Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הינך נמצא כאן

הוראת העברית כשפה נוספת - חינוך יסודי בחברה הערבית
تعليم اللغة العبرية كلغة اضافية في التربية الابتدائية في المجتمع العربي

הינך נמצא כאן

הנהלת המסלול

אבו עדואן לנה

רכזת אדמניסטרטיבית במסלולים לגיל הרך בחב' הערבית והוראת עברית כשפה נוספת - חינוך יסודי בחב' הערבית

גב'
אבו עדואן לנה
02-6558196
לייעוץ ורישום | للاستفسار والتسجيل

חייגו 02-6558111

מתעניינים בתכנית?

מלאו פרטים ונחזור אליכם

חייגו 3034*   

על אודות התוכנית

התוכנית נועדה להכשיר מורים ומורות לעברית כשפה נוספת שיהיו בעלי שליטה טובה בעברית ובעלי ידע לשוני רחב. במסגרת התוכנית ייחשפו הלומדים לתהליכים של רכישת שפה נוספת; לרבדיה השונים של העברית ולתהליכים לשוניים. הלומדים יכירו דרכים להוראה חווייתית, לשיטות מגוונות  תוך הקנייה של כלים פרקטיים לשימוש בשפה. לצד כל אלה תתוגבר רמת השליטה בעברית בלימודי אולפן.

תוכנית הלימודים

רכיבי הלימודים

היקף שעות (ש"ש)

לימודי חינוך והוראה

12 ש"ש

דיסציפלינה: דו-חוגי

חוג א' - חינוך היסודי

30

חוג ב' - הוראת עברית כשפה נוספת

26

הכשרה קלינית

18

לימודי העשרה (כולל אנגלית למטרות אקדמיות 2 ש"ש)

4

סה"כ

90

הקורסים השונים בתכנית יתייחסו לחמישה ממדים:

  1. העמקת השליטה בשפה העברית ובשפה הערבית (במסגרת לימודי חטיבה)
  2. היכרות עם תאוריות מתחום רכישת שפות
  3. הרחבת אופקים בנושאים בלשניים שונים, כולל הקשר שבין השפות השמיות: העברית והערבית
  4. רכישת כלים דידקטיים להוראת נושאים לשוניים בכיתה הטרוגנית
  5. רכישת ידע על צורכי הילדים השונים שיוכללו בחינוך הרגיל ועל שיטות העבודה וההערכה המותאמים לילדים אלה (במסגרת לימודי החינוך וההכשרה להוראה ובחטיבה ל"חינוך מכיל").

כל אלה יילמדו בקורסים העיוניים ובהכשרה המעשית. בין שני תחומים אלה יהיה קשר הדוק. בהתנסות המעשית יישמו הסטודנטים/ות את הנלמד בקורסים העיוניים, ומן השטח יביאו סיפורי מקרה, אתגרים והצלחות שינותחו בקורסים העיוניים.

הכשרה מעשית

תוכנית ההכשרה מדגישה את חשיבות ההתנסות המעשית מתוך הבנה כי אי אפשר ללמוד על ילדים וילדות, על התנהגותם, על התפתחותם, על דרכי הלמידה שלהם ועל מגוון רעיונותיהם, כישוריהם ורגשותיהם בלי להימצא בקרבתם, לצפות בהם, לעקוב אחרי התנסויותיהם וליצור איתם אינטראקציות במגוון פעילויות. לכן מקפיד המסלול לשבץ את הסטודנטיות והסטודנטים בהתנסות בהוראה כבר משנת לימודיהם הראשונה ובמהלך כל שנות הכשרתם.

התנסות מעשית זו מלווה בהדרכה אישית וקבוצתית. השנה הרביעית במסלול היא שנת התמחות (סטאז'). על פי דרישות משרד החינוך, בשנה זו, נוסף על השלמת החובות האקדמיים לתואר בחינוך, יוכלו הסטודנטים והסטודנטיות לצאת לשנת התמחות בשטח.

ההתנסות משולבת לאורך 3 שנות לימודים על-פי הפירוט שלהלן:

תוכנית התנסות רגילה

שנה א – 2 ש"ש באימוני הוראה כלליים, יום בשבוע

שנה ב – 3 ש"ש בהתנסות מעשית בהתמחות, יום בשבוע

שנה ג – 7 ש"ש, מתוכם 3 ש"ש בהתנסות המעשית בהתמחות ו-4 ש"ש באימוני הוראה כלליים, יומיים בשבוע

תוכנית "אקדמיה כיתה"

שנה א – 2 ש"ש באימוני הוראה כלליים, יום בשבוע

שנה ב – 3 ש"ש באימוני ההתמחות, יום בשבוע

שנה ג – 12 ש"ש, מתוכם 3 ש"ש באימוני ההתמחות ו-9 ש"ש באימוני הוראה כלליים, שלושה ימים בשבוע

תנאי קבלה ייחודיים למסלול

ככלל, תנאי הקבלה ללימודים במכללות אקדמיות לחינוך נקבעים על-ידי משרד החינוך מדי שנה.

  1. לתוכנית יתקבלו מועמדים שרמתם בעברית היא סוף רמה ג (אולפן). מועמדים שלא יעמדו בסף קבלה זה יצטרכו להשלים לימודי עברית עד לסוף רמה ג (אולפן) לפני תחילת לימודיהם.
    המכללה תקיים אולפן ללימודי השפה העברית לרמות א-ג בתקופת הקיץ.
    בסיום האולפן יתקיים מבחן פנים-מוסדי שיבדוק את רמת השליטה בעברית כדי לקבוע שילוב הסטודנטים בלימודי יסוד בעברית ולהביאם לרמת שליטה טובה בשפה.
  2. ממוצע תעודת בגרות העומד על 92 נקודות.
  3. סטודנטים שיש להם זכאות בבחינת התוג'יהי וציון פסיכומטרי עומד על 540 נקודות.
  4. מבחן כניסה בשפה הערבית (חוץ מוסדי) בציון 70 לפחות, כנדרש ממועמדים למסלולי הכשרה ייעודיים לדוברי ערבית תעודת בגרות מלאה בציון ממוצע 92 לפחות, או: 
    מסלול תעודת בגרות ופסיכומטרי למועמדים שאינם עומדים בתנאי הקבלה לפי "מסלול תעודת בגרות איכותית". מועמדים אלה יוכלו להיבחן בבחינה פסיכומטרית וקבלתם ללימודים תהיה על סמך ממוצע של ציון הבחינה הפסיכומטרית והציון המשוקלל של תעודת הבגרות (כולל הבונוסים), במשקל 50% לכל רכיב. הציון המשולב הנדרש לקבלה הנו 540 לפחות
  5. ציון 80 לפחות בתעודת הבגרות בשפה וספרות ערבית בהיקף של 3 יח"ל, או ציון 70 לפחות בהיקף של 4 יח"ל ומעלה למועמדים ללימודים במסלולי הכשרה להוראה ייעודיים לדוברי ערבית.

 

לבעלי תעודת תוג'יהי -

  1. מבחן פסיכומטרי בציון 540 לפחות. בעלי ציון 539-525 יתקבלו ללימודים, אם ישיגו ציון 5.5 לפחות במבחן מסיל"ה
  2. על-פי הנחיות משרד החינוך, בעלי תעודת בגרות לא בשפה העברית חייבים במבחן ידע בלשון העברית (בחינת יע"ל): ציון 85 לפחות במסלולים ששפת ההוראה אינה עברית.

המעוניינים לשפר את תנאי הקבלה שלהם, מוזמנים להצטרף ללימודי המכינה.

תנאי קבלה לתואר ראשון בחינוך .B.Ed

  1. עמידה באחד מהתנאים הבאים:
    - תעודת בגרות /מכינה קדם אקדמית בממוצע 92 לפחות, מלבד המסלול לחינוך מיוחד, בו נדרש ממוצע 95.
    - ציון משולב 540 ומעלה (ציון משולב – בגרות ופסיכומטרי).
  2. ועדת קבלה

    במידה שציונך נמוך מ 92 או ציון משולב של 540 ועברת בהצלחה את ועדת הקבלה, תוכל להשתתף בוועדת חריגים או לגשת למכינה ייעודית  וכן להגיש ראויים לקידום.

צרו עימנו קשר עוד היום לקבלת מידע נוסף בנוגע לתנאי קבלה לתואר ראשון בחינוך והוראה וכן וסיוע בחישוב הציון המשולב.
02-6558111 בוואטסאפ או בשיחה טלפונית.

*למידע המורחב יש לעיין בחוזר היערכות של משרד החינוך – נספח 1: תנאי קבלה, המתעדכן מעת לעת.

מעבר למידע מורחב אודות תנאי הקבלה  ; מעבר למחשבון לחישוב הציון המשולב

סגל המרצים الهيئة التدريسيّة

הוראת העברית כשפה נוספת

אגרנובסקי ורה - ורד

ורה אגרנובסקי
גב'
אגרנובסקי ורה - ורד
Ms. NO NAME

ההתמחות של גב' אגרונובסקי ורה הינה בלשון העברית. 

תחומי מחקר: התפתחות העברית החדשה, פרודוקטיביות במערכת הפועל

תחומי הוראה: תורת הצורות, תחביר, פיתוח מיומנות הכתיבה, פיתוח מיומנות הדיבור בפני קהל, הוראת עברית כשפה נוספת

השכל שחם עירית

עירית השכל שחם
ד"ר
השכל שחם עירית
Irit Haskel-Shaham

ראש החוג להוראת העברית כשפה נוספת

הד״ר עירית השכל־שחם משמשת כראש החוג להוראת העברית כשפה נוספת במכללה האקדמית לחינוך ע״ש דוד ילין וראש תוכנית ההתמחות ״יוצרים כתיבה״ במכון מופ״ת. תחומי עניין מרכזיים: חקר השיח, כתיבה אקדמית, כתיבה והוראתה, הערכת כתיבה והוראת העברית כשפה נוספת. 

הד״ר השכל־שחם לימדה שנים רבות בחט״ב ובחט״ע, שימשה כמדריכה ארצית בפיקוח על הוראת העברית במשרד החינוך וכן כממלאת מקום המפמ״ר. הייתה חברה בוועדות של תוכניות לימודים לעברית כשפת־אם ליסודי ולעל־יסודי ותוכניות לימודים להוראת העברית כשפה נוספת, וכן עמדה בראש ועדות לכתיבת מבחנים ארציים. 

הד״ר השכל־שחם יזמה פתיחה של כמה תוכניות לימוד למגזר הערבי ועמדה בראשן. כמו כן היא משמשת יועצת אקדמית של כמה ספרי לימוד ליסודי ולעל־יסודי. 

קלאוס רוני

רוני קלאוס
ד"ר
קלאוס רוני
NO NAME

אהרן (רוני) קלאוס (יליד ירושלים, 1975), בעל תואר דוקטור בפילולוגיה שמית מאוניברסיטת ברצלונה ותואר ראשון בשפה וספרות ערבית מהאוניברסיטה העברית. מורה בבית הספר הדמוקרטי במודיעין (מאז 2009) ומרצה בחוג ללשון במכללה (מאז 2014), בעיקר במסלולים של המגזר הערבי. תחומי מחקר והוראה עיקריים – הוראת עברית כשפה זרה שנייה, תרגום ספרותי, פליאוגרפיה עברית, רפואה ערבית מימי הביניים. דובר על בוריין עברית, ערבית, אנגלית, ספרדית וקטלנית. לימד, למד וזכה במלגות בכמה מקומות בחו"ל (בעיקר בספרד, וכן באונ' אוקספורד).

שעות קבלה: באמצעות "זום", בתיאום מראש

קוטיק בלה

פרופ' בלה קוטיק
פרופ'
קוטיק בלה
NO NAME

ראשת התכנית לתואר שני בשילוב תלמידים עם ליקויי למידה וקשיי התנהגות

גולן בן אורי יהודית

יהודית גולן בן-אורי
ד"ר
גולן בן אורי יהודית
NO NAME

ראש מרכז אולפני עברית כשפה נוספת

הד"ר יהודית גולן בן-אורי משמשת במכללה כראש המרכז של אולפני העברית כשפה נוספת, במסגרתו מתקיימים קורסי הכשרה להוראת העברית וקורסי עברית לסטודנטים סדירים ולקהל הרחב.

תחומי ההתמחות שלה הם הוראת העברית כשפה נוספת. כתבה את ספרי הלימוד "אל העברית – בכיתה" לרמה א', "אל העברית – בעבודה" לרמה ב', אל העברית – נקודת מבט" לרמה ג' וכעת כותבת את הספר לרמה ד' "אל העברית – מעגלים".

במסגרת החוג ללשון עברית שימשה הד"ר גולן בן-אורי שנים רבות כמדריכה דידקטית במסלול העל-יסודי.

נוסף על כך לימדה הד"ר גולן בן-אורי שנים רבות בחט"ב ובח"ע ושימשה בתפקיד רכזת פדגוגית בבית הספר "חוות הנוער הציוני". עבדה כמדריכה ארצית בתחום הוראת העברית כשפה נוספת.

נוימן ישי

נוימן ישי
ד"ר
נוימן ישי
NO NAME

בעל תואר שני בלשון עברית מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב ודוקטורט בבלשנות כללית מאוניברסיטת הסורבון (פריז). מאמין באיזון בין מחקר והוראה ובשילוב חידושי המחקר בהנחיית עבודות גם בתואר הראשון.

איזיקיאל שרית

ד"ר שרית איזיקיאל
ד"ר
איזיקיאל שרית
Dr. Sarit Ezekiel

מרצה וחוקרת ספרות בראיה בינתחומית ומדריכה פדגוגית במסלול היסודי. 

תחומי התמחות :הוראת הספרות, SEL,  הדרכה פדגוגית של סטודנטים בבתי ספר מסוגים שונים. 

תחומי הוראה: דידקטיקה, הוראת מקצוע הספרות, היצירה העגנונית, הוראה השואה וספרות ילדים. 

מאמינה בהוראה דיאלוגית, עידוד חשיבה יצירתית, סקרנות אינטלקטואלית ושימוש בטכנולוגית המידע ושיתופיות. 

רובין נגה

נגה רובין
ד"ר
רובין נגה
NO NAME

מרצה וחוקרת ספרות וספרות יידיש. מתמחה בספרות מדרש, ספרות עממית וספרות יידיש עתיקה.

מלמדת בחוג לספרות וספרות ילדים, מדריכה פדגוגית במסלול העל יסודי ומאמנת הוראה.

מאמינה בעידוד בטחונו העצמי של הסטודנט, בפיתוח יכולותיו האינטלקטואליות, בעבודה עצמית בקורסים מקוונים ולא מקוונים כאחד ובהפיכתו/הפיכתנו לאנשים טובים יותר, אמפתיים יותר, הרואים זה את זה.

ספרהּ:

כובש הלבבות – ספר לב טוב לר' יצחק בן אליקום מפוזנא, פראג ש"פ (1620) – ספר מוסר מרכזי ביידיש (הקבה"מ 2013)

דובנוב קרן

קרן דובנוב
ד"ר
דובנוב קרן
Dr. Keren Dubnov

ראש החוג ללשון העברית

רכזת תוכנית לעריכת לשון עברית

טלפון במשרד: 
02-6587527

ד"ר קרן דובנוב למדה בלשנות כללית באוניברסיטת מוסקבה ולשון עברית באוניברסיטת בר אילן והאוניברסיטה העברית בירושלים. היא חוקרת את העברית של ספרות ההשכלה ואת הלשון העברית החדשה. קרן מלמדת בחוג ללשון העברית במכללה מתשס"ח ומרכזת את תוכנית לימודי ההמשך בעריכת לשון מתשע"ח. היא גם משמשת מזכירה מדעית באקדמיה ללשון העברית שנים רבות.

שעת קבלה: בתיאום.

לימודי חינוך

חגאזי יחיא

יחיא חיג'אזי
ד"ר
חגאזי יחיא
Dr. Yahya Hijazi
טלפון במשרד: 
02-6587500

ד"ר יחיא חג'אזי הוא יועץ חינוכי העוסק בהכשרת מורים בשנות עבודתם הראשונות. בעל תואר דוקטור בחינוך מאוניברסיטה בן גוריון בנגב. כיום הוא מרצה, מדריך סדנאות סטאז' ויועץ לסטודנטים במשרד לדיקנט הסטודנטים במכללה.

תחומי המחקר העיקריים שלו: התמודדות מתבגרים עם מצבי לחץ, קבלת החלטות מקצועיות בקרב מתבגרים, אתגרים חברתיים בקרב בני נוער, חינוך במזרח ירושלים ומורים בתחילת דרכם המקצועית.

ותד חוסאם

חוסאם ותד
מר
ותד חוסאם
Hussam Wattad

מרצה ומדריך פדגוגי ,ואחראי על המכינה הייעודית האקדמית של המסלול לחינוך מיוחד ,חינוך יסודי וגיל הרך בחברה הערבית .יועץ בתחום הכשרת מורים וצוותי חינוך להתערבות עם תלמידים תת משיגים וחשופים לסיכון ,ומסיים דוקטורט בתחום.

 حسام سماره وتد - محاضر ومرشد تربوي ومسؤول السنة التحضيرية االاكاديمية للطالب العرب في كلية التربية دافيد يلين، مستشار تربوي ومدرب بمجال تأهيل معلمين وطواقم تربوية للعمل مع طالب بضائقة، وينهي رسالة الدكتوراه بهذا

סנדוקה יאסר

יאסר סנדוקה
ד"ר
סנדוקה יאסר
Mr. Yasser Sanduka

ד"ר יאסר סנדוקה הוא מומחה לחינוך מיוחד וליקויי למידה ואבחון ליקויי למידה, עוסק בתחום החינוך המיוחד ואבחון ליקויי למידה. בעל תואר דוקטור בחינוך וחינוך מיוחד ותעודת מאבחן כישורי למידה.

כיום הוא ראש המסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית, מרצה ומדריך פדגוגי.

תחומי המחקר העיקריים שלו: אוכלוסיות בחינוך מיוחד וליקויי למידה בנוסף לפיתוח אבחונים וחוברות הדרכה לליקויי למידה אצל דוברי ערבית.

מצארוה סאיד

סאיד מצארוה
מר
מצארוה סאיד
said massarwa

אני נשוי ואב לשתי ילדות, אני גר בטייבה בה גרים הוריי ואחיי. שמי סאיד מצארוה, אמי עקרת בית, אחי הבכור חשמלאי מוסמך, אחותי הבכורה יועצת חינוכית, אבי עובד בחינוך והוראה מאז שנות השבעים, אחותי השנייה מפקחת בבקרת אשפוזים ומרצה, אחותי הצעירה היא מורה בכירה לספרות ערבית ורכזת בחינות בגרות. כולנו בוגרי אוניברסיטאות של מוסדות בישראל: אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר אילן, האוניברסיטה העברית בירושלים והמכללה האקדמית בית ברל, מכללת דוד ילין, מכללת סמינר הקבוצים.

אני מטפל באומנויות ומטפל משפחתי זוגי, מטפל ורכז בכיר בבית ספר חינוך מיוחד בירושלים, מרצה ומדריך במכללת דוד ילין, מתמקד בהתמודדות עם החברה הערבית החיים בישראל.

המטרה שלי היא להעצים נשים בקהילה הישראלית הערבית, במעגל המשפחתי האישי וברמת החברה כולה.

אני לומד מאז 20 שנה, עוד מעט מסיים דוקטורט מבית הספר המקצועי לפסיכולוגיה בקליפורניה, יש לי חמישה תארים (תואר שני) מתקדמים בנושאים שונים. טיפול במוזיקה, אמנות, תנועה, פסיכודרמה והבעה ויצירה באומנות. השנה התחלתי להתמחות בסקסולוגיה. כל זאת על פי צרכי לקוחותיי בחברה הערבית בישראל.

גנאים מוחמד

מוחמד גנאים
ד"ר
גנאים מוחמד
Dr. Mohammad Ghanayim

מרצה בחוג לגיל הרך ובמסלול לחינוך יסודי בחברה הערבית- הוראת עברית כשפה נוספת. דוקטורנט לפסיכולוגיה, ופסיכולוג חינוכי והתפתחותי מומחה. מדריך בתחום אובדנות בתוכנית הלאומית למניעת האובדנות במשרד החינוך ומטפל במתבגרים בסיכון ומשבר. מומחה בתחום אבחון וטיפול בילדים אוטיסטים, וטיפול באנשים עם לקויות למידה והפרעות קשב.

תחומי עניין, לקויות התפתחותיות, אבחון וטיפול בילדים על הרצף האוטיסטי, לקויות למידה, הפרעות קשב, חשיבה ומוטיבציה, אובדנות, חירום ומשבר. 

עליאן סמירה

סמירה עליאן
ד"ר
עליאן סמירה
Samira Alayan

מרצה בכירה באוניברסיטה העברית ובמכללה לחינוך על שם דוד ילין. חוקרת השוואתית בתחום המחקר הבינלאומי של תוכניות לימודים וספרי לימוד, באוניברסיטה העברית היא מרצה בתחומי סוציולוגיה של החינוך, פדגוגיה חינוכית וניתוח ספרי לימוד.

במכללת דוד ילין מרצה לשיטות הוראה מגוונים, תפקידו של המחנך בראייה מגדרית, חינוך רב תרבותי, ותוכניות לימודים.

זגל ראיד

ראאד זגל
ד"ר
זגל ראיד
Ra'ed Zaghel

רכז תוכנית הסבת הנדסאים להוראה - חינוך טכנולוגי

ד"ר ראיד זגל קיבל את הדוקטורט שלו במדעי המחשב מאוניברסיטת קנט סטייט בארה"ב ב-2005. תחום ההתמחות והמחקר ברשתות מחשבים, הנדסת תוכנה ושילוב טכנולוגיה בחינוך. השתתף בקורסי התמחות ובפרויקטים רבים בארץ ובחול בתחומי ידע שונים כמו תיאוריית החינוך, עיצוב הוראה בעידן המידע, כישורים למקום העבודה, תפעול ערים חכמים, בינה מלאכותית ועוד. כעת, הוא מרצה לקורסי טכנו-פדגוגיה בחברה הערבית, נציג המכללה בתוכנית פריזמה, חבר בצוות של המרכז לחדשנות בהוראה במכללה, ורכז תוכנית הסבת הנדסאים להוראה במכללה.

חטיבת לימודי ערבית

שיך- חשמה לינה

ד"ר שיך- חשמה לינה
ד"ר
שיך- חשמה לינה
NO NAME

ד"ר לינה אלשיך- חשמה מרצה וחוקרת בספרות הערבית המודרנית.

בעלת תואר דוקטור מהחוג לשפה וספרות ערבית מאוניברסיטת חיפה.

עבודת הדוקטורט שלה עסקה  בחופש וצנזורה בספרות במצרים, בסוריה ובעיראק. ואילו עבודת התיזה עסקה בחופש וצנזורה בספרות המפרץ הפרסי.

תחומי המחקר העיקריים שלה:

ספרות בתי סוהר בספרות הערבית: התכנים המרכזיים והסגנונות והמאפיינים האמנותיים, חופש היצירה בספרות הערבית המודרנית, גבולות חופש הביטוי שהצנזורה הפוליטית, הדתית והחברתית מאפשרת לסופר הערבי, הסופר הערבי וה"טאבו"- שלושת האיסורים: פוליטיקה, דת ומין, מאבקו עם הצנזורה אשר עלול לגרור למאסרו, שלילת חירותו, ומניעת הוצאת יצירותיו לאור.

ספרות נשים: התכנים והסגנונות, חופש היצירה וחופש הביטוי אצל הסופרת הערבייה ו ה"טאבו"; מאבקה עם הצנזורה הרשמית והלא רשמית; הסופרת הערבייה וספרות בתי סוהר.

צור קשר - יעוץ והרשמה

צור קשר עם יועץ

היחידה לייעוץ ורישום

 

02-6558111 שלוחה 1

dy100@dyellin.ac.il

לגבי תואר ראשון הוראת העברית כשפה נוספת - חינוך יסודי בחברה הערבית