Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הינך נמצא כאן

ההמלצות

הינך נמצא כאן

"מילים לוחמות" מאת: קימברלי ברובייקר ברדלי; תרגום: עידית שורר (הקיבוץ המאוחד, 2023).

 המלחמה הנוכחית מעלה שוב אל מרכז השיח הציבורי את העובדה שפגיעות מיניות הן אמצעי כוחני להשפיל ולבזות את הקורבנות ולא רק אמצעי לסיפוק עבור התוקף. פגיעות מיניות גורמות לנפגעות ולנפגעים לחוש בדידות בעולם, אשמה, חרדה ודיכאון.
הספר "מילים לוחמות" מבקש ללמד את הקוראות והקוראים שמילים יכולות להיות אמצעי להתנגדות, למניעה, לבקשת עזרה, לעשיית צדק, לנחמה ולריפוי.
דלה, גיבורת הסיפור בת העשר עברה מסלול חיים קשה. אמה המכורה לסמים כלואה בבית הסוהר, והיא ואחותה הגדולה שוהות בבית אומנה לאחר שעברו תקיפה מינית בידי מכר של האם שלקח אותן לביתו. גם בבית הספר החדש אין לה מנוח. דלה סובלת מהבריון הכיתתי שצובט אותה ובנות נוספות מהכיתה והיא מתקוממת, מגיבה כלפיו בתוקפנות ואינה מוכנה להמשיך ולשתוק.
בזכות טיפול פסיכולוגי שהיא מקבלת היא עומדת מול הבריון ואמו ומול המורה שלא הקשיבה לה, ודורשת את הזכות להשמיע את האמת על מה שקרה. לאחר שאחותה ניסתה לפגוע בעצמה ומתאשפזת במחלקה פסיכיאטרית, דלה מחליטה גם להעיד במשפט נגד הגבר שפגע בהן ולספר את סיפורה של אחותה המתקשה להעיד. הסיפור נוגע ללב בתיאור הקשר והדאגה הדדית בין האחיות ובהצגת דמויות מיטיבות.
"מילים לוחמות" הוא סיפור העצמה של נערות, שמעביר מסרים חשובים בדבר האיסור לגעת בגוף של אחר ללא רשות, הכוח שיש למילים לפרוץ את השתיקה, ההסתרה ונושאי טאבו, והאפשרות להחלים מן הפגיעה בעזרת שיחות וקבלת תמיכה מקצועית.
ספר חשוב למתבגרות ולמתבגרים, שמצליח לעסוק בנושא מורכב מבלי לגלוש לתיאורים גראפיים ומבלי לעורר אימה, שכתבה סופרת מעולה.
בספרייה במס' מדף ב 86.3 מי
"מילים לוחמות" מאת: קימברלי ברובייקר ברדלי; תרגום: עידית שורר (הקיבוץ המאוחד, 2023).

"אורי ומלך החושך" מאת: נתי בית, איורים: כרמל בן עמי (ספרית פועלים, 2023).

חושך מערער את תחושת הביטחון, ההתמצאות במרחב, וההבחנה בין מציאות לדמיון.
"איך אתם מרגישים כשיש חושך?", שאלתי את ילדי הגן.
"מפחד", ענה ילד אחד; "כשאבא ואמא מכבים את האור בחדר שלי - אני חושבת שיש שם מפלצת", ענתה ילדה. "כשיש חושך אני הולכת למיטה של ההורים", חזרו ואמרו כמה ילדות.
חנוכה הוא חג האור, אבל סיפורו של אורי, הילד שמחכה עם אחותו לאביהם שיגיע הביתה להדלקת נר ראשון של חנוכה, מגלם את חוסר הביטחון המתעורר במצבים של אי ודאות.
גיבורי הסיפור אינם יודעים מדוע אביהם מתעכב. הם ממלאים את חוסר הידיעה בעזרת הדמיון, השואב גם מפרטי הסיפור ההיסטורי של החג המתובלים ברגש. התוצאה היא שהפחד מן החושך שירד מסביב מקבל צורה מוחשית בדמיונו של אורי בדמותו של מלך החושך, שנכנס עם צבאו אל העיר ומשתלט עליה. אורי מוצא בתוכו תעוזה להילחם בו ובהשפעת מילות שיר החג הידוע הוא קורא: "מלך החושך סורה מפה!". הילדים המאזינים לסיפור ישירו עם אורי את השיר המוכר, ייהנו להשלים את החרוזים וישמחו בסופו הטוב של הסיפור, המתחבר לכמיהה של כולנו לסוף טוב לכל סיפור ולתחושת ביטחון ושליטה בחיינו.
בספרייה במס' מדף ב 57.85 או
"אורי ומלך החושך" מאת: נתי בית, איורים: כרמל בן עמי (ספרית פועלים, 2023).

"רק לא שמוליק" מאת: רן שחם, איורים: אביאל בסיל. (עם עובד, 2023).

ימי המלחמה, כמו תקופות משבריות אחרות ממלאים את הלב בדאגה, פחד ומועקה. גם בימי שגרה אנחנו מתמודדים עם קשיים שונים, ולצד ספרים המסייעים במכוון בעיבוד רגשות ומצבים, הילדים (והמבוגרים) זקוקים לספרים אופטימיים שיאוששו אותנו ויזכירו לנו לחייך.
ספרו המקורי של רן שחם מספק חוויה של שעשוע, צחוק ומשחק המתאימים מאוד להסחת הדעת, להרגעה, ולטיפוח חשיבה יצירתית.
הקוראים מוזמנים למשחק המבוסס על שאלות והתבוננות, ומוזהרים ש"התשובה היא אף פעם לא שמוליק" (כשם הילד שדמותו נראית בכל עמוד). התשובות פשוטות וצפויות לכאורה, אך ההיגיון העומד מאחוריהן – מפתיע ומצחיק.
מה שמוסיף להומור הן תגובותיהם של האובייקטים המצוירים והבעות פניהם, המעידים על כך שכולם זקוקים להתייחסות ולתשומת לב.
הספר משלב טקסט קצר, איורים ובועות קומיקס ומזמן דיאלוג בין המקריא והילדים – המתבקשים להיות פעילים באיסוף הרמזים, בחשיבה ובפיתוח יכולת הבנת הומור לסוגיו.
לילדי הגן ולכיתות א'-ב' 
בספרייה במס' מדף ש 46.56 רק
"רק לא שמוליק" מאת: רן שחם, איורים: אביאל בסיל. עם עובד, 2023

"פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו" מאת: מירה מאיר, איורים: אלונה פרנקל (ספרית פועלים וספריית פיג'מה)

ימי המלחמה הקשים האלה משאירים אותנו לפעמים בלי מילים, אבל עם הרבה מאוד פחדים.
ספרי ילדים שמתארים פחד, דאגה, חשש והתגברות עליהם, נותנים לגיטימציה לרגשות,
מעודדים לדבר, לבטא ולשתף, ומבקשים להרגיע, לחזק ולעודד.
סיפורים על מפלצות, דרקונים ומכשפות עוסקים גם הם בחיי הנפש, ובגילום המפחיד בדמות יצור דמיוני,
שנדמה שאורב לנו בכל מקום, ובמיוחד בלילה.
אחד הספרים הקלאסיים שטוב לחזור אליו בעת הזו – הוא ספרה של מירה מאיר,
שמזכיר לנו שהדבר החשוב ביותר בימים אלה הוא להיות יחד – ביום ובלילה,
עד שנרגיש מספיק בטוחים ורגועים לשוב ולישון לבד.
הסיפור יצא לאור גם בספריית פיג'מה ובאתר שלהם ניתן גם להאזין לסיפור.
 
מצורפת רשימת ספרי ילדים בנושא "רגשות – פחד ודאגה" – לקריאה בבית, בגן, בכיתה, בחדר הטיפול הפיזי והרגשי:
 
"פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו" מאת: מירה מאיר, איורים: אלונה פרנקל

"לעוף" מאת: גיל-לי אלון קוריאל (הקיבוץ המאוחד, 2023).

 התחלות מלוות פעמים רבות בחוסר ביטחון ובחשש מן הלא ידוע, מדמויות לא מוכרות וממשימות חדשות.

גיבורי הספר "לעוף" – גוזל קטן וילד צעיר מתחילים כל אחד בדרכו תהליך למידה:
אמו של הגוזל מנסה ללמד אותו לעוף, אך הוא פוחד לפרוש כנפיים ולהמריא מתוך הקן.
הילד שלומד באותו זמן לרכב על אופניים בעזרת אביו, מתבונן מחלון חדרו בגוזל ובאמו במבט רגיש ואמפתי ובהזדהות.
הוא מציע לגוזל עזרה והדרגתיות בלמידה, בכך שהוא מותח חבל מחלונו אל ענף העץ ומזמין את הגוזל להתאמן בהליכה בין ארץ לשמיים.
במילים רכות ובאיורים עדינים מתארת המאיירת שהיא גם המספרת את החשש, ההתמודדות, ההתגברות וההישג,
כמו גם את העזרה החברית ואת אימון ואמון ההורים שברקע,
שיודעים לעזוב את היד ולשחרר בדיוק ברגע הנכון - על מנת לבנות בגוזלים ובילדים את הביטחון הנדרש כדי להצליח.
לילדי הגנים ולתלמידי כיתה א' - באיחולים לשנת לימודים מלאה בהצלחות ובספרים יפים...
"לעוף" מאת: גיל-לי אלון קוריאל (הקיבוץ המאוחד, 2023).

"דאון היל" מאת: חגית בודנקין (טל-מאי, 2023)

לכולנו קשה להבין את המורכבות של בני האדם. קל יותר לתייג אותם באמצעות התכונות הבולטות המאפיינות אותם חיצונית והתנהגותית, כגון: חכם, ספורטאי, יצירתית, חברותית, אסרטיבית, מחונן, נכה ועוד...

"דאון היל" עוסק במורכבות האנושית ובמורכבות של החיים, בקונפליקטים משפחתיים וחברתיים, בקשיים ובמשברים וגם ברגעי סיפוק והצלחה.

הסיפור מציג את העובדה שבני אדם הם גם וגם:

שאפשר להיות נער ספורטאי, תחרותי והישגי, שחשוב לו להיות מקובל, אבל גם רגיש, המתקשה לשלוט ברגשותיו, ילד טוב, שגם עושה מעשים אסורים ומסוכנים, ואומר מילים פוגעות שבדיעבד הוא מצטער עליהן.

ומולו נער נכה הלוקה בשיתוק מוחין, "פריק" מעורר רחמים עבור חלק מבני גילו, אבל גם בעל חוש הומור, המתמודד באומץ עם מגבלותיו וחולם להשתתף בתחרות רכיבה על אופניים, ומוכן להסתכן.

וברקע, גם אב טייס, שגורם לפירוק המשפחה בגלל קשר רומנטי מחוץ לנישואין, אבל ממשיך להיות אב אוהב, המעורב בחיי בנו, שמגיע כשצריך אותו...

וגם סבא קצת מוזר, ששר לעצמו ומתעסק בגרוטאות, ומתגלה כמבין, מכיל ומעודד, בעל חוש טכני ועבר בטחוני מרשים.

זה סיפור על חברות והתמודדות, שקוראים בנשימה עצורה, שמתאר ומעורר מערבולת של רגשות, שמחבר מאוד אל הדמויות המורכבות המתוארות בו, המעוררות רצון לחבק כל אחת מהן לחוד ואת כולן יחד.

בדיוק ספר לפתוח בו את חודש הספר והקריאה, אם את/ה לומד בחטיבת הביניים וגם מעבר לכך...

 

בספרייה במס' מדף ב 33.95 דא

"החוט הנסתר" מאת: פטריס קארסט, איורים: ג'ואן לו-וריטהוף, תרגום: נעמי בן-גור (ספרית פועלים, 2023)

סיום שנת הלימודים מעורר בכל שנה חיפוש אחר סיפור שיסייע להכין את הילדים לפרידה – מצוותי חינוך, טיפול, חונכות וסיוע.
סיפורים שונים נוגעים בקושי להיפרד, בכאב, בגעגועים, בדרך לשמור על קשר, באמצעי מנחם, וביכולת לשחרר, או להשיב בעל חיים אהוב אל הטבע.
"החוט הנסתר" מתמקד ברגש החיובי שעומד במרכז הקשר ובדרך לשמר ולחזק אותו.
עלילת הסיפור מתארת אימא ושני ילדיה המשוחחים בלילה סוער ומפחיד. הילדים רוצים להישאר צמודים לאמם והיא מספרת להם על הסיפור ששמעה מאימה,
בדבר החוט הנסתר העשוי מאהבה, שמחבר בין אוהבים ויכול להגיע לכל מקום ובזכותו תמיד נרגיש מחוברים.
"כשאתם בלעדי ומתגעגעים אלי, אהבתכם עוברת לאורך החוט עד שאני חשה משיכה קלה בלב", היא מסבירה.
הסיפור ואיוריו האופטימיים, בהם שזורים לבבות רבים, יכול לעודד ולנחם ילדים במצבים שונים – מקשיי פרידה בבוקר, חברים שעוברים דירה, הורים שמתגרשים ועד למצבי אובדן ושכול.

לגילאי גן – א'-ב'

בספרייה במס' מדף ק 15.47 חו

"סוד הגן הנעלם מרחוב 81", כתבה: אייבי נואל וייר ; ציירה: אמבר פדילה, תרגום: שלומי שורצולד (כתר, 2023)

העשור האחרון לימד אותנו שרומנים גרפיים יכולים לדון בנושאים טעונים, להציג דמויות מורכבות ולהיות מרתקים, מרגשים ומעוררי מחשבה. כזה הוא הרומן הגרפי החדש המתכתב עם ספרה הקלאסי של פרנסס הודג'סון ברנט – "סוד הגן הנעלם". מרי, גיבורת הספר שהתייתמה מהוריה, מגיעה לבית הדוד בניו יורק ומטופלת בהיעדרו על ידי העוזרת שלו. מרי מגלה גינה מיובשת על גג הבניין ומתחילה לטפח אותה בעזרת דיקון, אחיה של השכנה המשגיחה עליה. בהמשך היא מגלה גם את בן דודה הצעיר, המסתגר בחדרו וסובל מהתקפי חרדה ורוכשת את אמונו. בהדרגה מתברר לה שהדוד התאלמן מבן זוגו (שיצר בעבר את הגן), ומתוך צערו לא השכיל לסייע לבנם המשותף להתמודד עם האובדן ועם הרגשות הקשים המציפים אותו. כמו בספר המקורי, מרי מפריחה את הגן הנעלם ומסייעת להחלמתו של בן הדוד ובתוך כך מתעמתת גם עם הרגשות והאבל שהדחיקה. כמקובל היום בספרות הנוער האמריקנית, ניתן ייצוג למגוון קבוצות וזהויות, המשפחה החד-מינית מוצגת בטבעיות, ומתקבל סיפור העוסק ברגישות, בחוכמה ובאופטימיות בהתמודדות עם אובדן, שכול ויתמות.

לבני 10-15. 

בספרייה במס' מדף ו 52.7 סו

"סוד הגן הנעלם מרחוב 81"

"חבורת שלח את עמי", מאת נסיה בדרסון, איורים: רבקה פאבי, 2022.

ספרי חבורות אהובים על ילדים מאחר שהם עונים על הצורך בהשתייכות לקבוצה, בלקיחת חלק בעשייה משמעותית ובהשתתפות בהרפתקאות לא שגרתיות.

בדומה לספרי "חסמב"ה" ו"שמונה בעקבות אחד", גם ספרה של בדרסון מתאר חבורת ילדים, ובתוך כך מחייה תקופה מהעבר ומעשיר את הקוראים בידע היסטורי חשוב שאינו מוכר להם.

סיפור המסגרת מתאר את עמי, נער ישראלי שנפצע בטיול ובזכות מפגש בבית החולים בין אביו לרופא שמטפל בו, הוא נחשף לעברו של אביו כילד ברוסיה באמצע שנות ה-60, ולאירועים שבהם השתתף במסגרת חבורת ילדים.

באמצעות פעילות החבורה, הקוראים לומדים על החיים מאחורי מסך הברזל הסובייטי, על אנטישמיות, על רדיפת השלטונות אחרי פעילים ציוניים וניסיונם למנוע התאגדות של יהודים.

מנגד, הם יכולים להתרשם ממאבקם של יהודים לחגוג את חגיהם, להדפיס בסתר ספרים, ללמוד את השפה העברית, להנציח קורבנות יהודיים ממלחמת העולם השנייה ולחזק את זהותם הדתית והלאומית, על אף הסכנה שנשקפה להם.

סיפורם של נועם, סניה וחבריהם נתמך בקטעים מיומנו של אביו של נועם, שהגיע למוסקבה בשליחות המוסד, ודרכו מתוודעים הקוראים לפעילותה של מדינת ישראל מחוץ לגבולותיה למען יהודי התפוצות.

הסיפור המותח והמושך לקריאה, כתוב בלשון עכשווית ומעצים את הילדים הקוראים בהעבירו להם מסרים בדבר יכולתם לעשות, לתרום ולסייע למבוגרים בימים אלה, כפי שעשו ילדים ובני נוער בתקופות קשות בעבר.

לבני 10-15

בספרייה במס' מדף ב 26.6 חב

"חבורת שלח את עמי"

"סופים טובים" מאת מיכל השכל-איטח (איורים: דודי שמאי, דרורים, 2022).

בכל שנה מתלבטים המבוגרים מחדש כיצד לחשוף ילדים לנושא השואה, על אילו ספרים להמליץ, ומהו האיזון הרצוי בסיפורים בין התכנים המאיימים לבין אמצעי הריכוך וההרגעה.
הספר החדש, שיצא לאור בפורמט אלבומי, מסופר על ידי ילדה המשתפת את הקוראים בסיפורים שסיפר לה סבה, ניצול השואה.
היא מצהירה בפתח הספר שלסיפורים של סבא יש תמיד סוף טוב.
כל סיפור מתאר כיצד סבא נחלץ בתקופת המלחמה ממצב של קושי או סכנה בזכות תושייה, יצירתיות, אופטימיות ודבקות בחיים.
הספר מבוסס על סיפורי סבה של המחברת, והוא מלווה באיורים גדולים, חלקם צבעוניים וחלקם בשחור לבן, בהתאם לתקופה שהם מתארים. כמו כן משולבים צילומים אותנטיים מתקופת המלחמה.
בכל עמוד מודגשים לצד הטקסט משפטים קצרים ומעוררי סקרנות, המבליטים את ההתמודדות והתושייה של גיבור הסיפור ומדגישים פרטים מרכזיים בטקסט.
הספר מסתיים בהצהרתו של הסב: "זה היה עצוב אז, אבל היום אנחנו יכולים לשמוח כי יש לזה סוף טוב. אני ניצחתי ויש לי הוכחה לכך".
הסיפורים הכתובים בסגנון מושך וקל לקריאה, וצורתו הייחודית של הספר פונים לבני 9-13, ויוצרים ספר שואה לילדים שאינו מרתיע ומעביר מסרים מחזקים ומעודדים.
בספרייה במס' מדף ה 96.2 סו
 
ספרי ילדים ונוער נוספים בנושא השואה תוכלו למצוא ברשימה שהכינה רננה – מנהלת המרכז לספרות ילדים
 
"סופים טובים" מאת מיכל השכל-איטח (איורים: דודי שמאי, דרורים, 2022).

"הצילום שהציל אותנו" מאת: מיה קלינגר-כהן, איורים: נעם נדב (הקיבוץ המאוחד, 2022)

"לילינקה" מאת: נסיה בדרסון, איורים: רבקה פאבי (נסיה בדרסון, 2022)

מספר הפליטים העצום שיצרה המלחמה באוקראינה הוא בלתי נתפס.

שני ספרים חדשים, שעלילתם מתרחשת על רקע מלחמת העולם השנייה, יכולים לסייע לילדים להבין ולו במעט את המושג 'פליט' ואת הקשיים וההתמודדויות שנאלצים המוני הפליטים החדשים לעבור, על אף ההבדלים הרבים בין התקופות.

האפשרות ללוות דמות של ילד/ה מקרוב, לאורך תקופה, לשמוע ממנה על המצבים שהיא נמצאת בהם, על הרגשות, המחשבות, המשאלות והחלומות, היא המאפשרת לקוראים לפתח אמפטיה מחד ורצון למעורבות, קבלה ומוכנות לתת ולעזור, מאידך.

ספרה של מיה קלינגר-כהן, המבוסס על סיפור אמיתי, מלווה משפחה יהודית שנאלצה לברוח מביתה בעיר נובי-סאד שביוגוסלביה עם הכיבוש הגרמני. הם עברו ממקום למקום עד שמצאו מקום מסתור בכפר באלבניה שתושביו הקפידו לקיים את ה"בסה" – חוק הכבוד של האלבנים לפיו כל אלבני חייב לשמור על האורח שלו בכל דרך, אפילו במחיר סיכון חייו. ואכן בני הזוג שאירחו את המשפחה הוכרו ברבות הימים כחסידי אומות העולם – הראשונים מאלבניה.

סיפורה של לילינקה, המבוסס על זיכרונותיה של חמותה של המחברת, מתרחש ברוסיה הלבנה ובמרכזו הילדה יולה, אחיה ואמה הרופאה, שאינם יכולים לשוב ממחנה קיץ לביתם במינסק שנכבשה על ידי הגרמנים, ונודדים ברחבי ברית המועצות במשך ארבע שנים, תוך שהם – ובעיקר הילדה יולה – מנסים לאסוף פרטי מידע אודות גורלו של אבי המשפחה שגויס לצבא האדום ונעלם. האחות והאח מגלים תושייה ואומץ, לומדים להסתדר בעצמם כשאמם חולה או עובדת ונדרשים להסתגל בכל פעם למקום מגורים חדש. סיפורם נשזר בסיפורה של טלי, המספרת, תלמידת חטיבת ביניים בחולון, המתוודעת לקורות משפחתה בתקופת השואה.

שני הספרים כתובים בסגנון קל ומושך מאוד לקריאה, מלווים באיורים המושכים את העין ומאווררים את אווירת הסיפור, והם מעשירים את הקוראים במידע היסטורי ומחברים בין המלחמה הקשה ההיא לזוועות המלחמה הנוכחית ולתוצאותיה.

לתלמידי כיתות ה'-ט'.

בספרייה במס' ק 62.87 צי

בספרייה במס' מדף ב 26.6 לי

"לילינקה" מאת: נסיה בדרסון, איורים: רבקה פאבי (נסיה בדרסון, 2022)

"נועה הלוחמת הקטנה"


כדי שבנות ונערות ידעו ויאמינו שכל האפשרויות פתוחות לבחירתן - הן צריכות לראות מודלים מגוונים של נשיות.

ספרו של זאבי, המדליסט האולימפי, מעמיד במרכזו ילדה בת 12 שמשתתפת בעידוד המאמן שלה, בתחרות אליפות הארץ בג'ודו.

הסיטואציה אינה קלה, ועליה להתמודד עם החששות, הלחצים והרצון לעמוד בציפיות של עצמה ושל סביבתה.

נועה מעוררת הזדהות והערכה דווקא משום שהניצחון אינו מושג בקלות.

בכך מעביר הסיפור מסרים נוספים של התמדה, נכונות להתאמץ, להאמין בעצמך וכן שבנות יכולות להשתתף ולהצליח בספורט תחרותי.

מנוקד, לתלמידי בית הספר היסודי.

בספרייה במס' מדף ז 12.2 נע

ספרים נוספים בנושא ספרות פמיניסטית תוכלו למצוא ברשימה שבאתר הספרייה: 

https://www.dyellin.ac.il/sites/default/files/library/files/feminist-chi...

"סופים טובים" מאת מיכל השכל-איטח (איורים: דודי שמאי, דרורים, 2022).

"הילדה שרצתה"

"הילדה שרצתה" מאת מאירה ברנע-גולדברג, איורים: רמי טל (כנרת, 2021)
יום המשפחה מספק הזדמנות לבחון איך השתנה הייצוג של משפחות ושל יחסי הורים וילדים בספרי הילדים לאורך השנים.
ההורים של היום המשתקפים בספרים רבים הם הורים עסוקים, מלאי רגשי אשמה ומבקשים את אהבת ילדיהם, המצטיירים כבוגרים ומתוחכמים.
גיבורת הספר הנוכחי רוצה לבקש משהו מהוריה, אך הם אינם מאפשרים לה לסיים את דבריה ומיד יוצאים לספק לה כל מה שתוכל לרצות ולבקש.
כך מתקבל סיפור משעשע הבנוי מהגזמה ואי הבנה, בו ההורים הופכים את הבית לאולם מופעים, לאצטדיון כדורגל, למסעדת גורמה, לספינה מלכותית ולחללית.
הילדה מעריכה את מאמציהם, מודה להם שהביאו אותה עד הלום ומציבה להם גבול ברור: "הפעם נעשה משהו אחר – אתם תקשיבו ואני אדבר..."
הסיום המפתיע מזכיר לכולנו עד כמה חום, אהבה ולכידות משפחתית הם הדבר החשוב והמהנה ביותר...
יום משפחה שמח!
לילדי גן חובה והכיתות הראשונות.
ספרים נוספים בנושא הורים וילדים תוכלו למצוא ברשימה שבאתר הספרייה:
https://www.dyellin.ac.il/.../images/horimfinaltable2021.pdf
בספרייה במס' מדף ב 92.06 יל

"הילדה שרצתה"

"לולק"

"לולק" מאת מיכל כהן-חי (ידיעות אחרונות-משכל, 2021)
יום השואה הבינלאומי המצוין ב- 27 בינואר, מזכיר לנו שספרי הילדים והנוער שעלילתם מתרחשת על רקע השואה – מתאימים לקריאה לאורך כל השנה.
סיפורו המרגש של הרב לאו שעבר את השואה כילד בפולין נשזר בסיפורו של הלל – ילד ישראלי בן 12 שאביו נפטר והוא מתמודד עם קשיי האובדן והגעגועים.
הלל כותב ומתאר את המהפך שהתחולל בחייו ובחיי משפחתו. על המחשב הוא מגלה את הסיפור שאמו כותבת, ששמו – לולק – זהה לכינוי החיבה שלו.
הוא מרותק לקורותיו של הילד שאיבד את אביו, נחשף למראות קשים בגטו, גורש עם שכניו מהעיר, הגיע למחנה הריכוז בוכנוואלד וניצל בזכות אחיו ששמר עליו כפי שציוותה עליו אמם.
הלל-לולק שואב עידוד וכוחות מהדמות עליה הוא קורא, ובאמצעותו מועברים מסרים מחזקים גם אל הילדים הקוראים.
הסיפור שמאחורי הסיפור מרגש לא פחות מהסיפור המופיע בספר, כדרכה של המציאות העולה על כל דמיון.
לבני 10 ומעלה.
ספריה במס' מדף כ 29.97 לו
"לולק"

"טביעת האצבע של איל" 

"טביעת האצבע של איל" מאת נעם חורב, איורים: עידן ברזילי (נעם חורב, 2020).
חודשיים בכיתה א' אינם מבטיחים שהילדים ידעו לכתוב, גם אם היו מספיק ימי לימודים ונוכחות בבית הספר.
כמו בכל השלבים ההתפתחותיים – יש זריזים ויש מתקשים.
איל, גיבור הסיפור המחורז, מחביא את ציוריו היפים, כי הוא לא מצליח לכתוב את שמו כראוי ומרגיש שהוא "איל המקולקל".
כשאמו מוצאת את ציוריו היא משוחחת אתו, ושניהם נזכרים במצבים שונים שבהם כל אחד מבני המשפחה מוכשר ומצליח ומצבים אחרים שבהם הם נכשלים.
אימא מבינה ללבו של איל, מבטיחה לו שאין דבר כזה "ילדים מקולקלים", מרגיעה אותו שלא כולם מצליחים בכל דבר, ומעודדת אותו לנסות שוב ושוב עד שיצליח.
החריזה המתנגנת והאיורים מלאי הרגש והדמיון משדרים רכות ואופטימיות ומדברים אל לב הילדים.
ספר מנחם ומעודד לילדי גן חובה והכיתות הראשונות.
בספרייה במס' מדף ח 42.1 טב
"טביעת האצבע של איל"

"הספור של נל הפיראטית: אוצר בין הדפים"

"הספור של נל הפיראטית: אוצר בין הדפים" מאת הלן דוקרטי ותומס דוקרט (תרגום: גליה אלוני-דגן, כנפיים וכתר, 2021).
במפגשי תחילת שנה עם כיתות של ילדים בספרייה, אני אוהבת לספר סיפור שעלילתו מתרחשת בתוך ספרייה וקשורה בספרים ובקריאה.
כשהגיע לידיי הספר החדש, תהיתי האם פיראטים הם חלק מעולם המושגים של ילדי כיתה א' ואם דמויות כאלה אינן מפחידות ילדים צעירים.
עד מהרה הסתבר שהילדים יודעים שפיראטים תוקפים אניות ששטות בים במטרה לקחת מנוסעיהן כסף וציוד ושהם מחפשים אוצרות.
עוד התגלה שהילדים אוהבים סיפורים מפחידים, אבל אינם חושבים שפיראטים מפחידים, בוודאי לא כשהפיראטים בסיפור הם חבורת כלבלבים מואנשים.
נל, גיבורת הסיפור לא רק עושה צדק מגדרי כדמות נשית עצמאית ותאבת הרפתקאות, אלא גם מוכיחה את עצמה כטיפוס מעשי, כמספרת סיפורים, כמנהיגה, כמורה שמלמדת קריאה וכמנהלת ספרייה.
היא שואבת ידע שימושי מספרים ומבהירה לחבריה הבלתי מנוסים בקריאה ש... ספרים הם אוצר!
הסיפור המחורז, המותח בחלקו ועליז בחלקים אחרים, מהנה לילדי כיתות א'-ג' ומזמין להמשיך להגיע אל הספרייה...
בספרייה במס' מדף ד 41.7 ספ
הספור של נל הפיראטית

"אגדות לילדות נחושות"

"אגדות לילדות נחושות" מאת סוזנה מקפארלן, תרגום: רונית רוקאס, כתר וכנפיים, 2021.
המציאות כל כך לא יציבה ומבלבלת בימים אלה, שממש מתבקש לצאת להתאווררות בעולם האגדות...
כמה משמח לגלות שהמעשיות לא נשארו כשהיו, ואת מקומם של הסטריאוטיפים המגדריים הנשיים המיושנים תפסו דמויות עצמאיות, חכמות, אמיצות, אופטימיות ויצירתיות,
שפועלות לשנות את מצבן ולעזור לזולתן.
רפונזל, כיפה אדומה, סינדרלה ואצבעונית חוקרות, מסיקות מסקנות, יוזמות, מתכננות, מבצעות את תכניותיהן ומביאות את סיפוריהן אל הסוף הטוב שבו "מאז הם חיים באושר עד עצם היום הזה"...
כל אחד מהסיפורים אויר בידי מאיירת אחרת, והתוצאה היא ספר עכשווי, מעורר השראה, מלא חן, דמיון והומור, המותאם לבנות המאה ה-21.
לכיתות א'-ה'.
בספרייה במס' מדף מ 84.7 אג
"אגדות לילדות נחושות"

"בלה וזוזו: כמעט ארבעה ימים"

"בלה וזוזו: כמעט ארבעה ימים" מאת: איילת דיין שוורץ, איורים: ענבר הלר אלגזי (צלטנר, 2021).
סוף יוני הוא זמן של פרידות עבור קטנים וגדולים: מהגן או מבית הספר, מהגננת או מהמורה, מעמיתים במערכת החינוך, מתלמידים וחניכים, ממדריכי חוגים, ולעתים גם מחברים שאיתם היינו רגילים להיפגש מדי יום.
בלה, גיבורת הסיפור, נאלצת להיפרד מזוזו והיא מגלה שלא מתחשק לה לעשות כלום: "בלה רצתה רק את זוזו, והלב שלה התחיל להרגיש, והגעגוע הלך וגדל, והפך להרבה געגועים קטנים, כמו הדמעות שזלגו לבלה מהעיניים".
היא מציירת אשכול ענבים, אוספת עלים וצדפים וחושבת מחשבות. היא עסוקה והזמן עובר והיא מכינה מתנות קטנות לזוזו.
למרבה המזל זוזו נעדרת רק ארבעה ימים, והסיפור מסתיים בחיבוק מאושר של איחוד מחודש.
ועם זאת, הסיפור השופע עדינות, רגישות וטוב לב – בטקסט ובאיורים, יכול להכין למצבים שונים של פרידה, לסייע ולהעניק הזדמנות לבטא רגשות, ללמוד לחיות איתם ולרכוש כלים להתמודד.
זהו ספר ביכורים, ראשון בסדרה, פרי עטן של שתי יוצרות מבטיחות, שבראו דמות של שועלה בוגרת ושועלה צעירה שנכנסות מיד ללב ומחממות אותו...
בספרייה במס' מדף ד 54.4 בל
בלה וזוזו

"אין מפלצות בעולם"

"אין מפלצות בעולם" מאת: יהודה רוזנטל, ידיעות ספרים, 2018.
תושבי עוטף עזה שוב נאלצו לסבול השבוע משריפות והלב איתם.
עלילת הרומן הגראפי המקומי הזה מתרחשת במושב בדרום הארץ, שבנוסף לפגיעת רקטות שנופלות מדי פעם בשדותיו, חקלאיו צריכים להתמודד עם פגעי טבע ועם החובות לבנקים.
אביו של עומרי, גיבור הסיפור, שהתייתם מאמו כשהיה בן חמש, לימד אותו שכשהוא עומד מול דבר מסובך ומפחיד עליו, לפרק אותו לחלקים ולמצוא פתרון לכל חלק בנפרד.
כך, אמר אבא, אפשר להכניע את ה"מפלצות" בעולמנו.
עומרי אוהב לפרק ולבנות מגרוטאות. כאשר הוא וחבריו שומעים שנחיל ארבה מתקדם לעבר המושב, הם בונים מטוס קטן, משלבים בעגלת ההמראה שלו מעין רקטות, מחברים מיכל ריסוס,
וברגע האמת, עומרי מצליח להמריא אתו ולהוכיח שגיבורי-על קיימים גם במושב קטן בדרום הארץ...
לתלמידי בית הספר היסודי בתקווה לקיץ שקט ובטוח!
בספרייה במס' מדף ר 34.88.27 אי

המלצה של ד"ר רננה גרין-שוקרון על ספר לנוער

"מבצע תל אביב"

"מבצע תל אביב" מאת: דנה אלעזר-הלוי (אחוזת בית, 2021)
חודש הספר וחופשת הקיץ הקרובה מספקים הזדמנות מצוינת להחזיר את בני הנוער לקרוא לאחר שנת הקורונה והמסכים.
הספר האחרון בסדרת "שליחות חשאית" הוא בדיוק מה שמתבגרים צריכים כדי לשקוע בקריאה מהנה.
ספר פעולה שמתקדם בקצב מהיר, מותח, עכשווי, משלב פרטים מאירועים חדשותיים שונים ומעורר מחשבה כדי להשתתף בפענוח התעלומות.
במרכז הסדרה - חבורת תלמידי תיכון שמגויסים על ידי איש המוסד להשתתף במבצעי ריגול ולסייע בעצירת טרוריסטים וחילוץ חטופים.
הספר האחרון עומד בפני עצמו גם למי שלא קרא את הספרים הקודמים, וכיוון שהוא מזכיר דמויות מהספרים הקודמים הוא יעורר סקרנות לקרוא גם אותם.
לקוראים וקוראות בני 10-18.
בספרייה במס' מדף א 61.145 מב
"מבצע תל אביב"

"כמו רוח מדבר"

"כמו רוח מדבר" מאת: רוני גבעתי (ספרית פועלים, 2002)
מאבקם של הלומי הקרב לקבלת טיפול וסיוע, הביא להשמעת קולם של מי שאינם מוגדרים בחברה שלנו כגיבורים, למרות שהשתתפו במלחמות ובפעולות צבאיות.
אלה שחיים רוב הזמן בתחושת בדידות בתוך הסיוטים הרודפים אותם.
כדי להבין באמת את המשמעות של הלם קרב, צריך, כנראה, לחיות לצדו של פגוע כזה. שני ספרים לנוער עוסקים בנושא:
ספרה של רוני גבעתי משמיע את קולה של נערה מתבגרת, בת קיבוץ, שאביה סובל מהלם קרב מאז ששב מן המלחמה בסיני:
"מה מתרחש בראש שלך אני לא יודעת. כי אתה לא מספר. ומה שאמרה לי אימא, שזו תגובה שאחרי קרב, לא עוזר לי להבין. אני רק מבינה שאתה השתנית, ואתך גם אנחנו. כאילו כישוף רע הרדים אותך, ואנחנו מחפשות דרך להתיר אותו" (עמ' 8).
אסיף כותבת יומן אותו היא מפנה לאביה. היא מתארת את מה שעובר עליה, נזכרת בחוויות משותפות לה ולאביה מתקופות קודמות, מספרת על תגובותיו המסויטות של האב ועל תהליך התמודדותו ,ובתוך כך, חושפת קשר קרוב שנרקם בינה ובין נער גדול ממנה.
לבני ובנות 14-18.
ספרה של אורה קרופיק – "חברות עם שחר" (דני ספרים, 2013) פונה לבני 10-14.
עינת, גיבורת הספר, מחפשת את חברתה שנעלמה באופן פתאומי עם הוריה מביתם וניתקה קשר.
מרמזים שמגיעים אליה בהדרגה, גם מאדם חסר בית שחי על ספסל בשדרה, היא מבינה שהמשפחה עברה דירה.
בינתיים, גם חסר הבית נעלם ממקומו הקבוע, ואז היא שומעת מאביה שהוא מכיר אותו משירותם הצבאי, ושהאיש שפעל בגבורה במלחמה - סבל אחריה מהלם קרב והתחיל להתנהג באופן מוזר.
בסיום העלילה שני הנעלמים נמצאים ונחשף גם הקשר בין שתי ההיעלמויות. הלום הקרב מתגלה שוב כחבר נאמן שמוכן להתגייס לעזרת מי שנמצא בסכנה.
בספרייה במס' מדף ג 18.72 כמ

כמו רוח מדבר

"מצטערת שאני לא מצטערת"

"מצטערת שאני לא מצטערת" מאת: קרולין מקלר. תרגום: מאירה פירון, טל-מאי, 2021.
משפחה וחברים הם משאבי כוח חשובים, אבל הם טומנים בחובם גם מתחים וקונפליקטים, ואלה עומדים במרכז הספר הנוכחי.
ווילה בת ה-11 מגלה שאביה הגרוש שאתו היא ואחיה מתגוררים התאהב באמה של חברתה הטובה. לפני שהיא מספיקה לעכל את החדשות המביכות, מתברר לה גם שהם מתכוונים להינשא וכולם יגורו יחד בבית אחד. לכאורה, זו בשורה טובה, אבל ווילה חוששת מאוד מהפרת הגבולות העדינים של החברות, מהכורח לחשוף את הפרעת הוויסות החושי ממנה היא סובלת ומהצורך לחלוק את אהבתו ותשומת לבו של אביה. בנוסף, על רקע הציפייה המותחת למכתבי הקבלה לחטיבת הביניים, אמה מציעה לה לעזוב את מנהטן ולעבור להתגורר איתה ועם בעלה וללמוד בבית ספר שבו אינה מכירה אף אחד והרחק מחברתה. הסיפור מציג הורים אוהבים ותומכים, שמשתפים פעולה בניסיון להקל על ילדיהם, אנשי צוות חינוכי-טיפולי אוהדים ותומכים ודמויות שקל לחבב ולהזדהות איתן המתמודדות עם בעיות מהחיים.
במהלך קריאה קולחת ומהנה, ילמדו קוראי הספר גם על הפרעת הוויסות החושי, על דרכי טיפול ועל קבלה של כל אחד עם הקושי שלו.
בספרייה במס' מדך: מ 84.32 מצ
 
"מצטערת שאני לא מצטערת"

"אצטרובל ברוח"

"אצטרובל ברוח" מאת: איילה פרץ, איורים: ספיר דנן, ספרי ניב, 2021
"איטה ידעה תמיד שמישהו הציל אותה. היא ידעה שהוא אהב אותה והיה לה כמו אבא".
כך נפתח הסיפור על חסיד אומות העולם טדאוש קובילקו, שהציל ילדה פעוטה, בתם של מכריו, שהושארה על ידי אמה במרתף הבית, רגע לפני שהאם נלקחה על ידי הנאצים עם שאר יהודי העיירה.
האם מצליחה להעביר פתק לטדאוש, אשר אוסף את התינוקת אל ביתו ומגדל אותה כאב יחד עם דודתה, כשהם חיים בזהות בדויה של משפחה נוצרית ועוברים לאורך המלחמה ממקום למקום.
בנוסף, סייע ליהודים רבים לברוח וסיפק מצרכי מזון לאחרים שהסתתרו.
זהו סיפור שבמרכזו ערכים חיוביים של אנושיות, אומץ, גבורה והקרבה, גם אם הסיפור האישי שמאחוריו הוא סיפור עצוב, מאחר שהקשר בין המציל והניצולות ניתק לאחר עלייתן של הילדה ודודתה לארץ בסיום המלחמה.
זהו גם סיפורה של איטה קלר בן חיים, שהייתה מרצה במכללת דוד ילין ונפטרה לפני שנתיים, ערב יום הולדתה ה-80.
רק בערוב ימיה הצליחה איטה ליצור קשר עם משפחתו של האיש שהציל אותה, ולהיחשף ליומן שכתב לאורך המלחמה.
את סיפור חייה כתבה איטה בעצמה בספרה "ובלבי חומה" (יד ושם, 2009) ובקובץ שיריה "פעמיים ילדה אותי אמי" (גוונים, 1996).
הספור "אצטרובל ברוח" שנכתב בידי כלתה של איטה, פונה לבני 5-9 וחושף אותם בצורה עדינה ורגישה לסיפור של הצלה, הכרת תודה וגילוי מאוחר של אירועי המלחמה באמצעות קריאה ביומן.
בספרייה במס' מדף פ 93.72 אצ

אצטרובל ברוח

"שק של מזל"

"שק של מזל" מאת: אליסון אופננסקי, איורים: רותם טפלו (כנרת, 2019).
בעוד כמה ימים, כשנסיים את הניקיונות והבישולים, נשיר: "מה נשתנה הלילה הזה"... וגם לגבי הספר הזה אפשר לשאול – מה נשתנה?
שבעוד שאר ספרי הילדים לפסח מספרים על משה רבנו, ליל הסדר, האפיקומן, ואליהו הנביא - הספר הזה מספר על חג המימונה שיצוין בסיום חג הפסח;
שבספרים האחרים מספרים על אפיית מצות ובספר הזה מתוארת הכנת מופלטות מתוקות; שברוב ספרי הילדים מככבים ילדים ומשפחות אשכנזיים או שמוצאם אינו מזוהה ישירות - וגיבורת הספר הזה ומשפחתה גרות בעיר פז שבמרוקו.
ובזמן שסיפורי פסח מספרים על "עבדים היינו במצרים" - הספר הזה מספר על יחסי שכנות קרובים וחמים בין יהודי מרוקו לשכניהם המוסלמים,
ועל אירוח הדדי של משפחות בליל המימונה ובסעודת הרמדאן.
סיפור חגיגי ומאחד, במילותיו ובאיוריו המלבבים, לילדי הגנים וכיתות א'-ב'.
חג שמח ובריא ולהתראות בספרייה לאחר החג!
בספרייה במס' מדף א 41.4 שק
שק של מזל

"וירג'יניה"

"וירג'יניה" מאת: דבורה נגבי (עם עובד, 2019)
לרבים מהצעירים של היום נראה טבעי שיש מנכ"ליות, שופטות, מדעניות, אסטרונאוטיות, לוחמות וכמובן סופרות.
אבל לא לפני הרבה זמן, כפי שתיארה וירג'יניה וולף בספרה הידוע "חדר משלך", לנשים לא הייתה זכות בחירה ואף לא זכות ללמוד ולהגיע לתואר אקדמי. הספרות הייתה גם היא תחום שנשלט על ידי יצירה, מו"לות וביקורת גברית.
הרומן הביוגרפי, מתאר את הסופרת מילדותה, דרך נעוריה ובגרותה, על רווקותה המאוחרת בניגוד למוסכמות התקופה, והתעקשותה לבחור בן זוג שיבין ללבה, יאפשר לה את מרחב המחייה שנזקקה לו, ויחלוק עמה את אהבת הספר, האמנות והתפיסות ההומאניות.
עלילת הספר מבליטה את מקומם של הרעיונות הפמיניסטיים והאירועים ההיסטוריים שהתרחשו והתפתחו סביבה (כגון צעדת הסופרג'יסטיות), והשפיעו על בחירותיה ועל כתיבתה.
ספר מרתק וממחיש תקופה, הכתוב בסגנון קולח וקל לקריאה - לתלמידי תיכון ולמבוגרים.
בספרייה: נ 22.3 וי

וירג'יניה

"די-לי-לול", "חדר הפלאות של מאשה"

 
"די-לי-לול" מאת: שלומית כהן-אסיף, צילמה: רונה יפמן (עם עובד, 2020)
"חדר הפלאות של מאשה" מאת: איריס ארגמן, איורים: יעל אלברט (מכללת לוינסקי, 2020)
שנת הקורונה אתגרה את הסבים והסבתות ואת נכדיהם למצוא דרכים חדשות לשמר ולהביע את הקשר המיוחד שביניהם. שני ספרים חדשים מתארים את הקשר הזה: שלומית כהן-אסיף מספרת על סבא שמכין לנכדתו בובת עץ וסורג לשתיהן אפודה. איריס ארגמן מספרת על סבתא שכותבת שירים וסיפורים בשפת אמה - יידיש ותופרת לנכדתה בובת בד. גם הסב וגם הסבתא מארחים את הנכדות ושרים להן שיר ערש שמהדהד את זיכרונות ילדותם בארץ רחוקה. הסב שגדל בעיראק והסבתא שגדלה בפולין מחברים באהבתם את הנכדות בחוטים ובמנגינות לסיפורי משפחה ועלייה ולמעגל הקהילתי הרחב, שמורכב משפות, טעמים וריחות שונים, שיוצרים יחד עושר ומגוון לכולנו.
בספרייה במס' מדף כ 29.93 די, א 85.28 חד
 
די-לי-לול
חדר הפלאות של מאשה

כמה שיותר משפחה

"כמה שיותר משפחה" מאת: אורית ברג, איורים: כרמל בן עמי (הקיבוץ המאוחד, 2019).
דנה, בת לאם חד-הורית, או כמו שאמה מתעקשת לומר - בת למשפחה לא סימטרית, עסוקה באופן מתמיד בהשוואה בין משפחות רגילות למשפחה שלה. היא מתוסכלת מהיעדר אב בחייה וכשהיא פוגשת את רוני שיש לה שני אבות ואח קטן, התסכול שלה גובר, כי לרוני יש כפול ממה שלה אין בכלל. רוני, התלמידה החדשה, לעומת זאת, צריכה להתמודד עם הערה הומופובית שמכוונת לעברה, אך עומדת בכך בכבוד. למרות שדנה מגלה שגם היא וגם רוני  נולדו מהפריית מבחנה, היא חוששת מכך שרוני תגלה שאין לה אבא. אבל כשמתבררת לה המורכבות המשפחתית של רוני, היא נרגעת ומבינה פתאום עד כמה המשפחה שלה "פשוטה". האתגר האמיתי מגיע כשמתברר לה שעד שמצאה חברה שהיא קרובה אליה כמו אחות, עליהן להיפרד. דנה, שאמה אומרת כל הזמן ש"משפחה זה ענין של ביחד", מעודדת את חברתה בתובנה הבוגרת אליה הגיעה: "האמת רוני, שמההתחלה הבנתי שהדבר הכי ברור מאליו, בשתי המשפחות שלנו, זה שאנחנו לא ברורים מאליו. תחשבי על זה - המשפחות שלנו לא דומות לשום משפחה רגילה ושגרתית. יחד עם זאת, ברור לשתינו שמשפחה זה מעל הכול".
הסיפור מחמם הלב הזה מערער סטראוטיפים מגדריים, מציג את החיים על מורכבותם, מעודד ראייה אופטימית ומעניק ייצוג מכבד למשפחות שונות.
לתלמידי כיתות ד-ו. יום משפחה שמח!
בספרייה במס' מדף ב 85.44 כמ
כמה שיותר משפחה

ג'ורג' הסקרן

המלצה של דר' רננה גרין-שוקרון על ספר לילדים
"ימים עליזים עם ג'ורג' הסקרן" מאת: מרגרט וה"א ריי (תרגום: מודן, 2019).
שנת הקורונה והסגרים הממושכים צמצמו את ההזדמנויות של ילדים צעירים להיכרות עם מגוון פעילויות ומצבים שהיו חלק משגרת החיים עד לא מזמן. הסיפורים הקצרים על הקוף הסקרן והשובב, שנקלע שוב ושוב למצבים מביכים בשל חוסר ידע והבנה, ישעשעו את ילדי הגן והכיתות הראשונות ויספקו להם לעתים גם מידע חדש. למרות שהסיפורים נכתבו במקור לפני יותר מששים שנה, הם מעוררים עניין מאחר והם מציגים סיטואציות מעולמם של ילדים, כמו: ביקור בגן החיות, מפגש עם סופרת בחנות הספרים, בילוי בגן השעשועים ורכישת חברים חדשים, יציאה ראשונה ללילה בבית חברים.
עלילות הסיפורים מפגישות את הקוראים באופן טבעי גם עם עובדות חיים פחות מוכרות, כמו: מפגש עם ילדה המרותקת לכיסא גלגלים (שהיא שחקנית כדורסל נפלאה) ובדיקה אצל רופאת שיניים. באחד הסיפורים לומד הקוף הקטן לחסוך את דמי הכיס שלו ואף לעבוד ולהרוויח כסף למען יעד שהציב לעצמו. כל סיפור כולל גם התמודדות רגשית של הגיבור עם הקושי להתאפק ולדחות סיפוקים, החשש מפני תגובה שלילית על הפרת כללים והקלה בזכות המפנה החיובי שמביא להכרה בתרומתו ולסוף טוב.
לבני 4-7 לקריאה בהמשכים, לקריאה מרחוק של בני משפחה באמצעות הטלפון או המחשב, ולקריאה עצמית.
בספרייה במס' מדף ר 49.1 ימ
 
ג'ורג' הסקרן

אני לא עוזב

כתיבת ספר המשך לספר מצליח - היא משימה לא פשוטה, במיוחד אם הדבר לא תוכנן מראש. אמנם, ישנן דמויות שכבר עוררו את התעניינות הקוראים והזדהותם וישנה תבנית סיפורית ותפאורה של מקום ותקופה. אולם נחוץ לחדש ולהפתיע גם מבחינת התפתחות הדמויות וגם בבניית עלילה אמינה ומושכת לקריאה. בספר הנוכחי, המהווה המשך לספרה עטור הפרסים "אני לא גנב" (כנרת-זמורה, 2012), מספרת תמי שם טוב על קורותיהם של שניים מבוגרי בית היתומים של קורצ'אק, הבורחים במהלך המלחמה מגטו ורשה בפולין במטרה להגיע לארץ ישראל. מסעם רצוף מכשולים, וסכנות, אך גם מפגשים עם דמויות מפתיעות. הסיפור כתוב כמלאכת מחשבת: עלילה מותחת בה משולבים מידע היסטורי רב וערכים הומאניים הקושרים בין עבר להווה כמו: התנגדות לגזענות ולאלימות, יחס מכבד לפליטים ולנשים, אהבת הספר והקריאה, מנהיגות, אחריות, ערבות הדדית וחברות. הספר מעלה על נס גם את דמויותיהם של יאנוש קורצ'ק וסטפה וילצ'ינסקה ואת המעשה החינוכי שלהם, לצד רקימת סיפור אהבה של מתבגרים, המתפתח לאטו ונוגע ללב.
מומלץ בחום לתלמידי כיתות ו' ומעלה, ולא רק ביום השואה, שכן ספרות טובה נועדה לקריאה כל השנה ולכולם.
רשימת ספרי ילדים ונוער בנושא השואה שהכינה ד"ר רננה גרין-שוקרון, מנהלת המרכז לספרות ילדים, בקישור המצורף: רשימת ספרי ילדים ונוער בנושא השואה ליום השואה הבינלאומי
בספרייה במס' מדף ש 65.18 אל
אני לא עוזב

הדב מרגיש לא טוב

"הדב מרגיש לא טוב" מאת: קרמה וילסון, איורים: ג'ין צ'פמן (כנרת, 2009)
בימי קורונה אלה, כשבני משפחה כולל ילדי גן נאלצים להיכנס לבידוד, נושא הבריאות והמחלה, נמצא במרכז תשומת הלב.
לא קל להסביר לילדים קטנים מדוע אבא או אמא מסתגרים בחדר ואי אפשר להתקרב אליהם, גם אם השיח אודות קטיעת שרשראות ההדבקה נשמע מסביב.
סיפורו של הדוב הסובל מתסמיני מחלות החורף - האף סתום, הגרון כואב, חום גבוה, צמרמורת, קושי לנשום, חולשה ועייפות - כאילו נכתב בהזמנה: חבריו של הדב מתגייסים לטפל בו - מכינים מרק, מכסים בשמיכה, מלקטים עשבי מרפא, מכינים תה צמחים, מנקים, מסדרים, מעודדים, שרים, מלטפים ומשגיחים על החולה. הסיפור שבמרכזו ערכי חברות, אמפתיה, נתינה, ביקור חולים, שיתוף פעולה, אקטיביות וגם אהבת טבע יכול לסייע גם בהסבר בעיית ההדבקה. שכן, לאחר שהדוב מחלים ורוצה לצאת לשחק בחוץ, מתברר שהחברים מרגישים לא טוב. לצד המסר של עזרה הדדית, ניתן לדון גם בכללי הזהירות הנדרשים, כולל שמירת המרחק. הטקסט המחורז והאיורים המקסימים מזמינים לקרוא בספר, שחולק בעבר במסגרת ספריית פיג'מה לילדי הגנים בעברית ובערבית, שוב ושוב. רק בריאות!
בספרייה במס' מדף ו 53.7 דמ

הדב שמרגיש לא טוב

סיפור של קסם

סיפור של קסם" מאת: כריס קולפר (איורים: ברנדון דורמן, תרגום: ענבל מלכה, אריה ניר, 2020).

"הכול חושבים שהם חסינים מפני אפליה, עד שהיא מופנית נגדם" (עמ' 274), אומרת מדאם ודרברי, הפיה שהקימה בית ספר לצעירים העוסקים בקסם, לבריסטל, תלמידתה וגיבורת הספר.

ז'אנר הפנטזיה והפופולאריות של סיפורי פיות ומכשפות מגויסים בספר הזה להעברת מסרים של סובלנות וקבלה כלפי האחר והשונה, תוך הדגשת זכותו של כל אדם להיות מי שהוא ולממש את עצמו ואת יכולותיו. הסיפור האלגורי, שברובד הגלוי שלו מתאר ממלכה שבה קסם נחשב לעבירה שדינה מוות, וילדים שמגלים את יכולותיהם הקסומות מגורשים ממשפחותיהם ומוצאים את מקומם בבית הספר המיוחד, מכיל משפטי מפתח רבים, שנועדו לחזק את מי שחש מודר ומופלה ולעורר מודעות בקרב מי שנמנה על קבוצת המקובלים בחברה.

בני 10-15 ייהנו מסיפור פנטזיה קולח לקריאה, מלא דמיון, קסמים, מתח, חברות ושיח מתבגרים בנימה אירונית. הקוראים הבוגרים והרגישים שבהם עשויים להבין את הרמיזות לדחייה החברתית ולסטיגמות כלפי בעלי זהויות להט"ביות, שאינם נזכרים בספר בשום צורה מפורשת.

הספר מוקדש על ידי המחבר "לכל האנשים האמיצים שהעזו להיות הם עצמם בתקופה שלא קיבלה אותם". בזכותם יכול קולפר, המחבר הצעיר לממש את כישרונותיו כשחקן, זמר, סופר, ותסריטאי מצליח ומוערך וכפעיל חברתי למען זכויות הלהט"ב.

בספרייה במס' מדף ק 38.87 סי

סיפור של קסם

אל תעזוב!

אל תעזב! מאת ג'ין ויליס וטוני רוס, תרגום: מאירה פירון, טל מאי, 2004.

אני שונאת פרידות מאנשים קרובים ומוצאת את עצמי מנסה להימנע מסצנות פרידה בדרכים שונות...

לעומת זאת, הספר "אל תעזוב" אהוב עלי מאוד. הוא בנוי מדיאלוג בין אב שמלמד את בתו לרכב על אופניים ובין הבת, שמבקשת ממנו שימשיך לאחוז באופניים ולהקנות לה יציבות ותחושת ביטחון. הסיפור מסתיים בשחרור הדדי, כששני הצדדים חשים שבשלה השעה לכך.

שני האומנים שיצרו את הספר הזה מפליאים לשלב בין הטקסט התמציתי, אך הנוגע ללב, ובין התמונות הממחישות את הסיטואציה ואת התהליך שעוברות שתי הדמויות.

אז אם מוכרחים להיפרד - הספר הזה יכול להיות שימושי מאוד לכל גיל: ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

ומזל, שמחברים לא מוכרחים להיפרד, וגם אם לא ניתן להתראות יום יום , אפשר לשמור על קשר במגוון דרכים!

בספרייה במס' מדף  ו 53.59 אל

אל תעזוב

זלמן

"זלמן" מאת רינת פרימו. איורים: עדי אלקין (אדם צעיר, 2020).

פעם היה מקובל לחשוב שאם "זה היה כתוב בעיתון" – הרי מדובר במידע עובדתי בדוק ובאמת לאמיתה.

מאז למדנו שגם אם נכון שהעיתונות ממלאת תפקיד מרכזי בחיי חברה – הרי יש לקרוא את הידיעות המופיעות בה בקריאה ביקורתית ולקחת בחשבון גם מי הכותב ומהן עמדותיו.

ספר הקומיקס הנוכחי מלווה רביעיית ילדים המנהלים את מערכת עיתון בית ספרם. סיפורם מלמד את הקוראים הצעירים על הפוליטיקה ועל יחסי הכוח שמעורבים בהכנת עיתון.

הוא מעלה שאלות כגון: איזה מחיר יכול להיות לפרסום אמת לא פופולארית? האם עיתון יכול להיות עצמאי כשהוא תלוי כלכלית בגופים המפרסמים בו?

איך משיגים ידיעות פיקנטיות המושכות קוראים? האם בכוחו של עיתון להשפיע על המציאות ולשנותה? איך אפשר לסייע לאנשים במצוקה באמצעות העיתון?

ספר מהנה, אקטואלי וחשוב לתלמידי בית הספר היסודי.

בספרייה במס' מדף פ 88.82 זל

זלמן