משולחנה של הנשיאה - לכבוד יום העיון: מה עוד לא נאמר על הפרעת קשב?

מה עוד לא נאמר על הפרעת קשב?

ביום שלישי ה- 15.3.2016 התקיים יום עיון מטעם המסלול לחינוך מיוחד בתואר הראשון והתואר השני בשילוב ילדים עם ליקויי למידה ועם קשיי התנהגות.

הזמנתי את ראשת המסלול לחינוך מיוחד לסכם את יום העיון. להלן דבריה:

כ-220 משתתפים הגיעו ליום זה, וביניהם מנהלים, צוותי החינוך בבתי הספר בהם מתקיימת התנסות מעשית, פסיכולוגים מהשירות הפסיכולוגי, צוותים פרא רפואיים, מטפלים, אנשי הסגל האקדמי של דוד ילין ומחוצה לו, סטודנטים לתואר ראשון ושני, ואורחים רבים נוספים.

כותרת יום העיון – מה עוד לא נאמר על הפרעת קשב?

"הפרעת קשב - מה עוד לא נאמר? כי אכן לעיתים נדמה שכבר נאמר הכל. הפרעת קשב הפכה מושג כה פופולארי ורווח ברחוב, באמצעי התקשורת השונים ובכל שיחת סלון. כמעט כל אדם שואל את עצמו, למי אין הפרעת קשב?

שכיחותה של התופעה בעבודה החינוכית שלנו בחיי היום יום מציפה שאלות, תהיות ובעיות עמן אנו צריכים להתמודד. יום עיון זה הולם את מטרתנו, כמסלול להכשרת מורים במוסד אקדמי וכחוג לתואר שני, בחיבור בין השדה למחקר. מסתבר כי בשנים האחרונות אנשי מחקר רבים עוסקים בתחומים מגוונים וחדשניים אשר יכולים להאיר את עינינו, לרענן את חשיבתנו ולהציע פתרונות חדשניים באופן שבו אנו בוחנים את התופעה מנקודות מבט שונות".

המרצה המרכזית של יום העיון היתה פרופ' לילך שלו-מברך, מבית ספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. המרצה הציגה מודל ייחודי של ארבע פונקציות קשביות, אשר מאפשר אבחון וטיפול בתלמידים עם הפרעת קשב. לצפייה בהרצאה לחצו כאן.

יום העיון היה מגוון והציג קשת של נושאים, אשר הועברו במושבים מקבילים:

אימון קשבי ממוחשב (פרופ' לילך שלו-מבורך, גב' מורן פרחי);

התמודדות המשפחה עם ילד בעל הפרעת קשב וליקויי למידה (ד"ר דבורה דימינסקי);

אין מידה אחידה - התאמת חומרי למידה לתלמידים עם ליקויי למידה והפרעות קשב (גב' אפרת קוצר);

מתמטיקה והפרעות קשב (ד"ר יחיאל תנעמי);

הנחיה דרך אימון אישי (coaching) לאנשים עם הפרעות קשב (גב' רוקסנה ניימן);

ילדים עם הפרעת קשב - בין רפואה לחינוך מותאמים אישית בעידן הגנטי (ד"ר אלוירה בר);

שכחו את ההורים... קבוצות תמיכה להורים לילדים עם הפרעת קשב (גב' מיכל סיפרפאל);

עדשות מסננות צבע או תרופות? (גב' שוקי אלעד, גב' חיה שקד).

לסכום נאמר, כי אכן יום זה היה יום חג עבור המסלול לחינוך מיוחד בתואר בראשון ולתואר השני בשילוב ילדים עם ליקויי למידה ועם קשיי התנהגות. נתקבלו משובים טובים רבים בעל-פה ובכתב. נציין כאן, בעילום שם, משוב שהתקבל ממשתתף אשר עובד כמאמן אישי לילדים עם הפרעת קשב:

"כשמילה יוצאת אל חלל האוויר

יש בכוחה משמעות רבה

אך מיד ניתן להרגיש אם יש כוונה

או כך סתם היא חלפה

וכאשר מילים נרשמות על דף

יש בהן יותר ממילה

יש בהם רגשות ומחשבה.

תודה ...

על יום עיון מרתק

על מושבים מדהימים ומלאי עניין

מי ייתן ונזכה לעוד ימים כאלו ".

למידע נוסף על יום העיון ולצפייה בסרטון מיום העיון לחצו כאן