ניתוח התנהגות יישומי - ABA

ניתוח התנהגות יישומי - ABA הינו מדע המתמקד בהבנה ושיפור של התנהגות האדם. זוהי דיסציפלינה במדעי הטבע שצמחה מן הפסיכולוגיה ההתנהגותית והיא חותרת להבנה כיצד גורמים סביבתיים, ביולוגיים, פרמקולוגיים ואחרים משפיעים על התנהגותם של בני אדם.
ניתוח התנהגות יישומי כפרקטיקה קלינית מתמקד בשיפור תפקודם של פעוטות, ילדים, בני נוער ומבוגרים ונמצא כאחד היעילים בטיפול בהתנהגויות חשובות חברתית בתחומים שונים כגון חינוך וקשיי התנהגות, טיפול בלקויות והפרעות שונות כגון הפרעות על הרצף האוטיסטי ולקויות קשב וריכוז, שימוש בחומרים אסורים, אורח חיים בריא ועוד.
בוגרי התכנית לניתוח התנהגות יכולים להשתלב במגזרי עבודה ציבוריים (לדוגמה מערכות חינוך) או פרטיים (לדוגמה תכניות ביתיות למשפחות וילדים בעלי התנהגויות מאתגרות) כמנתחי התנהגות העוסקים בבניית, יישום ופיקוח על תכניות התערבות התנהגותיות.

התוכנית הוכרה על ידי הלשכה העולמית להסמכת מנתחי התנהגות (Behavior Analysis Certification Board) במסלולים לבעלי תואר ראשון (BCaBA) ולבעלי תואר שני (BCBA).

מרכזת אקדמית: ד"ר שירי אייבזו מומחית בניתוח התנהגות יישומי, בעלת הסמכה BCBA-D מטעם האגודה הבינלאומית למנתחי התנהגות. עוסקת בהכשרת מורים ובהכשרת מנתחי התנהגות ובטיפול בילדים עם קשיי התנהגות ובילדים על הספקטרום האוטיסטי. כמו כן עוסקת בחקר, לימוד וקידום מיומנויות שליטה עצמית ומיומנויות חברתיות של ילדים עם קשיי התנהגות.
רכזת מקצועית: אירית אוסישקין abady@dyellin.ac.il
סגל המרצים: מנתחי התנהגות בעלי הכשרה בתחומי החינוך, הטיפול והייעוץ או מנהלי החינוך: ד"ר אליען אלחדף-אברג'ל (BCBA-D, אוניברסיטת חיפה); גלינה אברהם (BCBA, מתי"א ראשון לציון); מיכל פלג-שלו (BCBA, אלו"ט); רונית קנקזיל-מימון (מתי"א חולון-אזור); אבנר פרידלין (BCaBA, מתי"א חולון-אזור); מירב ביבס (BCaBA, העמותה לילדים בסיכון); אירית אוסישקין, (BCaBA, מתי"א חולון-אזור).
קהל היעד: מורים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מטפלים בענפי הטיפול השונים (ריפוי בעיסוק, קלינאי תקשורת ועוד), יועצים חינוכיים, בוגרי מדעי ההתנהגות, הנדסה ורפואה.

מטרות הלימודים:
• הכשרת אנשי מקצוע מומחים בניתוח התנהגות יישומי והקניית ידע תיאורטי וקליני של עקרונות והליכים בניתוח התנהגות יישומי;
• רכישת מיומנויות לניתוח תפקודי של התנהגות לשם אבחון קשיי התנהגות והתאמת תכניות טיפול למגוון רחב של בעיות תפקוד בקרב ילדים;
• הכשרת אנשי חינוך וטיפול בקידום תהליכי למידה והסתגלות מיטביים, טיפול בהתנהגויות מאתגרות, ובניית תכניות חינוכיות וטיפוליות לילדים צעירים עד אוכלוסיות בוגרות.

תכני הלימודים: קורסים עיוניים שהינם חובה על פי דרישות האגודה הבינלאומית המסמיכה בניתוח התנהגות יישומי (Behavior Analysis Certification Board, BACB):
• עקרונות יסוד בניתוח התנהגות יישומי;
• צפייה ואיסוף נתונים ושיטות מחקר בניתוח התנהגות יישומי;
• הערכה תפקודית התנהגותית;
• אסטרטגיות ניווט כיתה ואסטרטגיות הוראה באוטיזם;
• התנהגות מקצועית ואתית;
• תכנון, יישום, פיקוח והנחיה של תכניות התערבות בגנים, בבתי הספר ובמשפחה;
• פיתוח כישורים חברתיים ושליטה עצמית לילדים בסיכון;
• פילוסופיה של הביהביוריזם הרדיקלי לאיש המקצוע.

מתכונת הלימודים: שיעורים עיוניים וסדנאות מעשיות.
היקף הלימודים: 12 ש"ש, 375 שעות, במשך 3 סמסטרים, 4 ש"ש כל סמסטר.
תנאי קבלה: בעלי תואר ראשון לפחות בחינוך ובתחומים משיקים כגון: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, ייעוץ חינוכי, ענפי הטיפול השונים (ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ועוד), מדעי החברה, מדעי ההתנהגות, הנדסה ורפואה; ריאיון קבלה; אנגלית ברמה טובה מאוד.
תעודה: למסיימים בהצלחה את הלימודים העיוניים תוענק תעודה בניתוח התנהגות יישומי מטעם המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין.
גמול השתלמות: על-פי התקנות של משרד החינוך.

התמחות: אפשרות להרחבות עיוניות בהיקף של 140 שעות יקנו תעודה בניתוח התנהגות יישומי עם התמחות במסלול ההתמחות הנבחר (לדוגמה, התמחות בלקויות מורכבות, משפחה ועוד).
פרקטיקום: ישנה אפשרות להירשם למסלולים שונים של ליווי והדרכה על התנסות מעשית, אשר ייקבעו בייעוץ אישי. ליווי הפרקטיקום כרוך בתשלום נוסף בהתאם להיקף הליווי במסלול הנבחר.

מספר המקומות בתכנית מוגבל.