בן דרור שמשון
ראש התכנית המואצת "חמשנתי"
ראש תכנית רג"ב (ראש גדול בהוראה)
ראש התכנית המואצת "חמשנתי"
ראש תכנית רג"ב (ראש גדול בהוראה)
נלסון מנדלה
תוכנית המצויינים הולכת ומשנה את פניה, שנת הלימודים הקרובה (תשפ"ה) הינה שנת מעבר לקראת הפעלת התוכנית החדשה באופן מלא בשנה"ל תשפ"ו.
התוכנית החדשה, תתמקד בגידול ופיתוח מנהיגי חינוך, ועל-כן כבר בשנה זו נכניס דגשים ותכנים בנושא מנהיגות וזאת בכדי להעצים את הסטודנטים המצטיינים ולהכשירם להיות מורים מובילים - מנהיגי חינוך אשר יטביעו את חותמם במערכת החינוך ויקדמוה.
תוכנית זו מכשירה סטודנטים מצוינים להיות מורים מובילים בעלי בסיס אקדמי, ערכי ותרבותי עשיר ובעלי יכולות מנהיגות ומעורבות חברתית, יזמות ויצירתיות בהוראה ובחינוך.
ברג"ב דוד ילין אנו מכשירים את מורי העתיד, מורים שיש להם יכולת וכישורים לפעול בסביבה הטרוגנית רב תרבותית. רגב מכשירה סטודנטים מצטיינים להיות מורים מצוינים השואפים להשפיע על עתיד החינוך בישראל. לבוגרי התוכנית היכולת לשאול שאלות, לערער על הנחות יסוד, לפרוץ גבולות, ליזום לחדש ולהנהיג את מערכת החינוך.
מי מתאים לתוכנית?
סטודנטים בעלי נתוני התאמה גבוהים ובעלי פוטנציאל להתפתחות כמנהיגים ויזמים חינוכיים. הלומדים מחויבים לעמוד בדרישות מגוונות שתכליתן להכשירם בצורה מיטבית למימוש הפוטנציאל שלהם ככוח מוביל במערכת החינוך.
התוכנית כפופה לאגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך.
בוגרי התכנית מוכרים ומוערכים במערכת החינוך ויוצרים שינוי
תכנית לימודים ייחודית לפיתוח וביטוי של מצוינות רב מימדית בסטנדרטים גבוהים
למתקבלים לשנה א':
קריטריון 1: ציון משולב 650 ומעלה ומסיל''ה 5.5 ומעלה
קריטריון 2: הצטיינות חברתית ואקדמית, ציון משולב 630 ומעלה ומסיל''ה 5.5 ומעלה
קריטריון 3: הצטיינות במבחני התאמה להוראה, ציון משולב 615 ומעלה ומסיל"ה 7 ומעלה
קריטריון 4: מקצועות מועדפים (מתמטיקה, אנגלית, מדעים, מוזיקה, עברית, מקרא במגזר ממלכתי, ערבית במגזר הממלכתי יהודי) ציון משולב 615 ומעלה ומסיל"ה 5.5 ומעלה
קריטריון 5: הצטיינות במבחני התאמה להוראה והתנסות אקדמית, ממוצע בגרות 105 ומעלה, מסיל"ה 7 ומעלה ומעבר קורס מקוון בהצלחה
חינוך, ומד"ן) ומדריכות בבתי ספר שדה, ממוצע בגרות 102 ומעלה, מסיל"ה 7 ומעלה.
למסיימי שנה א' : (עד 3 מועמדים)
נושאי המנהיגות יהיו שזורים בתוכנית הן באופן מדורג לאורך השנים והן באופן רוחבי לכלל השנתונים יחד
בשנה א – 'מנהיגות אישית' – ברור מקום המנהיגות ע"י פיתוח מודעות עצמית, חוזקות וחולשות, מטרות אישיות.
בשנה ב – 'מנהיגות בקבוצה' – וזאת בעזרת דינמיקה קבוצתית, פיתוח תקשורת בין-אישית, כלים לפתרון קונפליקטים ומתודות לבניית קבוצות.
בשנה ג - 'מנהיגות חינוכית' - תפקיד המורה כמנהיג, מנהיגות כיתתית, מנהיגות בית ספרית, מנהיגות מערכתית ותהליכי שינוי בחינוך.
לכלל השנתונים 'מנהיגות בעולם משתנה' – אתגרים עכשוויים בחינוך, מנהיגות עתידית וזאת לצד חדשנות בחינוך.
תוכנית הלימודים הייחודית תהיה בהיקף של 22 ש"ש במהלך כל התואר.
תחום |
שעות |
הערות |
דגמים חדשניים של לימודי חינוך |
12 ש"ש |
בשנים א'-ג', קורסי חובה ובחירה |
התנסות ייחודית |
4 ש"ש |
בשנים ב'-ג' |
קורס ליבה ארצי לשנה א' |
1 ש"ש |
קורס חדש ובפורמט ייחודי |
שיתופי פעולה |
2 ש"ש |
בשנים ב' וג' במסגרת בין מכללתית |
פעילות מעורבות חברתית |
3 ש"ש |
מערבות חברתית כנגד מלגה |
השתתפות בכנס ארצי אחד מידי שנה.
תנאי מעבר משנה לשנה: ממוצע ציוני שנה א' וב' גבוה מ-90.
קורסי חובה: למעבר למידע מפורט אודות קורסי החובה בשנה"ל תשפ"ה לפי שנה, לחצו כאן
קורסי בחירה:
ראש התכנית המואצת "חמשנתי"
ראש תכנית רג"ב (ראש גדול בהוראה)
ד"ר יפתח גולדמן הוא בעל תואר דוקטור מאוניברסיטת תל אביב.
בחוג לחינוך בלתי פורמלי הוא מלמד קורסים העוסקים במשמעות הקהילה בימינו, בחשיבות של החייאת הקהילות ובדרכים ליזמות קהילתית משמעותית.
שני | רביעי | |||
סמסטר א' | סמסטר ב' | סמסטר א' | סמסטר ב' | |
12:15 - 13:45 | מעבר למילים – כוחה של תקשורת בלתי מילולית – ליווי ההתנסות הייחודית (שנה ב') |
אדם, מורה ומחנך – ליווי ההתנסות הייחודית (שנה ג') |
||
14:15 - 15:45 | כתיבה אישית רפלקטיבית, א-סינכורני (שנה א') |
|||
17:45 - 19:15 | ספרים מתווי דרך בתרבות המערבית (שנים א'-ג') |
המרחב המשותף (שנים א' - ג') |
לסטודנטים בשנה א קורס ליבה במועדים הבאים:
יום ב' 24.3.25 בשעות 9:00 - 16:00
יום ד' 7.5.25 בשעות 9:00 - 16:00
יום ה' 22.5.25 בשעות 9:00 - 16:00
יום ג' 3.6.25 - מפגש אחרון שיכלול גם את כנס שנתון א' בשעות 9:00 - 18:30
שנה א' | שנה ב' | שנה ג' |
יום ג' 3.6.25 | יעודכן בהמשך | יעודכן בהמשך |
כל סטודנט יתנדב בכל שנה, עבור התנבות זו יקבל את מלגה.
המעורבות החברתית מזמינה את הסטודנטים לתרומה חברתית בהקשר חינוכי, ומהווה 3 ש"ש מכלל התוכנית.
הסטודנטים בשנים ב' וג' משתתפים בהתנסות ייחודית, ההתנסות מתקיימת בקבוצות קטנות בבית הספר בו נערכת ההתנסות המעשית ומלווה בקורס סדנאי (1 ש"ש בכל אחת מהשנים). השנה, סטודנטים משנה ב' יתנסו בכלים מנהגותיים למנהיגות בקבוצה, אשר יעסקו בתקשורת בלתי מילולית, במטרה להעצמת המורה וקניית כלים לסוג תקשורת זו, להעברת מסרים בלתי מילוליים בין בני אדם, תוך התבוננות רחבה על מאפייני תקשורת זו והשפעתה הרבה על מערכות יחסים בכלל, ועל עבודת ההוראה ופיתוח מנהיגות בפרט. סטודנטים משנה ג' יעמיקו בקורס המלווה בחיבור בין העולם האקדמי להוראה בשטח כבסיס למנהיגות חינוכית, ירכשו כלים ותובנות שיסייעו להם להיות לא רק מעבירי שיעור מעולים אלא מחנכים מהמעלה הראשונה שמסוגלים להצמיח תלמידים ויישמו כלים אלה בהתנסות הייחודית.
מרצה: ד"ר שמשי בן דרור
שנתי, 2 ש"ש, יום ד' סמ' א' 17:45 - 19:15, סמ' ב' 14:15 - 15:45
המרחב המשותף הוא פורום המפגש שבועי של תלמידי שלושת השנתונים, זמן רג"ב משותף עם רכז התוכנית. במפגשים הללו נעסוק במנהיגות בעולם משתנה, נכיר ונתנסה בכלי בינה מלאכותית בהקשר חינוכי, נפגוש דמויות חינוכיות- מנהיגותיות יוצאות דופן, נשמע הרצאות ייחודיות ונקיים דיונים בנושאים שונים תוך מתן דגש לגיבוש קבוצתי בשיח ובפעילות ושיתוף פעולה בין המחזורים.
מרצה: ד"ר אפרת הברון
סמסטר א', 1 ש"ש, מקוון
הכרת הכלי של כתיבה, ובעיקר הכתיבה המקוונת, כאמצעי לפיתוח מנהיגות אישית תוך התבוננות ומודעות עצמית וכן לחיזוק הקשר בין המורה לתלמיד. התנסות בכתיבה אישית-רפלקטיבית, במטרה ליצור ולהעמיק את הקשר האישי בין המרצה לבין התלמידים. הכרת התיאוריה על טכניקת הכתיבה האישית בין מורה לתלמידים והעצמת המורה. שימוש במתודה של כתיבה מקוונת בכיתת הלימוד. הכרות עם סביבת אינטרנט מקוונת לצרכי הוראה והנגשה של המיומנויות הללו.
מרצה: ד"ר יפתח גולדמן
סמסטר א' אסינכרוני
בקורס זה נחשף לחלק (קטן) של היצירות הקלאסיות של תרבות המערב. יצירות אלה הן נדבכים חשובים של התרבות המערבית, בחלק מהיצירות נבחן את דמות המנהיג המתוארת בהן.
נבחן את השאלה האם הקלאסיקות האלה רלוונטיות, ומשמעות המנהיגות גם לחיינו שלנו כאן ועכשיו...
מרצה: ד"ר בועז ברונשטיין
סמסטר א', 1 ש"ש, יום ב' 12:15 - 13:45
אחד הכלים של מנהיג חינוכי הינו השימוש בערוץ המרכזי להעברת מסרים בין בני אדם, הערוץ הבלתי מילולי. קורס זה מזמין התבוננות רחבה על מאפייני הערוץ; הוא מצביע על השפעתו הרבה על מערכות יחסים ככלל, ועל עבודת ההוראה בפרט; ומציע דרכים לטיפוח מיומנויות הנוגעות להבעה ולפענוח במסגרת ערוץ זה.
מרצה: יוסי שוורץ
סמסטר א', 1 ש"ש, יום ד' 14:15 - 15:45
בקורס נתמקד בחיבור העולם האקדמי להוראה בשטח, בתהליך עם הסטודנטים נחפש את הכלים והתובנות שיסייעו להם להיות לא רק מעבירי שיעור מעולים אלא מנהיגי חינוך ומחנכים מהמעלה הראשונה שמסוגלים להצמיח תלמידים, שבקיאים בעבודת צוות, שמצליחים לרתום את צוות הניהול ואת קהילת ההורים למעשה הפדגוגי ושמקבלים כוחות מתלמידיהם ומתחושת השליחות שיש במקצוע בו בחרו. במהלך הקורס נעמוד על אתגרים והתמודדויות שיש למורה בשטח ונרכוש כלים להתחדשות ולצבירת כוחות בתוך ומתוך המעשה החינוכי. נביא דוגמאות מהשטח ונתרגל סיטואציות שיכינו אותנו לעולם שאחרי הלימודים.
לאורך שנה ג' מתקיים ליווי אישי לכל סטודנט, הליווי מכין את הסטודנט לקראת בחירת בית הספר ולקראת שנת ההוראה הראשונה.