Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

הינך נמצא כאן

תכנית לתואר שני .M.A.A.T – התכנית לביבליותרפיה

תכנית לתואר שני .M.A.A.T – התכנית לביבליותרפיה

הינך נמצא כאן

הנהלת התכנית

שמחון מיכל

מיכל שמחון

מנהלת בשיתוף - התכנית לתואר שני M.A.A.T - התכנית לטיפול באמצעות ביבליותרפיה

מדריכה בכירה במרכז התרפיות

ד"ר
שמחון מיכל
02-6587575

שגיא בלה

בלה שגיא

מנהלת בשיתוף - התכנית לתואר שני M.A.A.T - התכנית לטיפול באמצעות ביבליותרפיה

מדריכה בכירה במרכז התרפיות

ד"ר
שגיא בלה
לייעוץ ורישום ללימודים: 

חייגו 02-6558111

מתעניינים בתוכנית?

מלאו פרטים ונחזור אליכם

חייגו 3034*   

אודות

הטיפול הביבליותרפי עוסק בתהליכים של קריאה וכתיבה ורותם אותם לצרכים טיפוליים. בספרה 'הקול השלישי', מגדירה רחל צורן את הביבליותרפיה "כשיטת טיפול בתחום הטיפול באמנות המציעה להציב במרכז הדיאלוג הטיפולי תהליכי קריאה וכתיבה בטקסט ספרותי, ולראות בהם ערוץ מרכזי דרכו מתקיים הדיאלוג הטיפולי. תהליכי הקריאה והכתיבה בטקסט מתווכים על ידי הביבליותרפיסט, ופעולת התיווך מתועלת לתכליות תרפויטיות" (צורן, 2000, עמ' 53). ה"ריפוי" מבוסס על עקרונות הטיפול הפסיכודינמיים.

בטיפול מושם דגש על היסוד האינטראקטיבי של תהליך הקריאה ועל מקומו המרכזי של המטפל המשמש כמתווך כשהקריאה מתרחשת בהקשר טיפולי. את הטקסט הספרותי ניתן לראות כקול שלישי אוטונומי המהווה שותף בדיאלוג הטיפולי כאשר התהליך מתנהל דרכו ובשפתו. בטיפול הביבליותרפי מנצלים את עוצמתה של הספרות כדי לעורר תגובה רגשית על ידי הכנסת טקסטים לחדר הטיפול וניהול דיאלוג טיפולי באמצעותם.

לימודי תואר שני בתרפיה M.A.A.T באמצעות אמנויות במכללת דוד ילין

תכנית הלימודים וצוות התכנית לתואר שני בטיפול ביבליותרפי:

תכנית הלימודים כוללת שיעורים תיאורטיים כלליים בפסיכולוגיה, שיעורים בתחום הביבליותרפיה והדרכה. אנו שמים דגש מיוחד על ההדרכה הקבוצתית לאורך השנים ומקפידים על קבוצות הדרכה קטנות יחסית. הליווי במסגרת זו ממשיך גם לאחר סיום חובות השמיעה הרשמיות, בשנה ג'. בתכנית צוות מרצות מגוון, העוסק בביבליותרפיה מכיוונים שונים ומתחומי עניין שונים. הצוות עוסק בטיפול כמו גם במחקר ובכתיבה אקדמית. תחומי העניין של המרצות באים לידי ביטוי גם בתכנית הלימודים ויוצרים תכנית לימודים עשירה ומגוונת.

המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין - M.A.A.T לטיפול באמצעות אומנויות

"מה עושים עם התואר הזה בכלל?!" בוגרים מספרים על החיים אחרי הלימודים

סיימתי את הלימודים במכללת דוד ילין לפני חמש וחצי שנים. בשלב הראשון אחרי סיום הלימודים במכללה, העדפתי לשלב בין חינוך לטיפול שכן לא רציתי לטפל שעות רבות מדי.
אחרי שנתיים התמקדתי רק בתחום הטיפול ובשלוש השנים האחרונות עבדתי רק כמטפל. עם תום לימודיי (ואולי קצת בשונה מהמצב של המסיימים היום, שלוקח להם יותר זמן למצוא עבודה) אני מצאתי עבודה מיד: ראשית, עבדתי במקום שבו עשיתי הכשרה מעשית - בתחנה לבריאות הנפש עם ילדים ומתבגרים וכן בה...קרא עוד >

בוגר מחזור א'
דוד לסטר

סיימתי את הלימודים במכללת דוד ילין לפני חמש וחצי שנים. בשלב הראשון אחרי סיום הלימודים במכללה, העדפתי לשלב בין חינוך לטיפול שכן לא רציתי לטפל שעות רבות מדי.
אחרי שנתיים התמקדתי רק בתחום הטיפול ובשלוש השנים האחרונות עבדתי רק כמטפל. עם תום לימודיי (ואולי קצת בשונה מהמצב של המסיימים היום, שלוקח להם יותר זמן למצוא עבודה) אני מצאתי עבודה מיד: ראשית, עבדתי במקום שבו עשיתי הכשרה מעשית - בתחנה לבריאות הנפש עם ילדים ומתבגרים וכן בה...קרא עוד >

בוגר מחזור א'
דוד לסטר

סיימתי את לימודי לפני כחצי שנה. לפני שעבדתי כביבליותרפיסטית היית מורה. בשנת הסטאז' עבדתי גם כמורה וגם כמטפלת. כעת – בשנה הראשונה שבה אני כבר לא סטודנטית כלל – אני מטפלת במשרה מלאה דרך מתי"א. אני נעה ונדה בין שלוש מסגרות לימוד שכוללות טיפול בילדי הגן, ילדים ביסודי ומ...קרא עוד >

בוגרת מחזור ה'
גליה אסיף

סיימתי את לימודי לפני כחצי שנה. לפני שעבדתי כביבליותרפיסטית היית מורה. בשנת הסטאז' עבדתי גם כמורה וגם כמטפלת. כעת – בשנה הראשונה שבה אני כבר לא סטודנטית כלל – אני מטפלת במשרה מלאה דרך מתי"א. אני נעה ונדה בין שלוש מסגרות לימוד שכוללות טיפול בילדי הגן, ילדים ביסודי ומ...קרא עוד >

בוגרת מחזור ה'
גליה אסיף

צוות התכנית

  • ד"ר תמר אנג'ל
    tamar-angel

    ביבליותרפיסטית ומדריכה. עוסקת שנים רבות בטיפול בילדים ובמתבגרים, בהדרכות הורים ובהדרכת מטפלים באמנויות. מרצה במכללת דוד ילין בירושלים ובסמינר הקיבוצים בתל-אביב בתכנית הכשרת סטודנטים לביבליותרפיה. עובדת בקליניקה בהר אדר. עבודת הדוקטורט שלה עוסקת בסיפורי החיים של ביבליותרפיסטיות ערביות-ישראליות ובחשיבותם של אלה להכשרה של קבוצה מקצועית זו.

    אנג'ל, תמר (2014). אלף לילה ולילה: להיכן נעלמו טקסטים בערבית עבור סטודנטיות לביבליותרפיה ומטופליהן דוברי הערבית?
  • ד"ר דורית אשור, מרצה וחוקרת בינתחומית, עובדת סוציאלית ועמיתה במכון תל-אביב לפסיכואנליזה בת-זמננו. הוראתה ומחקריה משלבים התמחות בספרות, פסיכואנליזה ומגדר, ועוסקים בהיבטים פסיכודינמיים ותרפויטיים של כתיבה בטקסטים ספרותיים, טיפוליים ותרבותיים שונים. עבודת הדוקטורט שלה: "לקרוא ולכתוב כאילו חייך תלויים בזה" - קולות אישיים בכתיבה הפמיניסטית האמריקנית על הספרות", עוסקת ביוצרות ספרות אמריקאיות, שכתיבתן הפמיניסטית מחוללת עבורן תהליך "לידה מחדש" של עצמיות שנחוותה כמחוקה ובזויה והופכת נוכחת, יצירתית ובעלת עוצמה.
    • Ashur, D. (2015). "Maternal Freud: Between Babbling and Babel in H.D.'s story of her Analysis with Freud" (Forthcoming)
    • Ashur, D. (2009). 'The Healing Power of Love': The Literary/Analytic Bond of Marriage in Freud's Essay on Gradiva. Int. J. Psycho-Anal., 90, 595-612
    • (בגרמנית: Ashur, D. (2010). »Die Heilpotenz der Liebe«: Das literarisch-analytische Band der Hochzeit in Freuds Gradiva-Essay. Int. Psychoanalyse, 5, 187-209)
    • אשור, דורית (2006). מבוא לתרגום העברי של ספרן של הלן סיקסו וקתרין קלמנט,La jeune née בתוך: זה עתה נולדה (עמ' 7-23). תל אביב: רסלינג.
    • אשור, דורית (2005). 'הספרייה הפנטסטית' של ברברה כריסטיאן – בין מגדל השן האקדמי והמטבח", בתוך: י' שפירא, ת' הס וע' הרצוג (עורכים), ספרות קאנונית וספרות פופולרית (עמ' 55- 66). תל אביב: רסלינג.

  • ד"ר אפרת הברון
    Efrat Havron

    ביבליותרפיסטית ופסיכותרפיסטית. מקיימת פרקטיקה פרטית ובה בין היתר מתמחה בטיפול בפגיעה מינית. מנחת קבוצות במרכז הסיוע לנפגעות אונס, ירושלים. מדריכה ביבליותרפיסטים ואנשי מקצוע בתחום הטיפולי במסגרות שונות לאורך השנים (מרכז "תמר", "מיטל", מרכז הסיוע לנפגעות אונס, ובמסגרות פרטיות). מרבה להרצות במסגרות שונות. עוסקת גם בשאלת מקומה של העבודה גופנית בטיפול הרגשי ובפרט בשילוב של יוגה וטיפול רגשי. עבודת הדוקטורט שלה עוסקת בטיפול ביבליותרפי בנפגעות גילוי עריות ופגיעה מינית בילדות.

    הברון, אפרת (2013). "הערכת פעילות של מרכזים לטיפול בפגיעה מינית בילדים – דו"ח מסכם.

    הברון, א. , הברון, ש. (2017). מה מתי ומי בחינוך מיני: עקרונות מנחים לבניית תכניות חינוך מיני של בני נוער בישראל. 

    הברון, א. (2018). על שלושה חלומות מצב עצמי. שיחות, ל"ב(2).  

  • גב' חני זאוברמן (M.A.). ביבליותרפיסטית ומדריכה. מטפלת במסגרת החינוך המיוחד הכוללני וכן עם הכיתות המקדמות. נוסף לכך מקיימת פרקטיקה פרטית. עובדת בעיקר עם מתבגרים וילדים ועוסקת בהדרכת הורים ובהדרכת ביבליותרפיסטים. חני היא דוקטורנטית בחוג לספרות בחיפה וחוקרת את עולמן של קוראות מתבגרות כפי שהן מיוצגות בספרות בשילוב עם מחקר איכותני שכולל ראיונות עם מתבגרות קוראות.

  • גב' נעמי ליברמן (M.A.), ביבליותרפיסטית ומדריכה. מרצה בהווה ובעבר במסגרות שונות (מכללת דוד ילין, אוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל). חברה בהנהלת ביה"ס קשת ומדריכה את צוות המחנכים. עבדה בעבר בשירות הפסיכולוגי של קפלן שם ריכזה והדריכה צוות של ביבליותרפיסטים. בוגרת מרכז וויניקוט. הוכשרה גם בטיפול משפחתי וזוגי. מקיימת פרקטיקה פרטית בה מטפלת ומדריכה.

    ליברמן, נעמי (2010). מלאכת תרגום של המוות – היבטים פואטיים-טיפוליים בעקבות עבודה ביבליותרפית עם הספר "האחים לב ארי".

  • גב' בלה שגיא (M.A.)
    bela-sagi

    ביבליותרפיסטית, דוקטורנטית בתוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר אילן. מדריכה מטפלים וסטודנטים, מטפלת בקליניקה פרטית בילדים, מתבגרים ומבוגרים. מתמחה בטיפול בנפגעי ובנפגעות פגיעה מינית. מנחה קבוצות במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ואונס בירושלים ובמסגרות נוספות.

תחומי הלימוד

המכון לטיפול באמנויות מכשיר מטפלים באמנויות בהתמחות באחד מהתחומים הבאים: אמנות חזותית, מוסיקה, ביבליותרפיה ותנועה ומחול.
הטיפול באמצעות אמנויות ייחודי בכך שהוא מחבר בין שפת ההבעה היצירתית לבין תיאוריות פסיכולוגיות ויוצר מפגש חדש, הנשען על ההנחה כי מחשבות ורגשות, הנובעים מן הלא-מודע, יכולים לקבל ביטוי חזותי.

המקצוע מסתייע באמנויות השונות ובקשר הטיפולי ליצירת מרחב שבו מתרחשים שני תהליכים, השזורים זה בזה. התהליך הראשון מתמקד בהבעה וביצירה של המטופל, המאפשרת נגישות לרבדים לא מודעים בעולמו הפנימי. לצידו, התהליך השני, מתייחס לקשר הבין-אישי המתפתח נרקם בין המטפל והמטופל. קשר זה כולל עיבוד של התנסויות העבר של המטופל והשלכתן למערכת היחסים שלו עם המטפל. הביטוי היצירתי, החושף את עושרה ועצמתה של החוויה הרגשית, יחד עם ההתבוננות המשותפת על היצירה והעיבוד המילולי, מניבים את השילוב הייחודי בין החלקים הקוגניטיביים והרגשיים של המטופל, לצורך עשיית שינוי בחייו.

יחודו של המכון לטיפול באמנויות:

הלימודים במכון מלווים בהדרכה בקבוצות קטנות במכללה ובהדרכה פרטנית במקומות העבודה המעשית. העבודה המעשית מתחילה בשנה הראשונה של הלימודים.

תנאי קבלה

תואר ראשון (ממוצע 85 ומעלה).
אישור על לימוד 300 שעות בספרות.
על המועמדים להשלים בזמן הלימודים (על חשבונם ובזמנם הפנוי) עוד 200 שעות ספרות.

אישור על לימוד הקורסים הבאים (בציון 80 ומעלה): מבוא לפסיכולוגיה 2 נ"ז, פסיכולוגיה התפתחותית 4 נ"ז, תאוריות אישיות 2 נ"ז, פסיכופתולוגיה 4 נ"ז, פסיכופיזיולוגיה 2 נ"ז, סטטיסטיקה 2 נ"ז ושיטות מחקר 2 נ"ז.

על המועמדים לעבור ועדת קבלה.

בשנת 2013 קיבלה המכללה אישור פתיחה ופרסום של התוכנית לתואר שני מאת המועצה להשכלה גבוהה.  

היקף הלימודים ותעודות

תעודות:
בוגרי התוכנית ללימודי ביבליותרפיה יקבלו תואר שני (.M.A.A.T) ותעודת הכשרה מעשית מתקדמת.

היקף הלימודים:
בשנה א' הלימודים מתקיימים לאורך יום וחצי: בימי ראשון יום מלא ובימי שלישי מהצהריים.
בשנה ב' הלימודים מתקיימים ביום אחד, ימי ראשון. 
ההכשרה המעשית בשנים א' וב' היא בנוסף לשעות אלה.
שנת סטאז' - שנת הכשרה מתקדמת - 960 שעות.

צור קשר - יעוץ והרשמה

צור קשר עם יועץ

היחידה לייעוץ ורישום

 

02-6558111 שלוחה 1

dy100@dyellin.ac.il

לגבי תואר שני .M.A.A.T – התכנית לביבליותרפיה