סנדוקה יאסר

המסלול מעניק לבוגריו תואר אקדמי (.B.Ed) ותעודת הוראה בחינוך מיוחד בחברה הערבית.
(ניתן לבחור בין שתי התמחויות: פיגור שכלי ולקויות חושיות או ח"מ משלב).
يمنح القسم طلابه اللقب الأول مع دبلوم التربية ، بتخصص التربية الخاصة في المجتمع العربي (يمكن الاختيار بين برنامجين للتأهيل: العمل مع طلاب ذوي تخلف عقلي وصعوبات حسية- أو العمل في برامج الدمج في المدارس العادية.
המסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית מבקש להעמיד דור מחנכים חדש העתיד לחנך באופן יעיל יותר תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, עם מוגבלויות שכליות ו/או פיזיות, תת-משיגים, במצוקה ובסיכון בחברה הערבית.
במסגרת התכנית רוכשים הסטודנטים את הכלים לבצע שינוי דפוסים לא רצויים במערכת החינוך הערבית הנוגעים לכלל אוכלוסיות התלמידים בבית-הספר הערבי. כמו כן לומדים הסטודנטים כיצד לפתח את יכולת ההכלה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ולעודד אותם לעצמאות, להשתלבות בחברה ולמיצוי יכולות.
הסטודנטים במסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית לומדים את הדרך היעילה והיצירתית ביותר לבניית תכנים, אמצעים וכלים פדגוגיים בשפה הערבית, עם התייחסות לתלמידים התת-משיגים ובסיכון כאוכלוסייה חשובה.
نحن نؤمن بالإنسان، بماهيته وخصوصيته ، ونؤمن بقدراته الكامنة داخله , هيئتنا التدريسية تؤمن بالطلاب وترافقهم في دربهم، كي تؤهلهم للمهمة التربوية المستقبلية، متحملين المسؤولية التي تعود بالفائدة تجاه طلابنا، في كافة المدارس.
لذا نحن نهدف لتأهيل جيل جديد من مربي المستقبل، على تربية طلابه ذوي الاحتياجات الخاصة وذوي التخلف العقلي أو الإعاقة الجسدية، وكذلك الطلاب ذوي التحصيل المنخفض والطلاب الذين يعانون من ضائقة وخطر، في المجتمع العربي، وذلك بأفضل وأنجع الطرق. كما ونطمح لتغيير أنماط غير مرغوب بها في جهاز التربية العربي ، فيما يتعلق بالتركيبة السكانية لطلاب المدارس، و تطوير معرفة أكاديمية لتأهيل قوى عاملة للعمل التربوي مع كافة الفئات المستهدفة للتأهيل التربوي.
و تشجيع وتطوير القدرة على احتواء ذوي الاحتياجات الخاصة، وتحضيرهم لحياة مستقلة، ودمجهم في المجتمع عن طريق استغلال كافة قدراتهم.
רכיבי הלימודים | היקף שעות | |
---|---|---|
הכשרה להוראה | לימודי חינוך | 30 ש"ש |
התמחות בחינוך מיוחד | 26 ש"ש | |
2 חטיבות ( ערבית + מתמטיקה ומדעים ) | בהתמחות פיגור שכלי וליקויי חושים | 30 ש"ש |
חוג ערבית | בהתמחות שילוב וליקויי למידה | 32 ש"ש |
לימודי יסוד והעשרה | לימודי שפת ההוראה לרמת פטור | 16-10 ש"ש |
במסלול אנו שמים דגש על הכשרה הולמת את צורכי השדה החינוכי, לכן הסטודנטים שלנו מתאמנים ומקבלים הדרכה פדגוגית בהיקף של 15 ש"ש במשך לימודיהם.
نهتم جدا بتدريب الطلاب بما يتلاءم مع احتياجات الحقل التربوي ، ويتدرب الطلاب ويتلقون إرشادا تربويا مهنيا لمدة 15 ساعة تعليمية خلال سنوات تعليمهم.
הסטודנטים בשנה ב' בתכנית הפיגור שכלי מתאמנים בבתי ספר לחינוך מיוחד, ומתנסים בעבודה פרטנית ועבודה עם קבוצות קטנות, כהיכרות עם מערכת זו. ובשנה ג' הם מתחילים ללמד כתות שלמות בבתי ספר לחינוך מיוחד, ומתנסים בפיתוח תכניות פרטניות וקבוצתיות באותה מסגרת.
في تخصص العمل مع ذوي التخلف العقلي والصعوبات الحسية، يتم التدريب العملي في مدارس للتربية الخاصة، بحيث يتدرب الطالب في السنة الثانية على العمل الفردي والعمل بمجموعات صغيرة، ثم ينتقل في سنته الثالثة للعمل مع صف كامل، ويخوض التجربة في تطوير برامج فردية وجماعية للعمل مع هذه الفئة من الطلاب.
בתכנית החינוך מיוחד משלב, מתאמנים הסטודנטים בשנה ב' בבתי ספר יסודיים, עם דגש על עבודה פרטנית ועבודה עם קבוצות קטנות (בסגנון מתי"א), ובשנה ג' הם מתנסים בהוראה מול כתות מקדמות, ומפתחים תכניות עבודה פרטנית וקבוצתית במסגרות בהם מתאמנים.
في تخصص الدمج في المدارس العادية، يتم التدريب العملي في مدارس ابتدائية واعدادية، بحيث يتدرب الطالب في السنة الثانية على العمل الفردي والعمل بمجموعات صغيرة مع طلاب ذوي عسر تعليمي، ثم ينتقل في سنته الثالثة للعمل مع صف مطور كامل، ويخوض التجربة في تطوير برامج فردية وجماعية للعمل مع هذه الفئة من الطلاب.
תכנית ההכשרה בבתי הספר מלווה בהדרכה צמודה ממיטב המדריכים הפדגוגים.
يرافق الطلاب في تدريبهم، نخبة من أفضل المرشدين التربويين.
הסדנה שלנו היא הצעירה מבין הסדנאות והקמתה נבעה מהצורך לתת מענה לצרכים היחודיים של המסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית.
מעבר לסדנה לחינוך מיוחד בחברה הערבית
تعتبر ورشة التربية الخاصة في القسم العربي الأقدم من بين كل الورشات الأخرى في الكلية، أنشأت لتلبية احتياجات الطلبة
הערות לתנאי הקבלה:
רמת אנגלית |
מספר שעות לימוד (ש"ש) |
ציון פסיכומטרי |
ציון אמי"ר |
---|---|---|---|
מכינה* |
2-3 |
0-76 |
0-176 |
רמת בסיס |
8 |
77-84 |
177-184 |
בינונית |
6 |
85-99 |
185-199 |
טרום מתקדמים |
4 |
100-119 |
200-219 |
מתקדמים |
2 |
120-133 |
220-233 |
פטור |
פטור |
134 ומעלה |
234 ומעלה |
הערה: תשלום עבור לימודי אנגלית עד היקף של 4 ש"ש כלול בשכר הלימוד לתואר. כל שעת לימוד נוספת עד לרמת פטור תחויב בתשלום לכל 1 ש"ש. עלות ש"ש מתפרסמת בתקנון שכר לימוד לקראת תחילת שנת הלימודים.
סיווג בלשון עברית - כל הסטודנטים במסלולי ההכשרה להוראה חייבים בלימודי יסוד בשפת ההוראה. סיווג הלומדים לרמות לימוד בלשון נעשה על-פי:
למתקבלים על סמך מבחן פסיכומטרי – על-פי הציונים של הרכיב הלשוני במבחן הפסיכומטרי, שיתקבלו באמצעות המרכז הארצי לבחינות.
למתקבלים על סמך ציוני הבגרות בלבד- על-פי ציון הלשון וההבעה בתעודת הבגרות שיציגו המתקבלים.
מועמדים בעלי בגרות ישראלית מהמגזר הערבי שבחרו ללמוד במסלול בשפה העברית יחויבו גם בבחינת ידע בעברית (יע"ל).
החלוקה לרמות לימוד בלשון עברית/ערבית תהא על פי המפורט להלן:
רמת לימוד |
מספר ש"ש |
ציון ברכיב המילולי בבחינה הפסיכומטרית |
ציון הלשון במבחן הבגרות |
||
---|---|---|---|---|---|
עברית |
ערבית |
עברית |
ערבית |
||
א' |
6 |
-89 |
-82 |
-75 |
-75 |
ב' |
4 |
90-118 |
83-103 |
76-89 |
76-86 |
ג' |
2 |
119+ |
104+ |
90+ |
87+ |
הערה: תשלום עבור לימודי לשון עברית עד היקף של 4 ש"ש כלול בשכר הלימוד לתואר. כל שעת לימוד נוספת עד לרמת פטור תחויב בתשלום לכל 1 ש"ש. עלות ש"ש מתפרסמת בתקנון שכר לימוד לקראת תחילת שנת הלימודים.