הינך נמצא כאן

החוג לשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בעל-יסודי

הנהלת החוג

לרישום וקבלת סטודנטים: 
חייגו 3043* dy100@dyellin.ac.il

אודות החוג

לימודי המסלול לחינוך מיוחד מבוססים על תפיסת עולם חינוכית-הומניסטית המצדדת בזכותו של כל אדם בכל גיל ובכל מצב ליהנות מחינוך שיווני, נגיש וערכי. חינוך שמייצר סביבה מאתגרת, אך תומכת ומאפשר לכל פרט בה להביא לידי ביטוי את נטיותיו, ערכיו, צרכיו ויכולותיו תוך התייחסות לכוחותיו ולרצונו.

מטרת החוג, להכשיר מחנכים ומחנכות אוטונומיים, יצירתיים בעלי יכולת אמפתית גבוהה וגמישות מחשבתית. במסגרת עבודתם יצטרכו בוגרי החוג לדאוג לשילובם של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות החינוך העל יסודיות ברחבי הארץ, החל מגיל חטיבת הביניים.

הידע הרב הנרכש במסגרת תכנית הלימודים, יחד עם שיטות העבודה יוצאות הדופן הנלמדות ומתורגלות על בסיס יומי, מאפשרים לבוגרינו ליצר התאמות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים המשולבים בה הן כיחידים והן בכיתות ייחודיות. בתוך אלה ילמדו בוגרי התכנית לכתוב תכניות לימודים אישיות, על בסיס תוצאות הערכות ומבדקים, ויהיו מתורגלים בבניית וכתיבת תכניות כיתתיות, בהתאם לתכנית הלימודים, תוך יישומן בהוראה דיפרנציאלית בכיתה הייחודית.

:החוג נלמד במסלולים הבאים: 

רשימת המרצים בחוג העל יסודי משלב

  • ד"ר אביבה בר ניר
  • ד"ר אורית ויסמן
  • הגב' אילנית כהן
  • ד"ר אסתר בקון
  • ד"ר אפרת הברון

  • דוקטורנטית אשרת זביב
  • ד"ר בועז ברונשטיין
  • פרופ' בלה קוטיק
  • גב' דורית פרסקי הדר
  • ד"ר דנה שהם
  • דוקטורנטית חגית סבטו
  • ד"ר חגית פריסט
  • ד"ר יעל לנדאו
  • מר יעקב צימרמן
  • ד"ר לימור קולן
  • ד"ר מיכל שמחון
  • ד"ר מיקי כהן
  • ד"ר מישל וקסמן
  • דוקטורנטית נורית ליבוביץ
  • גב' נילי חי אפרת
  • גב' נעמה אילן בז'ה
  • גב' עידית סעד עינן
  • גב' עינת עידן
  • ד"ר קראן גולדמן
  • ד"ר רונית אחדות הכהן
  • ד"ר רות גוטפריד
  • גב' רחל סקורוביש
  • ד"ר שירי אייבוזי

תכנית הלימודים

תעודת הוראה למורה בכיר בחינוך המיוחד להוראה בבתי ספר על יסודיים המשלבים ילדים בעלי צרכים מיוחדים מחייבת התמקצעות כמורה בעל יסודי בתחום דעת נוסף: אנגלית, מתמטיקה, היסטוריה ומחשבת ישראל, לשון עברית, ספרות וספרות ילדים, תאטרון, לשון, מדעי הטבע, מקרא.

במסגרת לימודים לתעודת הוראה ותואר בהוראה על יסודי משלב, לומד הסטודנט בחוג לחינוך מיוחד 26 שעות שנתיות ו-26 שעות נוספות במסגרת החוג הנוסף. במסגרת החוג ניתנים קורסים לשם הכרה מעמיקה עם לקויות מגוונות.

ההכשרה בחינוך המיוחד כוללת הכשרה בת שלוש שנים. בשנה הראשונה עבודה פרטנית עם תלמיד בעל צרכים מיוחדים אחה"צ, בשנה השנייה, עבודה עם תלמיד במערך משלב פרטני בתחומי הקריאה והכתיבה, ובשנה השלישית הכשרה בהוראת כיתה בתחום דעת בבתי ספר על יסודי שבו נמצאות גם כיתות ייחודיות קטנות.

פרוט תכנית לימודים החוג המשלב לעל יסודי לפי רצף השנים:

* קורסי חובה א ב ג ד
* מבוא לחינוך מיוחד         א+ב   2      
* מבוא לליקויי למידה והוראה דיאגנוסטית 2      
* אימוני הוראה: הדרכה בעבודת חונכות קבוצתית ופרטנית   2      
* פסיכולוגיה של גיל ההתבגרות   1    
* שילוב   1    
* משאבי למידה   1    
* התמודדות עם בעיות התנהגות  (סל בחירה)   2 X  
* הילד קשה הסתגלות   1    
* הוראת הקריאה בעל יסודי   1    
אסטרטגיות למידה \ דיאלוג בין הוראה מותאמת לבין תחומי דעת   1 X  
* הוראת הכתיבה בעל יסודי   1    
* התנסות מותאמת למתקשים בחינוך לשוני (קליניקה)   3    
התבגרות ותקשורת הורים מורים וחברים\יחסי הורה מורה\   1 X X
* משפחת הילד בעל הצרכים המיוחדים     1  
* גישה נוירופסיכולגיה עכשווית \ נוירופיזיולוגיה     1  
מתבגרים ומבוגרים עם ליקוי למידה   1 X X
ליקויים בהתפתחות שפה   2    
* סמינריון בח"מ     2 X
קורסי בחירה הפרעות מורכבות (במקום פסיכולוגיה גיל ההתבגרות בעל יסודי)     1  
קורס בחירה חופשי (במקום ליקוי למידה בעל יסודי)     1  

 

רשימת קורסי בחירה בנושא ליקויים מורכבים

מוגבלות שכלית התפתחותית 1 ש"ש
טיפול בבעיות ראיה 1 ש"ש
טיפול בבעיות שמיעה 1 ש"ש
אוטיזם ובעיות התפתחות 1 ש"ש
השלכות חינוכיות על הפרעות תקשורת 1 ש"ש
טיפול בילדים בעלי בעיות קשב וריכוז 1 ש"ש
פסיכופתולוגיה של הילדות המאוחרת 1 ש"ש


 רשימת קורסי בחירה - כללי 

שימושים ביבליותרפיים בכיתת הלימוד 1 ש"ש
זיהוי וטיפול בפגיעות מינית  1 ש"ש
התפתחות גופנית אינטגרציה-סנסומוטורית 1 ש"ש
יחסי הורה מורה 1 ש"ש
אמנות בחינוך מיוחד 1 ש"ש
כלים תרפויטיים לעבודה בכיתה 1 ש"ש

תנאי קבלה לתואר ראשון .B.Ed

  • תעודת בגרות (מקור או זהה למקור)
  • או בעלי זכאות לתעודת בגרות.
  • או בוגרי מכינה קדם-אקדמית מוכרת.
  • או בוגרי מכינה ייעודית המאושרת על ידי האגודה לקידום החינוך (ציון ממוצע של המכינה ייחשב כציון ממוצע משוקלל). מכינה ייעודית להוראה במ"מכללת דוד ילין"
  • או תעודת בגרות מחו"ל – עולים חדשים ללא בגרות ישראלית חייבים במבחן יע"ל. כמו כן עליהם להיבחן בתנ"ך, בספרות, בהיסטוריה ובלשון. מועמדים אלה יתקבלו על סמך ציון מבחן הפסיכומטרי ומבחן יע"ל.

  • או מועמדים אשר חסרים ציון במקצוע בגרות אחד (ובלבד שאינו בלשון עברית או בלשון ערבית) בתנאי שהם חיילים משוחררים או מי ששירת/ה שירות לאומי וטרם חלפו שלוש שנים מתום השירות. על המועמד לעמוד בשאר תנאי הקבלה. כמו כן עליו להשלים את הבחינה ולקבל ציון במשך שנת הלימודים הראשונה.
  • או מועמדים בני 30 ומעלה ללא תעודת בגרות, בתנאי שיעמדו בתכנית העצמה, ויעברו בחינה פסיכומטרית.
  1. אישור על ציון בבחינה הפסיכומטרית (מקור או זהה למקור)
    על המועמדים לעבור בחינה פסיכומטרית. ציון הפסיכומטרי צריך להיות 500 לפחות.
  2. פטור מחובת מבחן פסיכומטרי – לבעלי תעודת בגרות איכותית.
    הקבלה ללימודים תסתמך על הרכב והציונים של תעודת הבגרות, ללא מבחן פסיכומטרי, בכפוף לתנאים הבאים: להתמחויות ההומניות: 4-5 יח"ל אנגלית, 5 יח"ל במקצוע מוגבר.
    להתמחויות מדעי הטבע: 4-5 יח"ל אנגלית, 4-5 יח"ל מתמטיקה, 5 יח"ל מקצוע מדעי מוגבר.
    להתמחות במתמטיקה לעל יסודי - 5 יחידות מתמטיקה ציון 70 לפחות.

    הפטור ניתן למועמדים בעלי ממוצע בגרות משוקלל של 92 ומעלה הנרשמים למסלול גננות וחינוך יסודי, בתנאי שבמסלולים אלה לא שולבה התמחות בחינוך המיוחד.
    פטור גם למועמדים בעלי ממוצע בגרות משוקלל של 95 ומעלה בכל מסלולי הלימודים (פרט למסלול העל-יסודי והתמחות חינוך בלתי פורמלי, בתכנית זו חייבים בציון משולב של 540 לפחות). מועמדים שהתקבלו ללימודים על סמך ציוני הבגרות בלבד חייבים במבחן אמי"ר.
    מועמדים למסלולים אלה בעלי בגרות ישראלית מהמגזר הערבי שבחרו ללמוד במסלול בשפה העברית יחויבו בנוסף בבחינת ידע בעברית (יע"ל).
  3. ציון משולב – לבעלי תעודת בגרות ומבחן פסיכומטרי
  4. מועמדים יתקבלו על-פי ציון משולב של 540 לפחות בסולם הציונים הפסיכומטרי של ממוצע ציוני תעודת הבגרות (88 לפחות) וציון פסיכומטרי (500 לפחות).

    מצוינים להוראה - לתכנית המצוינים יתקבלו מועמדים בעלי ציון משולב 630 המוכיחים הצטיינות ערכית.

    סל חיזוקים (ראה "מלגות והלוואות" סעיף 4 "מקצועות מועדפים") - מסלולים: חינוך יסודי ועל-יסודי. בהתמחויות מדעי הטבע, מתמטיקה ואנגלית יתקבלו מועמדים על-פי ציון משולב של 585 לפחות חייבים במבחן הפסיכומטרי.
  5. גיל - יתקבלו מועמדים שמלאו להם 18 שנה (אם קיבלו פטור מצה"ל). תינתן עדיפות 
    ליוצאי צבא או שירות לאומי.
  6. ועדת קבלה - כל מועמד מתקבל לאחר השתתפות בועדת קבלה וריאיון אישי.

    מועמדים בעלי נתוני קבלה נמוכים מהנדרש יוכלו להתקבל לאחר שעברו ועדת קבלה ויידונו בוועדת חריגים אשר תבדוק את קבלתם ללימודים בהתאם לשיקולי המכללה.


הערות לתנאי הקבלה:

  • פטור באנגלית - על כל סטודנט במכללה להגיע לרמת פטור באנגלית. סיווג הלומדים לרמות הלימוד באנגלית נעשה על-פי:

    לנבחנים במבחן הפסיכומטרי – רכיב ציון "האנגלית" בבחינה ישמש למיון קבוצות לימוד "אנגלית למטרות אקדמיות".

    למתקבלים שלא על פי מבחן הפסיכומטרי – מועמדים שיתקבלו ללימודים על סמך ציוני הבגרות בלבד יחויבו במבחן אמי"ר.

    הערה: תשלום עבור לימודי אנגלית עד היקף של 4 ש"ש כלול בשכר הלימוד לתואר. כל שעת לימוד נוספת עד לרמת פטור תחויב בתשלום לכל 1 ש"ש. עלות ש"ש מתפרסמת בתקנון שכר לימוד לקראת תחילת שנת הלימודים.

    החלוקה לרמות לימוד אנגלית למטרות אקדמיות תהא על פי המפורט להלן:

ציון אמי"ר ציון פסיכומטרי מספר שעות לימוד (ש"ש) רמת אנגלית
0-176 0-76 2-3 מכינה*
177-184 77-84 8 רמת בסיס
185-199 85-99 6 בינונית
200-219 100-119 4 טרום מתקדמים
220-233 120-133 2 מתקדמים
234 ומעלה 134 ומעלה פטור פטור

 

 

 

 

 

 

  • סיווג בלשון עברית - כל הסטודנטים במסלולי ההכשרה להוראה חייבים בלימודי יסוד בשפת ההוראה. סיווג הלומדים לרמות לימוד בלשון נעשה על-פי:

    לנבחנים במבחן הפסיכומטרי – על-פי הציונים של הרכיב הלשוני במבחן הפסיכומטרי, שיתקבלו באמצעות המרכז הארצי לבחינות.

    למתקבלים שלא על פי מבחן הפסיכומטרי – מועמדים שיתקבלו ללימודים על סמך ציוני הבגרות בלבד: על-פי ציון הלשון וההבעה בתעודת הבגרות שיציגו המתקבלים.

    מועמדים בעלי בגרות ישראלית מהמגזר הערבי שבחרו ללמוד במסלול בשפה העברית יחויבו גם בבחינת ידע בעברית (יע"ל).

    הערה: תשלום עבור לימודי לשון עברית עד היקף של 4 ש"ש כלול בשכר הלימוד לתואר. כל שעת לימוד נוספת עד לרמת פטור תחויב בתשלום לכל 1 ש"ש. עלות ש"ש מתפרסמת בתקנון שכר לימוד לקראת תחילת שנת הלימודים.

    החלוקה לרמות לימוד בלשון עברית/ערבית תהא על פי המפורט להלן:

ציון הלשון במבחן הבגרות - ערבית ציון הלשון במבחן הבגרות - עברית ציון ברכיב המילולי בבחינה הפסיכומטרית - ערבית ציון ברכיב המילולי בבחינה הפסיכומטרית - עברית מספר ש"ש רמת לימוד
75- 75- 82- 89- 6 א'
76-86 76-89 83-103 90-118 4 ב'
+87 +90 +104 +119 2 ג'

 

 

 

  • ידע בשפה הערבית - מועמדים למסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית נדרשים נוסף לתנאי הקבלה, להשיג ציון 80 לפחות בשפה הערבית בתעודת הבגרות (3 יח"ל לפחות), או ציון 70 לפחות בהיקף של 4 יחידות לימוד בשפה הערבית.

    מבחן ידע בשפה הערבית - כל המועמדים למסלול חינוך מיוחד בחברה הערבית (סטודנטים סדירים והסבת אקדמאים להוראה) מחויבים במבחן כניסה בשפה הערבית. מועמדים שלא יעברו את הבחינה יחויבו במכינת קיץ לפני תחילת הלימודים. המבחן אחיד לכל המכללות, תוכני הבחינה: הבנת הנקרא 30%, ידע לשוני 40%, הבעה בכתב 30%. ציון המעבר במבחן הינו 75.

    מידע אודות עלות המבחן ומועדיו יפורסם באתר האינטרנט של המכללה ובמזכירות המסלול.

    סטודנטים במסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית – נוסף על תנאי הקבלה למכללה יחויבו בשליטה בעברית ברמה א-ב.

    מבחן רמה בעברית יתקיים באחד ביולי 2015. סטודנטים שאינם שולטים בעברית ברמה א-ב, יצטרכו ללמוד בקיץ באופן פרטי כדי לעמוד בהצלחה במבחן שיתקיים באחד באוקטובר (רמה ב).

    הסטודנטים יוכלו ללמוד באולפנים השונים בעיר או בקורס ללימודי העשרה בעברית הפועל במכללה במסגרת בית הספר ללימודי המשך.

    מעבר לרשימת חוגים ומסלולים – לימודי תואר ראשון בחינוך