אירועים יזומים על ידי יחידות המכללה

סיור לימודים של החינוך הבלתי פורמלי

ב- 30 במרץ תלמידי התכנית הבין מסלולית לחינוך בלתי פורמלי סיירו במרכז העיר ירושלים.

הסיור תוכנן עם האגף למנהל חינוך, חברה ונוער במחוז ירושלים, ונמשך כשבע שעות. במסגרת הסיור, קיבלו הסטודנטים הסברים על קבוצות הנוער בסיכון בירושלים, תהליך איתורם, הטיפול בהם, סקירה על מוקדי בילוי ועבריינות בעיר ועוד.

הסיור היה מוצלח מאוד ויתרום להמשך שיתוף פעולה בין המכללה והאחראים לתחום החינוך הבלתי פורמלי במשרד החינוך.

יום עיון למורים ללשון והבעה

אחת לשנה מתקיים יום העיון השנתי הארצי לרכזים, למדריכים ולמורים ללשון ולהבעה.

השנה התקיים יום העיון במכללה ב- 20 לאפריל, בארגונה של ד"ר רות בורשטיין. יום העיון הוא מטעם משרד החינוך וכתב העת "חלקת לשון" בעריכתה של ד"ר בורשטיין.

בכינוס השתתפו יותר ממאתיים אנשי לשון ומתעניינים בנושא. הכינוס נפתח בברכות של ראש המכללה והרצאת פתיחה של ד"ר זהר לבנת בנושא "העברית הדבורה – היבטים סינכרוניים ודיאכרוניים".

לאחר מושב הפתיחה היו שלושה מושבים: מושב בוקר – הלשון בראייה היסטורית, מושב אחה"צ – ממצאי הערכה ניתוח והשתמעויות להוראה ומושב מסכם. כל מושב כלל הרצאות של אנשי מקצוע.

התגובות ליום עיון זה היו נלהבות, הן בשל רמת ההרצאות והן בשל תכניהן המגוונים.

יום עיון בנושא אוריינות

ב- 11 במאי נערך יום עיון בנושא דילמות ביישום מדיניות לחינוך אורייני בשלבים המוקדמים בהנחייתה של ד"ר עמליה שך, ראש המסלול לגיל הרך במכללה.

ביום העיון נערך פנל בנושא התמודדות עם אוריינות בשלבים הראשונים בהנחיית ד"ר חוה תובל. כמו כן נערכו מספר הרצאות, ביניהן שתי הרצאות של מומחים בתחום זה: פרופ' קטרינה סנו מאוניברסיטת הרוורד בארה"ב וד"ר ליליאנה טולכינסקי מאוניברסיטת ברצלונה בספרד.

יום עיון של התכניות לחינוך וסיוע באמצעות אומנויות

על פי המסורת הנהוגה מזה שנים, התקיים גם השנה יום העיון בל"ג בעומר.

יום העיון עסק בטיפול באומנויות עם מתבגרים. הוא נפתח בסקירתה של ד"ר עפרה קמר, מרכזת המסלול לטיפול באומנויות, בנוגע לשלבי גיל ההתבגרות ומגוון הסוגיות העומדות בפני המטפל באומנויות עם בני גיל זה.

ההרצאה המרכזית ביום העיון הייתה של ד"ר עלי כ"ץ, מחבר הספר "עוף גוזל" ומרצה בעבר במכללה במסלול הטיפול באומנויות, אשר הציג את גישתו הייחודית למה שהוא מכנה "המטפורה של גיל ההתבגרות".

אחריו הציגו מרצות בתכנית, גב' עדנה ניסימוב, מטפלת באומנויות, גב' תמי אנג'ל, ביבליותרפיסטית, מרצה ומדריכה, וגב' נעה אלזס מטפלת במוסיקה. השלוש הציגו תיאורים מפורטים ומרתקים של בהם מקרים הצליחו לעזור למתבגרים באמצעות טיפול באומנויות.

סטודנטים מהתכנית למטפלים ליוו את יום העיון בקטעי נגינה ושירה וגרמו התרגשות רבה.

תצוגת פרויקטים במסלול היסודי

ב- 8 ביוני התקיימה תצוגה פרויקטים שהכינו סטודנטים בשנה ג‘ במסלול היסודי.

הסטודנטים מתאמנים בהוראה כבר משנה א‘, ובשנה ג‘ הם בונים יחידת הוראה מגוונת בת שמונה שיעורים. הסטודנטים נדרשים ליישם בפרויקט את אוצר דרכי ההוראה וההערכה שנלמדו, וכך מתקבלים תוצרים דידקטיים כגון: ספרים, חוברות, עזרי-הוראה מגוונים, משחקים ועוד.

תהליך זה מסייע לסטודנטים להיות מורים ערים ומודעים יותר לכל תהליכי עבודתם ואף יוזמים יותר בכיתה.