אירועים יזומים על ידי יחידות המכללה


יום עיון בנושא טיפול באמנויות

יום עיון בנושא: "מקומה של המילה בטיפול באמנויות" נערך באפריל 2008. יום העיון יועד לקהל רחב של סטודנטים לטיפול מכל תכניות ההכשרה בארץ, לבוגרים של המכון במכללה ולמטפלות ולמטפלים באמנויות מכל הארץ.

יום העיון חשף את תכניות ההכשרה במכללה לקהל רחב ונתן במה לחברות הצוות מהמכללה להציג את פרי עבודתן בפני הקהל.

בתכנית:

  • דברים מאת ד"ר אנה רוסו, ראש המכללה
  • הרצאת פתיחה מאת ד"ר עפרה קמר, ראש המכון לטיפול באמנויות בנושא: "מקומה של המילה בטיפול באמנויות"
  • הרצאה מפי ד"ר רחל צורן, ראש התכנית לביבליותרפיה מאוניברסיטת חיפה בנושא: "קריאה וזהות"
  • הרצאה מפי ד"ר עדנה ניסימוב נחום מהמכון לטיפול באמנויות במכללה בנושא: "תאור מקרה - מילים המבקשות לדעת"
  • הרצאה מפי גב' מיכל שמחון מהתכנית לביבליותרפיה במכללה, בנושא: "המילה – גשר בין האין ליש"
  • הרצאה מפי ד"ר אורית ויסמן, מהתכנית לטיפול בתנועה ומחול במכללה בנושא: "מילים מחוללות שינוי: היבטים מילוליים בטיפול בתנועה ומחול".

יום העיון לווה בקטעי נגינה ושירה מאת תלמידי התכנית לטיפול במוסיקה. יום העיון היה מאוד מוצלח, ואכן קהל רב מילא את האולם.

יום עיון בנושא "אינטליגנציות מרובות"

חברי המסלול לחינוך המיוחד בחברה הערבית ערכו יום עיון בחודש מאי 2008 ובמהלכו הוצגה התאוריה העוסקת באינטליגנציות מרובות. נערכו חמש סדנאות ובהן הועברו כלים להתאמת ההוראה לאינטליגנציות השונות של התלמידים בכיתות.

קהל היעד של יום העיון היה מורים בבתי ספר במזרח העיר. מטרתו הייתה לחזק את הקשר בין בתי הספר והמסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית ולחשוף את בתי הספר לעשייה ולידע הטמון במסלול.

ילדים, מדע ובית הספר

מפגש בנושא "ילדים, מדע ובית הספר – מה רוצים ילדים ללמוד ואיך אנו מלמדים אותם?" נערך במאי 2008 ע"י החוג לביולוגיה-כימיה.

בתחילת המפגש הציגו סטודנטים מהחוג את התכנית: "טעם של הצלחה – התנסויות חיוביות מאימוני הוראה במדעים בביה"ס". ד"ר איילת ברעם-צברי מהמחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון הרצתה על הנושא "מה ילדים רוצים לדעת על מדע? זיהוי תחומי עניין באמצעות שאלות תלמידים". ההרצאה הייתה מרתקת ולוותה בסדנה.

כנס סטודנטים "מצוינים להוראה" במכללות האקדמיות להכשרת עובדי הוראה

כמדי שנה מתקיים כנס בוגרי תכנית "מצוינים להוראה". בשנה שעברה, תשס"ח, התקיים הכנס במכללה, ביום ה', ט' בסיוון תשס"ח, 12 ביוני 2008.

הכנס התחיל בשעה 12:30 ונפתח בסיורים באתרים הבאים: הר הרצל ובית הקברות הצבאי (חלקת גדולי האומה וסיור בעקבות לוחמים), בית הכרם (סופרים ואנשי חינוך) ורחוב הנביאים (אירופה בארץ ישראל). את הסיורים הנחו סטודנטים מהמכללה שלמדו בקורס "ירושלים – פנים רבות לה". לאחר הסיור המשתתפים סעדו ארוחת צהריים במכללה.

הטקס שהתקיים באולם התרבות ע"ש מאירהוף נפתח בדברי פתיחה מפי ד"ר רחל עבאדי, מנהלת ארצית של תכנית "מצוינים להוראה", המשיך עם פריסת ציפיותיה של ד"ר אנה רוסו, ראש המכללה, מבוגרי התכנית שאתגרה אותם לקפוץ למים עמוקים ולהוביל שינוי דווקא במוסדות חינוך ציבוריים. כמו כן נשא דברים מר נח גרינפלד, מנהל האגף להכשרה עובדי ההוראה.

לאחר דברי נציגי הבוגרים הוצג קטע תיאטרון "סיפורו של מורה מתחיל".

בחלקו השני של הערב הרצה פרופ' דורון נידרלנד, יו"ר המועצה האקדמית של המכללה וראש החוג להיסטוריה ומחשבת ישראל במכללה, בנושא "הפרטה בחינוך: סיכויים מול סיכונים".

לאחר אתנחתא מוסיקלית נאמרו דברי סיכום מפי גב' שרה זילברשטרום, מנהלת גף התמחות בהוראה, "לקראת שנת התמחות - עם הפנים קדימה", ודברי סיכום נשאה ד"ר ברוריה שישון, מרכזת תכנית מצוינים במכללה.

בסופו של הכנס חולקו תעודות הסיום לסטודנטים בוגרי תכניות מצוינים במכללות השונות ברחבי הארץ.

"מקצה אל קצה" – הוראת תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה

ביוני 2008 התקיים מפגש לציון סיום שנה של התכנית.

אוכלוסיית היעד של התכנית הייתה מורים בבתי ספר יסודיים ועל-יסודייים וסטודנטים להוראה במסלולים אלה ותלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה בכיתה ג ובכיתות ז-ח.. מטרות התכנית הן העלאת מודעותם של מורים לצורך לתת סיפוק הולם לתלמידים מצטיינים במסגרת הרגילה בכיתת המתמטיקה, מתן כלים תאורטיים, דידקטיים ומתמטיים שיסייעו למורים לטפח תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה בכיתותיהם ומתן סיפוק לתלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה במסגרת שתעניק העשרה, העמקה, טיפוח החשיבה המתמטית ודפוסי עבודה הקשורים לחקר מתמטי.

מפגש הסיום כלל פעילות של ילדים והורים בקבוצות מעורבות. ד"ר אנה רוסו, ראש המכללה נשאה דברים והודיעה שבשנת הלימודים תשס"ט תורחב התכנית גם לילדים ברוכי כשרון במדעים ולמוריהם. תלמידים ומשתלמים סיכמו רשמים, ד"ר הגר גל, ראש החוג והתכנית, וגב' ברטה טסלר, מרצה בחוג, סיכמו את פעילויות היום. לסיום חולקו תעודות.

"הזכות ללמוד" - יום עיון של מסלול מלמ"ח

יום עיון ראשון משותף למסלול מלמ"ח במכללה, קרן אור ובית ספר פרקינס בבוסטון נערך במכללה ביוני 2008.

יום העיון היה בנושא: "הזכות ללמוד – בניית תכנית מותאמת לתלמידים עם לקות ראייה ולקויות מורכבות נוספות". ביום העיון השתתפה פרופ' רוזאן סילברמן, מרצה אורחת מהנטר קולג', אוניברסיטת ניו-יורק בארה"ב, שכתבה מספר ספרים בנושא. פרופ' סילברמן היא מומחית בנושא הכנס, מרכזת ומרצה במספר קורסים לתואר שני בחינוך בתחום לקות ראייה ולקויות מורכבות והיא שנשאה את ההרצאה המרכזית.

כנס בוגרים שלמדו במכון חפ"ן וידידיו במלאת 20 שנה לחפ"ן במכללה

ביום רביעי, ו' בתמוז תשס"ח, 9 ליולי 2008, התקיים במכללה קרנבל ססגוני לרגל מלאת 20 שנה למכון חפ"ן במכללה. הקרנבל נפתח במגוון ברכות ומגוון סדנאות בנושאי יוזמות וחידושים של מורי דרך ובוגרי חפ"ן והמשיך עם מחוות וקידות מאז ועד היום, ארוחת ערב מסורתית ומופע מסיים.

כנס לספרות ילדים ונוער "בין דמיון למציאות"

כמדי שנה, בחנוכה, התקיים במכללה הכנס השנתי לספרות ילדים ונוער, שנערך בשיתוף המחלקה לספריות בתי ספר במשרד החינוך וקרן הספריות לילדי ישראל.

הפעם הוקדש הכנס לנושא "בין דמיון למציאות". בהרצאת הפתיחה עמדה הד"ר אילנה אלקד-להמן על הגדרות שונות של ז'אנר הפנטסיה ועל תפקידיו והתייחסה לשלושה סיפורים פנטסטיים לילדים שכתבה הסופרת נורית זרחי.

ד"ר רות וולף דנה במוטיב הנטישה החוזר ומופיע במעשיות ובמשמעותו התרפויטית בקשר לתאוריית ההתפתחות של בולבי.

הסופרת תמי שם טוב, שזכתה בשנת תשס"ח בפרס זאב, נשאה דברים על ספרה "ואיך קוראים לך עכשיו". שם טוב ריגשה את הקהל בדבריה האישיים כשסיפרה כיצד הפכה מילדה בעלת קושי בקריאה ובלמידה לסופרת, וכן תיארה את תהליך הכתיבה של ספרה, המגולל את סיפורה האמיתי של אישה שעברה את השואה בהולנד כילדה צעירה, התגוררה בבית רופא כפרי ונאלצה להסתיר את זהותה האמיתית.

גילי בר-הלל, מתרגמת ספרי הרי פוטר ועוד ספרים, דיברה על המודל הפנטסטי בספרות לנוער ועל התהליך הנפשי העובר על גיבורי הספרים היוצאים למסע התמודדות בעולם בדיוני, וכיצד לאחר שהתמודדו בהצלחה עם קשיים וסכנות, הם שבים למציאות מחוזקים ומכירים בכוחותיהם.

הספרנית איילין מוסקוביץ' תיארה במילים ובתמונות פעילות חווייתית ומעודדת קריאה שערכה עם ילדים בבי"ס מעלה שחרות שליד אילת, בעקבות ספרו של יחיעם פדן "אודיסאוס". הילדים כיירו כדים יווניים, בנו את הסוס הטרויאני והמחיזו קטעים מהסיפור ששמעו בהמשכים במהלך השנה.

לסיום, המאייר והקריקטוריסט שי צ'רקה שיתף את הקהל בראייתו את הקומיקס כפרשנות אישית לטקסטים מהמקורות ותיאר את ספריו ותהליכי יצירתם. ההרצאה לוותה בציור מול הקהל ובמצגת מעבודותיו.

במסגרת הכנס הוענק הפרס ע"ש אביחי ברגסון ז"ל לתלמידת המכללה שכתבה עבודת מחקר השוואתית בנושא ערכים בשירים מתחרויות הפסטיגל.

המשתתפים הרבים שמילאו את האולם ונהנו מן התכנים המגוונים הגיעו מכל רחבי הארץ. את הכנס ארגנה והנחתה רננה גרין-שוקרון.

יום עיון בנושא דילמות אתיות ותפקיד יוצרי הקולנוע בחברה

יום העיון התקיים בדצמבר 2008 במכללה ובמהלכו נאמרו דברי פתיחה מפי גב' דורית באלין, גב' מירה שוויקי וד"ר איילת כהן, ראש החוג לתקשורת במכללה.

גב' אדוה כהן-מגל הרצתה על יוצרים תיעודיים ודוקו אקטיביזם. לאחר הפסקה נישאו הרצאות והוקרנו קטעים מסרטי מגמות הקולנוע התיכוניות. לסיום, גב' מרשה אלמורק מביה"ס לקולנוע ע"ש סם שפיגל הציגה פרויקט תיעודי.

יום הפנינג בנושא הומור בספרות ילדים

במסגרת הפעילות השנתית לעידוד הקריאה של הסטודנטים בספרי ילדים, הנערכת מטעם המרכז לספרות ילדים והספרייה, בשיתוף המסלול לגיל הרך, המסלול לחינוך יסודי והמסלול לחינוך מיוחד, התקיים ב 8.1.09 יום הפנינג שהוקדש לנושא "הומור בספרות ילדים".

הסטודנטים השתתפו בקבוצות מעורבות בסדנאות, שהנחו המדריכות הפדגוגיות וצוותי הסדנאות. הם עסקו בפעילויות חווייתיות ויצירתיות בעקבות ספרי ילדים הומוריסטיים, דנו בתפקידי ההומור ובביטוייו הספרותיים, הלשוניים והחזותיים ואף יצרו סיפורים משלהם. באופן זה נחשפו לדרכי הוראה בלתי פורמליות ומהנות שיוכלו ליישם גם בעבודתם בבתי הספר ובגנים.

לאחר הסדנאות התכנסו כל הסטודנטים והמדריכים באולם התרבות למפגש עם המאייר, הקריקטוריסט והאנימטור יוסי אבולעפיה, שהציג את עבודותיו המגוונות המאופיינות בהומור. דברי הפתיחה להתכנסות עמדו בסימן תפקידו של ההומור במתיחת ביקורת חברתית, בהתמודדות עם רגשות כואבים וקשים ובהפגת מתחים וחרדות.

לסיכום היום שבו התלמידים לקבוצות הדידקטיקה ושיתפו את חבריהם ברשמים ובהתנסויות שחוו. ליום ההפנינג קדמו מפגשי הכנה של צוות המדריכים עם רננה גרין-שוקרון. התלמידים קיבלו משימות קריאה ועל החומרים שקראו התבססה ההכנה לקראת הכנס. תלמידי המסלול לחינוך מיוחד בחברה הערבית יעסקו בנושא ההומור בספרות ילדים במחצית השנייה של שנת הלימודים.

יום מדע – החוג לביולוגיה-כימיה, ינואר 2009

החוג לביולוגיה-כימיה מקיים אחת לשנה יום מדע בו נפגשים הסטודנטים ומרצי החוג ללא "מחיצת התפקידים" הפורמאליים האופיינית לימים אחרים.

בחלקו הראשון של היום השתתפו עמנו לשמחתנו גם מרצים וסטודנטים של החוג למתמטיקה-פיזיקה. גם השנה אירחנו, כמנהגנו, צוות של מדריכי מוזיאון המדע. אלו חשפו בפנינו את ה"אבולוציה" של אמצעי התאורה, החל מימי נתיך הנחושת ועד לנורות הפלואורסנטיות החסכוניות והיעילות של ימינו. הדלקנו ושרפנו תיילים למכביר, הבנו את עקרונות הפעולה של הנורה הפלואורוסנטית המודרנית, ונהנינו לצפות בשלל צבעי הקשת המופצים מהנורות השונות, בעזרת סריג מיוחד המפצל אור לבן.

בחלקו השני של האירוע התכנסו תלמידי החוג לביולוגיה-כימיה בחברת המרצות והמדריכות הדידקטיות, על מנת לחלוק חוויות מוצלחות שעברו סטודנטיות באימוני ההוראה. ספירית שלמה מהמסלול העל יסודי, שנה ג', תיארה סדרת שיעורים בנושא הפיזיקה של האור, ואפשרה לנו להתנסות בשיעור המגוון שהעבירה. רננה גרינברג מהחינוך המיוחד, שיתפה אותנו בדרך ההוראה בה בחרה על מנת להנחיל לתלמידי החינוך המיוחד, באמצעות משחק תפקידים, מושגים מרכזיים ועקרונות פעולה של מערכת הדם, מבנה הכדוריות ותפקידיהן.

בוקר ייחודי זה גרם הנאה רבה לכל משתתפיו. תודה לחגית טישלר מהחוג לביולוגיה-כימיה על ארגון והובלת היום ולגב' אסתי ברזנר ממוזיאון המדע על בחירת הפעילות המעשירה. המתכון מומלץ לחוגים נוספים!