תצוגות 2011

ה"גלריה במכללה" ממוקמת בכניסה לקומה השנייה באולם התרבות.
הגלריה קיימת במכללה כשמונה שנים והוצגו בה תערוכות של מיטב האמנים הפועלים בארץ.  

 

תערוכת יחיד: "מקטעים" ג'אדו, מבט על תצלום של האמנית -  נאוה ט. ברזני, בין התאריכים:8.11.11 - 28.12.11
פתיחה ושיח גלריה: יום שלישי, בתאריך: 8.11.11 בשעה 18:00

באמצעות איחוי, כיסוי, גזירה והדבקה מבקשת ברזני לספר את הסיפור האישי של אמהּ, ניצולת מחנה ג'אדו בלוב.

בתערוכה יוצגו מגוון עבודות בטכניקות שונות, ביניהן סדרות של עבודות בטכניקת הקולאז'. סדרה אחת מורכבת מקרעי מגזינים המודבקים על נייר קרטון בעלי פורמאט בגודל משתנה וסדרה נוספת מודבקת על מצע טעון- שאינו ניטראלי ומכתיב מראש. נאוה מתערבת באמצעות קולאז' בדפים תלושים מתוך ספר היסטוריה משנות החמישים שמצאה ברחוב. הספר המכונה "רומל" מתאר את תולדות המצביא הגרמני ארווין רומל, המפקד העליון של הכוחות הגרמניים בצפון אפריקה במלחמת העולם השנייה.
התיאור ההיסטורי על אודות המהלכים הצבאיים שנקט רומל מול הצבא הבריטי על אדמת לוב מכוסה באמצעות הסיפור האישי של אמהּ של נאוה, המתאר בפיסות נייר צבעוניות רסיסי זיכרון של חוויה מערערת, רווית אימה יומיומית.
לצד עבודות הקולאז' מובאים טקסטים מתוך הראיונות שערכה הבת עם האם.
הטריגר לתערוכה ולראיונות, בין שבילי הזיכרון והשכחה, הוא תצלום של המחנה שהציגה נאוה במטרה לדובב את אמהּ, לספר ולשחזר את ימי ילדותה כשהייתה ילדה בת חמש הכלואה עם משפחתה במחנה.

כמו כן יוצג סרטון וידאו שהפיקה האמנית על אודות תאטרון צלליות. הסרט משחזר משחק שנהגו לשחק ילדי המחנה כדי להפיג את רגעי הפחד, הבדידות, הרעב והשיממון.  
נאוה מבקשת לחקור את עברה של האם בדרך אמנותית כאשר היא ערה לעובדה שמלאכת ההיזכרות רעועה וסובייקטיבית, כמוה כמלאכת השחזור. כדבריה: "מילותיה אפופות השתיקה סירבו להיות תמונה." טכניקת הקולאז' מאפשרת לאמנית לקרוע את התמונה ולהרכיבה מחדש כעבודת פרשנות לסיפורה המקוטע של האם.


 תערוכת - "Untitled"- לוסי אלקויטי בין התאריכים:  21.2.11 - 15.4.11 פתיחה ושיח גלריה ביום שני, בתאריך 11. 21.2 בשעה 14:00.

לוסי אלקויטי מציגה ציורים בטכניקה מעורבת המשלבת אקריליק, דיו ועפרון על מצע בד ונייר, בפורמאטים עם גדלים משתנים. סדרת עבודות כתמיות זו נעה בין סגנון מופשט ואקספרסיבי לפיגורציה סוריאליסטית מעט. הכתם, הצל והצורה מקננים בקרב האמנית במקום רגשי אשר נבצר מלתאר במילים ופורצים לתוך זירת ההתרחשות שהיא מצע הציור. הדימויים מדברים, נעים ומחפשים מוצא על הפורמאט. במפגש עם הבד או עם הדף מתגלים אותם דחפים ציוריים כיצורים בני כלאיים המתקרבים לייצוגים של חיות, של חרקים ושל עופות שבריאתם, כפי שאנו מכירים אותה בעולם התופעות והטבע, עוד לא נשלמה. יצורים אלה, שכמו מתגוררים באזור הלימבו של התת מודע, בוקעים לתוך העולם הלבן של המצע ומבטאים בשחור את הופעתם הגולמית. בחירתה של לוסי בגווני מונוכרום מאפשרת להתרכז בטבעו הרישומי של ציור זה שמאזכר גם פעולת "אקשן פיינטינג" וכמו ניזון מסוריאליזם ואוטומאטיזם וחכמת זן בודהיסטית. ניכרת השפעה של קליגרפיה בעבודותיה אם כי נדמה שזו מתרוקנת מתוכן אילוסטראטיבי והופכת לג'סטה מדיטטיבית בחלל.

מימי סמילן אוצרת התערוכה 

 

הבריכה והיער

התערוכה נפתחה ביום שני ה14 למרס בשעה 18.00 בבניין ד' קומה 3.

"אֲנִי יוֹדֵעַ יַעַר, וּבַיַּעַר

אֲנִי יוֹדֵעַ בְּרֵכָה צְנוּעָה אַחַת:"

(חיים נחמן ביאליק)

 

הגלריה לאומנות חברתית במכללה מציגה אוסף יצירות המסכם תהליך יצירה של שנתיים, מאת אמני מועדון 'דרכון לקהילה', תכנית מהמחלקה לתרבות ופנאי 'שיאים' של עמותת שק"ל.

במהלך עבודתי עם הקבוצה כמורה לאמנות זכיתי ללמוד וללמד אמנים שביצירותיהם רב הנסתר על הגלוי, ומכאן שם התערוכה.

'הבריכה והיער' בשירו הידוע של ח.נ.ביאליק 'הבריכה', הם מטאפורות לעולם הפנימי, נפשו של המשורר ואילו היער הוא העולם החיצוני. היער באחד הבתים הוא המון המאיים "וּבָא מִתּוֹךְ הַסְּעָרָה קוֹל הֲמוֹן הַיַּעַר...וְכֻלּוֹ אוֹמֵר רַעַשׁ, רַעַשׁ, רָעַשׁ... בו בזמן שהבריכה מתכנסת בתוך עצמה ו'עוֹד תַּעֲמִיק לַסְתִּיר בִּמְצוּלָתָהּ דְּגֵי זְהָבָהּ'.

כך גם נפשם של האמנים באשר הם ובתוכם הקבוצה המיוחדת הזו, אשר מתכנסת אחת לשבוע בבריכה המשותפת של סדנת היצירה כדי לחוות, לקרוא, להבין, לראות ולהקשיב לקולות הפנימיים שלה ולו במעט ליהנות מהשקט שמחוץ ליער הסואן של העולם.כאוצרת התערוכה אני מזמינה אתכם להתעכב מעט מול כל יצירה ולנסות לגלות בעזרת הטקסטים האישיים של האמנים את העולם הפנימי החבוי בה, כי בתוך כל יער מסתתרת בריכה צנועה אחת.