חינוך מיוחד בחברה הערבית

לרישום וקבלת סטודנטים: 
דלת פתוחה: 

09:30-12:15

13:45-14:15

מתעניינים בתוכנית?

מלאו פרטים ונחזור אליכם

חייגו 3034*   

אודות המסלול

وصف عامّ

המסלול מעניק לבוגריו תואר אקדמי (.B.Ed) ותעודת הוראה בחינוך מיוחד בחברה הערבית. 
(ניתן לבחור בין שתי התמחויות: פיגור שכלי ולקויות חושיות או ח"מ משלב).

يمنح القسم طلابه اللقب الأول مع دبلوم التربية ، بتخصص التربية الخاصة في المجتمع العربي (يمكن الاختيار بين برنامجين للتأهيل: العمل مع طلاب ذوي تخلف عقلي وصعوبات حسية- أو العمل في برامج الدمج في المدارس العادية.

המסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית מבקש להעמיד דור מחנכים חדש העתיד לחנך באופן יעיל יותר תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, עם מוגבלויות שכליות ו/או פיזיות, תת-משיגים, במצוקה ובסיכון בחברה הערבית.
במסגרת התכנית רוכשים הסטודנטים את הכלים לבצע שינוי דפוסים לא רצויים במערכת החינוך הערבית הנוגעים לכלל אוכלוסיות התלמידים בבית-הספר הערבי. כמו כן לומדים הסטודנטים כיצד לפתח את יכולת ההכלה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ולעודד אותם לעצמאות, להשתלבות בחברה ולמיצוי יכולות.
הסטודנטים במסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית לומדים את הדרך היעילה והיצירתית ביותר לבניית תכנים, אמצעים וכלים פדגוגיים בשפה הערבית, עם התייחסות לתלמידים התת-משיגים ובסיכון כאוכלוסייה חשובה.

نحن نؤمن بالإنسان، بماهيته وخصوصيته ، ونؤمن بقدراته الكامنة داخله , هيئتنا التدريسية تؤمن بالطلاب وترافقهم في دربهم، كي تؤهلهم للمهمة التربوية المستقبلية، متحملين المسؤولية التي تعود بالفائدة تجاه طلابنا، في كافة المدارس.

لذا نحن نهدف لتأهيل جيل جديد من مربي المستقبل، على تربية طلابه ذوي الاحتياجات الخاصة وذوي التخلف العقلي أو الإعاقة الجسدية، وكذلك الطلاب ذوي التحصيل المنخفض والطلاب الذين يعانون من ضائقة وخطر، في المجتمع العربي، وذلك بأفضل وأنجع الطرق. كما ونطمح لتغيير أنماط غير مرغوب بها في جهاز التربية العربي ، فيما يتعلق بالتركيبة السكانية لطلاب المدارس، و تطوير معرفة أكاديمية لتأهيل قوى عاملة للعمل التربوي مع كافة الفئات المستهدفة للتأهيل التربوي.

و تشجيع وتطوير القدرة على احتواء ذوي الاحتياجات الخاصة، وتحضيرهم لحياة مستقلة، ودمجهم في المجتمع عن طريق استغلال كافة قدراتهم.

סרטון על המסלול של חינוך מיוחד בחברה הערבית

מבנה ותכנית הלימודים

רכיבי הלימודים

היקף שעות

הכשרה להוראה

לימודי חינוך
דידקטיקות
אוריינות מחקר בחינוך
עבודה מעשית

30 ש"ש

התמחות בחינוך מיוחד

26 ש"ש

2 חטיבות ( ערבית + מתמטיקה ומדעים )

בהתמחות פיגור שכלי וליקויי חושים

30 ש"ש

חוג ערבית

בהתמחות שילוב וליקויי למידה

32 ש"ש

לימודי יסוד והעשרה

לימודי שפת ההוראה לרמת פטור
לימודי אנגלית לרמת פטור
לימודי אוריינות, עבודה בסביבה ממוחשבת
לימודי עברית לרמת פטור
לימודי תרבות ומורשת עם
עזרה ראשונה ובטיחות
העשרה כלל מכללתית

16-10 ש"ש

הכשרה מעשית

במסלול אנו שמים דגש על הכשרה הולמת את צורכי השדה החינוכי, לכן הסטודנטים שלנו מתאמנים ומקבלים הדרכה פדגוגית בהיקף של 15 ש"ש במשך לימודיהם.

نهتم جدا بتدريب الطلاب بما يتلاءم مع احتياجات الحقل التربوي ، ويتدرب الطلاب ويتلقون إرشادا تربويا مهنيا لمدة 15 ساعة تعليمية خلال سنوات تعليمهم.

הסטודנטים בשנה ב' בתכנית הפיגור שכלי מתאמנים בבתי ספר לחינוך מיוחד, ומתנסים בעבודה פרטנית ועבודה עם קבוצות קטנות, כהיכרות עם מערכת זו. ובשנה ג' הם מתחילים ללמד כתות שלמות בבתי ספר לחינוך מיוחד, ומתנסים בפיתוח תכניות פרטניות וקבוצתיות באותה מסגרת.

في تخصص العمل مع ذوي التخلف العقلي والصعوبات الحسية، يتم التدريب العملي في مدارس للتربية الخاصة، بحيث يتدرب الطالب في السنة الثانية على العمل الفردي والعمل بمجموعات صغيرة، ثم ينتقل في سنته الثالثة للعمل مع صف كامل، ويخوض التجربة في تطوير برامج فردية وجماعية للعمل مع هذه الفئة من الطلاب.

בתכנית החינוך מיוחד משלב, מתאמנים הסטודנטים בשנה ב' בבתי ספר יסודיים, עם דגש על עבודה פרטנית ועבודה עם קבוצות קטנות (בסגנון מתי"א), ובשנה ג' הם מתנסים בהוראה מול כתות מקדמות, ומפתחים תכניות עבודה פרטנית וקבוצתית במסגרות בהם מתאמנים.

في تخصص الدمج في المدارس العادية، يتم التدريب العملي في مدارس ابتدائية واعدادية، بحيث يتدرب الطالب في السنة الثانية على العمل الفردي والعمل بمجموعات صغيرة مع طلاب ذوي عسر تعليمي، ثم ينتقل في سنته الثالثة للعمل مع صف مطور كامل، ويخوض التجربة في تطوير برامج فردية وجماعية للعمل مع هذه الفئة من الطلاب.

תכנית ההכשרה בבתי הספר מלווה בהדרכה צמודה ממיטב המדריכים הפדגוגים.

يرافق الطلاب في تدريبهم، نخبة من أفضل المرشدين التربويين.

תנאי קבלה לתואר ראשון .B.Ed

תעודת בגרות (מקור או זהה למקור)
  • או בעלי זכאות לתעודת בגרות.
  • או בוגרי מכינה קדם-אקדמית מוכרת.
  • או בוגרי מכינה ייעודית המאושרת על ידי האגודה לקידום החינוך (ציון ממוצע של המכינה ייחשב כציון ממוצע משוקלל). מכינה ייעודית להוראה במ"מכללת דוד ילין" 
  • או תעודת בגרות מחו"ל – עולים חדשים ללא בגרות ישראלית חייבים במבחן יע"ל. כמו כן עליהם
  • להיבחן בתנ"ך, בספרות, בהיסטוריה ובלשון. מועמדים אלה יתקבלו על סמך ציון מבחן הפסיכומטרי ומבחן יע"ל.
  • או מועמדים אשר חסרים ציון במקצוע בגרות אחד (ובלבד שאינו בלשון עברית או בלשון ערבית) בתנאי שהם חיילים משוחררים או מי ששירת/ה שירות לאומי וטרם חלפו שלוש שנים מתום השירות. על המועמד לעמוד בשאר תנאי הקבלה. כמו כן עליו להשלים את הבחינה ולקבל ציון במשך שנת הלימודים הראשונה.
  • או מועמדים בני 30 ומעלה ללא תעודת בגרות, בתנאי שיעמדו בתכנית העצמה, ויעברו בחינה פסיכומטרית.

  1. אישור על ציון בבחינה הפסיכומטרית (מקור או זהה למקור)
    על המועמדים לעבור בחינה פסיכומטרית. ציון הפסיכומטרי צריך להיות 500 לפחות.
  2. פטור מחובת מבחן פסיכומטרי – לבעלי תעודת בגרות איכותית.
    הקבלה ללימודים תסתמך על הרכב והציונים של תעודת הבגרות, ללא מבחן פסיכומטרי, בכפוף לתנאים הבאים: להתמחויות ההומניות: 4-5 יח"ל אנגלית, 5 יח"ל במקצוע מוגבר.
    להתמחויות מדעי הטבע: 4-5 יח"ל אנגלית, 4-5 יח"ל מתמטיקה, 5 יח"ל מקצוע מדעי מוגבר.
    להתמחות במתמטיקה לעל יסודי - 5 יחידות מתמטיקה ציון 70 לפחות.

    הפטור ניתן למועמדים בעלי ממוצע בגרות משוקלל של 92 ומעלה הנרשמים למסלול גננות וחינוך יסודי, בתנאי שבמסלולים אלה לא שולבה התמחות בחינוך המיוחד
    פטור גם למועמדים בעלי ממוצע בגרות משוקלל של 95 ומעלה בכל מסלולי הלימודים (פרט למסלול העל-יסודי והתמחות חינוך בלתי פורמלי, בתכנית זו חייבים בציון משולב של 540 לפחות). מועמדים שהתקבלו ללימודים על סמך ציוני הבגרות בלבד חייבים במבחן אמי"ר.
    מועמדים למסלולים אלה בעלי בגרות ישראלית מהמגזר הערבי שבחרו ללמוד במסלול בשפה העברית יחויבו בנוסף בבחינת ידע בעברית (יע"ל).
  3. ציון משולב – לבעלי תעודת בגרות ומבחן פסיכומטרי
    מועמדים יתקבלו על-פי ציון משולב של 540 לפחות בסולם הציונים הפסיכומטרי של ממוצע ציוני תעודת הבגרות (88 לפחות) וציון פסיכומטרי (500 לפחות).
  4. מצוינים להוראה - לתכנית המצוינים יתקבלו מועמדים בעלי ציון משולב 630 המוכיחים הצטיינות ערכית.
    סל חיזוקים (ראה "מלגות והלוואות" סעיף 4 "מקצועות מועדפים") - מסלולים: חינוך יסודי ועל-יסודי. בהתמחויות מדעי הטבע, מתמטיקה ואנגלית יתקבלו מועמדים על-פי ציון משולב של 585 לפחות חייבים במבחן הפסיכומטרי.
  5. גיל - יתקבלו מועמדים שמלאו להם 18 שנה (אם קיבלו פטור מצה"ל). תינתן עדיפות ליוצאי צבא או שירות לאומי.
  6. ועדת קבלה - כל מועמד חייב לעבור ועדת קבלה וריאיון אישי.
    מועמדים בעלי נתוני קבלה נמוכים מהנדרש יוכלו להתקבל לאחר שעברו ועדת קבלה ויידונו בוועדת חריגים אשר תבדוק את קבלתם ללימודים בהתאם לשיקולי המכללה.

הערות לתנאי הקבלה:

  1. פטור באנגלית - על כל סטודנט במכללה להגיע לרמת פטור באנגלית. סיווג הלומדים לרמות הלימוד באנגלית נעשה על-פי:
    למתקבלים על סמך מבחן פסיכומטרי – רכיב ציון "האנגלית" בבחינה ישמש למיון קבוצות לימוד "אנגלית למטרות אקדמיות".
    למתקבלים על סמך ציוני הבגרות בלבד- יחויבו במבחן אמי"ר.

    החלוקה לרמות לימוד אנגלית למטרות אקדמיות תהא על פי המפורט להלן:

    רמת אנגלית

    מספר שעות לימוד (ש"ש)

    ציון פסיכומטרי

    ציון אמי"ר

    מכינה*

    2-3

    0-76

    0-176

    רמת בסיס

    8

    77-84

    177-184

    בינונית

    6

    85-99

    185-199

           

    טרום מתקדמים

    4

    100-119

    200-219

    מתקדמים

    2

    120-133

    220-233

    פטור

    פטור

    134 ומעלה

    234 ומעלה

    הערה: תשלום עבור לימודי אנגלית עד היקף של 4 ש"ש כלול בשכר הלימוד לתואר. כל שעת לימוד נוספת עד לרמת פטור תחויב בתשלום לכל 1 ש"ש. עלות ש"ש מתפרסמת בתקנון שכר לימוד לקראת תחילת שנת הלימודים.

  2. סיווג בלשון עברית - כל הסטודנטים במסלולי ההכשרה להוראה חייבים בלימודי יסוד בשפת ההוראה. סיווג הלומדים לרמות לימוד בלשון נעשה על-פי:

    למתקבלים על סמך מבחן פסיכומטרי – על-פי הציונים של הרכיב הלשוני במבחן הפסיכומטרי, שיתקבלו באמצעות המרכז הארצי לבחינות.

    למתקבלים על סמך ציוני הבגרות בלבד- על-פי ציון הלשון וההבעה בתעודת הבגרות שיציגו המתקבלים.

    מועמדים בעלי בגרות ישראלית מהמגזר הערבי שבחרו ללמוד במסלול בשפה העברית יחויבו גם בבחינת ידע בעברית (יע"ל).


    החלוקה לרמות לימוד בלשון עברית/ערבית תהא על פי המפורט להלן:

    רמת לימוד

    מספר ש"ש

    ציון ברכיב המילולי בבחינה הפסיכומטרית

    ציון הלשון במבחן הבגרות

    עברית

    ערבית

    עברית

    ערבית

    א'

    6

    -89

    -82

    -75

    -75

    ב'

    4

    90-118

    83-103

    76-89

    76-86

    ג'

    2

    119+

    104+

    90+

    87+

    הערה: תשלום עבור לימודי לשון עברית עד היקף של 4 ש"ש כלול בשכר הלימוד לתואר. כל שעת לימוד נוספת עד לרמת פטור תחויב בתשלום לכל 1 ש"ש. עלות ש"ש מתפרסמת בתקנון שכר לימוד לקראת תחילת שנת הלימודים. 

  3. סטודנטים במסלולים בשפה הערבית – חינוך מיוחד וגיל הרך
    1. ידע בשפה הערבית - מועמדים למסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית נדרשים נוסף לתנאי הקבלה, להשיג ציון 80 לפחות בשפה הערבית בתעודת הבגרות (3 יח"ל לפחות), או ציון 70 לפחות בהיקף של 4 יחידות לימוד בשפה הערבית.
    2. מבחן ידע בשפה הערבית - כל המועמדים למסלול חינוך מיוחד בחברה הערבית (סטודנטים סדירים והסבת אקדמאים להוראה) מחויבים במבחן כניסה בשפה הערבית. מועמדים שלא יעברו את הבחינה יחויבו במכינת קיץ לפני תחילת הלימודים. המבחן אחיד לכל המכללות, תוכני הבחינה: הבנת הנקרא 30%, ידע לשוני 40%, הבעה בכתב 30%. ציון המעבר במבחן הינו 75. מידע אודות עלות המבחן ומועדיו יפורסם באתר האינטרנט של המכללה ובמזכירות המסלול.
    3. מבחן ידע בשפה העברית - נוסף על תנאי הקבלה למכללה יחויבו בשליטה בעברית ברמה א'-ב'.
      >מבחן רמה בעברית יתקיים במהלך הקיץ. סטודנטים שאינם שולטים בעברית ברמה א'ב', יצטרכו ללמוד בקיץ באופן פרטי כדי לעמוד בהצלחה במבחן שיתקיים לקראת פתיחת שנת הלימודים
      הסטודנטים יוכלו ללמוד באולפנים השונים בעיר או בקורס ללימודי העשרה בעברית הפועל במכללה במסגרת המרכז ללימודי תעודה והשתלמויות

צור קשר - יעוץ והרשמה

צור קשר עם יועץ

היחידה לייעוץ ורישום

 

*3043

dy100@dyellin.ac.il

לגבי תואר ראשון חינוך מיוחד בחברה הערבית - التعليم الخاص في المجتمع العربي