Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הינך נמצא כאן

באנר ולדורף
חינוך יסודי בגישת ולדורף

הינך נמצא כאן

לייעוץ ורישום ללימודים: 
שעות קבלה: 

בימים שני ורביעי בתאום מראש

אודות המסלול

"חינוך חווייתי הופך למידה מנותקת לחוויית חיים. לומדים בו על העולם, מתוך העולם. לומדים לראות, לשמוע, לגעת, לטעות לחוות רגש ולחוות דעה" (טליה שניידר)

חינוך ולדורף (חינוך אנתרופוסופי), מציע במאה השנים האחרונות (מאז הווסדו ב- 1919) גישה חינוכית אשר שמה את הילד וצרכיו במרכזה, ומבקשת לפתח בו את הסקרנות, תשוקה ואהבת הלימוד באמצעות חינוך המשלב אומנות, יצירה, ניסוי, חוויה ומעורבות.

המבקשים לעסוק בחינוך יוכלו לפגוש גישה יצירתית ושלמה לחינוך. ההכשרה מתבססת על קידום ההתפתחות האישית של כל סטודנטית וסטודנט בהעמקה פילוסופית ורוחנית. זאת תוך פיתוח כלים להתבוננות מודעת ומועילה על התפתחותם של ילדים בגילאים שונים.

לימודי חינוך יסודי בגישת ולדורף במכללת דוד ילין

חלק חשוב בהכשרה עוסק בפעילות אומנותית בתחומים מגוונים: ציור ורישום, מוזיקה ושירה, דרמה ודיבור, אוריתמיה (אומנות תנועה אנתרופוסופית) ופיסול ועיצוב בעץ ובחמר. כמו כן שמה ההכשרה דגש על התנסות מעשית ועבודה בבתי ספר ולדורף במהלך שנות ההכשרה.

בישראל פועלים כיום 30 בתי ספר, 9 בתי ספר על יסודיים ומאות גנים הפועלים על פי שיטת חינוך זו. בשנת 2017 זכה חינוך ולדורף בהכרה של משרד החינוך כזרם ממלכתי - ייחודי, מוכר ורשמי. הכרה זו הביאה לתנופה נוספת במספר בתי ספר ולדורף וכן גדל והולך מספר בתי הספר המבקשים לפעול בהשראת ולדורף.

תמר רייכר מספרת על הלימודים במסלול ולדורף

מסלול ההכשרה בגישת ולדורף פועל למעלה מ- 25 שנה במכללה האקדמית על שם דוד ילין ומציע מסע ייחודי אל תוך עולם החינוך האנתרופוסופי. מסע המיועד גם למבקשים לעסוק ולהעמיק בחינוך ולדורף וגם לאנשים המבקשים להביא מרוחה של הגישה אל תוך מערכת החינוך המקובלת - סטודנטים המתחילים את דרכם בעולם החינוך וכן אקדמאים המבקשים לעשות הסבה מקצועית ולעבור לעולם החינוך.

הסטודנט עידן עטיה מספר על מסלול ולדורף

המרכז להכשרה בחינוך אנתרופוסופי - ולדורף

פעילות המרכז כוללת מגוון תוכניות:

  • מסלולי הכשרת עובדי הוראה לבתי ספר יסודיים בגישת ולדורף ובכלל זה:
    • תוכנית הכשרת עובדי הוראה לבתי ספר יסודיים (בגישת ולדורף): מסלול ייחודי המשלב תואר בחינוך, תעודת הוראה ותעודת הכשרת ולדורף בינלאומית.
    • הסבת אקדמאים להוראה בבית ספר יסודי בגישת ולדורף.
    • תוכניות להשלמת תואר ותעודות הוראה למורים וגננות העובדים בפועל בבתי ספר ובגנים המחנכים בגישת ולדורף.
  • תוכנית משותפת עם המסלול לגיל הרך במכללה המשלבת תואר בחינוך, תעודת הוראה לגיל הרך ותעודת הכשרת ולדורף בינלאומית.
  • שיתופי פעולה עם מוסדות אקדמאיים מקבילים בחו"ל (כדוגמת אוניברסיטת אלאנוס בגרמניה).
  • הפעלת מרכז השתלמויות ארצי המתמקד בגישת ולדורף.

המרכז ומסלולי ההכשרה מנוהלים על צוות המונה 6 חברים מבין צוות מורי המסלול ורכזת המסלול.

מעבר למידע נוסף אודות תכניות להשלמת תואר ותעודת הוראה למורים בפועל ולגננות בפועל

מהו חינוך ולדורף

חנוך לנער על פי דרכו (משלי כ"ב 6)

חינוך ולדורף הוא דרך חינוכית שמקורה בתפיסת העולם האנתרופוסופית אותה ייסד רודולף שטיינר בתחילת המאה ה-20 באירופה. שטיינר עסק במגוון תחומים וביניהם הקמת בית ספר ניסיוני לילדי פועלי בית החורשת לסיגריות "ולדורף – אסטוריה" בעיר שטוטגרט בגרמניה, זאת לבקשת בעל המפעל. בית הספר הוקם ב- 1919 מיד לאחר תום מלחמת העולם הראשונה. (מכאן גם השם חינוך ולדורף).

בבסיס חינוך ולדורף ניצבת הפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר, שנולדה אומנם מתוך השקפת העולם האנתרופוסופית אולם דומה בעיקריה לתורתם של הפסיכולוגים ההתפתחותיים הגדולים של המאה שעברה: פיז'ה, אריקסון, פרויד וקוהלברג.

גישות אלו רואות את התפתחות הילד כסדרה של שלבים התפתחותיים עוקבים, שכל שלב נבנה על ומתוך השלב הקודם ומהווה המשכו הטבעי. הדגש אינו על מהירות או הישגיות, אלא על ביסוס השלב ההתפתחותי בו נמצא הילד, פיתוח כישוריו ויכולותיו העכשוויות ובנייה איטית ויסודית שלהם.

למערכת חינוך זו מרכיבים שונים האורגים בתוכם את התפיסה החינוכית. לכל מרכיב חלק בבניית התהליך בו הילד והילדה צומחים. מתודות ההוראה, האווירה החינוכית, תכניות הלימוד, דרכי הערכה, הקשר בין מורים לילדים ואפילו צורת המבנה, צבעיו ועיצוב הרהיטים מכוונים לכך.

השאלות שמחנכי ולדורף שואלים את עצמם אינן: "מה עלינו לעשות על מנת להכין את הילד לזמן עתידי כלשהו?" או "אילו כישורים ותכונות יש להקנות לו על מנת שישתלב בחיים לאחר בית הספר?" אלא פשוט: "כיצד לפתח את כישוריו, את יכולותיו ואת פנימיותו בצורה הטובה וההרמונית ביותר."

המרכיבים השונים של מערכת החינוך מכוונים לתת תשובה לשלב ההתפתחותי בו נמצאים הילדים. מכאן שחינוך ולדורף אינו מקשה אחת, רעיון אחד שמיושם בכל שנות הגן ובית הספר, אלא תהליך דינאמי, משתנה, שעובר מטמורפוזה בהתאם לגילאי הילדים. כוחות ואיכויות מסוימים שמאפיינים גיל כלשהו יכולים לעבור במהלכן של שנות הילדות שינוי, ואז להפוך לכוחות ואיכויות שונים לגמרי.

מאוד בקיצור ניתן לתאר את השלבים ההתפתחותיים עליהם שמים דגש בחינוך ולדורף בצורה הבאה: 

בשנות החיים הראשונות (גיל הגן) מתמקדים בעיקר בתנועה, חוויות חושים עזות, משחק חופשי ומלא דמיון וכל מה שקשור לחיקוי עולם המבוגרים בפעילות ומשחק. גן ילדים ברוח חינוך ולדורף מהווה מקום של עשייה, של עבודה ושל התרחשות מלאת יוזמה, דמיון וחיים.

בבית הספר היסודי דגש מיוחד מושם על תהליכים אמנותיים. הילדים נכנסים בשעות בית הספר לעולם מלא יצירה אמנותית במישורים מגוונים: שירה ומוזיקה, דקלום ודרמה, ציור ורישום, תנועה, פיסול ועיצוב ועוד. האמנות אינה באה בנוסף לתהליכי הלימוד אלא היא הכלי המרכזי דרכו מלמדים כל נושא ונושא.

בשנים של גיל ההתבגרות מרחיבים את כל מה שנעשה עד כה לשלושה כיוונים עיקריים. הראשון הוא לימוד עיוני מעמיק, שמבוסס בעיקר על האקטיביות של התלמידים עצמם. בין היתר מדובר על עבודות חקר, פרויקטים במישורים שונים, עבודות קבוצתיות ולימוד אינטגרטיבי שמשלב תחומי ידע שונים. השני הוא התנסות משמעותית במישורים אומנותיים רבים. והשלישי מתמקד במעורבות חברתית בקהילה המקומית והארצית.

 לקריאה נוספת היכנסו לאתר ולדורף ישראל

תוצרי סיום קורס מלאכות - גמדים

מהי אנתרופוסופיה

הבסיס הרוחני של חינוך ולדורף הוא האנתרופוסופיה, מדע הרוח מיסודו של רודולף שטיינר. האנתרופוסופיה קוראת תגר על המושג של גבולות הידיעה, היא איננה מקבלת את ההנחה שידע חייב להישען על ההתנסות החושית ופותחת פתח לאפשרות שגם התנסות על חושית יכולה להוות מקור לידע.

לזמן בו אנו חיים מאפיינים משלו. הרציונליזם המצומצם שאיתו נפתחה המאה ה-20 איננו מספק יותר, ובחיפוש אחר משמעות יוצרים בני אדם צעירים קשר לתורות רוחניות מסוגים שונים. בחיפוש זה יש לאנתרופוסופיה מקום ייחודי: משימתה היא להביא ביחד את שאיפת העומק של המזרח עם פירות היצירה האינדיבידואלית של המערב ולאפשר מסלול של יצירה רוחנית מודרנית, נגיש לכל אדם.

כדי להבדיל בין ידיעה לבין השערות בעלמא, דורשת האנתרופוסופיה פיתוח נמרץ של החשיבה. החדירה למישורים העמוקים יותר של הקיום איננה יכולה להסתפק בחשיבה שכלתנית אלא עליה לשאוף לקשר חדש בין חשיבה ורגש. הרגש עושה את דרכו לאובייקטיביות והחשיבה הופכת חמה וקונקרטית יותר. בדרך הארוכה של חינוך חיי הרגש החשיבה והרצון מתאפשרת התמרתן ליכולות של ראיה תמונתית, השראה ואינטואיציה. בתהליך זה יש מקום מרכזי להתנסות האמנותית המהווה מסלול התחנכות אישי.

לקריאה נוספת:

אתר אתרופוסופיה בישראל

אתר מגזין אדם עולם

תוצרי סיום קורס מלאכות - ערכת תפירה

מבנה ותכנית הלימודים

רכיב הלימודים

היקף שעות (ש"ש)

לימודי חינוך והוראה

12 ש"ש

לימודי דיסציפלינה

דו-חוגי – חוג א' חינוך יסודי ברוח ולדורף

30 ש"ש

חוג ב' – מקצוע הוראה

26 ש"ש

הכשרה קלינית

18ש"ש

לימודי העשרה (כולל אנגלית למטרות אקדמיות 2 ש"ש)

4 ש"ש

סה"כ

90

קורסים לתעודת ולדורף עולמי (במסגרת המרכז ללימודי תעודה והשתלמויות)

25 ש"ש

סה"כ, כולל קורסים לתעודת ולדורף עולמי

115 ש"ש

תנאי קבלה לתואר ראשון בחינוך .B.Ed

  1. עמידה באחד מהתנאים הבאים:
    - תעודת בגרות /מכינה קדם אקדמית בממוצע 92 לפחות, מלבד המסלול לחינוך מיוחד, בו נדרש ממוצע 95.
    - ציון משולב 540 ומעלה (ציון משולב – בגרות ופסיכומטרי).
  2. ועדת קבלה

    במידה שציונך נמוך מ 92 או ציון משולב של 540 ועברת בהצלחה את ועדת הקבלה, תוכל להשתתף בוועדת חריגים או לגשת למכינה ייעודית  וכן להגיש ראויים לקידום.

צרו עימנו קשר עוד היום לקבלת מידע נוסף בנוגע לתנאי קבלה לתואר ראשון בחינוך והוראה וכן וסיוע בחישוב הציון המשולב.
02-6558111 בוואטסאפ או בשיחה טלפונית.

*למידע המורחב יש לעיין בחוזר היערכות של משרד החינוך – נספח 1: תנאי קבלה, המתעדכן מעת לעת.

מעבר למידע מורחב אודות תנאי הקבלה  ; מעבר למחשבון לחישוב הציון המשולב

סטודנטים ובוגרים משתפים

המסלול פתח לי את הראש להסתכלות חדשה על החיים, על אנשים, על חינוך, על הורות.. מעניין מאוד. בשבילי האנתרופוסופיה הפכה לדרך חיים, ואני שמחה שנחשפתי אליה.

המסלול פתח לי את הראש להסתכלות חדשה על החיים, על אנשים, על חינוך, על הורות.. מעניין מאוד. בשבילי האנתרופוסופיה הפכה לדרך חיים, ואני שמחה שנחשפתי אליה.

אלו לימודים שאינם כמו המסגרת האקדמית הרגילה, קבוצות קטנות ואינטימיות, עבודה פנימית ורוחנית.

אלו לימודים שאינם כמו המסגרת האקדמית הרגילה, קבוצות קטנות ואינטימיות, עבודה פנימית ורוחנית.

אלו לימודים אקדמאיים לכל דבר פשוט הרבה יותר חוויתיים, מעניינים והם לא רק "לימודי חינוך" אלא לימודים לחיים.

אלו לימודים אקדמאיים לכל דבר פשוט הרבה יותר חוויתיים, מעניינים והם לא רק "לימודי חינוך" אלא לימודים לחיים.

הלימודים במסלול תורמים לי, ומפתחים אותי בהמון תחומים שונים. אני חושבת שדבר שיאפשר לי להתקדם ולהצליח לא משנה איזה תחום אבחר לעסוק בו, גם במידה וזה לא יהיה בחינוך.

הלימודים במסלול תורמים לי, ומפתחים אותי בהמון תחומים שונים. אני חושבת שדבר שיאפשר לי להתקדם ולהצליח לא משנה איזה תחום אבחר לעסוק בו, גם במידה וזה לא יהיה בחינוך.

מלבד הלימודים האקדמיים הרגילים במכללה, זוכים למפגש אחר ומרתק עם עולם האנתרופוסופיה ולמורים שהם אנשים מעניינים וטובים, שעוסקים בחינוך גם מעבר למכללה. המסלול והתוכן שבו מאפשרים חקר ובדיקה של איכויות אחרות בי, של אורח החיים שלי.

מלבד הלימודים האקדמיים הרגילים במכללה, זוכים למפגש אחר ומרתק עם עולם האנתרופוסופיה ולמורים שהם אנשים מעניינים וטובים, שעוסקים בחינוך גם מעבר למכללה. המסלול והתוכן שבו מאפשרים חקר ובדיקה של איכויות אחרות בי, של אורח החיים שלי.

אני מאמינה שכל אחד יכול לפרוח במסלול הזה. המסלול בסופו של דבר משלב תעודת הוראה, תעודת ולדורף וגם תואר. כך שהוא משתלם מאוד ופותח לך כמה דלתות להחליט היכן תרצה להשתקע בסופו של דבר.

אני מאמינה שכל אחד יכול לפרוח במסלול הזה. המסלול בסופו של דבר משלב תעודת הוראה, תעודת ולדורף וגם תואר. כך שהוא משתלם מאוד ופותח לך כמה דלתות להחליט היכן תרצה להשתקע בסופו של דבר.

לדעתי המסלול והלימודים מאפשרים ירידה לפרטים ותשומת לב בנושאים שבשום מקום אחר שלומדים בו הוראה לא מקבלים, חוץ מהמון העשרה אישית והתפתחות, וראייה כוללת שתהליך אישי הוא הכרחי אצל כל מחנך. יחס אישי וליווי למי שמבקש את זה.

לדעתי המסלול והלימודים מאפשרים ירידה לפרטים ותשומת לב בנושאים שבשום מקום אחר שלומדים בו הוראה לא מקבלים, חוץ מהמון העשרה אישית והתפתחות, וראייה כוללת שתהליך אישי הוא הכרחי אצל כל מחנך. יחס אישי וליווי למי שמבקש את זה.

צוות המורים

סגל מסלול ולדורף כולל אנשי חינוך ותיקים, מומחים בתחומם ממיסדי חינוך ולדורף בארץ. חלקם מורים פעילים בבתי ספר ולדורף.

בין מורי הסגל:

אבשלום שלומית

גב'
אבשלום שלומית
NO NAME

מרכזת את תחום ההכשרה בגיל הרך במסלול ולדורף ואחראית על ההתנסות המעשית. עבדה במשך שנים רבות כגננת ומלווה פדגוגית בגני ולדורף וכמורה לאוריתמיה בבית ספר אדם בירושלים. עוסקת בליווי והדרכה של גננות וגנים ומדריכת סטאז' של בוגרות המסלול המשתלבות בעבודה בגני ילדים. בעלת תואר שני ביעוץ חינוכי ובוגרת הכשרת אורתמיה. חברה בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף. 

בלוך אייל

אייל בלוך
מר
בלוך אייל
NO NAME

מייסד שותף, המכון לחינוך לקיימות

טלפון במשרד: 
0504260393

מחנך ויזם חברתי. בעברו גנן ומחנך כיתה בבית הספר "אדם" בירושלים., מייסד שותף של המכון לחינוך לקיימות במכללה ע"ש דוד ילין ילין. זוכה פרס רקאנטי ליזמות בחינוך (2005). ממייסדי תכנית "Allinpeace" - מיזם חינוכי לילדי בית ספר יסודיים מאזורי סכסוך שנבחר על ידי האו"ם כאחת מתוכניות החינוך לשלום הטובות בעולם. עובד בין השאר בפיתוח מודלים חברתיים-כלכליים . חבר בצוות הניהול של המסלול לחינוך יסודי בגישת ולדורף והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.

בן אהרון יפתח

ד"ר
בן אהרון יפתח
Dr. NO NAME

מלמד קורסי אנתרופוסופיה במסלול לחינוך יסודי בגישת ולדורף. בעל תואר שלישי מהחוג לספרות עברית באוניברסיטת חיפה. בעל נסיון רב בהכשרת מבוגרים. מחבר ספרי השירה "שעת המים", "אמן האש". בשנת 2021 פורסם ספרו "דיבור על הסף" – פרספקטיבות זמן הווה.

גולדשמידט גלעד

גלעד גולדשמיט
ד"ר
גולדשמידט גלעד
Gilad Goldshmidt

רכז אקדמי של התכנית לחינוך יסודי בגישת ולדורף

ממייסדי חינוך ולדרוף בישראל. היה המחנך הראשון של בית ספר ולדורף הרדוף, בית ספר ולדורף הראשון בישראל. ממובילי חינוך ולדורף בישראל. במשך שנים עבד כמחנך, מורה ומנהל ומלווה יוזמות חינוכיות השואפות לעבוד ברוח חינוך ולדורף. פרסם בין השאר את הספרים "עולמה של הילדות", "אני מביט אל העולם" - החוקר את השתלבות בוגרי חינוך ולדורף בישראל, "חינוך אנתרופוסופי" – ספר מבוא להכרת חינוך ולדורף . חבר בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.

דורי דפנה

user-shadow_0.jpg
ד"ר
דורי דפנה
Dr. Dafna Dori

מורה לפיתוח קול ושירה. מלמדת במסלול ההכשרה של המסלול לחינוך יסודי בגישת ולדורף, שירה בגישת "גילוי הקול". בעלת תואר שלישי מאוניברסיטת אופסלה בשוודיה. בעלת נסיון רב בהוראת מוסיקה ופיתוח קול למבוגרים ולילדים. חברה בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.

טוטר אמיתי

מר
טוטר אמיתי
NO NAME

מורה למוסיקה, מומחה בהוראת המוסיקה וחינוך מוסיקלי בעל נסיון רב  בהכשרת מבוגרים והוראת המוסיקה בבתי ספר. בעל תואר שני בחינוך מוסיקלי מהאקדמיה למוסיקה בירושלים, תעודת הוראה מסמינר הכשרת מורי ולדורף משטוטגט גרמניה ובוגר השתלמויות רבות בתחום הוראת המוסיקה בגישת ולדורף מגרמניה ומישראל. חבר בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.

נפתלי אסתר

user-shadow_0.jpg
גב'
נפתלי אסתר
Ms. Esther Naftali

בעלת ותק ארוך שנים בהוראה והכשרת מבוגרים במכללה. מרצה בקורסי דרמה ותאטרון, כתיבה יצירתית, סיפור סיפורים, אגדות ילדים ותאטרוני סיפור. בנוסף ובמקביל עובדת שנים רבות עם בני נוער בעלי צרכים מיוחדים וצעירים מתמודדי נפש במסגרות שיקום. לאורך השנים הכשירה עצמה כמנחה בתחומים של כתיבה יצירתית, תאטרון פלייבק וכן ביימה הצגות רבות במסגרת הכשרת המורים ובבתי ספר. חברה בצוות הניהול של המסלול והמכון להכשרה ומחקר בחינוך ולדורף.

צור דניאל

מר
צור דניאל
Mr. Daniel Zur

מורה לאורתמיה במסלול לחינוך יסודי בגישת ולדורף. מחנך ומורה לאוריתמיה בבית ספר תיכון "אדם" בירושלים. בוגר בית ספר ולדורף בהרדוף, הכשרת אוריתמיה "אורפאוס" בירושלים ובעל תואר שני בלימודי אוריתמיה בחינוך מאוניברסיטה לאומנות ומדעי החברה בגרמניה.

צור קשר - יעוץ והרשמה

צור קשר עם יועץ

היחידה לייעוץ ורישום

 

02-6558111 שלוחה 1

dy100@dyellin.ac.il

לגבי תואר ראשון חינוך יסודי - ולדורף