הגות ומחקר - חינוך לקיימות

IconSustainabilityEducationArticles IconSustainabilityEducationInitiatives2 IconSustainabilityEducationLinks

כאן תפגשו שותפים לחשיבה, לשיח ולעשייה החברתית, הסביבתית והכלכלית.
קיימות מבוססת על מארגים של שותפויות, כולם יחדיו מפתחים ומעצבים את שדה הקיימות והחינוך לקיימות.

אנו שותפים לפרויקט הקדרון ואדי אל נאר
שותפות עם מש"ב בחינוך לקיימות בקניה
קיימות חברתית עם האוניברסיטה הקתולית של ולנסיה, ספרד

IconSustainabilityEducationArticles

אטינגר ל.: טביעת הרגל האקולוגית. כאן ד"ר אטינגר מסבירה בצורה מפורטת מהי טביעת רגל אקולוגית, מלמדת כיצד ניתן לחשב טביעת רגל אקולוגית ודנה בהשלכות של חוסר איזון בין צריכת משאבים טבעיים ליצירתם. מאמר זה מרכז מידע, דוגמאות ומעט הצעות בצורה ברורה וקלה להבנה.

אטינגר ל.: על קיימות. כאן ד"ר אטינגר מסבירה את המושג "קיימות", את התפתחותו במהלך השנים ואת האתגרים העומדים בפניו בימינו. גם כאן ד"ר אטינגר מצליחה לתמצת מושג גדול בצורה ברורה ויעילה.

אטינגר ל.: בעיות סביבתיות במבט גלובלי. זוהי מצגת המדגימה בצורה קולעת את השתלטות האדם על כלל המערכות האקולוגיות בכדור הארץ ואת ההשלכות של השתלטות זו. ד"ר אטינגר גם מראה את הנסיונות העולמיים לתקן את העוול. מומלץ לקרוא הן את המצגת והן חומרים אחרים של ד"ר ליה אטינגר.

ונגר א.: חינוך סביבתי הוא חינוך הומניסטי. מאמר זה דן בשינויים שחלו בעשורים האחרונים ביחסי הגומלין שבין האדם לסביבה ועל כך שהם מצריכים שינוי מיידי. בימינו האיזון נוטה יותר מדי כלפי בני האדם, כך שהסביבה נפגעת ומפיצה חומרים רעילים שחוזרים אלינו. עקב כך, שינוי בדינמיקה הזו אינה רק לשם הגנת הסביבה, אלא גם לשם הגנת האדם. על פי המחבר שינוי כזה צריך להתחיל בחינוך ועל כן חינוך סביבתי ראוי חייב להיות היסוד של החינוך במאה העשרים ואחת. מהו חינוך סביבתי ראוי? זאת המחבר מסביר במאמרו.

טל ט.: פרופ' טל היא חוקרת בתחום חינוך מדעי לכול, חינוך מדעי לא פורמאלי וחינוך סביבתי. בין יתר עיסוקיה היא עומדת בראש "קמפוס ירוק" והגן האקולוגי בטכניון והיא גם עורכת אחראית של כתב העת "אקולוגיה וסביבה". בנוסף לכך היא ערכה את המקראה החדשה לחינוך סביבתי: חינוך סביבתי וחינוך לקיימות. כדאי לקרוא את חומריה הרבים.

יובל מ., בלוך א., פרדקין ד.: חינוך לקיימות ויזמות חברתית כמקור להתחדשות הכשרת המורים. במאמר זה מתייחסים אל המשבר הסביבתי-חברתי במאה ה-21 כמניעה ליצירת תרבות בת קיימא (קיימות), שתוכל לספק את צרכי האוכלוסייה העדכנית בלא שתפגע באספקת צרכי הדורות הבאים. חינוך לקיימות מהווה מרכיב מרכזי ביצירת תרבות בת קיימא. טענת המאמר הוא שיש בכוחו של החינוך לקיימות להתניע שינוי שירענן וישפר את הכשרת המורים תוך יצירת מפגש פורה ומפרה בין תפיסות וזרמים חינוכיים שונים. תפיסה זו מדגימים בשני שלבים- בשלב הראשון נסקרת התפיסה החינוכית ודרך הפעולה ("מקיים למקיים") של מחברי המאמר וביטויה בתרבות החיים במכללה. בהמשך מתואר יישום
תפיסה זו במסגרת סמינריון בחינוך – חינוך לקיימות והשפעתה על אופני הפעולה של הסטודנטים שהשתתפו בקורס זה במרחבים החינוכיים בהם הם פועלים.

את המצגת המלווה ניתן לראות כאן.

עילם א. וטרופ ת.: אסטרטגיה ליישום חינוך לקיימות במוסדות חינוך. מאמר זה מציג 13 עקרונות אסטרטגיים להתנהלות הוליסטית בתחום החינוך לקיימות עבור כל מדרג מוסדות החינוך, החל מהגיל הרך ועד למוסדות להכשרת מורים. העקרונות המוצעים מתבססים על ניתוח הידע והניסיון שנצברו בתחום החינוך לקיימות ברחבי העולם, והם
מקיפים שלושה ממדים אסטרטגיים של חינוך: התנהלות המוסד החינוכי, מודל ההוראה ומאפייני הפדגוגיה. הטיעון העומד במוקד המאמר הוא שהאפקטיביות של חינוך לקיימות הינה נגזרת של יישום משולב וסינרגטי של העקרונות הללו.

IconSustainabilityEducationInitiatives2

circle איסוף פסולת אלקטרונית בכפר השבדי - אלווין: היוזמה היא חלק מפרויקט קהילתי המתקיים בשיתוף פעולה בין עיריית ירושלים ומפעל העבודה השיקומי (מע"ש). מדובר בעסק חברתי שמספק עבודה למשתקמים. הם ממיינים, מפרקים, מטפלים במכשור האלקטרוני.... וגם מרוויחים ממכירת החומרים הממוינים ומתיקון מכשירים לשימושים שונים. את הפסולת נותנים לשומר הנמצא במקום: פנימיית אלווין (= הכפר השבדי, בדרך להדסה עין-כרם, מול קריית מנחם). בכל שאלה ובעיה ניתן להתקשר לעדו לאופר: 054-7600484 idolaufer@gmail.com.


circle קהילת הכוורת: הכוורת היא רשת של רשתות המעצימה אנשים וארגונים לחלוק ידע ומשאבים, ולתמוך בפיתוח שפה וכלים מיטביים לטיפול יצירתי והוגן בנושאים סביבתיים וחברתיים. המערכת מעודדת הצמחת שיטה כלכלית מקיימת ומכילה המבוססת על ערבות הדדית ונותנת מענה יצירתי גם לצרכים שאינם מטופלים בעזרת משאבים שאינם מנוצלים. ניתן ללמוד עוד על הכוורת בסרטון של אריה בן דוד.


circle קידום ספרות בעלת אוריינטציה סביבתית: רן לוי-יממורי הוא מאייר, סופר ומו"ל שפתח את הוצאת הספרים "הר-יער" שמתמקדת בספרי ילדים ונוער בנושאי חינוך סביבתי. ניתן לבדוק את אתר "הר-יער" כאן. בנוסף להוצאת "הר-יען", רן לוי-יממורי הוא גם צלם של "מסע אחר" שם מכירים אותו כפעיל בנושאי שמירת טבע, איכות הסביבה וחינוך.


circle שיקום חממה בית ספרית: יותם פפור, תלמיד המכללה במסלול היסודי ובהתמחות מדעי הטבע מלמד בביה"ס המדעי טכנולוגי פסגת זאב. הודות לשיתוף פעולה אמיץ בינו לבין מנהלת ביה"ס, הגב' דורית חרוש, ובעבודה מאומצת עם תלמידי ביה"ס, שוקמה החממה הנטושה שבחצר. המקום הפך למרכז התכנסות לעבודה, למידה ויצירה סביבתית-חברתית לילדי ביה"ס ולקהילת שכונת פסגת זאב. ניתן לקרוא עוד כאן.

IconSustainabilityEducationLinks

להלן רשימת לינקים לאתרים העוסקים ביזמות, חינוך לקיימות ומידע בנושא קיימות. הרשימה מחולקת לאתרים ישראליים ולאתרים בין לאומיים הכתובים באנגלית.

קריאה מהנה!

אתרים ישראליים:

circle אדם טבע ודין (אט"ד) - אגודה ישראלית להגנת הסביבה. העמותה "כוללת מדענים, עורכי דין, מתכננים ומומחי סביבה הפועלים ‏למען קידום נושאי איכות הסביבה, בריאות הציבור וצדק סביבתי בסדר היום הציבורי".‏

adam-teva-vadin
circle הגל הירוק - משמש כבמה להחלפת דעות ורעיונות. משמש כמקור מידע לפעילי איכות הסביבה ולציבור הרחב השואף להשפיע על סדר היום הציבורי...".

circle החברה להגנת הטבע - החברה להגנת הטבע נוסדה בשנת 1953 ופועלת בשלושה אפיקיםlogotop עיקריים: שימור סביבה, טבע וערכי מורשת; חינוך ופעילות קהילתית מגוונת; פעילות פנאי.

circle המועצה הישראלית לבנייה ירוקה - קואליציה המייצגת את כל בעלי העניין השותפים לנושא הבנייה הירוקה לרבות משרדי ממשלה, ארגונים לא ממשלתיים, תעשיה ואקדמיה.

circle המרכז לקיימות מקומית (תלת לשוני) - "מרכז הקיימות המקומית נועד להוות כתובת לנושאי פיתוח בר קיימא ברמה המקומית... המרכז מספק כלים, הכשרות ויוצר רשת של גורמים שונים עוסקים בקיימות מקומית."

circle המשרד להגנת הסביבה (תלת לשוני) - מאגר מידע מעודכן בנושאי סביבה וחקיקה סביבתית בישראל. כדאי גם להיכנס לאתר הילדים של המשרד להגנת הסביבה המציג מידע רב בנושאי סביבה כולל הסברים, מילון מונחים וקישורים.


ministry-of-environmental


circle "הסביבה" - "מטרתנו היא הקמת מרכז מידע, ידע ודעת בתחום הסביבה...".


circle הרשת הירוקה (תלת לשוני) - "הרשת הירוקה בונה שותפויות וקואליציות לקידום החינוך הסביבתי ולקידום הקיימות ברמה המקומית"

circle חיים וסביבה (תלת לשוני) - ארגון גג של שוחרי איכות החיים והסביבה. "חיים וסביבה פועל להעצמת התנועה הסביבתית-חברתית... מסייע לארגונים במאבקים מול גופי ממשל, במתן שירותים מקצועיים, בהעלאת מודעות הציבור, ובקידום מאבקים ויוזמות משותפות".

circle ירושלים בת קיימא - קואליציה לפיתוח בר קיימא של ירושלים וסביבתה.

כדאי לבדוק גם את פורום החינוך ואת הפרוייקטים של גינות קהילתיות 2009.

sustainable-jlm

circle מגמה ירוקה - "ארגון סטודנטים עצמאי, התנדבותי וא-מפלגתי, הפועל למען הסביבה ברמה הארצית והמקומית. זאת באמצעות: פיתוח תחושת אחריות לנושאים סביבתיים בקרב הסטודנטים, פיתוח מנהיגות סביבתית, העלאת נושאים הסביבתיים על סדר היום הציבורי ומאבק בעוולות סביבתיות".

circle מכון מופ"ת - מכון מופ"ת הוא בית ספר למחקר ולפיתוח תכניות לימודים וסגלי הוראה העוסקים בהכשרת מורים. המכון נוסד בשנת 1983 על-ידי האגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך. התפיסה שהנחתה את ייסוד המכון הייתה כי למקצוע הכשרת המורים מאפייני ידע ייחודיים, וכי דרוש בסיס מחקרי ופרקטי בתחום זה, כמו גם מסגרות לימוד לתמיכה בהתפתחות המקצועית של סגלי ההוראה והניהול.

ייעודו של מכון מופ"ת הוא לשמש מקום מפגש מקצועי לעוסקים בהכשרת מורים במכללות ובמוסדות אקדמיים אחרים. המפגשים ומסגרות הלימוד והמחקר מאפשרים החלפת דעות, הרחבת הידע, לימוד משותף, התמחות פרופסיונלית, יצירה והפצה של ידע.

circle מכללת קיי - מאגר מת"ל במכללת קיי באר שבע, הדף כולל לינקים והפעלות.

circle מרכז השל, פורום החינוך של ירושלים בת קיימא - פורום החינוך של ירושלים בת קיימא הוקם בשנת תשע"א בהובלת המכון לחינוך לקיימות והחברה להגנת הטבע בירושלים. מטרתו ליצור רצף של חינוך לקיימות מגיל הגן ועד התיכון, תוך מתן אפשרויות לבני נוער להיות פעילים במסגרות שונות המקדמות את התפישה הכוללת של עיר מקיימת. הפורום מייצר תהליך סינרגטי ומקדם קשרי עשייה בין הארגונים החברים בפורום, בין מערכות חינוך פורמאלי ובלתי פורמאלי, בין מחנכים ומורים סביבתיים, בין גופי ציבור וממשל בעיר. בתשע"א נכתבה הצהרת הכוונות של פורום זה והתקיימו מפגשים חודשיים של חברי הפורום.

הארגונים החברים בפורום נכון לאוגוסט 2011: עמותת טבע עברי. החברה להגנת הטבע. התחנה לחקר הציפורים. "ירוק עכשיו". מוזיאון המדע. הרשת הירוקה. אחווה בכרם. המכון לחינוך לקיימות.

כדאי גם לבדוק את דפי העמדה של המרכז ובתוכם "העתיד שאנו רוצים: החינוך בראי הקיימות"

circle מרכז עופרי - מרכז הדרכה בינלאומי ע"ש אהרון עפרי הוקם בשנת ‎1989, כשלוחה של מש"ב - משרד החוץ, ובשיתוף פעולה עם משרד החינוך. מאז הקמתו, המרכז מיקד את פעילותו בתחום החינוך אשר הוא מרכיב חשוב ביותר בפיתוח לאומי ובניית אומה. אנו סבורים שהבסיס לשל צמיחה כלכלית ופיתוח כללי, חייב להיות מערכת חינוך חזקה אשר מצד אחד היא מודרנית , ומצד שני עונה על הצרכים המקומיים.

circle משרד החינוך: חינוך לקיימות - המנהל למדע וטכנולוגיה, של משרד החינוך, הקימו צוות חינוך לקיימות ארצי שמטרתו להטמיע וליישם חינוך לקיימות במערכת החינוך הפורמלית בארץ. באתר ניתן למצוא פרוט פעילויות לשם המשגת מטרה זו.

circle שינוי ירוק - "הרשת מהווה מקום מרכזי למפגש בעלי ענין משותף בכוונה להלהיב, להעצים ולהבליט את הפעילות הנעשית לקידום חברה מקיימת בישראל..."

circle תחבורה היום ומחר - הארגון לפיתוח תחבורה בת קיימא בישראל.

אתרים בין לאומיים (באנגלית):


circle היחידה לפיתוח בר קיימא באו"ם (USD).

circle היחידה לחינוך לקיימות של אונסק"ו (UNESCO).

circleTED- אתר המציע עשרות הרצאות קצרות וחינמיות, מפי מומחים בעלי שם עולמי במגוון רחב של תחומים. חלק מההרצאות מתורגמים לעברית, ערבית ושפות נוספות.

circle 350 - ארגון בינלאומי השואף לאחד את כלל תושבי כדה"א סביב המשימה למצוא פתרונות למשבר שינוי האקלים.

לדף הבית של המכון ללימודי חינוך לקיימות