mitlabtim


לקבלת מידע אנא פנו אלינו ונחזור אליכם בהקדם.
שם פרטי:
שם משפחה:
נייד:
דואר אלקטרוני:

מסלול

מסלול

back

אירוע בנושא משמעת

אירוע חינוך בנושא "משמעת" התקיים בבית הספר "חשמונאים" בבת ים
 
מה קורה בדרך כלל בבית הספר כשעולה נושא המעסיק את חדר המורים, כגון הפרות משמעת? (נשמע מוכר?) לרוב, מצופפים את הלו"ז של ישיבות הצוות ומפנים מקום לדיון בנושא הרלוונטי. דנים בסוגיה, כל אחד מביע דעתו,
לעיתים מחליטים להקים צוות שיציע דרכים ליצירת שינוי במערכת ולעיתים מסתפקים בשיח.
 
בבית הספר התיכון "חשמונאים" בבת ים חשבו אחרת, תוך הכרה בהבדל שבין "לדבר על" לבין "לחוות את". את האירוע הנחתה רוני קריין, מנחת קבוצות, בוגרת חפ"ן את הצוות המוביל בביה"ס לתהליך יצירתי, מהנה ומרתק של התבוננות בנושא המשמעת מנקודות ראות שאינן שגרתיות: משמעת באגדות ילדים, ההיסטוריה של המשמעת ומשמעת בטבע. בזכות התהליך נוצר "אירוע חינוך" ברוח החינוך הפתוח, שהפך את בית הספר לערב אחד למקום המזמן חוויה למורים. חוויה אמיתית דרכה יכלו להרגיש ולפגוש את עצמם במצבים שונים הקשורים למשמעת.
 
מהו אירוע חינוך?

זוהי דרך למידה אינטגרטיבית המקיפה מתודות רבות, הבאה לידי ביטוי ב 'הפנינג' חוויתי לימודי. האירוע החינוכי בנוי על התנסות חווייתית . האירוע מפעיל את כולם בו זמנית, וכל משתתף, נוסף על ביצוע תפקידו, חש באחרים ובתפקידיהם ובאפקט המצטבר של הקבוצה. האירוע בנוי על 'הבנה ריגושית', כלומר - הבנה אינטלקטואלית ורגשית בו זמנית, בה יש הפריה הדדית של שכל ורגש.

ידוע לנו שלצורך למידה משמעותית אנו זקוקים בדרך כלל למספר חזרות מזוויות שונות על אותו הדבר. אירוע מסוג זה מזמן שאילת שאלות מהותיות, הטלת ספק בידע קודם, למידה מנקודות מבט שונות, בעזרת חושים שונים
ותוך שימוש במגוון אינטליגנציות. פרופסור משה כספי, מייסדו של  המכון להכשרת מורים בגישת החינוך פתוח, הגה את רעיון ה'אירוע' כדרך למידה רבת משמעות.

כל סטודנט בחפ"ן מתנסה בבניית שני אירועים בתקופת לימודיו וזוכה ליהנות מהאירועים שצוותים אחרים מכינים.
אחד העקרונות המהותיים במתודה זו הוא עבודת צוות בתהליך התכנון והבצוע.
  
מה היה שם למעשה?

גורם ההפתעה- המורים הגיעו בשעות הערב לבית הספר. להפתעתם קבל את פניהם חצוצרן שהכריז בתרועות על בואם והוביל אותם על שטיח אדום למבואה. התפאורה, ששינתה את פני המקום מקצה לקצה, עוררה התפעלות והכניסה את המשתתפים לתחושה שהולך להתרחש פה משהו מיוחד ולא צפוי...
 
ללא רמז מוקדם הגיעו ה"סלבס" מעולם "הפרות משמעת" שסיפרו את סיפוריהם:

כיפה אדומה, שסיפרה כיצד לא שמעה בקול אימה. אדם וחווה - סיפרו על הפרת המשמעת הראשונה בתולדות האדם. הילד הרע (משירה של לאה גולדברג) סיפר על עצמו והצפרדע סיפר מדוע כל כך קשה להיות נסיך כלוא בגוף צפרדע.

כשנדמה היה שההתרגשות בשיאה, הגיעה שוטרת כשמשרוקית בידה ופקדה לערוך סדר בבלגן:

תוך הטפה על חשיבות החוקים, האחידות והמשמעת. המשתתפים  הועמדו בשלשות ויחד עם תרגילי סדר,
קיבלו לראשם כובעים אשר השרו מייד תחושת ציות ואחידות. המעברים החדים מעולם פתוח לעולם קשוח
אפשרו לכל משתתף להגיע בדרך חווייתית ומלאת הומור לתובנות שעשויות לסייע להם כמורים במפגש עם תלמידיהם.

מכאן הובלו המורים לשלושה חדרים שונים שבהם חוו ושיתפו באירועי משמעת מסוגים שונים. כל חדר היה כניסה לחלל - מפתיע ומסקרן ובו הזדמנות לחוות ולחשוב משמעת.

השאלה "האם הפרת משמעת היא בעיה או הזדמנות" נשאלה ועברה כחוט השני בכל חדר וחדר. משנדמה היה שהמשתתפים נמצאים בשיא ההתרגשות והפליאה, נדהמו לגלות עצמם כתלמידים בכתה וצפו בסרט ערוך היטב שתיעד את תלמידי בית הספר מדברים על המשמעת מנקודת ראות שלהם. הערב הסתיים בהדלקת זיקוקים על רקע מילות השיר "all you need is love" כשהמורים הנרגשים לא רצו ללכת הביתה.

מתגובות המורים:

"הערב היה ממש חוויתי, שילוב מדהים של השקעה של חברי ההנהלה."
"איך הפכתם את הכתה לתיאטרון ויצרתם אוירה...  איך כשקיבלתם אותנו – נכנסנו לעולם אחר.-
הרגשתי כמו עליסה בארץ הפלאות."
"היה מרתק! כל העולם במה – מאפשר לכסות ולהוציא משהו שאתה שומר בפנים."
"לא הייתי מאמינה שאפשר להרים ערב כזה במבנה של בית הספר"
 
אירוע חינוכי הוא אירוע מכונן כחלק מתהליך המתרחש בבית הספר ומוסיף נדבך חשוב לעיסוק בנושא המשמעת.
זו הפעם הראשונה שכלי המוכר בחינוך הפתוח מיושם בהיקף כזה בחינוך הפורמאלי.

הקרדיט מגיע למנהלת בית הספר "חשמונאים", הגברת מלכה אביוב, ולצוות המוביל בבית ספרה, על הפתיחות והתעוזה לנסות משהו חדש בבית ספרם, לרוני קריין, על ההדרכה וההנחיה בהקמת האירוע ולמכון חפ"ן שהקנה באהבה יישום כלים חדשניים. שיתופי פעולה שכאלה יכולים להעשיר ולגוון באופן מעורר סקרנות לחדשנות וליצירתיות בחינוך.