כלים לחיים

"אבן מאסו הבונים הייתה לראש פינה" (תהילים קי"ח, כ"ב)

בימינו, כשהתרחקנו מעבודת האדמה ומעבודת הכפיים לסוגיה וכשהכול מגיע לשולחננו מוכן, אנו רואים חשיבות יתר בחינוך לעבודת כפיים המאפשרת לרכוש כלים פשוטים לחיים ולגעת באוצרות שטמונים בתוכנו. כל זאת כדי להחזיר את חדוות היצירה, ואת יחס הכבוד למוצרים השונים ולכל הסובב אותנו, ובעיקר את האמונה ביכולת שלנו לחוות יצירה ובנייה במו ידינו.

ariga03

אריגת משטחים
tires14_11

מפסולת לפסל
pool02

בונים בריכה

wood09

ממשטח לשרפרף

sandal 13

הכנת סנדלים

6

מנדלות מהטבע

livud kenya LIVUD ROCHAV wheat141
סדנת ליבוד משחה רפואית טבעית הכנת קמע קציר

תכנית "כלים לחיים" משלבת עבודת כפיים באדמה, באריגה, בעץ ובמזון:

אדמה: גינה, בניה באדמה, יצירה בחֵמר, בית.

אריגה: חוט, קשר, אריג, לבוש.

עץ: מִחזור משטחי עץ ליצירת רהיטים.

מזון: אש, תנור, חיטה, קמח, לחם.

התכנית צמחה בין היתר בהשראת ניסיון חינוכי נועז מצד קבוצת הורים בשנת 1922 לממש את ערכי זרם העובדים ולקיים בית חינוך פתוח דמוקרטי המקדיש זמן ומרחב לחינוך עמלני יצרני:

"אין העבודה פוסקת בבית החינוך, מהבוקר ועד לפנות ערב... אלה במגרה ובפטיש, במאנך ובמחט, אלה באת ובמעדר, במגרפה ובמשפך. מי על יד הכיריים ומי בשטיפת כלים. הילדים שרויים כל היום באווירה של עבודה ויצירה. הם יודעים ומרגישים, כי בכל יום ויום הולך ונוצר דבר חדש בבית הזה: כלי, מכשיר, פרי, רהיט. הם יוצרים תמיד דברים שיש לחברה צורך בהם, והם יודעים כי כל דבר, היוצא מתחת ידיהם ישתמשו בו לעבודה, ללימוד, למשחק או יוגש על השולחן לסעודה. הידיעה הזאת יוצרת קשר של קיימא בין היוצר והתוצרת וכלי עבודתו, מעלה את ערכו בעיני עצמו, מעודדת אותו תמיד לפעולה ומחזקת ידיו בה (עבוד ולמד, 1932)."

גישה דומה אנו מוצאים במשנתו של הנרי דוד תורו (H. D. Thoreau) המציין:

אדם המקים לו בית דומה לציפור הבונה לה קן. אילו היו בני האדם מקימים את בתיהם במו ידיהם ומספקים מזונות לעצמם ולמשפחותיהם בהגינות ויושר למדי, מי יודע אם כשרון השירה לא היה מתפתח בכל האנושות כולה, כשם שציפורים בדרך כלל שרות כשהן שקועותבעבודתן?

ובמילותיה של טליה שניידר: "חינוך חוויתי הנוגע (ממש) בכל החושים, הוא הכלי ההופך 'למידה מנותקת' ל'חכמת חיים'. כשאנו לומדים על העולם מתוך העולם, ובייחוד כשאנחנו מכירים בטבע את המורה-הדגול-מכל-המורים, אנחנו לומדים לראות, לשמוע, לגעת, לטעום, לחוות רגש ולחוות דעה. מי ששמע ישכח, מי שראה יזכור, מי שעשה יעשה שוב".



לדף הבית של המכון ללימודי חינוך לקיימות