בדארנה רולא

היחידה למעורבות חברתית פועלת לפיתוח וליישום ערכים ומיומנויות של מעורבות חברתית ופלורליזם כחלק מתרבות החיים במכללה וכחלק מתהליך הכשרת המורים.
זאת ברוח חזונו של מייסד "בית מדרש למורים העברי", דוד ילין (1864-1941), כפי שהוצג בפני מסיימי המחזור הראשון:
השם "מורה", כשהוא לעצמו, מורה כבר על החלק החשוב שהוא לוקח בחיי הציבור. לא רק לעצמו ולנפשו עליו לדאוג אלא גם לאחרים, עליו להורות הדרך ילכו בה.
היחידה מפעילה פרויקטים התנדבותיים-אזרחיים בתוך המכללה ומחוץ למכללה, הן במסלול הערבי והן במסלולים הכלליים. בנוסף מתקיימים ימי עיון בנושאים שונים הקשורים למעורבות בחברה האזרחית.
היחידה למעורבות חברתית חותרת להטמיע בזהותו המתגבשת של הסטודנט כאזרח, כמורה וכהורה את הידע, הערכים והמיומנויות שלהלן:
2 סטודנטיות מהמכללה, מראם עקיל ובהיג'ה שעראוי, מהמסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית, התנדבו במועדון אבנאא אלקודס בפרוייקט של פתיחת עסק עצמאי - עבודה עם נשים.
קבוצת היעד של הפרויקט היתה נשים בגילאים 33-65. הפרויקט עוסק בתחום עבודות יד באופן כללי תוך התמחות בפתיחת עסקים קטנים וניהולם.
המטרה הינה מתן מקצוע חדש לנשים ופתיחת עסק קטן שיהווה להן מקור הכנסה. המפגשים כוללו מספר נושאים: ייצור קוסמטיקה וחרוזים, ציור חינא, ציור על אבנים ועץ, ייצור סבון, טיפול בציפורנים ועטיפת מתנות.
art_workshops_henna_with_women_opening_buisness.jpg![]() סדנאות אמנות עם נשים-חינה- פתיחת עסק עצמאי
|
art_workshops_with_women_opening_buisness.jpg![]() סדנאות אמנות עם נשים- פתיחת עסק עצמאי
|
2 סטודנטיות מהמכללה, אימאן אבו קטיש ואימאן עקל, מהמסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית, התנדבו במועדון אבנאא אלקודס בפרויקט "הכר והתאהב בארצך" - פרויקט להכרת אזורים השונים בארץ והכרת האתרים הארכיאולוגים השונים והטופוגרפיה.
קבוצת היעד של הפרויקט היה בנות בגיל 12-13 שנים.
הפרויקט כלל סיורים בירושלים, קבלת מידע על האזור ע"י סקירת היסטוריה וסיפורים, לאחר מכן בניית קבוצות דיון וסיכום לסיור, לבסוף בניית מודלים לאזורים המיוחדים.
worksop_after_tour_reflection2.jpg![]() סדנאות רפלקציה אחרי הסיורים
|
4 סטודנטים מהמסלול לחינוך מיוחד בחברה בערבית התנדבו בפרויקטים של התנדבות עם קשישים במרכזים הקהילתיים בבית צפאפא וראס אל עמוד. במסגרת הפרויקט הסטודנטים עשו עם הקשישים פעילויות אומנות מגוונות ותוך כדי שוחחו על התרבות והעבר תוך הקשבה לשירים וסיפורים שהקשישים סיפרו.
volunteering_with_elderly.jpg![]() התנדבות עם קשישים - ארוחת בוקר משותפת מהשורשים
|
volunteering_with_elderly2.jpg![]() התנדבות עם קשישים - עבודה באמנות
|
בבית אל חנאן – בית מחסה לילדים בסיכון בבית חנינא, עמרו סלהב, סטודנט מהמסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית, הקים קבוצת כדורגל לילדים השוהים בבית.
המטרה היתה לאמן את הילדים לשחק כדורגל וללמד אותם על כללי המשחק ועל חשיבותם, כמו-גם לסייע להם לפרוק את האנרגיות שלהם ולתעל אותם למקום חיובי.
מרכז אל סלאם/השלום לעיוורת נמצא בשכונת שועפת בירושלים. במסגרת הפרויקט רזאן אבו רמילה, סטודנטית מהמסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית במכללה, עבדה עם בנות עיוורות בגילאי 9-12, בשיפור סביבת כיתת הלימודים שלהן ובית הספר.
מטרת הפרויקט היתה להנעים את סביבת הלימודים, הן בכיתה והן ברחבי בית הספר, תוך פיתוח היכולות והכישורים של הבנות באמצעות עבודת השיפור שהן לקחו בהן חלק פעיל.
salam-center-project2.jpg![]() פעילות עם עיוורות במרכז אל סלאם- מעצבים את הסביבה
|
salam-center-project4.jpg![]() פעילות עם עיוורות במרכז אל סלאם- מעצבים את הסביבה1
|
salam-center-project1.jpg![]() פעילות עם עיוורות במרכז אל סלאם
|
סוזית נסטאס, סטודנטית מהמסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית, הדריכה בסדנאות המתקיימות במסגרת עמותת הצעירים הנוצרים.
סדנאות אילו הינם לקהל יעד של ילדים בני 6-15 , כאשר המטרה הינה לעודד הכרה ומפגש בין ילדים ערבים ויהודים.
דוגמאות לסדנאות: הטבח הקטן, חינוך גופני ואומנות.
workshop_young christian_center_siniging.jpg![]() סדנת שירה בימקא
|
workshop_young christian_center_cooking.jpg![]() סדנת בישול בימקא
|
מדי יום שישי ארבעה סטודנטים מהמסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית הלכו לבית חולים הדסה עין כרם והשתלבו בפעילויות של עמותת שישי שמח.
הסטונדטים שלקחו חלק בהתנדבות זו הם: רים ג'ואברה, רנין ג'ואברה, חמזה יג'מור ומראם אבו סנינה.
המטרה של הפעילות הינה להכניס אושר והנאה לליבם של המאושפזים הבוגרים.
במסגרת הפרויקט הסטודנטים הגיעו למחלקות השונות וחילקו למאושפזים ולמשפחותיהם משקאות וממתיקים ובלונים וכן שוחחו עימם על מנת להקל עליהם את האשפוז ולהנעים את זמנם.
בנוסף, הסטודנטים סייעו בהדרכת קבוצות צעירים יהודים מחו"ל בפעילויות השונות של העמותה.
פעילות נוסת במסגרת הפרויקט היתה כתיבת מילון עברית-ערבית של מונחים שימושיים במהלך האשפוז, הפקתו וחלוקה בבית החולים.
הסטודנטים ממשיכים להגיע לבית החולים ולקחת חלק בפעילות עמותת שישי שמח על אף שסיימו את לימודיהם.
happy_friday_hospital_dictionary.jpg![]() מילון אשפוז ערבית-עברית
|
happy_friday_volunteers![]() התנדבות שישי שמח - סטודנטים מהמכללה בבית חולים הדסה עין כרם
|
happy_friday_hadassah_ein_kerem.jpg![]() סטודנטים של המכללה מתנדבים במסגרת פרוייקט שישי שמח
|
במסגרת הפרויקט "תהיי את" מנאר אלח'טיב, סטדונטית במסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית, עבדה עם בנות בגילאי 15-18 במרכז הקהילתי בלוד, מרכז צעירי התחנה.
מטרת הפרויקט היתה להעצים את הבנות תוך הדרכה ותמיכה בנושאים שונים, כגון: זהות, סיכוני הטכנולוגיה, חלומות וכישרונות והגשמה עצמית.
lod-empowring-female-youth_project.jpg![]() פרויקט תהיי את- העצמת מתבגרות במרכז קהילתי בלוד
|
lod-empowring-female-youth.jpg![]() פרויקט תהיי את- העצמת מתבגרות בלוד
|
במסגרת הפרויקט, אנסם ג'נדל ושימאא זעאתרה, סטודנטיות מהמסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית, השתלבו בפרויקט לימודי ריקוד הדבקה לנערות שנות 10-15 בעיר העתירה בירושלים.
מטרת הפרויקט היתה ללמד את הבנות את אמנות ריקודי הדבקה המסורתיים, תוך שחרור והוצאת אנרגיות.
המגורים בסביבת העיר העתיקה בירושלים הינם מגורים צפופים ובמרבית הבתים אין מרחבים בהם הבנות יכולות לפרוק את האנרגיות. כל זאת תוך חיבור לריקוד תרבותי, מסורתי ופופולארי.
מספר הסטודנטים בתכנית: 28 סטודנטים הלומדים במסלולים לחברה הערבית (בשנה א').
מקומות הפרויקטים:
מספר הסטודנטים בתכנית: 5 סטודנטים הלומדים במסלולים לחברה הערבית (בשנה ב'-ג').
מקומת הפרויקטים:
בית חולים הדסה עין כרם
בית חולים אגוסטה ויקטוריה
מרכז ספאפורד
jerusalem_municipality_logo.png![]() לוגו עיריית ירושלים
|
|
מיזם משותף של מכללת דוד ילין, מפעל הפיס ועיריית ירושלים, המיועד לסטודנטים תושבי ירושלים, במטרה להגביר את מעורבותם בעיר תוך עידוד לימודיהם. התכנית מיועדת לסטודנטים הלומדים במוסדות המוכרים להשכלה גבוהה ו/או אמנות, הנמצאים בשטחה העירוני של העיר ירושלים. במסגרת התכנית הסטודנטים יבצעו פעולות של התנדבות חברתית עבור ארגונים שונים בעיר, בהיקף של 140 שעות במהלך שנה"ל התשע"ט ויהיו זכאים למלגה בשווי של 10,000 ₪.
לפרטים אנא פתחו את הקול הקורא בקישור זה.
מספר הסטודנטים בתכנית: 10 סטודנטים הלומדים במסלולים הכלליים.
מקומות הפרויקטים:
הקרן לידידות
ארגון ארצי הפועל למען: קשישים, עולים, יהודי התפוצה, ליווי צעירים יוצאי אתיופיה ומשפחות מתחת לקו העוני בכל המגזרים
בית הצייר
הוסטל לנוער בסיכון
פרויקט קהילה בונה ברחוב שטרן
עמותת שבתות וחגים
בית הנותן מענה לנוער בסיכון בשבתות וחגים.
קשר חי
עמותה שנותנת טיפול רגשי לקשישים באמצעות בעלי חיים בכדי להפיג את הבדידותם.
גן חובה "אילן רמון" בהר חומה
מספר הסטודנטים בתכנית: 9 סטודנטים.
רעיון התכנית:
משתתפי התכנית חונכים סטודנטים של מרכז אתגר, ובמקביל לומדים קורס "אסטרטגיות למידה למבוגר" הכולל מפגשי ליווי אישי.
|
"כולנא", ארגון הפועל בירושלים במטרה ליצור מפגשים תרבותיים בין יהודים לערבים ועל מנת לפעול לשיפור חייהם של ערביי ירושלים והמזרח.
"ציוני דרך", תנועה חברתית הפועלת ליצירת חברה אזרחית פעילה ומעורבת, על ידי פעילות של קהילות צעירים, אשר פועלות בזירה החברתית-ציבורית על מנת לתת מענה לקשיים והאתגרים העומדים בפני החברה הישראלית כיום.
מספר הסטודנטים בתכנית: 12 סטודנטים.
רעיון התכנית "מעיין בי-ם":
מפגש לימודי בין סטודנטים ערבים ויהודים. חלק מהזמן הסטודנטים הערבים מקבלים סיוע לימודי במקצועות שונים, וחלק אחר של הזמן הסטודנטים היהודים מקבלים סיוע בלימוד השפה הערבית המדוברת.
לימוד השפה הערבית מתקיים דרך למידה מספרים ודרך מעורבות חברתית בכל מיני פרויקטים נקודתיים שעמותת "כולנא" מקיימת.
** הסטודנטים מקבלים מלגה עבור השתתפותם בתכנית.