המכון להוראה קשובה

Group 1 (1).png

המכון להוראה קשובה

הוראה מסוג אחר: הוראה לשם הבנה, מתוך הקשבה ותיווך דיפרנציאלי

מהו המכון להוראה קשובה?

המכון להוראה קשובה הינו מכון חינוכי ומחקרי המחויב למצוינות בחינוך. תחת חסותה של מכללת דוד ילין לחינוך, המכון מקדם חקר ויוזמות חינוכיות על בסיס הגישה החינוכית של "הוראה קשובה", גישה חדשנית וחווייתית להוראה ולמידה אשר פותחה על ידי פרופ' ירון שור.

פרופסור שור, מייסד המכון ומנהלו, הינו מומחה בתחום הלמידה וההוראה ומשנתו החינוכית ועקרונותיה מתוארים בהרחבה בספרו "אומנות ההוראה הקשובה", בהוצאת מכון מופ"ת (שור, 2019). המכון פועל לפתח וליישם את הרעיונות של ההוראה הקשובה, בכדי ליצור פעולות משמעותיות בשדה החינוך.

מהי הוראה קשובה?

אחד הקשיים העומדים בפני אנשי חינוך הוא כיצד ליצור ולנהל דיאלוג בין אנשי ונשות חינוך לבין הלומדים כאמצעי לביסוס למידה. ישנו צורך עמוק ללומדים ולומדות בכל הגילאים להעביר למוריהם את מקומם ביחס לנלמד. כמו כן ישנה חשיבות שאנשי חינוך מצדם יחשפו למקום הריאלי של הלומדים בתהליך ההבנה, על מנת שיוכלו ליצור ולבסס הוראה דיפרנציאלית המותאמת לתלמיד.

הוראה קשובה הינה גישה להוראה ולמידה שמטרתה להגביר באופן משמעותי את הבנת הלומד/לומדת. היא מקנה לאנשי חינוך מהגן ועד התיכון כלים וטכניקות פדגוגיות החיוניים בכדי "לראות" את התלמידים בזמן אמת ומספקת פתרונות חינוכיים בכדי לעורר מוטיבציה בתלמידים. מחקרים רבים הראו שהקשבה ותיווך כפול המתייחס בו זמנית להוראת הנושא או המושג הנלמד ולמקומם של הלומדים בתהליך הלמידה מאפשר ליצור שיח מסוג שונה ולהגיע לידי רמת למידה גבוהה.

כיצד זה עובד?

1. ההוראה הקשובה עושה שימוש רב בתוצרים חזותיים ובציורי תלמידים. ציורים אלו  של החומר הנלמד מאפשרים למורה הבחנה מדויקת ומעמיקה אודות מידת הבנתו של כל תלמיד את החומר והמושגים, כמו כן הם מציפים היכן טמונים הקשיים והכוחות האינדיבידואליים של כל תלמיד. גישה זו העושה שימוש בציורים מאפשרת הערכה ומענה בו זמני באופן אישי ולקבוצת הלומדים כולה בהבנת הנלמד.                

2. לגישת ההוראה הקשובה פותחו שתי מתודות הוראה מרכזיות:

  • "מסע חשיבתי": מסע למידה המשלב מפגש עם סיטואציות לא קונבנציונאליות המאפשרות ללומדים להתבונן על התוכן הנלמד דרך מספר פרספקטיבות.  
  • "למידה דינמית": מעגל מחזורי של למידת תוכן דרך ייצוגים חזותיים ותיווכים מסוגים שונים בתהליך הלמידה.

3. במהלך תהליך הלמידה הלומדים לוקחים חלק בשיח הדורש מהם חשיבה מעמיקה אודות החומר והמושגים, ולאחריו הם מציגים את תובנותיהם לחבריהם. המפגש עם התוצרים שלהם ושל עמיתיהם יוצר דיאלוג ומספק להם זמן רב להתבוננות עצמית.

4. הגננת/מורה מתאימים את ההוראה הן לנושא הנלמד והן לצרכים הייחודיים ולהבנה של  הלומדים על ידי תיווך מותאם.

מה מייחד את שיטת ההוראה הקשובה?

הוראה קשובה מהווה חיבור של מספר גישות חינוכיות פורצות דרך. היא משלבת את התיאוריה של פוירשטיין להתפתחות קוגניטיבית באמצעות תיווך, המיושמת בידי פרופ' שור בהוראה לשם הבנה בתכנים לימודיים בתוך כיתת הלימוד. ההוראה הקשובה משתמשת  בציורים באופן שיטתי ככלי של הערכה מעצבת המאפשר לאנשי ונשות החינוך לבחון ולהעריך באופן אותנטי ומדויק את הבנתו של כל לומד ולהתאים את  המשוב והתיווך בהתאם. למידה בגישת ההוראה הקשובה יוצרת מעורבות גבוהה של הלומדים הנשארים פעילים לאורך כל תהליך הלמידה. יחד, כל ההיבטים הללו מובילים למהפכה חינוכית בהיבטים  עמוקים הקשורים לקידום ההבנה והמוטיבציה.   תקשורת אמתית בין מורים לתלמידים יכולה לגרום לדברים מדהימים לקרות. היא מקדמת מוטיבציה ללמידה ומגבירה את היכולת של המורים לאמוד את הבנת הלומד בכדי להתאים את ההוראה, ולראות את ההתקדמות בחשיבה ובהבנה

נשמע כמו עוד אוטופיה חינוכית....

ייתכן וכך זה נשמע. אולם, כקבוצה של אנשי חינוך מנוסים ומצליחים בהובלת פרופ' שור, אנו שואבים מהידע והניסיון שלנו שנפרש על גבי שנים של הוראה בכל הרמות, מגילאי הגן ועד לימודים אקדמיים לתארים מתקדמים, בארץ ובחו"ל, במגוון רחב של תחומי דעת. זוהי אינה קבוצה של חולמים בהקיץ, להיפך זוהי קבוצה של אנשי שטח המודעים להיבטים המאוד עמוקים של תהליכי למידה והוראה והמבצעים תהליכי הוראה קשובה מתוך ענווה ומודעות לקושי לחולל שינוי בהבנה.

 תקשורת אמיתית בין מורים לתלמידים יכולה לגרום לדברים מדהימים לקרות. היא מקדמת מוטיבציה ללמידה ומגבירה את היכולת של המורים לאמוד את הבנת הלומד בכדי להתאים את ההוראה, ולראות את ההתקדמות בחשיבה ובהבנה.

הצטרפו אלינו למסע וסייעו לנו בקידום ההוראה והלמידה!

half_half
Teaching of a different sort: meaningfully enhancing learner understanding

What is the Center for Attentive Teaching?

The Center for Attentive Teaching is an education and research institute dedicated to true educational excellence. Based in the David Yellin College of Education, the institute aims to conduct research and

educational initiatives on ‘Attentive Teaching,’ (AT) a novel cognitive and experiential approach to teaching and learning developed by Prof. Yaron Schur. Prof. Schur, a renowned and innovative educational scholar, is the founding head and director of the center.

What is Attentive Teaching?

A critical issue that educators are grappling with is how to create a dialogue between teachers and students as a means to facilitate learning.  There is a deep need for learners to convey their difficulties in conceptual understanding to their teachers - and for the teachers to gain such insight - so as to formulate meaningful individual-focused instruction. If these needs are not met, both students and teachers experience frustration. Inadequate teaching leads to inadequate learning, low motivation, and growing gaps in educational achievement, as well as teacher burnout.

AT is an approach to teaching and learning designed to meaningfully enhance learner understanding. It provides educators with a set of pedagogic techniques crucial to “seeing” learners in real time, and providing teaching solutions to inspire and motivate them. It utilizes these tools to accelerate conceptual and practical changes, and to promote exciting learning.

How Does AT Work?

  1. Regular student drawings of the material studied are used by the educator to gain accurate insight, at any point in time, as to how individual students grasp the material and concepts, and where their difficulties lie. This is a surprisingly effective method. In addition, The process uses one of the following:
  2. a. “Thinking Journey”: Encounters with nonconventional situations that allow students to consider multiple perspectives.
  3. b. “Dynamic Learning”: Repeated cycles of visual representation and “mediation.”
  4. Students engage in discussions that require profound thinking about the material and concepts, which they then explain to their peers. The discussions engage students and provide them with ample time for reflection.
  5. The teacher relates personally to each student, and adapts his/her teaching based on each student’s unique understanding and needs (“mediation”).

What is Different about the AT System?

AT combines several groundbreaking educational methodologies: Feuerstein’s idea of cognitive development through mediation, applied by Schur to teaching for understanding in the classroom. Using drawing systematically to allow teachers to see precisely how each child in class understands concepts - without testing(!), and adapting teachers’ mediation accordingly. Keeping students active and engaged throughout the teaching/ learning process. Together, these lead to a revolution in teaching in terms of the depth of learners’ engagement and understanding.

Sounds Like Another Educational Utopia…

Perhaps it does. But as a group of experienced and successful educators, led by Prof. Schur, we bring our knowledge from years of practical teaching at all levels, from kindergarten through undergraduates, from remedial students to practicing teachers, locally and internationally, in multiple subject areas. This is not a group of starry-eyed dreamers.

True communication between teachers and students can make amazing things happen. Boost learners’ motivation, increase teachers’ understanding of where the students are at, so they can refine their teaching, and watch understanding leap.

JOIN US ON THIS JOURNEY;  HELP EVERY STUDENT IMPROVE HOW SHE/HE LEARNS!

תרשים אנגלית.png
  • About us
  • Initiatives and activities in Israel
  • International activities
  • News and event