mitlabtim


לקבלת מידע אנא פנו אלינו ונחזור אליכם בהקדם.
שם פרטי:
שם משפחה:
נייד:
דואר אלקטרוני:

מסלול

מסלול

back

שיחות

אמנות השיחה
כתבה: אדוה לבני, לומדת בחפ"ן, תשס"ט
 
מתי לאחרונה חשבתם על האופן שבו אתם משוחחים? האם אתם יודעים להקשיב? כיצד אתם מגדירים 'שיחה טובה'? מתי לאחרונה הרגשתם שהצלחתם לחדש משהו למישהו, לקדם אותו, להעצים אותו, באמצעות שיחה?
אחד הקורסים המשמעותיים עבורי בחפ"ן הוא הקורס 'שיחות'. מדי שבוע אני משוחחת עם אחד מחברי הקבוצה לפרק זמן קצוב.

מה? למה צריך לקבוע זמן מיוחד לזה? אתם לא מדברים גם כך סתם?!

ברור שאנחנו מדברים! אבל לעתים אנחנו מנהלים סמול-טוק, או שאנשים חדשים מצטרפים לשיחה, או שבדיוק צריך ללכת למקום אחר.

בשיעור זה העיקר הוא הכוונה, ההתכוונות, הלמידה. אנחנו עורכים משוב על השיחה ולאחר מכן משוחחים בפורום הקבוצתי על סוגיות וקשיים שעולים בשיחות.

איך מדברים עם מי שכפוף אליך? ולמה לא כדאי לומר "גם לי קרה בדיוק אותו דבר"? ואיך לדעת מתי חציתי בשיחה גבול שלא הייתי צריכה לחצות?
 
עבורי, השיעור היווה הזדמנות להכיר טוב יותר את האנשים איתם אני לומדת. להכיר באמת, לעומק. בנוסף, הייתה זו הזדמנות להתבונן בעצמי בעת שיחה. האם השיחה שנוצרת היא משמעותית? מקדמת אותנו, אחד מאיתנו? האם עצם ההקשבה מספקת לעתים? כיצד אפשר להשתמש בשיחה ככלי בכלל וכלי חינוכי בפרט? בשיחות השתתפו גם מילי וחני, המורות שלנו, שהדגימו לי לא פעם עד כמה שיחה יכולה להביא לשינוי ועד כמה הכלי הזה עשוי להיות משמעותי בחינוך הפתוח.
 
באמצע השנה, בשיעור 'החלטות' , אלי הציע שניגש לנושא של שיחה מזוויות נוספות, נפגוש אנשים המשוחחים רבות עם ילדים וכך נכיר גוונים שונים הקשורים באמנות השיחה.
 
חברי הקבוצה התלהבו. מייד נזרקו רעיונות לחלל: איך יוצרים הקשבה בין הילדים לבין עצמם? איך מנחים דיון? עלו הצעות לדבר גם על גישור, פילוסופיה וביבליותרפיה, לפגוש יועצים בבתי"ס ולהכיר תיאוריות דיאלוגיות.
 
עוד באותו שיעור החלטנו לארגן יום שיחות. אלי ואני התנדבנו לתכנן אותו. כך, פשוט: עלה רעיון, צורך, ומייד בחרנו לענות עליו.

שאלנו את החברים בקבוצה מה מעניין אותם, באילו תחומים כדאי להתמקד והאם למישהו יש אורחים שהיה רוצה להביא.

בסופו של דבר מצאנו שתי אורחות שרצינו לשמוע אותן, בחרנו תאריך ותכננו מפגש בן חמש שעות, בעידודן ובתמיכתן של המורות.
 
אירחנו את הדס לבני, מגשרת, שהפגישה אותנו עם עולם הגישור וסיפרה לנו על הקשבה, זיהוי הצרכים של האדם העומד מולך, העצמה ודרכי גישה לקונפליקטים במתודות גישוריות. אירחנו גם את תמי, מורה ללקויי למידה בביה"ס הניסויי בירושלים, שהדביקה אותנו בשמחה שלה כשהיא מצליחה 'להגיע' אל ילדים וסיפרה לנו על הדרכים שלה לעשות זאת.
 
כך הצלחנו לארגן יום שענה על צרכים שהתעוררו אצלנו באמצע הדרך, ונתקלנו באנשים טובים ששמחו לתרום מזמנם, מניסיונם ומהידע שלהם.