"הגינה המאפשרת": גינון ככלי מסייע בחינוך ובטיפול

"הגינה המאפשרת" מזמנת לעוסקים בה עבודה עם צמחים במרחבים פתוחים וסגורים. היא מביאה לשיפור איכות החיים הקוגניטיבית, הרגשית, החברתית והמוטורית של העוסקים בה. העבודה מתמקדת באדם, בחוויותיו ובצרכיו ולאו דווקא בתוצרת או ביבול גנני-חקלאי. השהות והעבודה בגינה מאפשרות מפגש חברתי, חינוכי או טיפולי לקהלים רחבים ובהם פעוטות וקשישים, תלמידים ובוגרים, אנשים בריאים ו/או עם מוגבלויות.
הלומדים בתכנית רוכשים כלים עיוניים ומעשיים לבנייה והפעלה של "גינה מאפשרת".

ייחודה של התכנית בדוד ילין
מקצוענות: צוות מנחים רב תחומי המוביל תכנית יציבה ומגובשת מזה עשר שנים ברציפות.
מוניטין ורמה אקדמית: התכנית בפיקוח ביה"ס ללימודים מתקדמים של המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין ומתעדכנת באופן תמידי.
סדנת "אדם-אדמה" יחודית ובלעדית: התנסות במלאכות כפיים ועבודה בעץ, אדמה וחומרים רכים במרחב הגינה.
חווייה לימודית וחברתית: השתייכות לקבוצת עמיתים מקצועית וחברתית.
אופק תעסוקתי: עשרות בוגרינו פועלים במסגרות קהילתיות, חינוכיות וטיפוליות ברחבי הארץ.
שכר לימוד: אטרקטיבי ביותר.

בוגרינו מעידים

"ההיכרות עם העבודה בגן היתה עבורי חווייה משנת חיים. רכשתי כלים אותם אני מיישמת בעבודתי המקצועית ובביתי עם בני משפחתי".

"המרצים הצטיינו כל אחד בתחומו והמפגש איתם היה מעורר השראה".

"סגל התכנית לימד אותנו הקשבה, אמפתיה, ואת הקסם שמתרחש בשהות ובעבודה בגן".

"קבוצת הלומדים הייתה איכותית ונוצרו חברויות משמעותיות".

"פגשתי אנשים מעולמות תרבותיים וערכיים שונים משלי, ולמדתי לדעת שבגרעין הווייתנו כולנו מתמודדים עם אותן שאלות קיומיות ומקצועיות".

StudyGardenMandalaGardenGarden15

מרכזת: ד"ר מיכל יובל, מרכזת הגן האקולוגי במכללה, מייסדת שותפה של המכון לחינוך לקיימות. myuval@dyellin.ac.il.

סגל המרצים ותחומי הדעת: ד"ר מיכל יובל – מרכזת ההשתלמות, בוטניקה, אקולוגיה של צמחים, גינון אקולוגי; מר דני פרדקין – גינון אקולוגי ועבודה טיפולית בגינה; גב' תמי מור – מרכזת ההתנסות המעשית, פסיכותרפיה וגינון טיפולי; מר שלמה שפירא – פסיכולוגיה התפתחותית.

קהל היעד: מורים, מחנכים, יועצים, מדריכים - חינוך בלתי פורמאלי, נוער בסיכון, קשישים, מתנסים ועוד, גננים ותיקים ומטפלים.

מטרות הלימודים

  • הכרת העקרונות התאורטיים והמעשיים של הגינון ככלי מסייע בחינוך ובטיפול והתאמתם לעבודה עם אוכלוסיות שונות;
  • בניית בסיס ידע נרחב בנושא עולם הצמחים, שימושיהם בגינה ועקרונות הגינון;
  • הכרת מושגי יסוד וגישות בתחום הפסיכולוגיה, הפסיכופתולוגיה וגישות בטיפול;
  • הכרת מאפייני אוכלוסיות שונות בעלות צרכים מיוחדים.

תחומי הדעת ותוכני הלימודים

  • עולם הצמחים והגינה: הכרת צמחי הגינה הטיפולית; עקרונות תכנון, הקמת גינה ואחזקתה;
  • יסודות בפסיכולוגיה ובפסיכופתולוגיה;
  • היכרות אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים;
  • גינון חינוכי-טיפולי: העבודה עם צמחים לרווחת אנשים. בניית תכנית טיפולית החוזה הטיפולי, התחלה, מהלך וסיום הקשר החינוכי-טיפולי, הפרט והקבוצה, תיאורי מקרה וניתוחם, סדנאות ומעבדה בגינה ובחללים סגורים;

השיעורים כוללים הרצאות, מעבדות, סדנאות, התנסות בעבודה מעשית בגינה ובחללים סגורים וסיורים לימודיים בגינות טיפוליות ובמשתלות.

מבנה והיקף הלימודים

236 שעות על פי המבנה הבא:
א. הכשרה בסיסית: היכרות עם תחומי הדעת כמתואר לעיל. 168 שעות (6 ש"ש) 28 מפגשים בני 6 שעות,
ב. ליווי והדרכה בהתנסות מעשית במסגרת חינוכית-טיפולית. 28 שעות (1 ש"ש)
ג. התנסות מעשית. בהיקף של 40 שעות לפחות, במסגרות שאושרו על ידי רכזת ההתנסות המעשית.

דרישות ההשתלמות
השתתפות פעילה בלפחות 80% מהמפגשים. חוות דעת מרצי הקורס והגשת עבודות גמר כנדרש.

המועד: ימי רביעי בין השעות 12:00 -19:15 (סה"כ 8 ש"ש), במקביל לסמסטרים הנהוגים במכללה.


תעודה: לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודה מטעם המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין.

תנאי קבלה: ריאיון אישי; יתרון ללימודים קודמים ו/או ניסיון בתחומי חינוך וטיפול, אין צורך ברקע בתחום הגינון.

גמול השתלמות: על-פי התקנות של משרד החינוך.

הרשמה: 02-6587528 או במייל: veredha@dyellin.ac.il

Garden3Garden17Garden18