פעילות למען הקהילה

מעורבות חברתית ותרומה לקהילה - דיאנא דעבול, ראש המסלול לחינוך המיוחד במגזר הערבי

בשנת תשס"ח השתתפו כ- 70 סטודנטים בקורס הכרת המעשה החינוכי. בקורס זה על כל תלמיד להתנדב ולתרום ארבע שעות שבועיות מזמנו הפנוי שיוקדש לעבודה במוסדות ובמסגרות שונות בעיר.

העבודה התמקדה בקהילה ובמיוחד באוכלוסיה החלשה הזקוקה לעוד משאבים. המסגרות שעבדו בהן היו למשל, בתי חולים. הסטודנטים עבדו עם ילדים מאושפזים לתקופה ארוכה (בית החולים שערי צדק), ועם משפחותיהם. כמו כן עבדו הסטודנטים במחלקות לאשפוז יום למען חולי סרטן וחולי דיאליזה, עזרו לילדים חולים שנשארים בבית לתקופה ארוכה ותמכו בהם, בהוסטלים ובמועדוניות לילדים ולנערים ולנערות במצוקה, בחסות משרד הרווחה ובמרכזים קהילתיים בשכונות הערביות בירושלים.

במהלך השנה כל סטודנט קיבל על עצמו לפתח פרויקט מיוחד במסגרת שהתנדב בה. להלן דוגמאות לכמה מן הפרויקטים המיוחדים:

קבוצת סטודנטיות התנדבה לעבוד במחלקת הילדים בבית חולים שערי צדק. הסטודנטיות עזרו לילדים ולמשפחותיהם, עודדו את הילדים והפעילו אותם במהלך שהייתם הממושכת במחלקה. כל סטודנטית הכינה בהדרכת המדריכים ואנשי הצוות במחלקה, ערכות של משחקים מותאמים לילדים ולצרכיהם במצבם הנוכחי. המשחקים נתרמו למחלקה.

קבוצה אחרת התנדבה לעבוד בהוסטל לחולי נפש. הסטודנטיות הכינו תכנית עבודה פרטנית וקבוצתית. מכיוון שתחום התזונה בעייתי אצל חולי הנפש, מקצת התכניות התמקדו בהעברת סדנאות תזונה, וחלק אחר בקבוצה שקד על ניצול שעות הפנאי בפעילויות שונות.

תרומת הפרויקט לקהילה היא אדירה. בפרויקט זה זכו להשתתף כ- 200 איש מהקהילה (ילדים, בני נוער, נשים וקשישים), ובלא ספק התרומה לקהילה ובמיוחד למשתתפים בו היא מיוחדת.

בניית משחקים לילדים המאושפזים בבית החולים שערי צדק / תמר ורטה ודיאנה דעבול

מטרת התכנית הייתה ליצור משחקים לילדים חולי-כליה הזקוקים לטיפול בדיאליזה בבית החולים שערי-צדק. המשחקים הפסיכו-חינוכיים הותאמו להתמודדות הקשה של הילדים עם המחלה. מאחר שרוב הילדים החולים הם ערבים, השתתפו בתכנית סטודנטיות מהמסלול הערבי.

הסטודנטיות נפגשו עם הצוות החינוכי של בית-החולים, שמעו על צרכי הצוות וצרכי הילדים ויצרו משחקים בהתאם להם. הסטודנטיות באו לשחק עם הילדים שלוש שעות בכל שבוע והיו לעזר רב, הן לילדים הן לצוות הטיפולי והחינוכי.

בניית משחקים לילדים בהם מבני העדה האתיופית / תמר ורטה

הסטודנטים מהמסלול לגיל הרך עבדו בשנת תשס"ח בחמישה גנים בשכונת קריית מנחם. הם שיחקו עם הילדים וניסו לאחות חלקים מאותם קרעי הקליטה של הילדים בארץ בעזרת המשחקים הללו. המשחקים, פרי המצאתם, מכונים בעגה המקצועית "משחקים תלויי תרבות". באמצעות סיפור העלייה הם ניסו לחשוף את ילדי הגן - שכרבע מהם ממוצא אתיופי - לתרבות יהודי אתיופיה ועברם. מקצת המשחקים מבוססים על ארצות הגירה אחרות לישראל, כתימן ומרוקו, ונועדו למקם את סיפורם של יהודי אתיופיה בהקשר הכללי של העליות והעדות האחרות בישראל.

בשנת הלימודים תשס"ט משתפת המכללה פעולה עם האגף לגנים במנח"י. התכנית לאוריינות רב תרבותית בגני ילדים הורחבה וכוללת גם השתלמות לגננות ולסייעות. מתוכננת עבודה גם עם הורי הילדים. מרכזת התכנית היא פרופ' חוה תובל.

גינות אקולוגיות והכרת הסביבה המידית כמשאב להעצמת אוכלוסיות מוחלשות, לשימור וטיפוח ידע מסורתי, ולפיתוח תרבות מדעית, סביבתית ובריאותית בבתי הספר / ד"ר מיכל יובל

בשנת תשס"ח השתתפו כ- 20 סטודנטים של המסלול היסודי בקורס שנתי "כיתה גינה קהילה", שלימד המרצה מר איתן אביטל, במסגרת החוג לביולוגיה כימיה. בקורס זה נחשפים הסטודנטים לרעיון הגינה הבית ספרית-קהילתית כמשאב חינוכי, לימודי, חברתי וככלי להעצמת אוכלוסיות שונות. מקצתם גם השתתפו בקורס "החי בפתח ביתנו" המציג את עושר המארג האקולוגי המצוי בסמוך לסביבת המגורים המידית של כל אחד.

במקביל לקורסים אלו פעלו הסטודנטים בהדרכת גב' עדאל יערי בשני מתנ"סים:

בסמסטר א': במתנ"ס שטרן, קריית יובל, עם מר מייק (יחיאל) לייטר, אחראי קהילה ירוקה במִנהל הקהילתי קריית יובל. אחת לשבוע בשעות אחה"צ הסטודנטים ליוו את ילדי המתנ"ס בפריצת שביל מאזור שיכוני קריית יובל לכיוון הגינה הקהילתית בעמק האסבסטונים. בזמן העבודה נערכו פעילויות להכרת המארג האקולוגי העשיר המצוי בואדי.

בסמסטר ב': במתנ"ס בית רחל, קריית יובל, הסטודנטים נפגשו אחת לשבוע עם ילדי המתנ"ס ועסקו אתם בפעולות שונות לנועדו להכרת הסביבה, עונות השנה, צמחים ושימושיהם העממיים.

בשנת תשס"ט פועלת קבוצה דומה באימוני הוראה בבי"ס "ראשית", בהדרכת המדריכה הפדגוגית גב' סיגל עצמון. בשלב זה נשקלת תכנית להקים באתר החדש שבי"ס זה עבר אליו בתשס"ט גינה קהילתית חדשה. בהקמת גינה זו משתתפת קבוצת הסטודנטים ומר אלון ליפין, מורה בביה"ס שהוא גם סטודנט במוסדנו.

"ירושלים למען שדרות" / רויטל סלע שיוביץ, החינוך הבלתי פורמלי

בפורים יצאו יותר מ- 700 ירושלמים, וביניהם סטודנטים מהחינוך הבלתי פורמלי במכללה, באוטובוסים ובמכוניות פרטיות לכיוון שדרות.

במקום נערכה עדלאידע והתקיים נשף פורים. השתתפו בו ליצנים, להטוטנים, קוסמים, מסאג'יסטים, מאפרים, להקות ג'אז, די-ג'יים ומאות פעילים ירושלמים שבאו לשמח את תושבי שדרות בחג פורים. הפעילים עברו ברחובות העיר, חילקו פרחים ומתנות והזמינו את תושבי שדרות לצאת מבתיהם ולבוא למתחם העדלאידע.

במקום חולקו 5,000 זרי פרחים, 1,000 משלוחי מנות, אזני המן, בקבוקי יין לחג ומתנות ופרסים לילדים. האירוע הסתיים בקריאה משותפת של המגילה. את האירוע הכתירו תושבי שדרות כאירוע הגדול והשמח ביותר שראתה העיר מזה זמן רב.

קורס משולב לשינוי חברתי בתחום המוגבלויות שיתוף פעולה בין המכללה לבין עמותת שתי"ל / סיליביה סטיגליץ ואייל בלוך

בין החודשים מרץ ליולי 2008 התקיים הקורס המשולב לשינוי חברתי בתחום המוגבלויות, בשותפות בין שתי"ל לבין המכללה ובשיתופם של עמותת שק"ל והמרכז לחיים עצמאיים. הקורס הפגיש במכוון בין סטודנטים לקראת סוף הכשרתם כמורים לחינוך מיוחד לבין אנשים עם מוגבלויות מהקהילה. מטרת המפגשים הייתה להכיל את הדיסוננס הנוצר מתוך המפגש השוויוני בין הקבוצות, ולצאת מתוך הדיסוננס אל למידה חדשה ועשייה משותפת לשינוי חברתי.

בקורס השתתפו עשרה סטודנטים ממסלול מלמ"ח (שתיים מבין הסטודנטים הן בעצמן בעלות מוגבלויות) לבין תשעה אורחים מהקהילה, שמונה מהם בעלי מוגבלויות שהופנו על ידי ארגונים שונים, ועובדת סוציאלית אחת העובדת באלי"ן שביקשה להצטרף לקורס.

הקורס שילב היכרות, למידת מושגים התורמים להבנת תהליכים חברתיים ובמיוחד הקשורים בנעשה במפגש בין אנשים בעלי מוגבלויות לבין החברה, מפגשים עם יזמים חברתיים ופעילים בעלי מוגבלויות, הקניית כלים לפיתוח יזמות חברתית, וליווי פיתוחם של מיזמים בקבוצות מיזם. הקורס הסתיים באירוע חגיגי. המשתתפים באירוע הציגו את המיזמים שפיתחו לפני נציגי הארגונים השותפים ועוד אורחים שהתעניינו בתוצרים.