mitlabtim


לקבלת מידע אנא פנו אלינו ונחזור אליכם בהקדם.
שם פרטי:
שם משפחה:
נייד:
דואר אלקטרוני:

מסלול

מסלול

back

החוג לתקשורת - קורסים נבחרים

סוגיות נבחרות בתקשורת ובחינוך- סמנריון

סרטים ככלי עזר להוראה

קולנוע והיסטוריה

תקשורת לא מילולית באמצעי תקשורת המונים

שיח בכיתה הישראלית הרב-תרבותית

מבוא לתקשורת חזותית

פרקים נבחרים בתולדות הקולנוע

חברה, ממשל ותקשורת בישראל

קולנוע דוקומנטרי

לוחמה פסיכולוגית

 

סוגיות נבחרות בתקשורת ובחינוך- סמנריון
מרצה: ד"ר איילת כהן

 

הקורס מציג סוגיות שונות בחקר תקשורת ההמונים בהקשריה החברתיים. מטרתו המרכזית ללוות את הסטודנטים בכתיבת עבודה סמינריונית המבוססת על מקורות עדכניים ולהציע ליווי אקדמי ומתודולוגי. בין הנושאים המרכזיים: ייצוג קהיליות במדיה, מדיה חדשים והשלכותיהם על בני נוער ומבוגרים, ניתוח תוכן של טקסטים המשלבים מילה ותמונה תוך עיסוק במבעים (טקסטים) חזותיים מגוונים, המייצגים פנים שונות של החברה והתרבות: תצלומים, תצלומי עיתונות, קומיקס, פרסומות, סרטי תעמולה, כתבות טלויזיה, סרטי קולנוע ועוד.
הקורס מיועד לסטודנטים בשנים המתקדמות ללימודיהם.
המפגשים יערכו הן במליאה והן במתכונת מקוונת.

חזרה לרשימת הקורסים הנבחרים

                   


 


סרטים ככלי עזר להוראה
מרצה: ד"ר אלעד פיכמן


לקולנוע יתרונות לימודיים וחינוכיים, סרטים רבים עוסקים בהיבטים שונים של מציאות חברתית, ושואבים חומרים ממגוון  עשיר של תחומי תרבות ומדע (כגון, ספרות, תאטרון, צילום, פסיכולוגיה וסוציולוגיה).  הנחת היסוד היא שהסרטים מאפשרים לימוד נושאים באמצעות חוויה רגשית ואמנותית ובכך מגוונים את אופן ההוראה המקובל. בנוסף, הסרטים עצמם נוקטים עמדה ביקורתית ביחס לנושאים בהם הם עוסקים ומנסחים מסר חינוכי משל עצמם אותו לומדים לקרוא בקורס.  מטרת הקורס הינה ללמוד כיצד ליישם את תרומתם של סרטים ככלי עזר להוראה.  

שיטת ההוראה הייחודית  לקורס מתמקדת בהבניית מערך שיעור המתבסס על קטעי סרטים מסרטים שונים ולא על צפייה בסרט אחד שלם בלבד כמקובל.

חזרה לרשימת הקורסים הנבחרים

                   


 

 

קולנוע והיסטוריה
מרצה: ד"ר שרון רובק


מאז ומעולם עסק הקולנוע בניסיון לשחזר את העבר, וסרטים רבים עוסקים בתקופות הרחוקות מאיתנו מאד. מטרת הקורס היא לבחון את שאלת יכולתו של הקולנוע בהחייאת פניה ורוחה של חברה היסטורית מסוימת ואת מקומו של המדיום הקולנועי כמקור משני להקניית ידע ותובנה היסטוריים. הקורס יתמקד בשחזור הקולנועי של אותן תקופות שאין לנו עדות ויזואלית ישירה שלהן וינסה לבחון באיזו מידה עיצוב העבר בקולנוע מושפע מתפיסת ההווה.

חזרה לרשימת הקורסים הנבחרים

 




תקשורת לא מילולית באמצעי תקשורת המונים
מרצה: ד"ר אורית ויסמן

מסרים לא מילוליים מהווים חלק נכבד מיכולתו של האדם לתקשר עם זולתו. בתחום של תקשורת המונים, מסרים אלו הופכים משמעותיים במיוחד, ועוד מימיו של אריסטו נודע חשיבותם של המסרים הלא מילוליים בתחום הרטוריקה. בקורס זה נתרכז בגישה הסמיוטית לחקר סימני גוף ודרכה נבחן את הפרמטרים הגופניים שעומדים מאחורי יכולתו של אדם להשפיע על המונים, לקיים מגע עם ציבור רחב וכן מה מונע ממנו לעשות כן. הקורס ישלב ניתוח תקשורת לא מילולית באמצעי תקשורת מגוונים כגון ראיונות עם פוליטיקאים, קטעים מתוכניות אירוח, קליפים, תמונות מעיתונים וכד', לצד קריאת ספרות מקצועית. כמו כן תתורגל באופן מעשי העברת מסרים מילוליים תוך בחינת התקשורת הלא מילולית והשפעתה.

 

 

חזרה לרשימת הקורסים הנבחרים

 


 

שיח בכיתה הישראלית הרב-תרבותית
מרצה:  פרופ' נורית פלד-אלחנן


הקורס מסתמך על הנחת היסוד של ויגוצקי כי הגורם הקובע ביותר את התפתחות המושג המדעי אצל ילדים הוא הדיבור של המורה, היינו הדיאלוג הלימודי שמתפתח בין מורה לתלמידיו. הקורס גם לוקח בחשבון את היותה של הכיתה הישראלית כיתה רב תרבותית ורב אוריינית. על רקע זה  יילמדו נושאים כגון הקשר בין תרבות לשפה, זהות לשפה, אפיוני השיח בכיתה הרב תרבותית ותקשורת של ילדים בינם לבין עצמם. במהלך הקורס יערכו התלמידים תצפיות בשיעורים שונים בבתי ספר וילמדו לנתח את תצפיותיהם.

חזרה לרשימת הקורסים הנבחרים

 


 

מבוא לתקשורת חזותית
מרצה: דניאלה נבו


מטרת הקורס היא התוודעות לטווח התחומים הרחב ולדרכים המגוונות בהן מיושמת התקשורת החזותית. הקורס שואף לטפח, בקרב משתתפיו, אוריינות חזותית ו'צרכנות חזותית נבונה', במטרה לעודד שימוש מודע ושקול בכלים חזותיים בבתי הספר ובמסגרות אחרות.
נושאי הקורס:
מאפייני התקשורת החזותית, מרכיבי השפה החזותית, אוריינות חזותית, בין תקשורת חזותית למילולית, סמל חזותי – תפקידיו ומאפייניו, תקשורת חזותית בהקשר סביבתי וחברתי, פריטי יודאיקה כטקסט חזותי, מוזיאון – הממלכה החזותית, תקשורת חזותית בחינוך בהוראה ובלמידה. לקורס אופי עיוני וסדנאי, והוא יכלול התבוננות בטקסטים חזותיים מגוונים וניתוחם, התנסות ביצירה חזותית, סיור במוזיאון ועוד.

חזרה לרשימת הקורסים הנבחרים

 


 

פרקים נבחרים בתולדות הקולנוע
מרצה: ד"ר אלעד פיכמן

בספר "קיצור תולדות הקולנוע" כותבים מאסט וקאווין (2003), כי חמש שביעיות מהמילה HISTORY הם STORY , סיפור פרשני שמתעדכן ומשתנה כל הזמן (שם; 24). ואכן תולדות הקולנוע נתונים לויכוחים ופרשנויות רבות. בקורס נצפה בסרטים שהיו לדעת מבקרים רבים ציוני-דרך בתולדות הקולנוע ונדון במאמרים על סרטים אלו.

רשימת הסרטים*:
אניית הקרב פוטיומקין (אייזנשטיין, 1925);זריחה (מורנאו, 1929); כלב אנדלוסי (בונואל ודאלי, 1929); האשליה הגדולה (רנואר,1938); הדיקטטור הגדול (צ'אפלין, 1940); קזבלנקה (קורטיז, 1943); גונבי האופניים (דה-סיקה, 1948); שדרות סנסט (ווילדר,  1950); בצהרי היום (זינמן,1952) ; מרד הנעורים (רי, 1955); הבלון האדום (למוריס,1956); החותם השביעי (ברגמן; 1957); פסיכו (היצ'קוק, 1960); עד כלות הנשימה (גודאר, 1960); שמונה וחצי (פליני,1963); היו זמנים במערב (ליאונה,  1968);  מצור (טופאנו,1969); הסנדק (קופולה,1972);.כוכב פרא (לאלו,1973); עינים גדולות  (אורי זוהר,1974); בלייד ראנר (סקוט,1982); הבלתי משוחדים (דה-פלמה, 1987), ספרות זולה (טרנטינו, 1994).

רשימת הנושאים
קולנוע סובייטי, צ'ארלי צ'אפלין, מעבר מקולנוע אילם למדבר, היצ'קוק, פילם נואר, אקספרסיוניזם גרמני, ניאוריאליזם איטלקי, גל חדש צרפתי, קולנוע ישראלי, תיאוריית האוטר, סוריאליזם, פסיכואנליזה וקולנוע, ז'אנר המערבון, סרט הגנגסטר, פוסטמודרניזם בקולנוע.


* רשימת הסרטים והנושאים עשויה להשתנות לפי התקדמות הקורס.

חזרה לרשימת הקורסים הנבחרים

 


 

חברה, ממשל ותקשורת בישראל
מרצה: טל איתן

מטרת הקורס היא להציג את הפוליטיקה והחברה בישראל ואת היחסים שביניהן לבין התקשורת.

יחסים אלה קיבלו תפנית של ממש במהלך שנות ה-90, בעקבות "מהפכת התקשורת" והמהפכה הפוליטית שהתרחשו במקביל ויצרו מודל פוליטי חדש, מודל המכונה בעולם "פוליטיקה שהתקשורת במרכזה", "פוליטיקה מתווכת" או , דמוקרטיה של טלוויזיה".

כדי להבין את העצמה של שינויים אלה יתחיל הקורס בהצגה של הגוף הפוליטי הישראלי והתמורות שחלו בו, ויתמקד בשינויים ובהתפתחויות שחלו במהלך השנים ביחסי הגומלין בין מוסד התקשורת והמוסד הפוליטי. בהמשך יתמקד הקורס בתמורות שחלו במבנה החברתי והתרבותי בישראל, במעבר מחברת "מופת יהודית" בעלת צביון תרבותי ולאומי אחיד לחברה רב-תרבותית, וההשתקפויות והשפעותיהם של שינויים אלה על המוסד התקשורתי.

הקורס יתרכז ביחסי הגומלין בין התקשורת למוקדי הכח והעצמה בחברה בישראל; ויעמוד על שאיפתו של העיתונאי לסולידריות ועל חלקו בהבנייה הנרטיבית של המציאות.
 


חזרה לרשימת הקורסים הנבחרים

 

 




קולנוע דוקומנטרי
מרצה: אדוה מגל-כהן

הקורס יחשוף את ריבוי היבטיו של הקולנוע הדוקומנטרי. יקנה מושגי יסוד ויתקדם באופן כרונולוגי ונושאי. (התכנית נתונה לשינויי קטעי הסרטים המוקרנים)

1.מהו קולנוע דוקומנטרי.  הגדרת מושגים.
2. ניתוח התבוננות דוקומנטרית במקום אחד, ירושלים מראשית הראינוע ועד שנות השלושים.
3. המשך פרוייקט סינמה ירושלים. עד שנות השישים.
4. המשך פרוייקט סינמה ירושלים. קולנוע אישי. יומנים פרטיים מצולמים.
5. חזרה להתחלה. ראשית הקולנוע התיעודי.
"נאנוק" , "האיש עם מצלמת הקולנוע". נקודות מבט שונות, חיפוש אחר דרכי השפה הקולנועית.
6. שנות השלושים. קולנוע מגויס. אסתטיזציה בשרות האידיאולוגיות. "עבודה" הלמר לרסקי, "ניצחון הרצון" לני ריפנשטאל.
7. סינמה וריטה,שנות החמישים. השפעות היוצרים העלילתיים על היוצרים הדוקומנטרים.
דגש על שינויי הטכניקה וההשפעה על אופי הסרטים. "צד שלישי למטבע".
8. בחינת ההבדלים בין כתבה, לסרט טלוויזיה לקולנוע דוקומנטרי. בחינת נקודות מבט דוקומנטריות שונות ביחס    
לאירוע אחד.
9. ייחודו של הקולנוע המזרח אירופאי. הכרת היוצר הרץ פרנק. "אנה" מיכאלקוב
10. קולנוע דוקומנטרי חדשני, מחפש דרכי ביטוי חדשות, מערער על קונוונציות קיימות. ארול מוריס
11. קולנוע דוקומנטרי אקטיביסטי. מייקל מור
12. על התפר הדק, החמקמק, ההולך ומתמוסס בין הקולנוע העלילתי והדוקומנטרי. "היומן של נאני מורטי", "אחות קטנה".

 

חזרה לרשימת הקורסים הנבחרים 

 


 

לוחמה פסיכולוגית
מרצה:  ד"ר אלינה ברדץ'-יאלוב          

הקורס נועד להקנות לסטודנטים ידע תיאורטי ומעשי בתחום הלוחמה הפסיכולוגית. סטודנטים יכירו את המושגים הבסיסיים בלוחמה פסיכולוגית, יעדיה ואופני השימוש בה. הם ייחשפו לשיטות שונות של לוחמה פסיכולוגית ויגלו כי השימוש בה יכול להתבצע לא רק בעתות המלחמה, אלא גם בעתות השלום.

תוכן הקורס: מהי לוחמה פסיכולוגית? מתי היא מתנהלת ומי מנהל אותה? האם אנו יכולים להפוך קורבן לשיטותיה ומה הן הדרכים להתגונן בפניהן? האם אנו יכולים להפעיל לוחמה פסיכולוגית בעצמנו? מהו תפקידה של המדיה בלוחמה פסיכולוגית וכיצד ניתן לנטרל את השפעותיה? על השאלות האלה ואחרות נענה בהרחבה בקורס, שבמהלכו יוצגו גישות ותיאוריות מרכזיות בתחום הלוחמה הפסיכולוגית, כמו גם מחקרים אמפיריים. על בסיס אלה, ובהסתמך על הניתוח ההשוואתי של מספר מקרי-בוחן כגון מלחמת ויאטנם, העימות הרוסי צ'צני, מבצע עופרת יצוקה ועוד, ינתחו הסטודנטים את אופן ניהולה של לוחמה פסיכולוגית בעידן המודרני.


חזרה לרשימת הקורסים הנבחרים

 


 

 



מעבר לדף הבית של החוג לתקשורת

מעבר לרשימת חוגים ומסלולים - לימודי תואר ראשון בחינוך