
עד לפני קצת פחות משנתיים יישומי בינה מלאכותית (AI-Artificial Intelligence) היו שמורים לחברות טכנולוגיות מומחיות בלבד. ההתפתחות המהירה של הבינה המלאכותית והפיכת כלי בינה מלאכותית גנרטיבית (Generative AI ) לנגישים הביאו למהפכה של ממש בחיינו בכלל ובעולם החינוך בפרט.
בינה מלאכותית גנרטיבית (AI) היא סוג של AI שמייצר תמונות, טקסט, סרטונים ומדיה בתגובה לפרומפטים (הנחיות) שהוזנו לכלי.
הפרומפט מהווה קלט (בדרך כלל טקסט) המורה ל-AI הגנרטיבי ליצור את התגובה הרצויה. במילים אחרות, כתיבת הפרומפט היא הדרך בה אנו מבקשים מבינה מלאכותית לעשות משהו. מכאן, שניסוח מדוייק וטוב של פרומפט הוא המפתח לקבלת תוצר מיטבי.
לפניכם שתי שיטות ואתר אחד מוצלח ביותר שיעזרו לכם לכתוב פרומפטים בעולם החינוך וליצור עזרי הוראה:
1) שיטת חמשת ה"ש" לכתיבת פרומפטים בחינוך:
השיטה של חמשת ה-“ש” היא כלי יעיל ומסודר לכתיבת פרומפטים אפקטיביים וממוקדים, במיוחד בתחום החינוך וההוראה
את השיטה פיתח אייל עזרא. הסבר נוסף ומפורט תמצאו כאן
1. שימוש בפרטי הסביבה והתמחות
ספק לצ'אטבוט את ההקשר של על התפקיד, המומחיות ו/או
הסביבה שבה הם צריכים להשתמש כדי להנחות את הפלט
שלו. לדוגמה: 'אתה מורה לאנגלית בתיכון המתמחה בספרות
עכשווית. חשוב לך לפתח כישורי חשיבה ביקורתית וניתוח
טקסטואלי בקרב התלמידים. יש לך כיתה עם תלמידים
מרקעים שונים ורמות שונות באנגלית".
2. שאלות ממוקדות
להיות ספציפיים בהוראות. הגדירו בבירור את המשימה וספקו פרטים על מה שתרצו לכלול. לדוגמה: 'פתח שיעור של 45 דקות על המהפכה התעשייתית, התמקד בשינויים חברתיים וכלכליים שהתרחשו באותה תקופה השתמש במצגות סרטונים קצרים, ופעילות דיון כיתתי. את הפיתוחים הטכנלוגיים המרכזיים והשפעתם על החברה המודרנית"
3. שפה ברורה ופשוטה
השתמש בגישה של שיחה בשפה פשוטה שתמנע לרגון מיותר. לדוגמה: תכנית שיעור במתמטיקה לכיתה ד: בנה שיעור של
40 דקות על חיבור וחיסור שברים. השתמש בדוגמאות מהחיים היומיומיים כדי להסביר איך לחבר ולחסר שברים
בצורה פשוטה. כלל תרגילים עם תמונות ומשימות שיאפשרו לתלמידים לתרגל את החומר.
4. שתף כמה שיותר פרטים
ספר ל-Chatbot כיצד לבנות את הפלט עם פרטים על פורמט, קהל ו/או קטעים. לדוגמה: 'מחזור הסיני לכיתה ז. בפורמט מצגת PowerPoint של 15 שקופיות הצג את המושגים הבסיסיים של המחזור המימי לאחר מכן הדגם כיצד המחזור המימי משפיע על הסביבה והאקלים. השק פיןת האחרונות יהיו מוקדשות לפעילות כיתתית - תרגול ושאלות לדיון, כלול תמונות.
5. שליחת משוב
ספק משוב בכל נקודות השיחה. שתף פרטים על מה שצריך לתקן כדי שיענה על הצרכים שלך. לדוגמה: אני רואה שהתמקדת בתיאור המדעי של התהליך. אבל חסרות פעילויות מעשיות שיקנו לתלמידים הבנה עמוקה יותר. אני מבקש להוסיף שתי פעילויות מעבדה שבהן התלמידים יוכלו לראות בפועל את השפעת האור והמים על צמחים.
*תודה לד"ר אלווירה בר שהפנתה את תשומת ליבנו לכלי זה
2. תמד"מ: ארבע המרכיבים לכתיבת פרומפט
לפרומפט מיטבי יש ארבעה מרכיבים : תפקיד, משימה, דרישות, משוב:
תפקיד:
הנחיות המתחילות ב"תנהג כמו..." או "תעמיד פנים שאתה..." מספקות תגובות דומות לאלו
של התפקיד שצויין. הגדרת תפקיד ספציפי להנחיה נתונה מגדילה את הסבירות למידע מדויק יותר כאשר היא מבוצעת כראוי.
דוגמה:
"אתה מומחה בשיווק, אני מבקש ש..." "אתה עורך לשוני, קרא את..." "אתה חוקר היסטוריה יהודית, כתוב סיכום על..."
משימה:
הגדירו היטב את המשימה אותה תרצו שכלי ה Al יבצע היו ספציפיים לגבי מטרת המשימה,
שכן יעדים לא ברורים מובילים לתפוקות גרועות יותר
דוגמה:
"אתה חוקר היסטוריה יהודית, כתוב סיכום שלא יעלה על אורך של (....) על הגורמים
שהביאו למהפכת הדפוס. הבא את מקורות המידע עליהם אתה מבסס את הסיכום."
דרישות:
כתבו דרישות ברורות לגבי המענה שברצונכם לקבל.
דוגמה:
-כתוב את הסיכום בשפה שמותאמת לתלמידי כיתה י"ב.
-צטט מקורות מידע על פי כללי APA7
-השתמש רק במקורות מידע אקדמיים
שפורסמו בין השנים (....)
משוב:
לאחר קבלת תוצר ראשוני, רצוי לספק הנחיות נוספות על מנת לדייק את התוצר (אם הוא לא עונה על ציפיותיכם).
דוגמה:
"כתוב פירוט נוסף לנקודות השלישית שציינת..."
"ספק דוגמה לפעילות אפשרית שידגים את (...) שציינת בתשובתך"
האתר מציע שני מדורים לשדרוג ההוראה:
מומלץ מאוד לגלוש לאתר ולבחון את האפשרויות השונות שמוצעות בו. מבטיחים חווה מעניינת ותורמת!
התרומה של AI בחינוך היא רחבה ומגוונת, ויש לה פוטנציאל לשפר באופן משמעותי את חוויית הלמידה וההוראה:
התאמה אישית של הלמידה פרסונליזציה של החינוך:
באמצעות כלי AI ניתן לנתח את הישגי התלמידים ולזהות את החוזקות והחולשות שלהם, ובכך להתאים את חומרי הלמידה וההערכה לצרכים האישיים של כל תלמיד.
מעקב והערכה רציפה:
כלים מבוססי AI יכולים לספק מעקב והערכה רציפה על הישגי התלמידים, ולזהות מוקדם קשיים או פערים בלמידה, מה שמאפשר התערבות מהירה ויעילה.
שיפור הנגישות:
AI יכול לספק תמיכה לתלמידים עם צרכים מיוחדים באמצעות כלים מותאמים אישית כגון תוכנות קריאה וכתיבה, תרגום בזמן אמת, וסיוע בהבנת חומר הלימוד.
שיפור דרכי ההוראה:
כלים מבוססי AI יכולים לספק למורים תובנות וניתוחים על בסיס נתוני למידה, ולסייע להם לשפר את שיטות ההוראה שלהם.
ניהול זמן יעיל:
מערכות AI יכולות לבצע משימות חזרתיות כמו בדיקת מבחנים והערכת עבודות, מה שמפנה למורים יותר זמן להשקיע בהוראה ובפיתוח תלמידים.
פיתוח מקצועי למורים:
מערכות AI יכולות לסייע בפיתוח מקצועי של מורים על ידי המלצה על קורסים, הדרכות, וחומרי לימוד המותאמים לצרכים האישיים והמקצועיים שלהם.
הכנת משימות מסוגים שונים:
כלי AI יכולים להציע מערכי שיעור, פעילויות שונות לביצוע בכיתה, להכין מצגות ועוד.