אירועים בחוג

מי רוצה לפתור את הבעיות במתטמיטקה?

יום עיון בנושא לקויות למידה במסגרת החוג לחינוך מיוחד במכללה בתאריך 31.1.2017

מדברי הפתיחה של ד"ר אביבה בר ניר, ראשת המסלול לחינוך מיוחד במכללה -
השנה בחרנו לעסוק בנושא ליקוי הלמידה במתמטיקה נושא שבעיניי רבים לא עומד על סדר היום, למרות חשיבותו הרבה והצורך בעיסוק בו.
תלמידים עם לקויות למידה בגילאים השונים מרגישים צורך רב במענה בתחום המתמטיקה אך בפועל מרבית מורים לחינוך מיוחד משלבים וכוללניים לא מלמדים ולא עוסקים בתחום ההוראה המותאמת במתמטיקה. נשאלת השאלה מדוע?
האם בשל חוסר ענין לעסוק בתחום? האם בשל החשש מהעיסוק בתחום ה"מאיים" הזה ? האם בשל חוסר הכשרה לכך? או האם בשל חוסר במידע ממחקרים וחוסר בכלים לאבחון וטיפול בתחום.
כחלק ממענה לשאלה חשוב שנתייחס למספר נקודות:
מעמדה של המתמטיקה בכלל כתחום דעת נמצא בשנים האחרונות במגמת החלשות. כך עולה מדו"ח הערכה ספט 2016 בהוצאת משרד החינוך. לפיכך, יצאה תוכנית חדשה "מתמטיקה תחילה" בחסות שר החינוך, אשר מטרתה לשפר את מעמד תחום הדעת ולקרב מורים ותלמידים כאחד לתחום.
מזה שנים מתקיים צוות חשיבה בתחום הכשרת מורים מאבחנים- דידקטים ומתלים במופת. צוות חשיבה הזה עסק במורכבות האבחון בתחום לקויים במתמטיקה ובעיקר בחוסר אחידות העולמית בבנית סטנדרטים לאבחון והערכה של התלמיד המתקשה במתמטיקה. כמה מחבריה נמצאות פה איתנו: ד"ר דינה לויאן מסגל ההוראה שלנו וד"ר מרים בן יהודה ממכללת בית ברל. הן תעשירנה אותנו היום בתוצרים חדשים ובמתן כלים יישומים במסגרת המושבים שלאחר הרצאות באולם.
תחום המחקר מציג נתונים על כך ש17% מבעלי דיסקלקוליה התפתחותית לוקים גם בקריאה וכ 25% מהם גם לוקים בהפרעת קשב. מה שמצביע על קומורבידיות רבה וכן על מקורות גנטיים משותפים ליכולות קריאה, כתיבה ומתמטיקה. עובדות אלו מחזקות את הקושי במציאת מענים לתלמידים ליקויים אלו בשל הטרוגניות הלקויות.

....
ולסיום חשוב לומר כי ערב זה מהווה עבורנו כמקור לחשיבה על התוכנית בהוראה מותאמת במתמטיקה המוצעת כיום להכשרת מורים בחינוך מיוחד במכללתנו. האם בעת פתיחת המתווה בשנה הקרובה יש מקום לערוך שינוי בהדגשים הנעשים בתחום.
אני מאחלת לכולכם ערב מפרה ומהנה!

 

math-special-ed

 

 

 

ברכות פתיחה ליום העיון של ד"ר אביבה בר ניר
 
 הרצאתה של ד"ר שרית אשכנזי