עבודה עם הורים והדרכתם – קורס למורים וגננות בחינוך המיוחד

"ביותר ממובן אחד, הורים ומורים נמצאים בסירה אחת ביחס לילדים עם בעיות התנהגות. ראשית, משום שתכופות קשיי ההתנהגות של הילד בבית משוחזרים בבית הספר; שנית, משום שסמכות ההורים וסמכות המורים נשענות על אותם היסודות; ולבסוף, משום שהורים ומורים עומדים מול ציפיות וביקורות דומות מאוד מצד החברה. משימותיהם של השניים כה תלויות זו בזו, עד שיקשה על האחד להצליח ללא תמיכתו של האחר" (חיים עומר, 2002).
קורס זה עוסק בברית שבין הורה-מורה, במערכת החינוך בכלל, ובחינוך המיוחד בפרט, ובמתן הדרכה להורים כחלק מעבודת המורה עם הילד.

מנחה : הדס נבות, בעלת תואר שני בתרפיה בהבעה וביצירה; מטפלת באמנות ומנחת סדנאות; מתמחה בהדרכת הורים ובטיפול בילדים ומתבגרים בעלי הפרעת קשב וריכוז ובעיות התנהגות. hadassna@dyellin.ac.il.

קהל היעד: מורים וגננות בחינוך המיוחד.

מטרות הלימודים:
• לעורר מודעות לחשיבות העבודה של המורה עם ההורה ולשכללה;
• להכיר את ההיבטים השונים והמורכבים בקשר הורה- מורה;
• להרחיב את ההיכרות עם מגוון מודלים וכלים לעבודה עם הורים.

תוכני הלימודים:
• משמעויות ודילמות בקשר/ברית בין הורה למורה וחלוקת התפקידים בין הורה למורה;
• מושגים וסוגיות הקשורים להדרכת הורים: סמכות הורית, אמפתיה מול הזדהות, גבולות, פנטזיה מול מציאות, היבטים של כוח ושליטה, שיתוף מול חבלה, העברה ועוד;
• השוני בצרכים ובמטרות בעבודה עם הורים בעלי מאפיינים שונים: הורים גרושים, חד הוריים, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, הורים לילדים בגיל הרך, הורים למתבגרים ועוד;
• תאוריות ומודלים שונים העוסקים בהורות ומשפחה;
• כלים לעבודה עם הורים.

היקף הלימודים: (2 ש"ש) 60 שעות.

משך הלימודים: שנה אקדמית

גמול השתלמות: על-פי התקנות של משרד החינוך.

*הקורס מוכר במסגרת "אופק חדש" למורים בחינוך המיוחד

אישור סיום: לעומדים בדרישות הקורס יוענק אישור סיום מטעם המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין.