elamentry-facebook

המסלול לחינוך יסודי - הכשרת אקדמאים

ראש היחידה להסבת אקדמאים במסלול לחינוך יסודי - ד"ר דפנה שרב daphnas@dyellin.ac.il

 

המסלול לחינוך יסודי מזמין אקדמאים בעלי תואר ראשון, שני ושלישי, מאוניברסיטה בארץ או מחו"ל (המוכרת ע"י המועצה להערכת תארים מחו"ל), בכל תחום דעת, לעבור הכשרה להוראה ולקבל תעודת הוראה של מורה כולל בהתמחות כלשהי (ראה מטה) לבית ספר יסודי בכיתות א'-ו'.


בואו לבחור בקריירה שנייה מאתגרת ומרתקת העשויה להשפיע על ילדים והורים ולהוביל תהליכים משמעותיים במערכת החינוך.

 

לימודי ההסבה לקראת תעודת הוראה נמשכים לפחות שנתיים. מתווה ההכשרה כולל:


לכל סטודנט/ית תותאם תכנית לימודים אישית, המתבססת על לימודי הסטודנט/ית בעבר.

לימודי ההסבה מתקיימים בשתי תוכניות מקבילות:
1. לימודי הסבה רגילים - להורדת טופס ייעוץ לחצו כאן
2. לימודים במסגרת חפ"ן – חינוך פתוח ניסויי. במסגרת הכשרת אקדמאים להוראה במסלול היסודי ניתן לבחור בתכנית חפ"ן (חינוך פתוח ניסויי)- תכנית ייחודית המכשירה אקדמאים להוראה במסגרת בתי ספר פתוחים, ניסויים ודמוקרטיים.
למידע נוסף על הכשרה אקדמאית במסגרת תכנית חפ"ן לחצו כאן

בוגרי שתי התכניות מקבלים תעודת הוראה של משרד החינוך לחינוך יסודי.

 להורדת טבלת תכנית הלימודים להכשרת אקדמאיים להוראה במסלול היסודי



מדברי סטודנטים אקדמאים  שעברו את תהליך ההכשרה להוראה במסלול היסודי במכללת דוד ילין:

 

עדי-
"מאקדמאית למורה-
במשך קרוב לעשור עבדתי כעצמאית מהבית, ילדתי את שני ילדי והתקדמתי במקביל לקראת התואר השני.
כששני ילדי התחילו ללכת למסגרות חינוכיות מחוץ לבית, הרגשתי שכעת אני מעט יותר פנויה לצאת לעבודה ולהתחייב לשעות קבועות ודרישות מערכתיות.
מאחר שבמשך שנים צברתי שלל קורסים בלימודים אקדמיים קיבלתי פטור מחלק נכבד מהלימודים לקראת תעודת הוראה, מה שהותיר לי זמן נכבד ללימודים מעשיים בהוראה. למדתי 4 ימים בשבוע כאשר מהם יומיים היו מוקדשים להתנסות מעשית בתוך שני בתי ספר.
היו לי שתי מדריכות ופגשתי ילדים בבתי ספר שונים, הכרתי עוד אקדמאיות כמותי שהגיעו למסלול ההוראה בגיל בשל ובמקרים רבים כשהן כבר אמהות (ואבות).
הלימודים היו מרתקים!!! הגישה ללימודים במכללה שונה מאוד מאשר באקדמיה, והיא מכוונת תהליכי למידה גם בקורסים 'עיוניים', ולנגד עיני מרבית המרצים תמיד עומד תלמיד בית הספר.
במכללה פגשתי כמה אנשי צוות שאני יכולה לומר בפה מלא ובלב שלם שעזרו לי לעשות את המפנה האישי ואולי אפילו האישיותי כדי להיות מורה.
קיבלתי מורים לחיים, וכיום כסטאז'רית אני עושה שימוש יומיומי בתובנות שרכשתי בלימודי.
אני יכולה לספר שיש רגעים שאני 'שומעת ' את המדריכה שלי לוחשת באוזני ממש בעודי עומדת מול כיתתי."

 שרונה-
"הסבת אקדמאים בסמינר דוד ילין הוא תהליך אישי, התפור על פי מידותיו (ובעיקר מידותיה) האישיות של כל מועמדת. בפגישות אישיות הבוחנות באופן ענייני את הידע, ההשכלה והניסיון איתם מגיעים נבנית מערכת לימודים, שמתאימה לא רק לצרכים האקדמיים אלא גם לצרכים אישיים. בתחילה זה מוזר ויוצא דופן למי שסיים את לימודיו במוסדות כמו האוניברסיטה העברית, אך עד מהרה לומדים להעריך את היעדר הניכור בו הורגלתי בשנותי הארוכות ללימודי תואר ראשון ושני בעברית.
במהלך ההכשרה נחשפים לשורה ארוכה של תחומי ידע, שחלקם נוגעים ישירות לעבודת המורה וחלקם מעשירים את עולמה. כך למשל הקורס "פיתוח כישורי שפה" נוגע ללחם חוקו של כל מורה ומחנך, השואפים להעשיר את שפתו ומתוך כך את עולמו של הילד (שהרי שפה היא הבסיס לחשיבה). לעומת זאת, בקורס הבוחן את השאלה האם "יהדות -  דת  או יותר מזה ?"  נבחנות סוגיות רחבות יותר במחשבת ישראל הקשורות בידע עולם.
אימוני ההוראה הם חלק בלתי נפרד מתהליך ההכשרה, ובחוויה שלי – זוהי 'טבילת האש' הראשונה המשמעותית, במהלכה לומדים להבין – "האם זה אכן מה שאני רוצה לעשות?".  
באימוני ההוראה מבינים כמה עבודת הכנה כרוכה בכל שיעור אותו מלמדים כדי שיעניין את הילדים ויופנם, נזכרים כמה ידע חדש/מחודש צריך לרכוש (כי מי זוכר בדיוק מה עשה אהוד בן גרא, ולמי?), ונוכחים שוב לדעת עד כמה כל ילד הוא עולם ומלואו.  
כבעלת משפחה, מצאתי את ימי הלימודים במכללה הפוגה משגרה שבועית עמוסה במטלות אינסופיות של קריירה ובית.
יש תמיד מה לשנות ואיפה לשפר.  חסרה היתה לי הדרכה הנוגעת, למשל, לתקשורת עם ההורים. אך כמכלול, נדמה לי שעשיתי את הבחירה הנכונה ביותר עבורי – וזה רק עניין של זמן עד שאשוב להרחיב את הסמכתי כמורה בתחומי דעת נוספים".
שרונה כאהן