גן אבינועם - סיפורו של הגן

"כל צרור אבן וקיסם עץ - מדרש פליאה, ובכל שוחה וגומה - רזי עולם"

ח.נ. ביאליק

גן אבינועם במכללת דוד ילין מנוהל כמרחב המחנך לקיימות. הלמידה והעבודה בגן משלבת עיסוק ביחסי גומלין סביבה-חברה- כלכלה עם הקניית מיומנויות התנהלות ידידותית לסביבה.

הגן ניטע לפני 75 שנה ותוכנן כגן בוטני המייצג ומשמר את נופי החורש הים תיכוני. כיום מכיל הגן פסיפס עשיר של מרחבים: חלקה היסטורית של חורש טבעי, בריכת מים ושלולית חורף, חלקת צמחי תבלין וירקות מאכל, חלקת צמחים מושכי פרפרים וציפורים, גן גיאולוגי, אתר איסוף מים ושימוש משני במים, משתלה, פינת קומפוסט, מרכז מיחזור המממש מודל win-win חברתי-סביבתי-כלכלי, מרכז "אדם אדמה" העוסק בחקר קרקעות ושימושיהן לאדם ומרכז "כלים לחיים"המשחזר ומשמר מיומנויות עבודת כפיים פשוטות ובהן אריגה, תפירה, נגרות וקדרות.

מרחבים אלו זמינים לקהלים שונים במעגלי מעורבות שונים. במעגל הפנימי, האינטנסיבי ביותר, חברים עשרות סטודנטים ומשתלמים המתמקצעים במדעי הטבע, הסביבה או גינון ככלי מסייע בחינוך וטיפול. במשותף עם צוות המרצים והגננים הם מתמודדים עם סוגיות בניהול, בתכנון, בבנייה ובתחזוקה של חלקות בגן. הם מעבדים את האדמה, חוקרים ופותרים סוגיות מדעיות ו/או קונפלקטים ביחסי אדם סביבה כפי שנחשפות במיקרוקוסמוס של הגן. במעגל הבא מאות משתלמים המגיעים מרחבי הארץ והעולם. הם לומדים על הגן כמרכז מחנך לקיימות ומתנסים בעבודת כפיים מחברת תרבויות. במעגל החיצוני משרת הגן אנשים שבלחצי העולם המודרני נותקו כליל מסביבות טבעיות. הם מפנימים צדדים מיטיבים בקשר אדם טבע מתוך שהייה יומיומית בגן.

מודל העבודה החינוכית והגננית בגן מבוסס על הקשבה ורגישות לצרכי המשתמשים בגן, פשטות, הישענות על משאבים קיימים והתקדמות אטית, ספיראלית, תוך היזון חוזר. מודל כזה הינו ישים למגוון סביבות פיזיות ובקרב מגוון קהילות.

למאמרים נוספים והרחבה אודות הגינה החינוכית המאפשרת: לחצו כאן

garden01

IMG_4165_1

IMG_1491

IMG_4143

IMG_3106

garden02

לדף הבית של המכון ללימודי חינוך לקיימות