ביבליותרפיה ככלי טיפולי בכיתה

התנסות בחוויה ביבליותרפית-קבוצתית

תכנית זו אינה מוצעת בשנת הלימודים תשע"ה

"המילים הן רק אבנים שמניחים בשביל לחצות נחל, הן שם בשביל שנוכל להגיע לגדה האחרת, הגדה האחרת היא החשובה" (ז'וזה סאראמאגו, המערה, עמ' 58).

 

היקף הלימודים: הסדנה מורכבת משתי יחידות בהיקף של 2 ש"ש כל אחת.

* הערה: אפשר להשתתף בסדנה אחת בלבד.

משך הלימודים: שנה אקדמית אחת.

המועד: ימי רביעי בין השעות 8:30–12:00 (8:30–10:00; 10:30–12:00)

קהל היעד: למתענייניםבתחום.

*הערה: ניסיון בכתיבה אינו הכרחי.

 

הכתיבה כאמצעי טיפולי

מנחה: ד"ר מיכל שמחון, ביבליותרפיסטית, מורה למקרא ומרכזת לימודי הביבליותרפיה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין. Simchon@dyellin.ac.il

המועד: ימי רביעי בין השעות 8:30–10:00.

בסדנה זו יוזמנו המשתתפים להגיב באופן אישי לתרגילי כתיבה שינבעו מקריאת שירה, פרוזה, דמיון מודרך, מטפורות, תמונות ועוד. נתייחס אל היצירה הספרותית כאל "ישות" שאפשר לנהל איתה דיאלוג חי כדי ללכוד את הקסם שביצירה, קסם שמעורר את הקורא לתגובה ולמבע משלו. הכתיבה בהשראת אמצעים ספרותיים מגוונים, תוביל את המשתתפים לגילוי הנעלם שביצירה ולגילוי הנעלם שבתוכם.

 

מיתוסים ואגדות כראי לנפש האדם

"כיפה אדומה הייתה אהבתי הראשונה. חשתי כי אילו יכולתי לשאת אותה לאישה, הייתי זוכה באושר מושלם" (דיקנס).

מנחה: תמר אנג'ל, דוקטורנטית לביבליותרפיה; עוסקת שנים רבות בטיפול ביבליותרפויטי פרטני וקבוצתי; מרצה בתכנית לביבליותרפיה במכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין.

המועד: ימי רביעי בין השעות 10:30–12:00. 

בסדנה זו יתבוננו המשתתפים בסיפורים מתרבויות שונות: המיתולוגיה היוונית, המיתולוגיה השומרית, סיפורי המקרא ואגדות עם. נעסוק בטלטלות פנימיות אנושיות, בסיפורי ריפוי גדילה ותקווה כפי שהם מוצגים בעלילות הסיפורים.

ההתנסות החווייתית דרך כתיבה ויצירה תשולב בהתוודעות תאורטית למונחיו של יונג: "הלא מודע הקולקטיבי", ה"ארכיטיפים" ובחשיפה לחשיבה סימבולית המסייעת להבנת העולם הדמיוני, האפל והשופע של הסיפורים.

שכר לימוד: על-פי שעות.

גמול השתלמות: על-פי התקנות של משרד החינוך.