חפן בשבילי... - אפריל תשע"ב

 

חלק מחברות ומחברי קבוצת חפ"ן משנה זו, מתוך רצון לשתף מתעניינים ברוח התכנית, כתבו כמה מילים על "מה זה חפ"ן בשבילי..."

א.

אני מרגישה שחפ"ן זה מקום נדיר כי התפיסה היא שצריך להתבונן קודם כל פנימה, לעבור תהליכים מבפנים כדי לחזק ולהצמיח את העצמי ,דבר שוודאי ישפיע על היותי מורה. כשחיפשתי מקום שיוכל להכשיר אותי להיות מורה כמה שיותר טובה בעתיד, אז זה המקום שמצאתי כי אני מרגישה שבחפ"ן מלמדים אותי כיצד לבנות כלים שבאמת מכינים אותי כמה שיותר לקראת אתגר ההוראה. בעבורי לב העניין בחפ"ן הוא היותי חלק מקבוצה אינטימית, חמה , שיש בה קשב רב ושבו כל אחד עובר תהליך של למידה ושל התפתחות. זהו מקום עם קרקע בטוחה, תומכת ומאפשרת ליצירתיות להיפתח . אני נפגשת כל הזמן עם דרכי חשיבה לגמרי אחרים מהמקובל ולרוב די מדהימים. זה מקום שדורש הרבה עבודה פנימית ושיתוף ,אבל בה בעת גם מקום שנותן בטחון, אמון ומפגש עם אנשים נדירים שליבם פתוח ושהמפגש איתם מרחיב את הראייה ומעמיק את הנשימה.

ד.

ללמוד בחפ"ן זה מסע שמתחולל בתוכי. חפ"ן זה להיות באמת אדם אחר, מורה אחר,

זה לאהוב את החיים, את עצמך, את התפקיד שלך ואת הילדים.

זה חיבור תמידי בין אני האדם- המורה- התלמידה.

חפ"ן זה לא להפסיק להיות תלמידה אף פעם.

אני לומדת בחפ"ן את עצמי, את הסביבה ואת החיבור שנוצר בינינו.

חפ"ן זה בית, זאת משפחה, מקום מכיל, תומך ומעצים.

מאוד נדיר למצוא בחברה שלנו מגוון אנשים שמגיעים מסגנונות, גילאים ורקעים כל כך שונים, למפגש קשוב, כנה ואמיתי. הייחוד של התכנית הוא עצם העניין : אנחנו מנסים לחשוב את עצמנו כל הזמן מחדש, להתחיות להתחדש, להתבנות, להיות.

ר.

חפ"ן בשבילי, הוא שער לעולם חדש,

כזה שהיה קשה להסביר לי אודותיו קודם שהגעתי,

כי בהרבה מובנים הוא פשוט השער שלי:

לעולם שמאפשר לי להתחיל ממה שקיים בי- ולא ממי שהייתי רוצה להיות.

עולם שבו כל תנועה, כל אדם, או מקרה שקורה אותי, הוא חלק מהלמידה,

ולא רק בדיעבד, אלא מלכתחילה.

עולם שפותח לי מבט חדש על ילדים ועל מה זה להיות להם למורה.

מקום שפותח אמונה לשינוי אמיתי ומהותי בכל הקשור בחינוך היום,

שינוי שבא לידי ביטוי קודם כל באמונה בעצמי- כמובילה יוזמת ופעילה , בילדים כתלמידים וכמלמדים

ולפני הכל כבני אדם.

חפ"ן בשבילי הוא בית, שאני שמחה על כל רגע שהגעתי אליו.

א.

חפן עבורי הוא מקום המאפשר לי להתנסות בלהיות התלמיד הייחודי שאני.

בו אני לומד להכיר ולבטוח ביכולתי, ומכך להתפתח להיות מודל עצמי יציב.

מכאן אני לומד כיצד להעניק לאנשים צעירים (תלמידים) את החוויה והאפשרות הזאת גם.

התוכנית בחפ"ן אפשרה לי להמשיך את עבודתי כמורה בכך שפיצלה את לימודי לשנתיים.

דבר זה לא היה מתאפשר לולא הקשיבו לצרכים האישיים שלי ועזרו לי למצוא את המסגרת הנכונה והמתאימה עבורי.

היחס האישי וההרגשה שאני משמעותי, העניקו לי מודל לדרך בה נוהגים עם תלמיד כדי שירגיש רצוי, מוערך, נתפתח ומשתלב.

יחס מכבד ורגיש כבסיס ללמידה והתפתחות.

ש.

חפן בשבילי הוא מקום שגילה לי שאפשר ללמוד וללמד אחרת.

מקום בו הלימוד הוא חוויית מפגש וגילוי, מתוך הקשבה פנימית לכל אחד מן הלומדים.

למידה שיוצאת מתוך סקרנות ורצון, ולא מתוך הכרח והרגל.

בחפן מצאתי דרך שמאפשרת ויוצרת התחדשות תמידית.

ר.

תכנית חפ"ן היא קודם כל דרך חיים. דרך המאפשרת לי:

להיות מי שאני ולהמשיך להתפתח ולצמוח כל הזמן, בכל פעם מחדש מהנקודה בה אני נמצאת, מתוך חדוות חיים, אהבה ורצון אמיתי ללמוד ולהמשיך וללמוד.

למצוא את הדרכים ללמידה הטובה והנכונה עבורי, תוך מודעות לכל מה שעולה בדרך בי כפרט וכחלק מהקבוצה בה אני נמצאת.

להתעמק ולהתנסות בדרכי למידה שונות המתאימות לכל אדם כפרט ייחודי.

לקבל כלים על מנת לתת את המרחב לכל ילד איתו אני עובדת כיחיד בתוך קבוצה ועם כל ילד שאעבוד איתו בעתיד.

ליצור קבוצה תומכת ומעודדת למידה לכל פרט המצוי בתוכה, כפי שאנו מתנסים בעצמנו בלימודינו חפ"ן.

כל אלה, יאפשרו לי להיות מורה-מחנכת טובה יותר המתחשבת בצרכיו האישיים של כל תלמיד ע"מ לאפשר ביטוי, הערכה-עצמית, התפתחות והעצמה אישית ומקום להרגיש אהוב, רצוי ושמח.

אני מודעת לכך שההתפתחות והלמידה התמידיות שלי עצמי מאפשרות לי להיות אדם טוב ושמח יותר ולפיכך, מורה טובה יותר.

מ.

חפ"ן עבורי הוא מפגש. מפגש של אנשים, של דעות, של עולמות, שלי עם עצמי, של ידע. במפגשים האלה מתרחשים יחסים משמעותיים עבורי. מאחר שכל חיינו מבוססים על יחסים, אני לא מכיר עוד מקום, כמו חפ"ן, שבו מאפשרים לאדם מרחב התבוננות והקשבה מבלי לשפוט, לקטלג או לנזוף בו. בחפ"ן ניתנת הזדמנות אמיתית וכנה ללמוד איזה סוג של מורה אתה רוצה להיות והכי חשוב איזה סוג של אדם אתה רוצה להיות ובעיקר על הקשר בין השניים. הפתיחות, ההקשבה והקרבה בין החברים בחפ"ן מאפשרים לי לצמוח ולגדול כמורה וכאדם- ומה יותר חשוב מזה.

י.

מי שרוצה "לסמן וי", לחמם כיסא ולחפף כמה עבודות על מנת להוציא תעודת הוראה מהירה, שלא יפנה לתוכנית חפ"ן.

בחפ"ן העניין הוא תהליך מעמיק, שבמהלכו אתה מוזמן להביא את עצמך על אמת.

חפ"ן היא הזדמנות לשינוי מעמיק, צמיחה והתפתחות, ומתוך כל אלה מבשילה בך ההכרה איך תוכל ללוות אנשים אחרים,ילדים למשל,בתהליך שינוי משל עצמם.

כמי שחשדן מראש כלפי כל מיני סיסמאות "רוחניקיות" על "התחברות" ו"זרימה", אני יכול להעיד בבטחה, שתכנית חפ"ן דווקא יכולה לאמץ את הססמא: "בלי חרטא".

כשאתה נכנס לקבוצה בה רואים אותך באמת, כפי שאתה, אתה מוזמן להשאיר את סיפורי המעשיות הרגילות שלך (מוצלחות ככל שיהיו) מחוץ לחדר, ולהתחיל לעבוד. ועובדים כאן. עובדים ממש, לפי שיטה, ובצורה מכוונת למטרה.

כשאתה נכנס לעניין, כפי שאתה, בחפ"ן מקבלים אותך ללא שיפוט, והאמת היא שלא קל לקבל את זה בהתחלה. אני לא רגיל לזה, בטח שלא במסגרת אקדמית.

חיפשתי ממש טוב וכמעט ולא מצאתי בחפ"ן שמץ של דיבור כפול, ניכור או ציניות. האמינו לי, זה הישג נדיר.

בתוך המשולש "עבודה-משפחה-לימודים" זה מקסים שמשבצת ה"לימודים" הופכת לגורם שדווקא מפחית לחץ, ומוסיף תמיכה וכוח.

נחמד לגלות מסגרת כזו, כמו משפחתית, ככה סתם באמצע החיים, ועוד כשכבר חשבתי שאני כבר לא כל כך בנוי לקשר...

בעולם מושלם, כולם היו לומדים כך. נחמד לגלות שזה ניתן, גם בעולמנו שלנו.

ל.

חפן בשבילי הוא מרחב אנושי שמפגיש אותי עם ערכים חינוכיים ,חברתיים ואישיים

באופן המאפשר לי לבחון ולכוון מחדש, את הרגלי הלמידה וההתנהלות שלי, כחלק מקבוצה וגם ביני לבין עצמי.

זוהי הזדמנות לפגוש את עצמי כתלמידה ודרך זה להיבנות כמורה וכמחנכת.

חפן בשבילי זו גם הזמנה לעבודה פנימית,

להגברת המודעות האישית והחברתית שלי ולארגון מחדש (חוזר ונשנה) של מרכיבי אישיותי

על מנת שאהיה אדם מטיב יותר עם עצמי ועם סביבתי ומורה אשר ראויה למעמדה.

צוות המורות המנחות אותנו מהוות מודל מעורר השראה והכרת תודה.