mitlabtim


לקבלת מידע אנא פנו אלינו ונחזור אליכם בהקדם.
שם פרטי:
שם משפחה:
נייד:
דואר אלקטרוני:

מסלול

מסלול

back

חינוך יסודי (בגישת ולדורף) - תיאור הקורסים

ציור                          מוסיקה                אוריתמיה            תנ"ך ותיאטרון במדבר         


דרמה ועיצוב הדיבור
    קורס בין תחומי      מלאכת יד           חינוך ולדורף בגיל הרך


ציור

"הצבע הוא נפשו של הטבע, הוא נפש היקום בכללו. שעה שחווים אנו את הצבע אנו שותפים לנפש זו" (ר. שטיינר)

בקורס זה מתנסים הסטודנטים בציור בצבעי מים. בשנה הראשונה לומדים הסטודנטים את תאוריית הצבעים של גיתה ואת שבעת השלבים בתהליך הציורי.


בשנה השנייה לומדים על תודעת הצבע לפי התפיסה התרפויטית של החינוך המרפא. הלימוד התיאורטי נעשה בדרך התנסות חווייתית. התנסות זו מכשירה אותם לעבודה עם ילדים בגילאים השונים.

בכיתות הנמוכות מודגש אלמנט הצבע והילד לומד את "שפת הצבעים" באמצעות תרגילים שמטרתם הכרות עם גווני הצבעים בהתאם לאופיו של כל אחד, ומכאן התוודעות למערכת היחסים בין הצבעים. נהוג להקדיש אחת לשבוע את השיעור הראשי לציור בצבעי מים.

ההתנסות האישית וההתבוננות בפרי התנסותם של תלמידים אחרים מאפשרות לילד לחוות את האווירה המוקרנת מן הציורים השונים. כך לומדים הם לזהות בכל צבע וצבע את ה"אישיות" שלו: הנה האדום המבליט את עצמו ביחד לרעיו; לעומתו – הכחול המצניע עצמו; והנה הירוק המתפשר, כביכול, עם האחרים.

"שיעור ציור מאוד שונה משעורי ציור בהם השתתפתי עד היום", מספרת סטודנטית שנה ב'. "הוא נוגע במקומות פנימיים ומפגיש אותי פעם אחר פעם עם הגבולות שלי, עם המקומות אליהם לא נוח לי ללכת, עם ההרגלים מהקשה לי להשתחרר. זה לא תמיד קל, אבל מאוד משמעותי ומעורר". 

 

paint2flowerpaint3


מוסיקה

"במקום בו שירה נשמעת, שם שב לך במנוחה, בפי רשעים אין כל זימרה" (אמרה עממית)


רודולף שטיינר ייחס למוסיקה כוח מזכך ומעדן והאמין בכוחן של הנגינה והשירה לגעת בהווייתנו ולהביאה לידי שינוי, לטרנספורמציה. המוסיקה הינה אלמנט בלתי נפרד מחינוך ולדורף ומעבודת המורה והיא מלווה את התהליך החינוכי לכל אורך הדרך.

בגן הילדים המוסיקה משולבת באווירה הכללית ונחווית על ידי הילדים כחלק מהוויית הגן. הסולם הפנטטוני משמש מסגרת עיקרית לחוויה המוסיקלית בגן ובכתות הנמוכות והוא מוגש לילדים ע"י המחנכים בעיקר באמצעות שירים ולפעמים בסיוע לירה או חלילית. המוסיקה משולבת בגיל זה עם תנועה ובכך היא מאחדת את היסוד הריתמי של הגפיים עם היסוד הריתמי של הנשימה.music1

השירה היא חלק בלתי נפרד מהוויית הגן ובית-הספר. בשלבים המוקדמים מטפחים את השירה החד-קולית ועם השנים מפתחים את השירה הרב-קולית והמקהלתית. לימוד הנגינה מתחיל בכתה א' תחילה באמצעות חלילית פנטטונית ובסביבות גיל תשע עוברים הילדים לנגינה בחלילית רגילה. בשלב זה מתחיל גם לימוד תווים. זהו גם הגיל המומלץ לתחילת הנגינה של כל ילד בכלי ספציפי. בכיתות ג'- ו' עוסקים בהרמוניה הנוצרת באמצעות אקורדים ובכתות ז'-ח' עוסקים באוקטבה כמסגרת מרכזית.

הנגינה בהרכבים מטופחת מכתה ג', כאשר החלילית משמשת כלי נגינה משותף המהווה בסיס לתזמורת הכיתתית. במשך השנים נוספים לתזמורת זו כלי הקשה, כלי קשת וכלי נשיפה. התזמורת לוקחת חלק באירועים חגיגיים ומיוחדים של הכתה ושל בית הספר במהלך כל שנות הלימודים.

במהלך קורס זה לומדים הסטודנטים לפתח את השמיעה הפנימית, הקשב והריכוז, רוכשים מיומנויות בסיסיות בשירה, בנגינה בחלילית, בקריאת תווים ובאלתור יצירתי של מוסיקה חיה. כמו כן נלמדת הזיקה בין התפתחות התפיסה המוסיקלית של הילד לבין התפתחות התודעה האנושית לאורך ההיסטוריה. ר. שטיינר תיאר את התפתחות הילד כשחזור, בזעיר אנפין, של ההתפתחות האנושית, והציע להזין את הילד בחוויות מוסיקליות המתאימות למצב תודעתו בכל אחד משלבי התפתחותו. ילד שגדל באווירה ספוגת מוסיקה, ילד שלמד ל"עשות" מוסיקה ביחידות ובצוותא מפתח אוצרות נפש העוזרים לו להתמודד טוב יותר, כמבוגר, עם אתגרי החיים.


music2music3


אוריתמיה

 or1

"האוריתמיה תהיה כלי אמנותי אשר דרכי ביטויו, תנועותיו של האדם, תתבצענה הן ביחידות והן במסגרת קבוצתית. בעת הדיבור והשירה יוצרים איברינו זרימת אוויר מסוימת הגורמת להיווצרות הצלילים השונים. המתחקה אחר צלילים אלה יוכל לדמיין צורות המתהוות בדיבור ובמוסיקה ואותן ניתן לשחזר באמצעות הגוף …"(ר. שטיינר).

"תנועותינו חדורות כוחות החבויים בתוך ישותנו הפנימית. הוצאתם של אלה מן הכוח אל הפועל עשוייה לעצב את כוח הרצון ולחשל אותו מעבר למציאות ההווה, לקראת המשך חיינו בעתיד" (פ. גרלגרן).

אוריתמיה היא אמנות מחול בה הופך גוף האדם לכלי המבטא, באמצעות תנועה במרחב, צלילים, צורות וצבעים הקיימים בדיבור ובמוסיקה.

האוריתמיה משלבת בתוכה מרכיבים אמנותיים שונים כמו: חוויית היצירה, הצבע, הצליל, השפה והמוסיקה. האוריתמיה מטפחת את הקשר בין היחיד לקבוצה. כשם שכוחות טבע שונים ומנוגדים בתוכנו ומחוצה לנו פועלים כיצירה הרמונית אחת, כך גם תנועת היחיד המשתלבת עם תנועת האחרים בקבוצה יוצרת הרמוניה בין עולמו הפנימי של האדם לבין החברה והעולם שסביבו.

במהלך הלימודים מפתחים הסטודנטים יכולות של קואורדינציה, יציבה נכונה, גמישות, יצירתיות והרמוניזציה של שפת הגוף. הם לומדים לנוע יחד בהרמוניה ולהביא את הכוחות הפנימיים לזרימה עם הקבוצה ועם העולם שמסביבם. הם לומדים "לנשום" בין תנועות ועיצורים, בתוך מקצבים שונים ובתוך שירה המשלבת צליל, מקצב, תמונה ומשמעות.

כמו כן לומדים הסטודנטים להכיר את הפונטציאל החינוכי הטמון באוריתמיה המלווה והמשלימה תכנים חינוכיים הנלמדים בשכבות גיל שונות, והמשתלבת בהצגות ובמופעים אמנותיים שונים בגן ובבית הספר.

"באוריתמיה הופך האדם לכלי פעיל, מדבר, שר ופורש את הכוחות הטמונים בו בזמן ובחלל", מספרת סטודנטית שנה א'. "אוריתמיה בשבילי היא שפה שמתרגמת את כל התחושות והחוויות הפנימיות שלי לתנועה פיזית. היא ממזגת אותי עם העולם ומפתחת בי את חוויית הנשימה והמודעות לא רק להלמות לבי אלא גם ללבבות האחרים, ההופכים להיות לב אחד, מאוחד עם העולם…", מוסיפה סטודנטית שנה ד'.

תנ"ך ותיאטרון במדבר
midbar1

זהו קורס ייחודי המוגש כסדנה מרוכזת במדבר, בהנחיית פרופ' שמעון לוי, איש תיאטרון, חוקר ומתרגם – והגברת אביבה אפל – שחקנית ומנחה לתיאטרון פלייבק.

הקורס עוסק במפגשים ובדיאלוגים שוויוניים בין טקסט מקראי לבין הסטודנטים המשחקים מביימים ומעצבים אותו.

הדיאלוג מתmidbar2רחש בין סטודנט יחיד לבין הטקסט, או בין קבוצת סטודנטים העובדים ביחד לבין הטקסט. הדיאלוג מתרחש גם בין הסטודנטים הלומדים והיוצרים לבין החלל האופף אותם, האור, האוויר והנוף המדברי.

הסטודנטים מתנסים בדרך לימוד ניסויית חדשה יחסית בתיאטרון המאפשרת להם ליצור היכרות אינטימית עם טקסטים מקראיים, תוך שילוב יצירתי בין יכולותיהם האמנותיות לבין יכולת ההבנה האינטלקטואלית והרגשית, וכל זאת תוך שימוש בחלל ובנוף המדברי.

דרמה ועיצוב הדיבורdrama1

קורס זה עוסק בפיתוח הביטחון העצמי, בהרחבת המודעות לתנועות הגוף ולהבעותיו, בשיפור יכולת ההבעה המילולית, בטיפוח ההקשבה לזולת וברכישת כלים לעבודה דרמטית עם ילדים.

הסטודנטים מתנסים באימפרוביזציות ובתרגילים המפתחים יצירתיות, קשב, יכולת עבודה בצוות ויכולת עמידה מול קהל.

הם מתנסים בחיבור מחודש עם חוויות ילדות באמצעות משחקי-ילדות העוסקים בנושאים מגוונים כגון נתינה וקבלה, סימפטיה ואנטיפטיה, כובד וקלות, ארבעת המזגים האנושיים והקשר שלהם לארבעdrama2ת היסודות, דמותן של חיות באופי האנושי, סיפורים ואגדות ועוד.

"עיצוב הדיבור – שיעור מאוד מאתגר. מפרק את הדיבור ואת הפקת הקול למרכיבים הכי בסיסיים. גרם לי לראות את העושר הפוטנציאלי שטמון בדקלום, בסיפור ובדיבור בכלל. דברים שלמדתי בקורס הזה המשיכו להדהד עוד זמן רב אחרי תום השיעור" (סטודנטית שנה ב').

קורס בין תחומי

במהלך השנה הראשונה נבדקות שאלות רבות, ביניהן: כיצד אנו לומדים להכיר את course1 העולם הסובב אותנו ואת עולמנו הפנימי, מהי ידיעה, זיקת אובייקט-סובייקט בגישות מחקר שונות, האם האדם הוא עוד חיה "קצת שונה" או שניתן להתייחס אליו כ"ממלכה נפרדת", כפי שניתן לעשות ביחס לממלכות המינרלים, הצומח והחיות למיניהן.

הקורס משלב פעילות אמנותית, לצד לימוד ומחקר מדעי ודיונים פילוסופיים. תצפיות בממלכות הטבע השונות וניסיון לאפיין אותן מלווים בגידול גבישים מתמיסות מלחיות רוויות והתבוננות בסוגים שונים של אבנים וגבישים, לצד פרויקט שנתי שבו כל תלמיד מגדל צמחים חד-שנתיים מבצלים או זרעים, עוקב אחר צמיחתם, פריחתם, ואחר-כך גם אחר תהליך הנבילה, תוך תיעוד בציורים ובכתב.

במהלך השנה משווים בין סוגים שונים של חיות ותשומת לב מיוחדת ניתנת למאפיין כל קבוצת חיות ולמבנה השלד השונה.course2

הלימוד מלווה בעבודה אמנותית בחמר וכך לדוגמא כאשר נלמדות צורות שונות של גבישים מפסלים הסטודנטים בחמר גופים גיאומטריים 'פלטוניים' כגון קובייה או פירמידה ורואים כיצד בלחיצה על פינותיהן מתקבלות צורות אחרות כגון אוקטהדרון.

בחמר מתנסים גם התלמידים ביצירת מגוון של חיות הצומחות מתוך צורות ראשוניות כגון ביצה ומתפצלות לכיוונים שונים בהתאם לנטיות. לאחר מכן מתקיימת - השוואה צורנית - תפקודית בין האדם לחיות, כולל השוואות השלדים ואפיון המשותף והשונה.

דגש מיוחד ניתן בתהליך ההוראה להימנעות מקפיצה חפוזה למסקנות וקיים עידוד לפיתוח גישה חוקרת ומעמיקה גם כאשר "תשובות נראות פשוטות". בעזרת תצפיות בטבע ושאלות כגון - מדוע השמש השוקעת הופכת לצהובה ואחר-כך אדומה, או - למה השמים נראים כחולים מתעורר העניין של הסטודנטים בחקירת הטבע והבנתו וניתנים כלים להבנת גישות מחקר שונות.

כך לדוגמא מובילה ההתבוננות בשמש השוקעת ובשמים הכחולים ללימוד תיאורית הצבע של ניוטון בהשוואה לזו של גיתה שמדגימות שתי גישות שונות למחקר: ניוטון תיאר בחלקו ניסוי בודד עליו פיתח תיאוריה רחבה, בעוד גיתה ערך מאות ניסויים ותצפיות שבעזרתם העמיק את חוויית הצבע שלו והcourse3בנתו התפתחה בהדרגה לתיאוריה שהתבססה על התצפיות השונות.

בעזרת התבוננות דרך פריזמות מתבקשים התלמידים להשתחרר 'מידיעות' קודמות על צבע ולחקור עצמאית את השאלות. לאחר מכן מאופיינות הגישות השונות ונעשים הקשרים לתפיסות קיימות, כגון לדוגמא גישת "מחקר הפעולה" שיסודותיה ושורשיה קשורים לדרכי המחקר של גיתה (בתיאורית הצבעים שלו ובמחקר על המטמורפוזה של הצמחים).

ההשלכות החינוכיות של גישות שונות היוצאות מהתיאוריה אל המעשה או להיפך נידונות בכיתה בעזרת ההתנסויות של הסטודנטים הן כתלמידים בעבר והן מתוך חוויותיהם האישיות.

בעקבות ההבנה שהאדם הוא ייצור מתהווה שייחודו האינדיבידואלי תלוי ביכולתו להמשיך לפתח את עצמו אל מעבר למה שקיבל מהטבע כתכונות המשותפות לכלל בני האדם ואף מעבר לתכונותיו הגנטיות וההרגלים התרבותיים שקיבל מהוריו וסביבתו מורכבת השנה השנייה משלושה תהליכי התפתחות שונים:

א. התפתחותו האישית של התלמיד - כיצד ניתן להתמודד עם בעיות פנימיות וחיצוניות בדרכים יצירתיות תוך שיפור הריכוז, בהירות החשיבה והרגישות האנושית. בתהליך זה מתחדד הקשר בין יכולתו של המורה להיות אדם מתחדש ומתפתח הקשוב לעצמו ולסביבתו, לבין יכולתו לפגוש ילדים בעלי צרכים שונים וייחודיים שאינם ניתנים לצפייה מוקדמת.

ב. לימוד של התפתחות הילד בגילאים השונים כפי שמתבטאת בציורי ילדים. בעזרת העמקת הרגישות  האמנותית והבנת עקרונות של צבע וצורה מתאפשרת הפנמה של תהליכים מהשנה שעברה ויישום  מיומנויות שנרכשו. הסטודנטים מביאים ציורים של ילדים אותם הם מכירים ושאר חברי הכיתה מנסים לאפיין מגוון רחב של איכויות, דרכי התנהגות, יכולות וקשיים הבאים לידי ביטוי בציורים. לאחר ההתבוננות נותן התלמיד המכיר את הילד פידבק על הנאמר ומציין במה הורחבה והועמקה  היכרותו עם הילד בעקבות התהליך. דגש חזק בעבודה ניתן לפיתוח העצמאות המחקרית ורק לאחר מכן מובאות גישות תיאורטיות שונות על ציורי ילדים, למניעת סכנה של התאמה שטחית ומלאכותית של תיאוריות למציאות.

ג. לימוד של התפתחות התודעה האנושית כפי שמשתקפת בהיסטוריה של האמנות, ממצרים העתיקה ועד לימינו. כל סטודנט בוחר תקופה מסוימת או אמן ספציפי ועליו להעביר הרצאה של 45 דקות שבה יעביר בעזרת שקופיות תמצית של האיכויות המאפיינות את התקופה או האמן בהם בחר. גם כאן הדגש הוא  על  התבוננות  ומחקר עצמאי של  יצירות  אמנות  מסוימות ורק אחר-כך מורחבת היריעה בעזרת ידע ותיאוריות המאפשרים הרחבה והעמקה. בין הרצאות הסטודנטים מרחיב המורה ומעמיק את ההתבוננות והידע, כשלאורך כל התהליך נעשה ניסיון להתמקד בייחודיותו של האמן והתקופה, מה הם הדברים החדשים שהם מביאים עימם וכיצד הם מובילים לשינוי מה שקדם להם. במקביל ללימוד העיוני שתואר משולבות התנסויות אמנותיות בציור ופיסול המעמיקות את ההיכרות עם התקופות והאמנים.

chofen4

לקראת סוף השנה השנייה נפגשים האלמנטים השונים: התפתחות הילד שהופך לבוגר פוגשת את התפתחות התרבויות המגיעה לזמננו ותלויה בהתפתחותו של כל אינדיבידואל שמהווה על-פי תפיסות האמנות החדשות "אמן של החיים". (לדוגמא - בויס: "כל אדם הוא אמן" או "פיסול חברתי").

בשני מאמרים שנכתבו עבור העיתון סטודיו (גיליון מס' 16, נובמבר 1990 וגליון מס. 20, מרץ 1991) ניתן להרחיב את ההבנה למה שתואר כאן ולראות גם את הקשר בין התפתחות הילד והתפתחות התודעה האנושית ("אבולוציה של התודעה") בסיומו של המאמר הראשון מתומצתת תפיסה זו: "... הרצון לשחרר את התרבות האנושית מאינטלקטואליזם צר וחומרני מאחד למעשה את מרבית האמנים המודרניים, כל אחד בדרכו.

משימה דומה מוטלת גם על מחנכי דור העתיד, דווקא כיום כאשר ילדים רבים מפתחים תלות הולכת וגוברת ב"אמא טלביזיה" ו"באבא מחשב". השינויים הטכנולוגיים הגדולים דורשים גישה אנושית ופתוחה לחיים, שתאפשר מגוון רחב של התנסויות.

האמנות משפרת את יכולת ההתבוננות, ההקשבה והדמיון ובכך מעודדת את התנאים הנחוצים לחיים מלאים ויצירתיים במציאות החדשה. בוגרים שסיימו בית-ספר מתחילים לפסוע בנתיב חייהם האינדיבידואלי. מכאן והלאה תלויה התפתחות האנושות ביכולתם של צעירים אלה להמשיך להתפתח. רק אמנים של החיים יכולים לעצב בהווה על בסיס העבר תרבות עתיד מתקדמת וחופשית".

* לחצו כאן לדוגמאות של יצירותיו של אריה בן דוד.

מלאכת יד
"כל תהליך לימודי מתחיל במעשה, באימפולס שהופך לרגש ולחוויה ומאוחר יותר למושג והכרה" (ר. שטיינר)

בחינוך ולדורף רואים במלאכת-היד אמצעי המעצב אישיות ותורם לחיי נפש וחשיבה hand1בריאים והרמוניים ומכאן נובעת המשמעות הרבה המיוחסת לעיסוק במלאכות-היד השונות כחלק חשוב וחיוני ממערכת הלימוד שיש להתאימו לכשרים ולתודעה של הילד בגילים השונים.

התאמה זו מתייחסת גם לחומרים השונים שבהם עובדים, אופי העבודה, מטרתה, האווירה בשעת העבודה ואופי ההנחיה הניתנת על-ידי המורה.

העיסוק במלאכת-יד מביא את האדם לחלקים הלא-מודעים של הווייתו, מחברת אותו לחומר ולעולם ומעודדת קשרים חברתיים. הוא מעודד את פעילות השרירים, את כוחות העיצוב ואת היכולת להוציא משהו מן הכוח
אל הפועל.

hand2hand3

בעת היצירה במלאכת-יד נוטה הילד לפרוץ מסגרות, הוא זורם אל העולם, מתחבר עמו ויוצר עמו קשר חיובי וישיר; קשר המחזק את בטחונו העצמי.hand4

בגילאים הצעירים העיסוק במלאכת-יד משפר מיומנויות הנדרשות לתהליך הלימודי כמו: פעילות מוטורית עדינה, קואורדינציה, קשר עין-יד, יכולת ריכוז וזיכרון, מוטיבציה ורצון ללימודים.

בגילאים אלה משתמשים בחומרים רכים כגון: צמר, חוטים ובדים ועוסקים במלאכות ריתמיות, כמו: סריגה, רקמה ותפירה.

חינוך ולדורף בגיל הרך

קורס זה יוצר בסיס להבנת התפתחות הילד בשבע השנים הראשונות, החל בkids1הריון ובלידה, דרך התפתחות ההליכה, הדבור והחשיבה בשלוש השנים הראשונות, תוך התמקדות

בהתפתחות ארבעת החושים: חוש  המגע, חוש החיים, חוש שווי המשקל וחוש התנועה העצkids2מית. 

בהמשך עוסק הקורס במתודולוגיה של הגן: בניית סדר יום; פעילויות; מעגלי בוקר; ספור ספורים; תיאטרון בובות; פינות טבע; התבוננות בילדים; ההתפתחות הפנימית של המחנך; עבודה בגן צעיר; עבודה בגן בוגר; מלאכת-יד.

מעבר לדף הבית של המסלול ללימודי חינוך יסודי (בגישת ולדורף)

מעבר לרשימת חוגים ומסלולים – לימודי תואר ראשון בחינוך