הינך נמצא כאן

ניתוח התנהגות יישומי

המרכז ללימודי תעודה

ניתוח התנהגות יישומי

הינך נמצא כאן

ניתוח התנהגות יישומי הינו מדע המתמקד בהבנה ושיפור של התנהגות האדם. זוהי דיסציפלינה במדעי הטבע שצמחה מן הפסיכולוגיה ההתנהגותית והיא  חותרת להבנה כיצד גורמים הסביבתיים, ביולוגיים, פרמקולוגיים ואחרים משפיעים על התנהגותם של בני אדם.

ניתוח התנהגות יישומי כפרקטיקה קלינית מתמקד בשיפור תפקודם של פעוטות, ילדים, בני נוער ומבוגרים ונמצא כאחד היעילים בטיפול בהתנהגויות חשובות חברתית בתחומים שונים כגון חינוך וקשיי התנהגות, טיפול בלקויות והפרעות שונות כגון הפרעות על הרצף האוטיסטי ולקויות קשב וריכוז, שימוש בחומרים אסורים, אורח חיים בריא ועוד.

בוגרי תכנית לניתוח התנהגות יכולים להשתלב במגזרי עבודה ציבוריים (לדוגמה מערכות חינוך) או פרטיים (לדוגמה תכניות ביתיות למשפחות וילדים בעלי התנהגויות מאתגרות) כמנתחי התנהגות העוסקים בבניית, יישום ופיקוח על תכניות התערבות התנהגותיות.

התכנית מאומתת על ידי הלשכה העולמית להסמכת מנתחי התנהגות הארגון הבינלאומי לניתוח התנהגות (Association for Behavior Analysis International) במסלולים לבעלי תואר ראשון (BCaBA) ולבעלי תואר שני (BCBA).

סגל המרצות

מנתחות התנהגות בעלות הכשרה בתחומי החינוך, הטיפול והייעוץ או מנהלי החינוך: גלינה אברהם (BCBA, מתי"א ראשון לציון); דינה זינגר (BCBA, בעלת קליניקה פרטית להתערבויות התנהגותיות) הדס חכם (BCBA, הנחיה וטיפול באוכלוסיות עם לקויות מורכבות); הדס מונצ'יק (BCBA, מתי"א חולון-אזור); קרן סמואל מגל (BCBA, מתי"א חולון-אזור); רונית קנקזיל-מימון (מתי"א חולון-אזור).

קהל היעד

מורים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מטפלים בענפי הטיפול השונים (ריפוי בעיסוק, קלינאי תקשורת ועוד), יועצים חינוכיים, בוגרי מדעי ההתנהגות, הנדסה ורפואה.

מטרות הלימודים

  • הכשרה אנשי מקצוע מומחים בניתוח התנהגות יישומי והקניית ידע תיאורטי וקליני של עקרונות והליכים בניתוח התנהגות יישומי
  • רכישת מיומנויות לניתוח תפקודי של התנהגות לשם אבחון קשיי התנהגות והתאמת תכניות טיפול למגוון רחב של בעיות תפקוד בקרב ילדים
  • הכשרת אנשי חינוך וטיפול בקידום תהליכי למידה והסתגלות מיטביים, טיפול בהתנהגויות מאתגרות, ובניית תכניות חינוכיות וטיפוליות לילדים צעירים עד אוכלוסיות בוגרות

 

תכנית הלימודים

קורסים עיוניים שהינם חובה על פי דרישות הארגון הבינלאומי לניתוח התנהגות ABAI:

  • עקרונות והליכים בניתוח התנהגות יישומי
  • צפייה ומדידה של התנהגות ושיטות מחקר יחיד בניתוח התנהגות יישומי
  • הערכה תפקודית של התנהגות
  • אסטרטגיות הוראה קבוצתית, ניווט כיתה ופרקטיקות הוראה יחידניות לתמיכה בילדים בסיכון
  • תכנון ויישום תוכניות התערבות התנהגותיות ותהליכי פיקוח בהקשרים התנהגותיים
  • התנהגות אתית ומקצועית של מנתחי התנהגות
  • פיתוח מיומנויות ויישומים ייחודיים של התערבויות התנהגותיות
  • ביהביוריזם רדיקלי לאנשי המקצוע

היקף ומתכונת הלימודים

12 ש"ש, 375 שעות, במשך 3 סמסטרים, 4 ש"ש כל סמסטר.

שיעורים עיוניים וסדנאות מעשיות.

תנאי קבלה

בעלי תואר ראשון לפחות בחינוך ובתחומים משיקים כגון: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, ייעוץ חינוכי, ענפי הטיפול השונים (ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ועוד), מדעי החברה, מדעי ההתנהגות, הנדסה ורפואה; ריאיון קבלה; אנגלית ברמה טובה מאוד.

תעודה

למסיימים בהצלחה את הלימודים העיוניים תוענק תעודה בניתוח התנהגות יישומי מטעם המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין.

גמול השתלמות

על-פי התקנות של משרד החינוך.

  • התמחות: אפשרות להרחבות עיוניות בהיקף של 140 שעות יקנו תעודה בניתוח התנהגות יישומי עם התמחות במסלול ההתמחות הנבחר (לדוגמה, התמחות בלקויות מורכבות, משפחה ועוד)
  • התנסות מעשית מרוכזת מפוקחת: ישנה אפשרות להירשם למסלולים שונים של ליווי והדרכה על התנסות מעשית, אשר יקבעו ביעוץ אישי. ליווי הפרקטיקום כרוך בתשלום נוסף בהתאם להיקף הליווי במסלול הנבחר
  • מספר המקומות בתכנית מוגבל

לפרטים נוספים על התכנית:   abady@dyellin.ac.il