהיגות בעולם משתנה ועוד נושאים חינוכיים אקטואליים – אך פורום זה לא פוסח על החשיבות שבמפגש החברתי והקשרים הבינאישיים שבין חברי הקבוצה – למעשה מפגש שבועי זה הוא הלב הפועם של התוכנית המזרים את הדם לכל שאר הפעילויות.
הסטודנטים בשנים ב' וג' משתתפים בהתנסות ייחודית. בשנה ב' הסטודנטים ישתתפו בקורס הכנה להתנסות הייחודית אותה הם יבצעו בשנה ג'. קורס זה ילווה את הסטודנטים בהקמת היוזמה לאופי ומקום ההתנסות הייחודית, כמכללה השוכנת בירושלים בשכונת בית הכרם האפשרויות הזמינות העומדות בפני הסטודנטים רבות ומגוונות וזאת לצד מפעלים ופרויקטים בתוך המכללה.
כל סטודנט יתנדב בכל שנה במסגרת חינוכית, לאחר שיקבל אישור מראש התוכנית למקום ואופי ההתנדבות, עבור התנדבות זו יקבל את מלגה.
המעורבות החברתית מזמינה את הסטודנטים לתרומה חברתית בהקשר חינוכי, ומהווה 3 ש"ש מכלל התוכנית.
שני | רביעי | |||
סמסטר א' | סמסטר ב' | סמסטר א' | סמסטר ב' | |
12:15 - 13:45 | מעבר למילים – כוחה של תקשורת בלתי מילולית – ליווי ההתנסות הייחודית (שנה ב') |
אדם, מורה ומחנך – ליווי ההתנסות הייחודית (שנה ג') |
||
14:15 - 15:45 | כתיבה אישית רפלקטיבית, א-סינכורני (שנה א') |
|||
17:45 - 19:15 | ספרים מתווי דרך בתרבות המערבית (שנים א'-ג') |
המרחב המשותף (שנים א' - ג') |
לסטודנטים בשנה א קורס ליבה במועדים הבאים:
יום ב' 24.3.25 בשעות 9:00 - 16:00
יום ד' 7.5.25 בשעות 9:00 - 16:00
יום ה' 22.5.25 בשעות 9:00 - 16:00
יום ג' 3.6.25 - מפגש אחרון שיכלול גם את כנס שנתון א' בשעות 9:00 - 18:30
שנה א' | שנה ב' | שנה ג' |
יום ג' 3.6.25 | יעודכן בהמשך | יעודכן בהמשך |
מרצה: ד"ר שמשי בן דרור
שנתי, 2 ש"ש, יום ד' סמ' א' 17:45 - 19:15, סמ' ב' 14:15 - 15:45
המרחב המשותף הוא פורום המפגש שבועי של תלמידי שלושת השנתונים, זמן רג"ב משותף עם רכז התוכנית. במפגשים הללו נעסוק במנהיגות בעולם משתנה, נכיר ונתנסה בכלי בינה מלאכותית בהקשר חינוכי, נפגוש דמויות חינוכיות- מנהיגותיות יוצאות דופן, נשמע הרצאות ייחודיות ונקיים דיונים בנושאים שונים תוך מתן דגש לגיבוש קבוצתי בשיח ובפעילות ושיתוף פעולה בין המחזורים.
מרצה: ד"ר אפרת הברון
סמסטר א', 1 ש"ש, מקוון
הכרת הכלי של כתיבה, ובעיקר הכתיבה המקוונת, כאמצעי לפיתוח מנהיגות אישית תוך התבוננות ומודעות עצמית וכן לחיזוק הקשר בין המורה לתלמיד. התנסות בכתיבה אישית-רפלקטיבית, במטרה ליצור ולהעמיק את הקשר האישי בין המרצה לבין התלמידים. הכרת התיאוריה על טכניקת הכתיבה האישית בין מורה לתלמידים והעצמת המורה. שימוש במתודה של כתיבה מקוונת בכיתת הלימוד. הכרות עם סביבת אינטרנט מקוונת לצרכי הוראה והנגשה של המיומנויות הללו.
מרצה: ד"ר יפתח גולדמן
סמסטר א' אסינכרוני
בקורס זה נחשף לחלק (קטן) של היצירות הקלאסיות של תרבות המערב. יצירות אלה הן נדבכים חשובים של התרבות המערבית, בחלק מהיצירות נבחן את דמות המנהיג המתוארת בהן.
נבחן את השאלה האם הקלאסיקות האלה רלוונטיות, ומשמעות המנהיגות גם לחיינו שלנו כאן ועכשיו...
מרצה: ד"ר בועז ברונשטיין
סמסטר א', 1 ש"ש, יום ב' 12:15 - 13:45
אחד הכלים של מנהיג חינוכי הינו השימוש בערוץ המרכזי להעברת מסרים בין בני אדם, הערוץ הבלתי מילולי. קורס זה מזמין התבוננות רחבה על מאפייני הערוץ; הוא מצביע על השפעתו הרבה על מערכות יחסים ככלל, ועל עבודת ההוראה בפרט; ומציע דרכים לטיפוח מיומנויות הנוגעות להבעה ולפענוח במסגרת ערוץ זה.
מרצה: יוסי שוורץ
סמסטר א', 1 ש"ש, יום ד' 14:15 - 15:45
בקורס נתמקד בחיבור העולם האקדמי להוראה בשטח, בתהליך עם הסטודנטים נחפש את הכלים והתובנות שיסייעו להם להיות לא רק מעבירי שיעור מעולים אלא מנהיגי חינוך ומחנכים מהמעלה הראשונה שמסוגלים להצמיח תלמידים, שבקיאים בעבודת צוות, שמצליחים לרתום את צוות הניהול ואת קהילת ההורים למעשה הפדגוגי ושמקבלים כוחות מתלמידיהם ומתחושת השליחות שיש במקצוע בו בחרו. במהלך הקורס נעמוד על אתגרים והתמודדויות שיש למורה בשטח ונרכוש כלים להתחדשות ולצבירת כוחות בתוך ומתוך המעשה החינוכי. נביא דוגמאות מהשטח ונתרגל סיטואציות שיכינו אותנו לעולם שאחרי הלימודים.
לאורך שנה ג' מתקיים ליווי אישי לכל סטודנט, הליווי מכין את הסטודנט לקראת בחירת בית הספר ולקראת שנת ההוראה הראשונה.