הינך נמצא כאן

חינוך מיוחד בחברה הערבית

לרישום וקבלת סטודנטים: 
חייגו 3043* dy100@dyellin.ac.il
דלת פתוחה: 
09:30-12:15, 13:45-14:15

אודות המסלול

وصف عامّ

המסלול מעניק לבוגריו תואר אקדמי (.B.Ed) ותעודת הוראה בחינוך מיוחד בחברה הערבית.
(ניתן לבחור בין שתי התמחויות: פיגור שכלי ולקויות חושיות או ח"מ משלב).

يمنح القسم طلابه اللقب الأول مع دبلوم التربية ، بتخصص التربية الخاصة في المجتمع العربي (يمكن الاختيار بين برنامجين للتأهيل: العمل مع طلاب ذوي تخلف عقلي وصعوبات حسية- أو العمل في برامج الدمج في المدارس العادية.

המסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית מבקש להעמיד דור מחנכים חדש העתיד לחנך באופן יעיל יותר תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, עם מוגבלויות שכליות ו/או פיזיות, תת-משיגים, במצוקה ובסיכון בחברה הערבית.
במסגרת התכנית רוכשים הסטודנטים את הכלים לבצע שינוי דפוסים לא רצויים במערכת החינוך הערבית הנוגעים לכלל אוכלוסיות התלמידים בבית-הספר הערבי. כמו כן לומדים הסטודנטים כיצד לפתח את יכולת ההכלה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ולעודד אותם לעצמאות, להשתלבות בחברה ולמיצוי יכולות.
הסטודנטים במסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית לומדים את הדרך היעילה והיצירתית ביותר לבניית תכנים, אמצעים וכלים פדגוגיים בשפה הערבית, עם התייחסות לתלמידים התת-משיגים ובסיכון כאוכלוסייה חשובה.

نحن نؤمن بالإنسان، بماهيته وخصوصيته ، ونؤمن بقدراته الكامنة داخله , هيئتنا التدريسية تؤمن بالطلاب وترافقهم في دربهم، كي تؤهلهم للمهمة التربوية المستقبلية، متحملين المسؤولية التي تعود بالفائدة تجاه طلابنا، في كافة المدارس.

لذا نحن نهدف لتأهيل جيل جديد من مربي المستقبل، على تربية طلابه ذوي الاحتياجات الخاصة وذوي التخلف العقلي أو الإعاقة الجسدية، وكذلك الطلاب ذوي التحصيل المنخفض والطلاب الذين يعانون من ضائقة وخطر، في المجتمع العربي، وذلك بأفضل وأنجع الطرق. كما ونطمح لتغيير أنماط غير مرغوب بها في جهاز التربية العربي ، فيما يتعلق بالتركيبة السكانية لطلاب المدارس، و تطوير معرفة أكاديمية لتأهيل قوى عاملة للعمل التربوي مع كافة الفئات المستهدفة للتأهيل التربوي.

و تشجيع وتطوير القدرة على احتواء ذوي الاحتياجات الخاصة، وتحضيرهم لحياة مستقلة، ودمجهم في المجتمع عن طريق استغلال كافة قدراتهم.

 

מבנה ותכנית הלימודים

רכיבי הלימודים

היקף שעות

הכשרה להוראה

לימודי חינוך
דידקטיקות
אוריינות מחקר בחינוך
עבודה מעשית

30 ש"ש

התמחות בחינוך מיוחד

26 ש"ש

2 חטיבות ( ערבית + מתמטיקה ומדעים )

בהתמחות פיגור שכלי וליקויי חושים

30 ש"ש

חוג ערבית

בהתמחות שילוב וליקויי למידה

32 ש"ש

לימודי יסוד והעשרה

לימודי שפת ההוראה לרמת פטור
לימודי אנגלית לרמת פטור
לימודי אוריינות, עבודה בסביבה ממוחשבת
לימודי עברית לרמת פטור
לימודי תרבות ומורשת עם
עזרה ראשונה ובטיחות
העשרה כלל מכללתית

16-10 ש"ש

הכשרה מעשית

במסלול אנו שמים דגש על הכשרה הולמת את צורכי השדה החינוכי, לכן הסטודנטים שלנו מתאמנים ומקבלים הדרכה פדגוגית בהיקף של 15 ש"ש במשך לימודיהם.

نهتم جدا بتدريب الطلاب بما يتلاءم مع احتياجات الحقل التربوي ، ويتدرب الطلاب ويتلقون إرشادا تربويا مهنيا لمدة 15 ساعة تعليمية خلال سنوات تعليمهم.

הסטודנטים בשנה ב' בתכנית הפיגור שכלי מתאמנים בבתי ספר לחינוך מיוחד, ומתנסים בעבודה פרטנית ועבודה עם קבוצות קטנות, כהיכרות עם מערכת זו. ובשנה ג' הם מתחילים ללמד כתות שלמות בבתי ספר לחינוך מיוחד, ומתנסים בפיתוח תכניות פרטניות וקבוצתיות באותה מסגרת.

في تخصص العمل مع ذوي التخلف العقلي والصعوبات الحسية، يتم التدريب العملي في مدارس للتربية الخاصة، بحيث يتدرب الطالب في السنة الثانية على العمل الفردي والعمل بمجموعات صغيرة، ثم ينتقل في سنته الثالثة للعمل مع صف كامل، ويخوض التجربة في تطوير برامج فردية وجماعية للعمل مع هذه الفئة من الطلاب.

בתכנית החינוך מיוחד משלב, מתאמנים הסטודנטים בשנה ב' בבתי ספר יסודיים, עם דגש על עבודה פרטנית ועבודה עם קבוצות קטנות (בסגנון מתי"א), ובשנה ג' הם מתנסים בהוראה מול כתות מקדמות, ומפתחים תכניות עבודה פרטנית וקבוצתית במסגרות בהם מתאמנים.

في تخصص الدمج في المدارس العادية، يتم التدريب العملي في مدارس ابتدائية واعدادية، بحيث يتدرب الطالب في السنة الثانية على العمل الفردي والعمل بمجموعات صغيرة مع طلاب ذوي عسر تعليمي، ثم ينتقل في سنته الثالثة للعمل مع صف مطور كامل، ويخوض التجربة في تطوير برامج فردية وجماعية للعمل مع هذه الفئة من الطلاب.

תכנית ההכשרה בבתי הספר מלווה בהדרכה צמודה ממיטב המדריכים הפדגוגים.

يرافق الطلاب في تدريبهم، نخبة من أفضل المرشدين التربويين.

תנאי קבלה לתואר ראשון .B.Ed

1. תעודת בגרות (מקור או זהה למקור)
  • או בעלי זכאות לתעודת בגרות
  • או בוגרי מכינה קדם-אקדמית מוכרת
  • או בוגרי מכינה ייעודית המאושרת על ידי האגודה לקידום החינוך - במכללה קיימת גם מכינה ייעודית  (ציון ממוצע של המכינה ייחשב כציון ממוצע משוקלל)
  • או תעודת בגרות מחו"ל – עולים חדשים ללא בגרות ישראלית חייבים במבחן יע"ל. כמו כן עליהם
  • להיבחן בתנ"ך, בספרות, בהיסטוריה ובלשון. מועמדים אלה יתקבלו על סמך ציון מבחן פסיכומטרי ומבחן יע"ל.
  • או מועמדים אשר חסרים ציון במקצוע בגרות אחד (ובלבד שאינו בלשון עברית או בלשון ערבית) בתנאי שהם חיילים משוחררים או מי ששירת/ה שירות לאומי וטרם חלפו שלוש שנים מתום השירות. על המועמד לעמוד בשאר תנאי הקבלה. כמו כן עליו להשלים את הבחינה ולקבל ציון במשך שנת הלימודים הראשונה.
  • או מועמדים בני 30 ומעלה ללא תעודת בגרות, בתנאי שיעמדו בתכנית העצמה, ויעברו בחינה פסיכומטרית בציון 540 ומעלה.

2. פטור מחובת מבחן פסיכומטרי לבעלי תעודת בגרות איכותית

ניתן להתקבל ללימודים על סמך ציוני הבגרות ללא מבחן פסיכומטרי, בכפוף לתנאים הבאים: להתמחויות ההומניות: 4-5 יח"ל אנגלית, 5 יח"ל במקצוע מוגבר. להתמחויות במתמטיקה ומדעי הטבע: 4-5 יח"ל אנגלית, 4-5 יח"ל מתמטיקה, 5 יח"ל מקצוע מדעי מוגבר.

למסלולים בגננות ובחינוך יסודי (ללא שילוב התמחות בחינוך מיוחד).

הפטור ניתן למועמדים הנרשמים למסלולים אלה בעלי ממוצע בגרות משוקלל של 92 ומעלה. 

עבור כל שאר מסלולי הלימוד לתואר ראשון במכללה, הפטור ניתן למועמדים בעלי ממוצע בגרות משוקלל של 95 ומעלה.

מועמדים שהתקבלו ללימודים על סמך ציוני הבגרות בלבד חייבים במבחן אמי"ר לפני תחילת שנת הלימודים.

למתמחים במתמטיקה לעל יסודי – 5 יחידות מתמטיקה בציון 70 לפחות.

למתמחים באנגלית לעל יסודי – 5 יחידות באנגלית בציון 70 לפחות וציון 100 לפחות ברכיב האנגלית במבחן הפסיכומטרי או ציון 200 לפחות במבחן אמי"ר.

למתמחים בחוג לערבית במסלולים יסודי ועל-יסודי – ציון 80 לפחות בבגרות בערבית 4 יח"ל.

מועמדים בעלי 4 יחידות לימוד (אנגלית או מתמטיקה) המעוניינים להתמחות במתמטיקה או באנגלית במסלול העל-יסודי מוזמנים להשתתף במכינה פנימית המתגברת ל – 5 יחידות לימוד ומאפשרת לימודים בהתמחויות אלה.

מועמדים למסלולים אלה בעלי בגרות ישראלית מהמגזר הערבי שבחרו ללמוד במסלול בשפה העברית יחויבו בנוסף בבחינת ידע בעברית (יע"ל) בציון 120 לפחות.

3. אישור על ציון בבחינה הפסיכומטרית (מקור או זהה למקור)

 

מידע מורחב על הבחינה הפסיכומטרית

על המועמדים שאינם עומדים בתנאי הקבלה כפי שפורטו בסעיפים 1 ו -2, לעבור בחינה פסיכומטרית. על ציון הפסיכומטרי להיות 500 לפחות (ציון משולב 540 לפחות).

4. ציון משולב – לבעלי תעודת בגרות ומבחן פסיכומטרי 

מועמדים יתקבלו על-פי ציון משולב של 540 לפחות בסולם הציונים הפסיכומטרי של ממוצע ציוני תעודת הבגרות (88 לפחות) וציון פסיכומטרי (500 לפחות).

5. מצוינים להוראה - לתכנית המצוינים יתקבלו מועמדים בעלי ציון משולב 650 וכן תתאפשר קבלת מועמדים המוכיחים הצטיינות ערכית חברתית בציון משולב 630 ומעלה.

בעלי ציון משולב 615 – 649 חייבים לעבור את מבחני מסיל"ה (מערכת מיון שבוחנת התאמה למקצוע הוראה) בציון 7 ומעלה. 

התוכנית מתקיימת בכל המסלולים פרט להתמחויות: אומנויות ותקשורת.

6. סל חיזוקים (ראה מקצועות מועדפים בהלוואה מותנית של משרד החינוך ) - מסלולים: חינוך יסודי ועל-יסודי. להתמחויות מדעי הטבע, מתמטיקה ואנגלית יתקבלו מועמדים על-פי ציון משולב של 585 לפחות ויהיו חייבים במבחן הפסיכומטרי.

7. גיל - יתקבלו מועמדים שמלאו להם 18 שנה (אם קיבלו פטור מצה"ל). תינתן עדיפות ליוצאי צבא שירות לאומי או אזרחי.

8. ועדת קבלה - כל מועמד חייב לעבור ועדת קבלה וריאיון אישי. 

מידע מורחב על ועדת הקבלה

מועמדים בעלי נתוני קבלה נמוכים מהנדרש יוכלו להתקבל לאחר שעברו ועדת קבלה ויידונו בוועדת חריגים אשר תבדוק את קבלתם ללימודים בהתאם לשיקולי המכללה. בכל שנה המכללה מקבלת עד 10% מהמועמדים שאינם עומדים בתנאי הקבלה, בכפוף להחלטת המועצה האקדמית במכללה.

מועמדים ללימודים בעלי ציון משולב 525 - 539 יתקבלו ללימודים אם ישיגו ציון 5.5 לפחות במבחן מסיל"ה  (מערכת מיון שבוחנת התאמה למקצוע הוראה).

הערות לתנאי הקבלה:

1. פטור באנגלית - אנגלית למטרות אקדמיות

א. אחד מתנאי הקבלה למכללה הוא ציון באנגלית בבחינה הפסיכומטרית או ציון במבחן אמי"ר. לקשר למידע על המבחן הפסיכומטרי

ב. מועמד ללימודים עם ציון של פחות מ-85 בחלק האנגלית של המבחן הפסיכומטרי (185 במבחן אמי"ר) יוכל להתקבל ללימודים ובלבד שיגיע לרמת ידע בסיסית באנגלית עד סוף שנה א', אחרת לא יורשה לעבור לשנה ב'.

ג. כל סטודנט חייב בלימודי אנגלית למטרות אקדמיות עד הגעתו לרמת פטור. הסיווג לרמות יעשה על-פי ציון האנגלית בבחינה הפסיכומטרית או הציון במבחן אמי"ר.

ד. מטרת הקורס "אנגלית למטרות אקדמיות" היא להקנות לסטודנט כלים שיאפשרו לו להתמודד עם מטלות אקדמיות בשפה האנגלית.

ה. על הסטודנט להגיע לרמת ידע בסיסית באנגלית (סיום בהצלחה של קורס טרום בסיסי) עד סוף שנה א', אחרת לא יורשה לעבור לשנה ב'.

ו. כל סטודנט חייב להגיע לרמת פטור באנגלית עד סוף שנה ג'.

ז. ציון של 134 ומעלה בפסיכומטרי/אמיר"ם או 234 ומעלה במבחן אמי''ר מקנה פטור מלימודי אנגלית.

החלוקה לרמות לימוד אנגלית למטרות אקדמיות תהא על פי המפורט להלן:

ציון הפסיכומטרי/אמיר ציון אמי"ר רמת אנגלית  ש"ש (קורס שנתי) תשלום
120-133 220-233 מתקדמים ב' 2 ש"ש כלול בשכר הלימוד לתואר
100-119 200-219 מתקדמים א' 4 ש"ס       כלול בשכר הלימוד לתואר
85-99 185-199 בסיסי 6 ש"ס תשלום נוסף עבור השעות
70-84 170-184 טרום בסיסי ב' 6 ש"ס תשלום נוסף עבור השעות
60-69 160-169 טרום בסיסי א' 4 ש"ש תשלום נוסף עבור השעות

מעבר למידע המלא בדף לימודי יסוד באנגלית

2. סיווג בלשון עברית

כל הסטודנטים במסלולי ההכשרה להוראה חייבים בלימודי יסוד בשפת ההוראה. סיווג הלומדים לרמות לימוד בלשון נעשה על-פי:

  • לנבחנים במבחן הפסיכומטרי – על-פי הציונים של הרכיב הלשוני במבחן הפסיכומטרי, שיתקבלו באמצעות המרכז הארצי לבחינות.
  • למתקבלים שלא על פי מבחן הפסיכומטרי – מועמדים שיתקבלו ללימודים על סמך ציוני הבגרות בלבד: על-פי הציון בלשון ובהבעה בתעודת הבגרות שיציגו המתקבלים.
  • מועמדים בעלי בגרות ישראלית מהמגזר הערבי שבחרו ללמוד במסלול בשפה העברית יחויבו גם  בבחינת ידע בעברית (יע"ל). לקשר לפסיכומטרי.

הערה: תשלום עבור לימודי לשון עברית עד היקף של 4 ש"ש כלול בשכר הלימוד לתואר. כל שעת לימוד נוספת עד לרמת פטור תחויב בתשלום לכל שעת לימוד שנתית. עלות ש"ש מתפרסמת בתקנון שכר לימוד לקראת תחילת שנת הלימודים.

החלוקה לרמות לימוד בלשון עברית/ערבית תהא על פי המפורט להלן:

רמת                     לימוד מספר               ש"ש  ציון ברכיב המילולי בבחינה הפסיכומטרית בעברית ציון ברכיב המילולי בבחינה הפסיכומטרית בערבית הציון בלשון במבחן הבגרות בעברית הציון בלשון במבחן הבגרות בערבית
א' 6 90   82 70-75  80
ב' 4 91-120 83-103 76-92 81-104
ג'  121 104+  93  105 

 

3. ידע בשפה הערבית 

מועמדים למסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית נדרשים נוסף לתנאי הקבלה, להשיג ציון 80 לפחות בשפה הערבית בתעודת הבגרות (3 יח"ל לפחות), או ציון 70 לפחות בהיקף של 4 יחידות לימוד בשפה הערבית.

4. מבחן ידע בשפה הערבית 

כל המועמדים למסלול חינוך מיוחד בחברה הערבית (סטודנטים סדירים והסבת אקדמאים להוראה) מחויבים במבחן כניסה בשפה הערבית. מועמדים שלא יעברו את הבחינה יחויבו במכינת קיץ לפני תחילת הלימודים. המבחן אחיד לכל המכללות, תוכן הבחינה: הבנת הנקרא 30%, ידע לשוני 40%, הבעה בכתב 30%. ציון המעבר במבחן הינו 75.

מידע אודות עלות המבחן ומועדיו יפורסם באתר האינטרנט של המכללה ובמזכירות המסלול.

5. סטודנטים במסלול לחינוך מיוחד ולגיל הרך בחברה הערבית 

נוסף על תנאי הקבלה למכללה, יחויבו בשליטה בעברית ברמה א'-ב'.

  • מבחן רמה בעברית יתקיים במהלך הקיץ. סטודנטים שאינם שולטים בעברית ברמה א-ב יצטרכו ללמוד בקיץ באופן פרטי כדי לעמוד בהצלחה במבחן שיתקיים באחד באוקטובר (רמה ב).
  • הסטודנטים יוכלו ללמוד באולפנים השונים בעיר או בקורס ללימודי העשרה בעברית הפועל במכללה במסגרת המרכז ללימודי תעודה והשתלמויות.
  • בחינת הכניסה הפסיכומטרית, ידע בעברית- מבחן יע"ל ומבחן אמי"ר.

סטודנטיות מהמסלול מספרות על חווית הלימודים

סרטון על המסלול של חינוך מיוחד בחברה הערבית

אימאן אבו קטיש ודוחא פריתח'

המסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית : מכשיר מורים ברמה גבוהה ומקצועית , נותן יחס אישי לכל סטודנט , סגל אקדמי מוכשר ומנוסה.

צור קשר

צור קשר עם יועץ

לגבי תואר ראשון ח"מ בחברה הערבית 

היחידה לייעוץ ורישום

 שעות הקבלה: ימים א'-ה'

13:00-09:00

*3043

harshama@dyellin.ac.il