Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הינך נמצא כאן

מרצים מפרסמים

באנר מחקר ופרסומים
מרצים מפרסמים

הינך נמצא כאן

באורה החייור של הזרות כריכה
באורה החיוור של הזרות
ד"ר בלה שגיא

הוא מסתובב אליה, מבטו ננעץ בה וסוניה צועדת צעד אחד אחורה כאילו למבט שלו כוח פיזי כמעט. "את! את רוצה להיות סופרת?"
היא לא עונה לו, אבל זה לא משנה לו. "יום אחד את תגידי לי תודה על כל זה, רק זה יעשה ממך סופרת! תאמיני לי שאני יודע, רק מתוך כאב את יכולה לכתוב משהו ששווה משהו!"
"אם זה ככה אז אני בכלל לא רוצה להיות סופרת!" היא צורחת בחזרה, דמעות מתפרצות מתוך עיניה, "כי אני אף פעם לא אגיד לך תודה! אף פעם!"
לא אכתוב, היא נודרת שם, ואם אכתוב – לא עליו, לא עבורו ולא בשפה שבה יוכל לקרוא. מתוך שלל ההבטחות הגועשות הללו בליבה של ילדה, היא נאלצת להתיר נדרים על שלוש.

שני זרים נפגשים בחדר המדרגות באזעקה, זוג תועה בין הריסות הקשר שלו ברומא, שני אחים ששורשי ילדותם כפותים בצער וכאב מתמודדים עם עברם על רקע גסיסת אביהם. הדמויות בבאורה החיוור של הזרות בודדות אף כשהן ביחד, מנוכרות לעצמן ולסביבה גם בתוך המשפחה, הזוגיות, השפה שאיתה נולדו. 

כמו בשבר ענף ירוק, ספרה הראשון של שגיא, גם קובץ סיפורים זה מפגיש את הקורא עם הקו הדק בין ניכור לאהבה, בין אמת ובדיה, בין שייכות וזרות. הסיפורים נעים מכפר רוסי בתחילת המאה ה־20 למלון מפונים בתל אביב, וכולם עוסקים בהגירה, בושה ואובדן, אך גם מספרים רגעי חסד קטנים, מציעים חמלה ואפשרות, ולו לרגע, להישיר מבט.

הספר הופק בסיוע קרן רבינוביץ לאמנויות ת"א (ע"ר).

 

ד"ר בלה שגיא, ביבליותרפיסטית וד"ר ללימודי מגדר, מנהלת התכנית לתואר שני M.A.A.T - התכנית לטיפול באמצעות ביבליותרפיה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין ובתוכנית לפסיכותרפיה של האוניברסיטה העברית.

ספרה שבר ענף ירוק זיכה את הוצאת "שתים" בפרס שר התרבות לספר ביכורים וזכה לשבחי הביקורת. 

מעבר לפרטים נוספים על הספר ורכישה

"יהודה משממה תקום – מבט ארכיאולוגי על ארץ יהודה בתקופה הרומית המאוחרת"
ד"ר איתן קליין

הספר נכתב על ידי ד"ר איתן קליין, מרצה ללימודי ארץ ישראל, ארכאולוגיה והיסטוריה במכללה ובמכללה האקדמית אשקלון, וכן משמש כסגן מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות.

בשנים האחרונות הוא מנהל את פרויקט ההצלה הארכאולוגי הלאומי במערות מדבר יהודה, ומייצג את מדינת ישראל בפורומים בין־לאומיים שעוסקים בשמירה על נכסי מורשת תרבותית ובכנסים מדעיים.

פרסם יותר ממאה מאמרים מדעיים בכתבי עת שונים בארץ ובעולם וערך שני ספרים אקדמיים. מחקריו עוסקים בהיסטוריה של ארץ ישראל בתקופות הקלאסיות, בגיאוגרפיה ההיסטורית של ארץ יהודה, בתרבות החומרית של התקופות הקלאסיות בארץ ישראל ובחקר חללים תת־קרקעיים.

ספר זה שלפניכם מבוסס על עבודת הדוקטור שלו.

מעבר לפרטים נוספים על הספר ורכישה

מה עושים עם הבלאגן הזה?
ד"ר ברוך בר-אב

שמחים לבשר על הוצאת ספרו החדש של ד"ר ברוך בר אב, ראש תוכנית חינוך מבוגרים במסלול היסודי במכללה, ”מה עושים עם הבלגן הזה?”
הספר הנפלא הזה העוסק בפנימייה לנוער בסיכון. ומתאר את הווי החיים בפנימיית ”בית קמפר” שאותה ניהל במשך 15 שנה, ובפנימיית ”הרי ירושלים” שבה עבד כמדריך ורכז.
השאלות המרכזיות העולות בספר הן איך אפשר ליצור קשר עם ילד שעולם המבוגרים הפנה לו עורף? איך אפשר לראות את העולם דרכו?
כוחו של הספר טמון דווקא בכך שאינו מנסה לתת תשובות מוחלטות, או להיות ”מדריך למדריכי פנימיות”. אלא מדגיש דווקא את תחושות חוסר האונים, התסכול והאובדן מול הנערים הללו, שאיבדו את היכולת לתת אמון גם במסגרות ובאנשים המיטיבים ביותר.
סיפורי הקובץ – חלקם נגמרים בסוף טוב וחלקם לא – יעוררו בכם בכי, צחוק, חמלה, ובעיקר תקווה.

לחצו כאן למעבר לרכישת הספר המומלץ

“To Structure or not to Structure, That is the Question: Mistakes Made in Music Therapy in Light of the Dilemma Whether or not Therapy Sessions Should be Structured”
ד"ר חוה וייס, ראשת המכון לטיפול באמנויות וראשת התכנית לתואר שני בטיפול במוזיקה במכללה.

המאמר עוסק בטעויות בטיפול במוזיקה כשמדובר בדילמת הבניית המפגשים בתהליך טיפולי והתפרסם בכתב העת הבינלאומי: “Journal of Trial and Error”.

לקריאת המאמר לחצו כאן

Learning to Learn with a Havruta: Pragmatic and Ethical Facets
ד"ר אסתי בן מנחם

מצ"ב קישור למאמר: "”Learning to Learn with a Havruta: Pragmatic and Ethical Facets
המאמר נכתב על ידי הד"ר אסתי בן מנחם, מרצה במכללה והתפרסם בכתב העת: "Journal of Jewish Education"

לקריאת המאמר – לחץ כאן

"חוכמת השבוע, כלים לצמיחה אישית"
גב' ענת דור

חוכמת השבוע, כלים לצמיחה אישית".

הספר נכתב על ידי הגב' ענת דור, מרצה במכללה.

בספר זה מוצגת זווית ראיה חדשה לטקסט ההיסטורי של התורה.

בכל פרשה נבחר קטע ובו רעיון המנותח על פי שיטת ה- NLP - שיטת הטיפול המבוססת על הגישה למצויינות בחיים.
בנוסף לחדשנות בפירוש הטקסט, מוענקים לקורא כלים להתנהלותו בחיי היום-יום ובמצבים מאתגרים שמזמנים החיים.

המפגש בין עתיק לחדש ,מאפשר את הידוק הקשר של הקורא עם שורשיו, בבחינת "דע מאיפה באת ולאן אתה הולך..."
כל אחד יכול להתחבר לפרשת השבוע שלו (בתאריך העברי בו נולד) ולקבל ממנה הכוונה וחיזוקים רלוונטיים עבורו.

הספר פרקטי בלקיחת רעיונות לדרשת בר-מצוה, לשולחן השבת וכן לכתיבת ברכות לימי הולדת ולאירועים, והוא שימושי לאלה שעוסקים בעיצוב התנהגות של אנשים: הורים, מחנכים, יועצים,מטפלים, מאמנים, מדריכים ועוד.

תנו לחומר ללמד! תיווך למידה בעזרת חמר
ד"ר אורלי נזר

תנו לחומר ללמד! תיווך למידה בעזרת חמר, הוצאת פרדס. הספר נכתב על ידי הד"ר אורלי נזר, מנהלת המשרד לתכניות בינלאומיות במכללה.

"בבקשה לסגור מחברות, להכניס מחשבים לתיק... היום לומדים בחֵמר!"

לתהליכים של שליפת ידע בכל המקצועות ־ מלשון וספרות ועד מתמטיקה וגאומטריה ־ וניסוח ייצוג תלת–ממדי לידע הזה, יש יתרון על פני דיבור או כתיבה. ניסוח ידע דרך פיסול בחומר, ולאחר מכן קיום דיאלוג של היוצר עם יצירתו ועם הצופים, מחוללים תובנות חדשות והופכים את חומר הלימוד לזכיר ולמשמעותי באופנים רבים.

ספר זה ממחיש את תרומתה של אמנות הפיסול בחֵמר ללמידה של תחומי דעת שונים, ורואה באמנות הזאת כלי חשוב, נגיש וחווייתי, המשרת למידה והבנה של מושגים מעולמות תוכן אחרים. מערכי השיעור המוצעים בספר שלפניכם הם יוצאי דופן, אך קלים ביותר ליישום, ומוליכים לתוצרים חזותיים ייחודיים, שהדיון בהם מאפשר הרחבה, נוסף על המרתם בידע עיוני, לעתים מופשט. בעזרתם יפתחו מורים ותלמידים את יכולתם לעשות שימוש בדמיונם, לתת לחומר צורה בעלת משמעות, לבצע מהלכים בלתי צפויים, ולהפעיל שיפוט על סמך רגשות.

"כולנו זקוקים לחסד" שימוש בשירים ככלי לטיפול בבנות זוגן של מתמודדים עם הפרעת דחק פוסט-טראומטית עקב אירועים צבאיים.
ד"ר חוה וייס

מצ"ב קישור למאמר: "כולנו זקוקים לחסד" שימוש בשירים ככלי לטיפול בבנות זוגן של מתמודדים עם הפרעת דחק פוסט-טראומטית עקב אירועים צבאיים.

המאמר נכתב על ידי הד"ר חוה וייס, ראשת המכון ללימודי תואר שני לטיפול באמנויות וראשת התכנית לתואר שני M.A.A.T - התכנית לטיפול באמצעות מוזיקה,

והתפרסם בכתב העת של אוניברסיטת חיפה: "טיפול באמנויות: מחקר ויצירה במעשה הטיפולי"

לקריאת המאמר – לחץ כאן

Self-bibliotherapy: writing and identity consolidation processes in “Emily of New Moon” by Lucy Maud Montgomery
ד"ר בלה שגיא

מצ"ב קישור למאמר: "Self-bibliotherapy: writing and identity consolidation processes in “Emily of New Moon” by Lucy Maud Montgomery".

המאמר נכתב על ידי הד"ר בלה שגיא, מרצה בתוכנית לביבליותרפיה ובחוג לספרות במכללה והתפרסם בכתב העת: "Journal of Poetry Therapy"

מעבר לקריאת המאמר