יובל מיכל
ראש התוכנית לתואר שני .M.Ed בחינוך לקיימות - סביבה, חברה, בריאות
מייסדת שותפה, המכון לחינוך לקיימות
ראש התוכנית לתואר שני .M.Ed בחינוך לקיימות - סביבה, חברה, בריאות
מייסדת שותפה, המכון לחינוך לקיימות
חייגו 02-6558111
מלאו פרטים ונחזור אליכם
מה לומדים?
מתי ואיך לומדים?
הלימודים מתקיימים אחת לשבוע (ימי ג’) במשך שלושה סמסטרים (בתוספת ימים מרוכזים), חלקם נלמדים במכללה וחלקם מרחוק, ומשולבים בהם ימי סיור וקורסי מסעות מרוכזים.
מחשבות על חינוך לקיימות - ראיון עם ד"ר מיכל יובל ראש התוכנית. לחצו כאן למעבר לראיון
מכלול הקורסים הנלמדים בתוכנית יוצרים "שפת קיימות" עדכנית ופעילה, כזו המשלבת הבנה קוגניטיבית ("ראש"), מעשית ("יד") וערכית ("לב") של הרעיונות שבבסיס תפיסת הקיימות.
שיאה של התוכנית הוא בפיתוח, יישום והערכה של יוזמה מעשית במסגרת קורס "מחקר פעולה".
תפיסת הקיימות - מושגים ורעיונות יסוד; חינוך לקיימות - זרמים וגישות הלכה ומעשה; סמינריון – אדם, חברה וסביבה בתולדות המחשבה האנושית; "החופש ללמוד מהטבע" – פדגוגיה של למידה במרחבי חוץ ; "מקיימים מקום" – קהילות מקיימות ומדיניות מרחבית בסביבה עירונית ; חינוך למרחבי טבע (חינוך יער).
מערכות אקולוגיות ותשתיות ביוגיאוכימיות תומכות חיים; משבר האקלים ומשבר המגוון הביולוגי; מזון, ממון, סביבה וחברה; שמירת טבע ומדיניות מרחבית; בריאות ותחלואה סביבתית-חברתית.
אמנות ככלי חברתי-סביבתי; כלכלת מקיימת; מיומנויות תקשורת וניהול קונפליקטים; "מקיימים מקום" – קהילות מקיימות ומדיניות מרחבית בסביבה עירונית.
מחקר כמותני; מחקר איכותני; מחקר פעולה.
עבודה סמינריונית (שנה א') ועבודת גמר (מחקר פעולה – שנה ב').
מוסללה מרכז קיימות ירושלים; מצילות מזון ירושלים; בנק הגנים במכון וולקני; יער מאכל וחקלאות משמרת במושב קדרון; מרכז טיהור שפכים נחל שורק; ניהול מרחבי באגן השורק; מרכז המיחזור בחירייה; גג מקיים דיזנגוף סנטר; בתי ספר ירוקים ומקיימים; קהילות מקיימות.
מי שלא התמחו במדעי הטבע יידרשו להשלים בלמידה מרחוק קורס "מערכות יחסים בטבע" במהלך הסמסטר הראשון ללימודים.
מורים וגננות בוגרי תואר ראשון .B.Ed ממגוון התמחויות, או תואר B.A./B.Sc + תעודת הוראה
סטודנטים מצטיינים ותלמידי המסלול החמשנתי
בוגרי תואר ראשון B.A./B.Sc
מי שהתמחותם הקודמת אינה במקצועות המדעים יידרשו ללימודי השלמה בסיסיים במדעי הסביבה.
בסגל התוכנית חברים מרצים שכולם שותפים ליצירת תפיסת החינוך לקיימות עמוקה ורחבה.
מרצה בכיר, גיאגרפיה חברתית סביבתית.
קיימות ומדיניות ציבורית 1 ש"ש
מקיימים מקום - קורס בחירה 1 ש"ש
מרצה לבניית הסכמות ויישוב מחלוקות במרחבים חינוכיים, יועץ לדיקנית הסטודנטים ולמרכז לסיוע לתלמידים.
מקונפליקט לדיאלוג: מיומנויות תקשורת אפקטיבית בחינוך לקיימות 1 ש"ש
דוקטור לפילוסופיה. מרצה, חוקר וכותב בתחומי הפילוסופיה החברתית והסוציולוגיה.
תחומי עיון עיקריים: סוציאליזם, קהילתנות והתחדשות קהילתית, חינוך הומניסטי.
אדם וטבע, חברה וכלכלה בתולדות המחשבה האנושית 1 ש"ש
סמינריון: חקר משברים, דילמות, משאבים וקיימות בראייה גלובלית ומקומית 2 ש"ש
ראשת התכנית. מיסדת שותפה של המכון לחינוך לקיימות, מרצה בכירה לבוטניקה, אקולוגיה של צמחים, גינון ככלי חינוכי, חינוך לקיימות ולמידה חוץ כיתתית.
מזון, ממון, סביבה וחברה: מהמהפכה הירוקה אל החקלאות המקיימת 1 ש"ש
עבודת גמר: יזמות בחינוך לקיימות: תאוריה - מעשה - מחקר פעולה 1 ש"ש
מרצה לזואולוגיה ומדריכה פדגוגית בתחומי המדעים והסביבה, מומחית בלמידה חוץ כיתתית וב"הוויית טבע".
החופש ללמוד מהטבע 1 ש"ש
חברת הרשות למחקר והערכה.
שיטות מחקר כמותני 1 ש"ש
מרצה אורח. אמן וחוקר פרקטיקות מרחביות בין אמנות ואורבניזם. MSc. מהפקולטה לאדריכלות ובינוי ערים בטכניון. חתן פרס ישראל לאמנויות הבמה תשע"ו.
אמנות ככלי לשינוי חברתי וסביבתי 2 ש"ש
מרצה בכירה ומומחית למחקר איכותני. חוקרת היבטים חברתיים ותרבותיים שונים במערכת הבריאות בישראל.
מחקר איכותני ב' בחינוך לקיימות: מחקר פעולה 1 ש"ש
עבודת גמר: יזמות בחינוך לקיימות: תאוריה - מעשה - מחקר פעולה *
לא לומדים רק על אשפה, מיחזור, ופלסטיק.
כן לומדים את בסיס הסיפור של אנושות שהביאה על עצמה מקבץ משברים סביבתיים, חברתיים, כלכליים, מוסריים ובריאותיים שטרם ידענו כמוהם.
כן לומדים את בסיסי הידע, המיומנויות והערכים באמצעותם נוכל לפעול כיזמים וכמחנכים מתקני עולם אמתיים, בעלי יכולת מעשית משמעותית לפעול לתיקון השבר הסביבתי – חברתי של העידן הזה, ולהבטיח לילדינו סיכוי לקיום ראוי על הפלנטה.
לכל מי ששאלת הקיימות בוערת בנפשו.
לכל מי שהחליטו שאי אפשר לשבת בחיבוק ידיים ולראות את העולם מתכסה בזבל, את מפלס הימים עולה, את סופות האבק בקיץ, את הפליטים נודדים ממקום למקום, ואת ילדינו תקועים עם האף בטלפונים הניידים.
ובפועל:
למורים בעלי תואר ראשון ותעודת הוראה בכל תחומי הדעת.
לבעלי תואר ראשון שאינם מורים, במסלול מייחודי המשלב לימודי מוסמך והכשרה לתעודת הוראה.
יום בשבוע (ימי ג') במשך שלושה סמסטרים, בתוספת ימים מרוכזים.
לעיתים נפגשים פנים אל פנים, לעיתים לומדים מרחוק, ולעיתים (קרובות) יוצאים לימי סיור מרתקים.
תמיד מגוון, מעניין, וממוקד ביצירת חינוך לקיימות מיטיבה, אופטימית ומספקת!
"קיימות" מאגדת בתוכה הרבה תחומי דעת ומיומנויות מעשיות. לכן קיבצנו בתוכנית סגל מרצים ממגוון תחומי דעת הפורשים לפניכם את תפיסת הקיימות לרוחבה ולעומקה. ממשבר האקלים ועד יזמות בקיימות, מאמנות ופילוסופיה ועד לחקלאות וגיאולוגיה, מלמידה מחוץ לכיתה ועד המגוון הביולוגי, משיטות מחקר בשדה ועד מיומנויות תקשורת וניהול קונפליקטים, וכן הלאה. יחדיו אנו בונים אתכם, הסטודנטים, את הסיפור השלם של חינוך לקיימות ומכשירים אתכם להיות מתקני עולם אמיתיים.
במערכות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות.
בגני ילדים ובבתי ספר, ברשויות מקומיות ובארגוני החברה האזרחית.
בכל מקום שמבין שקיימות היא הסיפור של העידן שלנו.
במסגרת הסכם הקידום של עובדי הוראה ב"אופק חדש", יוכרו 120 ש"ב (4 ש"ש) מלימודי התואר השני כחלק מ-180 ש"ב הנדרשות לצורך קידום בדרגה.
אנו מזהים בעייה או שאלה שמטרידה אותנו כמחנכים, כהורים או כאזרחים, מציעים יוזמה קצרה ותכליתית לטיפול בבעייה, וחוקרים את פעולתנו.
הנה כמה דוגמאות מעבודת הגמר של בוגרי מחזור א':
סקרנים? קראו עוד אודות עבודות הגמר השונות
האם אפשר יום בשבוע בלי בשר?
אפרת חקרה את חברותיה. התוצאות הפתיעו את כולנו.
מה נעשה עם העזובה במרחב בית הספר?
נור יזמה הקמת "קיר ירוק" וסחפה אחרי את כל תלמידיה וצוות המורים.
יחדיו הם תכננו ובנו מאפס קירות ירוקים (ממשטחים ממוחזרים, כמובן). הקירות מילאו את חצר בית הספר בחיים חדשים, בפרחי נוי ובתבלינים.
מה נעשה עם פיצוץ האוכלוסין?
חי חקר נערי מכינות קדם צבאיות ושנות שירות ובדק האם החשיפה למשמעות הריבוי הטבעי בישראל תגרום למי מהם לחשוב אחרת תכנון משפחה.
יהדות דתית וקיימות – ערכים מתנגשים?
שלמה חקר את ערכי שמירת חוקי הדת המובילים מורים מהזרם החרד"לי והפגיש אותם עם ערכים של קיימות ושמירה על הסביבה.
מרחב המחקר היה הקמה וניהול של מערך מיחזור (קומפוסטציה) של עודפי מזון מארוחות הצהריים של נערי הישיבה.
האם הביאה הפעולה את המורים לשינוי תפיסותיהם? לשינוי התנהגות?
כיצד מבינים ילדים והוריהם את מקומנו בין שאר היצורים החיים במערכת האקולוגית?
פז חקרה איך מחלקים ילדים והוריהם את מרחב המחייה המשותף עם הדורבנים המתרוצצים בשכונת מגוריהם – בית הכרם.
רחלי יזמה בניית תיבות קינון בגן הילדים וחשפה את הטף והוריהם לרעיונות של מגוון ביולוגי ושל שמירת טבע.
יעל בנתה גינה בחורשת הברושים שבהר אדר. האם גרם המעשה לשינוי עמדות של הורי הילדים?
חממת צמחים – מחנכת לקיימות?
לאנה חשפה את תלמידותיה מהחינוך המיוחד (בתפקוד נמוך) לערכים של שמירת טבע דרך עבודה בחממת בית הספר.
בשיתוף עם מהנדס החקלאות הבית ספרי, הם יצרו גן עדן קטן של צמחי מאכל וירקות לרווחת קהילת בית הספר כולו.
הגינה הקהילתית – שדה חברתי וסביבתי מסוג אחר
הינד הפגישה משפחות יהודיות וערביות בביה"ס בו היא מלמדת במרחב הגינה, סביב ארוחות משותפות מיבולי הגינה ובתרומת הבית.
נוגה חקרה את הגינה כמקום מפגש לתושבי השכונה, ואת מקומם של ה"עשבים רעים" שגדלים דווקא בלב הגינה בתוך המארג האקולוגי בגינה.
קיימות היא היכולת לספק קיום הוגן לאוכלוסיית העולם בהווה מתוך אחריות לדורות הבאים. פעולה מוגדרת " בת-קיימא" אם ניתן לחזור עליה שוב ושוב בלי שיהיו לה השלכות סביבתיות וחברתיות מזיקות או בלתי הפיכות.
חינוך לקיימות עוסק ביצירת השינוי ההתנהגותי והתודעתי הנדרש לשם התאמת אורחות חיינו למציאות הסביבתית – חברתית – כלכלית של המאה ה-21 ולאתגרים שהיא מזמנת לנו ולדורות הבאים. זאת באמצעות פיתוח אוריינות סביבתית, רגישות חברתית ומוסרית ואקטיביזם אזרחי.