משולחנה של הנשיאה - יום העיון השנתי השלישי של תכנית הלימודים לתואר שני "הוראה ולמידה"

בתאריך -  12.1.16 , התקיים יום העיון השנתי השלישי של תכנית הלימודים לתואר שני "למידה והוראה"

את יום העיון השנה ארגנו הסטודנטים משנה ב' והוא הוקדש  לנושא: "איך להשפיע מבלי להפריע? דילמות בחיי המורה במציאות החברתית של היום". הנושא טעון ומורכב והוא נוגע בכולנו, מורים, הורים ואזרחים מהשורה. יש בו היבטים תיאורטיים ויישומיים, כמו גם אישיים וחברתיים. ביום העיון נשאו דברים ד"ר גרשון בסקין שטוען כי אי אפשר להשפיע בלי להפריע, ד"ר בועז צבר שניתח את ההתמודדות החינוכית עם תופעת הגזענות, צוות הל"ב מאוניברסיטת בר אילן שתיאר בעזרת סימולציות חינוכיות את ההתמודדות עם בעיות השעה בכיתה וליאור גל כהן שהתייחסה לתופעות אלימות מינית בגן ובכיתה. את הכנס פתח פרופ' ירון שור שחזר והדגיש "היו מחנכים גם כשתנסו להשפיע". אני שמחה לארח אותו בשולחן הנשיאה ולהביא את דבריו שיצאו מהלב ונכנסו אל הלב ואל התודעה.

היו מחנכים גם כשתנסו להשפיע
אני שמח, שאתם, הסטודנטים של שנה ב, החלטתם להקדיש את יום העיון השנתי של התכנית לדיון בשאלת המעורבות של מורים בכיתה בשיח על בעיות בוערות, המתרחשות במקומותינו. האירועים המתרחשים במדינה בקצב כה גדול, הם בעלי עוצמה דרמטית, ואין שום אפשרות שמחנכים לא יתייחסו אליהם בצורה כזו או אחרת. רק בשבועות האחרונים אפשר היה למנות כמה וכמה אירועים, כולל בירושלים עירנו שכול מחנך הרגיש צורך להגיב עליהם. אם לא נשכיל לקחת אחריות ולהיות שותפים במאבק לעקירת התופעות השונות, המאיימות עלינו כחברה וכעם, נחנך גם את הדור הבא לפסיביות ולעצימת עיניים.

היום בעידן של הרשתות החברתיות גם תגובה לאירועים היא חדשות בפני עצמן. גם מורים המגיבים על אירועים בפייסבוק צפויים לעתים לקבל תגובות בעוצמות לא צפויות. אם מורה החליטה להגיב על אירוע כלשהו בפייסבוק, הרי שלמחרת יש תגובות לדבריה הן מצד עמיתיה המורים והן על ידי תלמידים. בבית ספר תיכון בעיר הוזעקו כול המורים לישיבת חירום בתחילת יום לימודים לדון בפרסום דבריה של מורה בפייסבוק בעקבות דברים שפרסמו בפייסבוק שני אנשי אקדמיה. מורה שהחליט להביע את דעותיו בכיתה, זוכה באופן מיידי לתגובות של תלמידים, שמביאות דברים שנאמרו בין כתלי כיתה לידיעת הציבור הרחב, ומחייבות את המורה לענות על שאלות ולהתייחס לתגובות של הממונים עליו ושל פוליטיקאים שמרגישים צורך להתערב ולהביע דעותיהם.

אנשי חינוך צריכים לבחור את הדרך הראויה כך שקולם יאפשר שיח שונה מהנהוג בזירה הציבורית. לפני שנתיים, בסיום שנת הלימודים, דיבר המשורר חיים גורי עם הסטודנטים של התכנית, ואמר להם, שאנשי חינוך בכול עת, ובעיקר בעידן הנוכחי אמורים להיות אליטה מוסרית. הוא פנה אלינו וקרא: היו אליטה! מבחינתו לא ניתן לעבור בשתיקה לנוכח האירועים המתרחשים חדשות לבקרים במקומותינו, אבל יש להקפיד על האופן בו תעשה התגובה מאוד חשוב. חיים גורי הדגיש שני דברים:

  1. אופן ההתבטאות והדיון על הנושאים השונים.  אליטה מאפשרת לדון בדברים החמים ביותר באופן שונה מההתלהמויות המאפיינות את השיח הציבורי. לצד ההמולה המאפיינת את השיח הציבורי ואת זה של הרשתות החברתיות, בית הספר אמור להציע דיון תרבותי המאפשר למידה רחבה של הצדדים השונים על בעיות שעולות. ישנו הכרח להאזין גם לקול של האחר. ויש ללמוד כיצד לנהל ויכוח משמעותי.
  2. מחשבות על עשייה חינוכית משמעותית גם אם תהיה איטית ומתמשכת. המטרה של האליטה החינוכית היא ליצור תרבות. אירועים סוערים ותקופות של אי שקט היו בכול השנים גם מקור ליצירתיות. יצירות אומנותיות שונות נוצרו בעקבות אירועים היסטוריים לא פשוטים. ניתן ליצור גם פעולות חינוכיות, שיאפשרו למצוא דרכים להפגיש את הלומדים עם הבעיות, ולאפשר להם לפעול לשיפור נקודות מוגדרות וליצור קשרים עם אוכלוסיות לא מוכרות. ניתן לדמות את הפעולה החינוכית ליצירה של גן. בכדי שהגן יפרח יש צורך בפעולה יומיומית שקטה ומסורה לאורך זמן. החינוך יכול לאפשר לתלמידים ליצור גן במקום או לצד הצורך להשתתף בצעקה שמסביב. "היו אליטה!" משמעה למצוא את הדרך ליצור אירועי למידה ועשייה, כך שיצמח גן פורח באמצעות דיונים ומפגשים ועשייה חינוכית לא שגרתית. לחינוך יש עוצמה רבה, וחובתנו לבצע אותו במיטבו.

לסיכום, אגיד משפט אחד, נסו להשפיע ממקומכם כמחנכים, והיו מחנכים גם כשתנסו להשפיע.
בהצלחה ביום העיון.

פרופ' ירון שור, ראש התכנית לתואר שני בלמידה והוראה.