מאמר מאת פרופ' ירון שור בכתב העת - Thinking journeys in the classroom
מאמר בכתב העת - Studies in Philosophy and Education מאת Geraldine Mooney Simmie and Joanne Moles
NARST(National Association for Research in Science Teaching)
הכנס היה אמור להתקיים בארצות הברית במרס 2020, בעקבות מגפת הקורונה התקיים באופן מקוון.
הוראה קשובה הינה גישה חדשנית להוראה, שמטרתה להגביר באופן משמעותי את הבנת המחנך בגיל הרך את תהליכי החשיבה וההבנה של הילדים והילדות בגן הילדים. הגישה מתבססת על שיח מתמיד בין הילדים למחנכים ובין הילדים לבין עצמם. שיח המאפשר למחנך להקשיב לעולם הילד, להקשיב לתהליכי ההבנה של הילד את הנושאים השונים הנלמדים בגן ולערוך רפלקציה תמידית על המקום הרגשי והחשיבתי בו נמצאים ילדי הגן. היא מקנה לאנשי חינוך מהגן ועד התיכון כלים וטכניקות פדגוגיות החיוניים למחנך בכדי "לראות" את הילדים בזמן אמת ומספקת פתרונות חינוכיים בכדי לעורר מוטיבציה בילדים. מחקרים רבים הראו שהקשבה ותיווך כפול המתייחס בו זמנית להוראת הנושא או המושג הנלמד ולמקומם של הלומדים בתהליך הלמידה מאפשר ליצור שיח מסוג שונה ולהגיע לידי רמת למידה גבוהה (שור, 2019).
ההוראה הקשובה עושה שימוש רב בתוצרים חזותיים ובציורי הילדים. ציורים אלו של החומר הנלמד מאפשרים לגננת הבחנה מדויקת ומעמיקה אודות מידת הבנתם של כל ילד וילדה בגן את החומר והמושגים הנלמדים. כמו כן, הם משקפים היכן טמונים הקשיים והכוחות האינדיבידואליים של כל ילד. גישה זו העושה שימוש בציורים מאפשרת הערכה ומענה בו זמני לילדים באופן אישי ולקבוצת הלומדים כולה בהבנת הנלמד.
גם תכנים הנראים, לכאורה, מורכבים להבנה ולתפיסה על ידי ילדי הגן (אסטרונומיה ותצפיות ירח), נהפכים בעזרת ההוראה הקשובה לפשוטים ונגישים.
לגישת ההוראה הקשובה פותחו שתי מתודות הוראה מרכזיות:
"מסע חשיבתי": מסע למידה המשלב מפגש עם סיטואציות לא קונבנציונאליות המאפשרות ללומדים להתבונן על התוכן הנלמד דרך מספר פרספקטיבות.
"למידה דינמית": מעגל מחזורי של למידת תוכן דרך ייצוגים חזותיים ותיווכים מסוגים שונים בתהליך הלמידה.
במהלך תהליך הלמידה הילדים לוקחים חלק בשיח הדורש מהם חשיבה אודות המושגים. המפגש עם התוצרים שלהם ושל עמיתיהם יוצר דיאלוג ומספק להם זמן רב להתבוננות עצמית. הגננת/מורה מתאימים את ההוראה הן לנושא הנלמד והן לצרכים הייחודיים ולהבנה של התלמידים על ידי תיווך מותאם.
הקסם שבהוראה הקשובה יכולה להתבצע גם בלמידה מרחוק ומותאם מאד לחזון הגן העתידי, אותו מקדם משרד החינוך בשנים האחרונות. הגן העתידי, השם דגש על ביטוי אישי של כל ילד וילדה בגן, המדגיש את העובדה כי אין "ילדים שקופים" בגן, בא לידי ביטוי בגן הקשוב באופן טבעי. השיח המתפתח בין המחנך לילד במהלך היום ובשגרת ההוראה בגן הקשוב שם את הזרקור על כל ילד וילדה בגן, קשוב להתפתחותם והבנתם את המתרחש בגן, מאפשר להם ללמוד ולהתפתח בקצב ובסגנון הייחודיים לכל אחד מהם.
אחד מעוגני הגן העתידי הוא הצורך של הילד להיות יצרן ויוזם פעיל בגן. תהליך ההוראה הקשובה מיושם בגן בדיוק בדרך זו. הילד ותהליך הלמידה האישי אותו הוא חווה בגן - הם המוקד והעיקר בגן הקשוב.
הגן הקשוב מאפשר הכלה והשתלבות של כל ילד בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא, ללא שיפוטיות או השוואה לשאר בני גילו. את שיטת ההוראה הקשובה ניתן ליישם בכל גיל, בכל מקום ובכל זמן. השיח האישי השם דגש על התהליך ולא התוצר מאפשר לילד להתפתח בקצב הנכון לו ולקחת חלק פעיל ואקטיבי בתהליך הלמידה החווייתי בגן.
למידה בגישת ההוראה הקשובה יוצרת מעורבות גבוהה של הילדים הנשארים פעילים לאורך כל תהליך הלמידה, סקרנים, חקרנים, יוצרים, יוזמים, שואלים, מסתקרנים ומתפעלים.
זוהי דרך מרגשת ומותאמת לילדי דור האלפא ולדור המחנכים הפועל בקרבנו כיום.
סיכומי פגישות ותוצרים
חשיפת התלמידים לתהליכי הלמידה מתחילה עוד לפני הרגע שבו הם נכנסים לכיתה בפעם הראשונה וממשיכה גם כאשר הם יוצאים מכותלי בית הספר. לכן המורה מחויב להתייחס ללמידתם כאל תהליך מורכב, שיש בו שלבים מורכבים ושונים.
שימוש בשיטות הוראה של מסע חשיבתי ולמידה דינמית מגשרת בין הוראה קשובה לבין למידה משמעותית.
השימוש בכלים חזותיים במהלך למידה דינמית ולאורך מסע חשיבתי כולו נותן ביטוי לעמדות הלומדים לגבי מושגים הנלמדים ולגבי תהליך הלמידה, שהם עוברים. ציורי הלומדים, סיפוריהם מן הדמיון וכד' נותנים למורים הזדמנות להערכה מעצמת ומעצבת של הבנת הלומדים בזמן האמת. הוראת התכנים, אותה מכניס המורה לשיעור, מותאמת לאופנים ייחודיים של הלומדים. כך נוצרת בכיתה אווירה של למידה לעומק, למידה משמעותית.
שינוי בהבנתו של הלומד את מושג הנלמד ושינוי בהתנהגותו בלמידה לאורך הזמן כוללים התמודדות עם המשימות מורכבות ומגוונות. מכך, חשוב ביותר להתמקד בצורך תמידי לחולל שינוים בהבנתם של הלומדים באופן קשוב, יצירתי ומושכל. במהלך השיח המתווך עם הלומדים בבית הספר העל-יסודי המורה משקיע מאמצים רבים על מנת לסייע ללומד לקשר את הנלמד לעולמו הפנימי, להפוך את הידע הנרכש לרלוונטי ויישומי, וזאת מתוך מודעות לחוויות אי וודאות, סערות הרגשות ותהליכים מחשבתיים מורכבים בהם שוקע הלומד. בהוראת תחומי דעת שונים נחקרים לעומק שיטות הוראה שונות, כאשר השאלות שמציבים בפניהם החוקרים מכוונים את המורים בשטח לתיווך הלומד בתהליך ההמשגה, לחקר ההשפעה של ההוראה למקומו של הלומד ולכלל תפקיד המורה בתהליך למידה המשמעותית.
תהליכי אי הוודאות בתהליך הלמידה, הפעלת הדמיון בלמידת המושג, לימוד בהקשרים של הסביבה ושימוש רחב בכלים חזותיים, המרכיבים את המסע החשיבתי תומכים בשינוים מנטאליים, קוגניטיביים ורגשיים של הלומדים, וכך גם על יכולת הלומד להגיע לידי הבנת המושג. הוראה קשובה מכוונת את המורים להוראה איכותית ומתווכת ואת הלומדים לשינוים משמעותיים ביותר במהלך למידתם.
معهد التعليم المصغي
تعليم من نوع آخر: تعليم يحسن فهم الطالب بشكل واضح
ماذا نعني بمعهد التعليم المصغي؟
معهد التعليم المصغي هو معهد للتربية والدراسات التربوية يلتزم بالتميز التربوي. تحت رعاية كلية دافيد يلين للتربية. يعزز المعهد الأبحاث والمبادرات التربوية بحسب النهج التعليمي "للتعليم المصغي". التعليم المصغي (ت.م), نهج جديد وممتع للتعليم والتعلم والذي طوّر من قبل بروفيسور يرون شور العالم في مجال التربية، وهو مدير ومؤسس المعهد,
وهذا النهج موضح بكتابه. (فن التعلم المصغي, شور2019)
ما هو التعليم المصغي؟
احدى الصعوبات التي تقف امام التربويين هي كيفية خلق وادارة حوار بين المعلمين و بين الطلاب كوسيلة لترسيخ التعليم. هناك حاجة ماسة بأن يعبر المتعلمون عن الصعوبات التي يواجهونها في الفهم أو أن يكتشفها المعلّمون بأنفسهم بهدف تقديم التعليم الفردي الملائم للطالب..
عندما لا تتحقق هذه الحاجة يخوض الطلاب والمعلمون سويا تجربة تحفها خيبة الامل. تعليم ضعيف يؤدي لتعلُم ضعيف, دافعية ضئيلة وفجوة كبيرة مرافقة للتعليم تآكل وظيفي للتربويين تعلم مصغي هو نهج لتعليم وتعلم والذي يهدف للزيادة بشكل كبير باستيعاب الطالب. يمنح المعلمين ادوات وتقنيات تربوية لأجل مشاهدة الطلاب مباشرة وتزويدهم بحلول تربوية بهدف زيادة الدافعية عندهم. النهج يشجع استخدام هذه الادوات بهدف ترسيخ سيرورات اساسية وعملية لتشجيع تعلم متحمس.
كيف يعمل؟
1."رحلة التفكير: لقاء مع احداث غير تقليدية التي تسمح للطلاب باللقاء والتمعن من خلال عدة وجهات نظر.
2."تعلم ديناميكي/ فعال" : دائرة متكررة للتمثيل البصري والوساطة.
2.يشارك الطلاب بحوار يتطلب منهم تفكير عميق بالمادة والمصطلحات ويعرضون بعدها تبصراتهم لزملائهم في الصف. هذا اللقاء ينتج حوار ويزودهم بوقت كبير للتمعن الذاتي.
يرتبط المعلم بشكل شخصي بكل طالب وطالب ويلائم التعليم بحسب الاحتياجات المميزة وبحسب فهم كل طالب"التعلم التفاعلي او الوسائطي".
ما الذي يميز طريقة التعليم المصغي؟
ت.م عبارة عن دمج لعدة منهجيات فريدة: نظرية فويرشتاين للتطور المعرفي بواسطة الوساطة والتي تطبق من قبل بروفيسور شور بالتعليم من اجل الفهم في الصف.
استخدام الرسومات بصورة منهجية كأداة التي تسمح للمعلم اختبار وتقييم دقيق لفهم كل طالب-دون امتحانات (!), وملائمة التدخل المباشر للمعلم (الوساطة) بحسب ما هو موجود. الحفاظ على الطلاب كفعالين ومشاركين على طول سيرورة التعليم/التعلم. معا نصل لثورة تربوية بالبعد والعمق التفكيري ومشاركة المتعلمين .
يبدو كأنه اسلوب تربوي مثالي اخر...
احتمال ان يبدو للوهلة الاولى كذلك. ولكن كمجموعة من التربويين المخضرمين والناجحين بقيادة بروفيسور شور, نمنح من معرفتنا وخبرتنا التي تمتد على مدار سنوات بالتعليم بكل المستويات , من جيل الروضة وحتى التعليم الاكاديمي لألقاب متقدمة محلية وعالمية بمجالات تعليم متنوعة وواسعة. هذه ليست مجموعة من الذين يحلمون احلام اليقظة. تواصل حقيقي بين معلمين وطلاب يمكن ان يؤدي لحدوث اشياء رائعة يطور الدافعية للتعليم ويزيد قدرة المعلمين بتقدير وتقييم فهم الطالب بهدف ملائمة التعليم ورؤية التطور التفكيري للمتعلم.
انضموا الينا لهذه الرحلة
وساعدوا كل طالب على تحسين الطريقة التي يتعلم بها